Miele W 3203

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 29 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Miele W 3203 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

w*****@g******** 02-05-2023
Geschreven voor: Miele W 3203

Gekocht vanwege Mieles' duurzaamheid, zijn vele functies en timer mogelijkheden. Op max. toeren centrifugeren doen we niet meer vanwege het geluid..de onbalans.
Na 2x een reparatie, ruim 10 jaar geleden, omdat we vlgs de reparateur te veel (vloeibare) was (middel) poeder gebruikten zijn we alleen nog poeder gaan gebruiken en 'nooit meer dan een eetlepel' i.c.m. regelmatig een 95° was. Sindsdien hebben we geen problemen meer gehad..!

ellis1960 15-10-2013
Geschreven voor: Miele W 3203

Heb deze machine in 2007 gekocht ( zie mijn eerdere review)was toen erg te spreken over deze wasmachiene, maar hij valt me nu toch tegen. Ik heb al een paar keer een monteur erbij gehad en hij zegt dat ik er minder waspoeder in moet doen want er blijft gewoon heel veel zeep in de trommel achter. Maar ik gebruik heel weinig waspoeder en druk de knop voor extra water in, maar er blijft zoveel zeep achter dat ik de was soms gewoon kan wassen zonder er zeeppoeder bij te doen want er zit nog zoveel in van de was daarvoor!Een keer per maand zet ik hem zonder was op 95 graden en je wilt niet weten hoeveel zeep er dan nog in zit! Volgens mij zijn de gaatjes van de trommel gewoon te klein om de zeep weg te spoelen want als er zoveel zeep achterblijft spoelt hij gewoon niet goed anders zou alles toch weggespoeld moeten zijn?

Franky de Clerck 27-04-2013
Geschreven voor: Miele W 3203

Na 6 jaar hebben wij de knoop door gehakt en onze duur betaalde Miele W3203 eindelijk de deur uit gezet.

Door het Soft-care systeem zijn de gaatjes in de trommel veel te klein waardoor de was niet goed schoon spoelt. De minste of geringste haar of zandkorrel blijft zitten.
Als je er een paar iets te natte handdoeken in doet, gaat de machine na een half uur op "overdosering" en kun je opnieuw beginnen.
De iets vuilere en vettere was wordt niet goed schoon
Programma's duren ellenlang en het resultaat is dan nog niet goed
Het korte programma haalt slechts een fractie van de wastijd af zodat dit eigenlijk geen voordeel heeft.
Bij gebruik van "eigenmerk supermarkt" wasmiddel treedt er overmatige schuimvorming op die je de komende 3 wasbeurten niet uit de machine weet te krijgen.

Al met al, een dure(zure) aankoop!

Oscar2006 19-01-2013
Geschreven voor: Miele W 3203

Wat een top produkt we zijn helemaal blij met deze miele, je heb heel veel mogelijk heden de was komt eruit zonder kreukels uit :).
-punt geen uitgesteld wassen(een model duurder heeft dit wel).
++En wat een nette service helemaal top afgeregeld.
Onze miele droger staat ook helemaal netjes op.
Je gebruikt ook minder was poeder.
Een echte aan rader.

hhm73 11-05-2012
Geschreven voor: Miele W 3203

Helaas vanaf het begin problemen, er is al een paar keer een monteur geweest omdat de was erg stonk. Bleek een verkeerde fabrieksinstelling te zijn, en ik moest meer wasmiddel gebruiken. Toen gaf hij de storing overdosering, en de was stonk nog. In een andere wasmachine met het zelfde wasmiddel heb ik dit probleem niet.
Was ook geregeld 95 graden, maak de machine schoon, laat ook geregeld de machine leeg lopen zodat het water wat er nog in staat niet gaat stinken dus daar kan het niet aan liggen.

Wassen en koelen reparatiebedrijf 12-05-2012

hallo
was je met vloeibaar of met waspoeder?
waspoeder is beter voor je machine en voor je kleding.
als jaar in en uit met vloeibaar wast,krijg je een zeep laag in je machine,omdat de meeste was 30 a 40 graden wast.
door dat krijg een zeep laag in je machine.dat gaat naar een tijdje STINKEN EN ROTTEN in je machine en je kleding gaat stinken. in de machine moet uitgekookt worden.. en dat moet een paar keer.. de zeep ophoping komt door,dat vloeibaar pas volledig bij 60 graden oplost en waspoeder bij 17 graden. waspoeder(met bleek) gebruik je voor beddengoed,handdoeken,theedoeken,sokken en ondergoed.
dit soort was moet met bleek,dit soort was komen het meeste bacteriën in.moet met een lang programma ongeveer 2 uur wassen. anders doet de waspoeder zijn werk niet!!! en druk je trommel niet te vol!!
vloeibaar heb je nodig voor zwarte en donkere kleding.
vloeibaar is ontwikkeld voor de fijne was..
overdosering komt door te veel waspoeder en vloeibaar wasmiddel en niet door de machine.... u bent degene die de wasmachine bedient,u bent degene die er kleding en wasmiddel erin stopt, de wasmachine geeft alleen storingscode aan als er iets niet goed gaat...

Edwin Vlierman 25-02-2014

Beetje late reactie maar misschien dat iemand dit stukje toch nog tegenkomt.
De storing overdosering heb ik hier ook gehad. Programma's werden niet meer afgemaakt. Natte was en zo. Leeg gedraaid op 95 graden. Middeltjes geprobeerd. Op het laatst deed de machine niks meer behalve de lamp overdosering.
De Oplossing is.....
Zeepbakje eruit. Met de tuinslang aan de warmwatertoevoer de leiding goed doorspoelen tot alle zeep en wasverzachter uit de leiding is. (Tot er een flinke laag water in de machine staat)
Ik heb dit 1 keer gedaan en het gaat nu alweer weken goed.

supertje274 15-03-2012
Geschreven voor: Miele W 3203

De eerste 4,5 jaar genoten van het goede wasresultaat. Helaas is daarna de ellende begonnen. Nieuwe printplaat, nieuw afvoersysteem, nieuwe schokdempers en alles mocht niet baten. Hij maakt nog steeds herrie en de was ruikt muf. Allerlei adviezen gekregen (vooral tegenstrijdige) maar het probleem blijft. Binnen 1 jaar al 5 keer een monteur erbij gehad. Maar nog steeds niets opgelost.

busje884 17-03-2012

we hebben die machine 2½ jaar en draait top
we hebben uw probleem zws niet want voor 150 euro
extra hebben we er totaal 10 jaar garantie bijgekocht
als er iets kapot gaat dan betaal ik alleen het onderdeel.
(is wel veel geld op een al dure machine, maar we zijn met 6 personen dus die machine mag hier wel werken!!)
en er is nog nooit 1 machine bij ons geweest die het langer dan 6 jaar heeft volgehouden

jolajootje 05-07-2011

--------- update review, 05-07-2011 ----------
Nou dat maandje is 4 maanden geworden maar alsnog......ik ben super tevreden.
Voornaamste plus is de stilte....helemaal super, daarbij wast ie ook nog goed schoon en wat ik super makkelijk vind is dat als je een kledingstuk vergeet je gewoon de deur open kan doen tijdens een programma , deur dicht start en hij gaat gewoon verder.
Niks een paar minuten wachten.
Is echt makkelijk.
Voor mij alleen nog maar miele, waar voor je geld.

---------- 1e review, 17-03-2011 ----------
Ik heb de machine gisteren binnen gekregen.
Hij moet alleen nog even met wat spierballen naar de 2e verdieping en dan ga ik hem gebruiken.
Maar ik ben al ervaringsdeskundige want bij me vriendin word hij ook gebruikt, en niet een beetje 2 wassen per dag de hele week door.( groot gezin)
Zij heeft hem nu 4 jaar
De was komt er schoon uit maar vooral de stilte vind ik super.
Dat je echt naar de machine loopt om te kijken ...staat ie wel aan?
Ik zal een noot in de agenda zetten dat ik over een maand ook weer even terug kom naar deze site om de ervaringen met onze miele 3203 met jullie te delen.

johanh1981 06-11-2010

Hoi

Ik heb deze miele in 2006 gekocht
ik ben zeer te vreden over het was resultaat de was wordt goed schoon! maakt niet uit hoe vuil de was is en de programma tijden zijn ook fijn je kan dus veel wassen draaien op een dag
het enige nadeel vindt ik dat de spoelresutaten tegen vallen 2 keer spoelen vindt ik te weinig het sop is dan niet goed uit de kleren gespoeld
het zou beter zijn als de machine 4 keer spoelt in plaats van 2 keer
en het tussen tijds centrifugeren vooral na de 2 de spoelgang geeft hij soms aan overdosering met andere woorden dat je te veel wasmiddel gebruikt. komt vooral voor bij handdoeken en bij truien verder geen problemen met deze machine.
zou er zo weer een kopen als deze kapot gaat.

jolajootje 23-10-2011

Hoi ,
Ik heb nog geen één keer deze melding gehad.
Gebruik je misschien toch te veel.
Ik heb het n.l eens allemaal precies uitgezocht.
Wij wonen in Lelystad en daar hebben we heel zacht water.
Ik ben toen eens echt de hoeveelheid gaan gebruiken die er op staat ,
ik was gewent er een flinke kwak in te gooien omdat we uit Haarlem komendaar was het water hard.
Was gewoon eng weinig wasmiddel wat er nu in moest.
Dacht .....gaat nooit schoon worden.
Nou niet getreurd....helemaal schoon.
Ook flink vervuilde witte was.
Hoop dat het bij jullie ook het geval is.

nzm 25-10-2010
Geschreven voor: Miele W 3203

Deze machine was voor mij de grootste miskoop,kreeg na 9 maanden moeilijk heden met een printplaat,waar door de machine water innam en het direct weer afpompte pompen, miele service gebelt en volgens de monteur stond de machine te dicht bij de kraan!!!!!! als hij de printplaat zou vervangen moest ik € 500- betalen,daar ik nog 15 maande garantie had ,heb ik hem verteld dat ik dit niet van plan was, na enig heen en weer bellen kon het voor € 250-, ook dit was ik niet van plan, daarna een brief geschreven naar de service afdeling over dit probleem, ik heb nooit geen antwoord gehad!!!! machine is afgevoerd door de leverancier en plaatste een gedateerde miele, welke vandaag de geest gaf, vandaag nog een poging gewaagd bij de miele voor een regeling, maar nul op recest, ik ben € 900- kwijt en kan weer op zoek naar een nieuwe machine, maar nooit geen miele meer.

Charon62 31-08-2010
Geschreven voor: Miele W 3203

Met een gezin van vier personen met eerst babies en nu pubers zochten wij een eenvoudige, en degelijke wasmachine. Vraag niet hoe we het doen maar we wassen elke dag één of twee keer. Hierdoor was voor donze Bauknecht na 8 jaar de koek op.

De goedkoopste Miele was dus deze 3203, introductie 2006, nog met programma-draaiknop en chromen deurrand. Herkenbaar een Miele. Mooi of lelijk, wat maakt het uit. In elk geval heel simpel te bedienen.

Made in Germany, met RVS stalen binnen en buitentrommel, 90 kilo zwaar, 6 kilo belaadbaar, energieklasse A en wasresultaat A en stiller dan andere merken. En waar andere merken hun machines bouwen voor 3500 wasbeurten, zou Miele gaan voor 5000, aldus de verkoper. Wij rekenen erop dat deze verkoper weet wat hij zegt, want ze waren bij Miele op cursus geweest.

De prijs was wel even 875 euro, zoveel hebben we nog nooit voor een wasautomaat betaald.

We zijn nu een halfjaar verder
en nog steeds gelukkig met deze koop. De was komt er echt schoon uit, veel schoner dan bij onze vorige machine. De machine is tijdens het wassen erg stil. Bij het centrifugeren op 1200 toeren is ie wel duidelijk te horen. Maar ja dat is maar 3 of 4 minuten.

In de reviews hier op Kieskeurig lazen wij klachten over beschadigd wasgoed. Dat zou aan de SoftCare trommel liggen. Maar gelukkig daar hebben wij niets van gemerkt. In het instructieboekje op blz 14 staat duidelijk hoe je met het wasgoed moet omgaan (zakken legen, kleding met ritsen sluiten en binnenstebuiten doen).
Omdat de 3203 al een 'oud' model uit 2006 is, rekenen wij er maar op dat alle kinderziektes als dit wel opgelost zijn.

Kortom als je je het stevige bedrag kan en wil permitteren, dan is de Miele 3203 volgens mij zn geld wel waard.

Dekker98 29-12-2009
Geschreven voor: Miele W 3203

Onze Miele stopte er na 2 jaar al mee(computer/printplaat kapot), viel gelukkig nog binnen de garantie.
Wij hadden tot voor kort een huishouden van 1 a 2 personen en produceerden dus niet veel was. Deze machine (die 20 jaar mee zou moeten kunnen gaan) heeft het bij ons maar 8 jaar uitgehouden. Het kruis achter waar de trommel aan hangt was gebroken.
Uiteindelijk toch besloten om opnieuw een Miele te kopen, waarschijnlijk hadden we gewoon pech. Sinds een week de W3203 in bezit en bevalt prima. Wel hebben we besloten de extra garantie (totaal 10 jaar) erbij te kopen omdat we niet opnieuw het risico willen lopen dat hij na 8 jaar al stuk is. De 1200 toeren zijn ruim voldoende, de was komt er goed droog uit. Tips van onze monteur waren: niet met vloeibaar wasmiddel wassen en dekbedhoezen alleen wassen (zodat er geen ander wasgoed in kan komen).

FrankenHenja 22-12-2009
Geschreven voor: Miele W 3203

Nadat onze vorige Miele (W698) na 17 jaar trouwe dienst wat kuren begon te vertonen besloten we om maar weer 'ns een nieuwe aan te schaffen. We hebben opnieuw een 1200 toeren exemplaar gekozen omdat hogere toeren maar weinig uitmaakt in vochtigheid, maar wel meer lawaai, slijtage van de machine en het wasgoed veroorzaakt, naast de niet in verhouding staande veel hogere prijs. Even waren we bang dat deze machine misschien geen "made in Germany" zou zijn, ik las dat sommige types van Miele uit Spanje of Italie komen. Gelukkig was ook deze W3203 "made in Germany" en dat was weer goed te merken: zeer degelijke machine, goed doordacht, gemakkelijk in gebruik en onderhoud en een perfect wasresultaat. Omdat de trommel wat groter is geworden (nu voor 6 Kg wasgoed) is de middelpuntzoekende kracht bij 1200 toeren hoger dan bij de oude machine waardoor het wasgoed er zelfs droger uitkomt dan bij onze vorige 1200 toeren Miele. De W3203 is zuinig met water en energie, maar als je wenst kan er wat meer water worden gebruikt bij het spoelen voor mensen met b.v. eczeem. Het geluidsniveau is acceptabel. Klein minpuntje is het rare klotsende geluid wat de pomp veroorzaakt. Verder niets dan lof voor deze machine. De indruk is dat deze er weer minimaal 15 jaar tegenaan kan (in een gezin hier met 3 kinderen). Een extra verzekering voor reparaties afsluiten is weggegooid geld want zeer waarschijnlijk heb je bij deze machine de eerste 10 jaar geen storingen.

busje884 11-08-2009
Geschreven voor: Miele W 3203

deze machine hebben we nu een half jaar in gebruik
en we zijn er heel tevreden over degelijke machine met geen kitsch zoals lampje in de trommel enz enz
de 1200 toeren maakt het voldoende droog.
de machine staat zo stabiel als een huis!!!!.
wel waren er een paar sterke mensen nodig om hem op de zolder te krijgen want die weegt 94 kilo
zeer uitgebreide keuze aan programma's
wolwas 40 minuten is super.
ook het aparte jeans programma
van 1 uur
we hebben er 150 euro bovenop betaald
dan zitten we in totaal tegen de 1000 euro maar dan is er wel 10 jaar garantie op de machine door miele service dienst.
(Dit verkoopt er geen enkel ander merk bij.)
Daar we een gezin met 6 personen zijn en de vorige machine (bosch) na 6 jaar door de lagers heen was hebben we het toch maar gedaan.

R.Jansen 22-10-2008
Geschreven voor: Miele W 3203

Ik heb deze machine nu een jaar in gebruik. Prima machine. Zoals wel vaker hier in reviews geschreven is deze niet stil, echter toch aanvaardbaar geluidsniveau. Perfect fris ruiken/ogend wasresultaat (hier gaat het tenslotte om). Voor een goede prijs (een van de goedkoopste Miele's) een zeer betrouwbare machine/merk.

Hanneke84 20-10-2008
Geschreven voor: Miele W 3203

Ik woon in een studentencomplex waar ik met 10 mensen deze wasmachine deel. Heel erg intensief gebruik dus (een aantal wasjes per dag). Toen ik hier vier jaar geleden kwam wonen, stond de wasmachine er al een tijdje en tot op heden doet hij het perfect, nooit iets aan kapot geweest.
Heel erg tevreden dus over dit apparaat. Binnenkort ga ik verhuizen en schaf ik deze zelf aan!

ellis 1960 04-09-2008
Geschreven voor: Miele W 3203

Ik heb deze wasmachine nu anderhalf jaar en hij bevalt nog steeds prima!Altijd een schone en witte was!Heb nu ook de wasdroger die erbij past gekocht en het is een heel mooi en goed duo!Nee, voor mij nooit meer een ander merk!

Cat1971 20-08-2008
Geschreven voor: Miele W 3203

Helaas heb ik ook de laatste tijd al 4 gaatjes in verschillende kledingstukken. Met mijn oude wasmachine had ik dit niet.
Ook de was nog vrij nat. Zeker bij stand donkere was.
Ik laat hem nu standaard na dit wasprogramma 8 minuten extra centrifuguren.
Ook is hij niet echt geluidloos. Ik laat de deuren dicht voor het geluid.
Ik heb het idee als ik de recencies lees dat de machines in twee verschillende fabrieken/landen worden geproduceerd! UIt de ene fabriek de goede en uit de andere fabriek de wat slechtere....

piet ritmeester 15-02-2008
Geschreven voor: Miele W 3203

sinds 3 weken de miele 3205 in gebruik,geweldige machine 1300 toeren.
daar wij eerst een bauknecht hebben gehad,is heel erg slecht bevallen!
kortom 6 jaar ellende gehad.
het is een opluchting de miele die wij nu hebben!
was ook weer echt droog na het centruficeren
goede koop.

PeterenTwan 07-11-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

heb deze machine nu al ruim 2 maanden draaien en niks dan goeds.
was lijkt wel witter en schoner dan met de vorige machine.
De bediening is kinderspel.
En als de fabrikant 10 jaar garantie aanbied bij te kopen voor erg weinig is de degelijkheid ook denk ik niet verkeerd.

Reintsje 06-11-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

Ben sinds een maand in bezit van deze miele wat een goede wasmachine heb echt het gevoel dat ik jaren mijn geld heb weg gegooid aan de b merken (zoals ik ze noem) je moet je was natuurlijk goed sorteren en een goed wasmiddel gebruiken dan kan het niet fout gaan en heb je een prima was resultaat

marinus van driel 25-10-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

Aangaande mijn eerdere review over pluizende kleding.

Ik heb geen enkele reden om hierover te liegen. Om te testen (en omdat we toch moeten wassen) heb ik een tweedehands machine aangeschaft. Hierin wordt het wasgoed keurig schoon zonder pluizen. Het is gewoon een foutje in de machine dat de appratuur van de monteur niet detecteert. het blijkt inmiddels dat dit probleem vaker voorkomt bij andere machines van Miele (zie bv Forum over de W2653.

Ik heb een advocaat ingeschakeld die de opdracht heeft rechtsmaatregelen tegen de leverancier te nemen en zonodig tegen Miele. Diep triest dat het zo ver moet komen

sbgrv 07-10-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

dit apparaat is een verademing in vergelijk met onze vorige machine van Nordland (altijd problemen, extreem lange programmas en na 3 jaar kapot. wat zijn we blij dat we die naar de schroot hebben gebracht).

in tegenstelling tot wat in een aantal andere reviews staat is ons apparaat zeer stil, ook tijdens centrifugeren op hoger toeren met volle lading. bediening is erg handig, en de programma's worden duidelijk aangepast aan de hoeveelheid was. dit kan bij kleinere wasjes dus erg veel tijd en energie schelen.

kortom we zijn blij dat we deze machine gekocht hebben. nu maar hopen dat ie het langer volhoudt dan een gemiddelde Nordland.

Paul92 26-09-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

Prima wasmachine, prijs\kwaliteit. Wat hiervoor beschreven is over wasgoed beschadigingen??????? is totaal onbegrijpelijk. Zou haast gaan denken aan opzettelijke concurrentie vervalsing.!
De randafwerking van genoemde gaatjes is minder scherp en groot als mijn vorige machine (bauknecht). Omdat ik toch, voor de aanschaf, was geschrokken van de gebruikte taal, heb ik
miele gebeld, daar was het probleem onbekend. Wel gaf men aan scherpe voorwerpen zoals ritsen
te sluiten. Om dat er gesproken wordt over “om de 5 a 6 wasbeurten” zal zoiets wel aan de hand zijn.
Machine op aanraden van twee kennissen, vorige reviews en test consumentenbond gekocht.

Ellen Husselman 22-09-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

Grote problemen met deze machine. Het wasgoed komt geruineerd uit de machine. Het zit onder de kleine bolletjes (pillen). Om de paar wasbeurten is het helemaal mis.

Ik heb de monteur erbij gehad maar die kan niets vinden. Kennelijk staat dit niet in het standaard testprogramma van Miele monteurs. Nu is het afwachten wanneer de volgende monteur komt. In elk geval geeft ook de monteur toe dat het wasgoed verziekt wordt. Hij weet alleen niet waarom en van Miele krijgen we geen respons.

hendrikde12e 02-09-2007
Geschreven voor: Miele W 3203

Onze AEG 74330 had na 7 jaar een dure reparatie voor de boeg. Omdat we heel veel wassen en een stille machine wilden voor deze Miele gekozen. O.a. door deze reviews en advies leverancier. Wat een teleurstelling! Deze machine is absoluut niet stil te noemen. Je hoort de was tijdens draaien flink klotsen (waarschijnlijk door stalen buitenkuip) en als er afgepompt moet worden maakt de pomp zodra het water er uit is flinke slurpgeluiden. Leverancier erbij: is normaal. Miele gebeld: ja, dat klopt, doen ze allemaal! Na een week machine omgeruild voor een AEG. En die is dus een stuk stiller. Met name afpompen hoor je nauwelijks. Dus zoek je een stille machine: geen Miele.
Ook bleek de was een stuk natter dan in onze vorige AEG. Die had dan weliswaar 1400 toeren maar verschil was toch groot.