Bosch WAA28261NL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 26 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch WAA28261NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

jack1951 20-08-2015
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Deze wasmachine van Bosch heb ik nu 3 1/2 jaar en werkt na behoren.
Het is fijn dat je op het display kan zien wat de machine moet gaan doen, temperatuur, tijdsduur, snelheid centrifuge. Kleine artikelen kunnen voor verstopping zorgen dus gebruik van een waszak is aan te raden. Verder zie ik incidenteel, vooral bij donker wasgoed, weleens zeepresten. Verder zit er een eco stand op die water en elektra bespaard, duurt echter wel 2 uur 54. Snelwas kan echter ook in 45 min. Ik gebruik de machine 1 á 2 keer per week en heb nog geen technisch probleem gehad, dus ben tevreden.

arinab 31-03-2015
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

We hebben deze wasmachine nu krap 4 jaar. eerst was ik dik tevreden. prettige machine, weinig geluid.
Echter sinds een half jaar maakt de machine vreselijk veel herrie tijdens het centrifugeren en dit word steeds erger. Lagers zijn versleten!(reparatie kost waarschijnlijk meer dan de machine waard is) Belachelijk dat dit na zo'n korte tijd gebeurd.

Rosa89 16-03-2015
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Wij hebben onze Bosch WAA 28261NL wasmachine helaas slechts drie jaar kunnen gebruiken. Tot dusver geen grote problemen. De deurhendel is wel een keer afgebroken, doordat het van vrij fragiel plastic is gemaakt. Hij wast op zich prima schoon, maar het centrifugeren was wel redelijk heftig voor wat betreft geluid en trillingen.

Nu kwam er opeens een branderige plastic geur vrij met stukjes gesmolten plastic die ook in de was waren gaan zitten. Monteur is langsgeweest, en ook bij ons blijkt de trommelas gebroken. Waardeloos.

PaKiKe 27-11-2014
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Helaas, in 2009/2010 gekocht en nu de trommel-as kapot. Ik ben niet de enige laat Google zien... Duidelijk een ontwerpfout. Hiervoor een miskoop gehad aan een Bosch vaatwasser. En bij mijn vorige Bosch wasmachine moest regelmatig de motor er onderuit om koolborstels te vervangen. Sleten ongelooflijk snel. Ik heb ook een wasdroger gehad van Bosch, die is 7 jaar oud geworden. Iedere keer problemen met de ophanging van de trommel. Totdat het verwarmingselement doorbrandde. Ik ben nu 52 en wil nog wat zorgeloze jaren... dus geen Bosch meer.
Paul

Eschel 15-03-2015

Ik heb deze machine ook in 2010 gekocht.Nadat gisteren de was erg nat uit de machine kwam en er veel hardplastic deeltjes in de was zaten, ben ik vandaag eens gaan kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik kwam tot de conclusie dat de trommel wel erg veel slingert tijdens het centrifugeren en heb toen het type nummer gegoogled en zie hier; ik ben niet de enige!
Omdat ik van een wasmachine wel verwacht dat die meer dan 5 jaar mee gaat, wordt de volgende inderdaad geen Bosch meer.
Waarschijnlijk gaan we nu voor een goedkoop merk, die zal dan ook niet meer dan 5 jaar mee gaan, maar dan tegen veel minder kosten.

Mike818 27-10-2014
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Heb deze machine nu 3 jaar in mijn bezit en vind het een uitstekende wasmachine. Nooit problemen mee gehad. Het enige nadeel is dat je bij sommige wasprogrammas niet het hoogste toerental centrifugeren in kan stellen, dan moet je daarna nog een kort programma van enkel centrifugeren instellen. Verder heeft de machine een goede prijs/kwaliteit verhouding

moos1973 25-10-2014
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Ik heb er 2 1/2 mee gewassen en trommel as kapot, niks dan ellende mee gehad.
Daarvoor altijd problemen met centrifugeren en afpompen, ik had hiervoor ook een Bosch en ook maar 6jaar mee gedaan.
Voor ons geen Bosch meer.

jbeunk 08-04-2014
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

3 jaar in het bezit. nu trommel as kapot. reparatie bijna even duur dan het apparaat zelf. niet kopen!

iamruud 10-11-2013
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Wasmachine nu 2,5 in bezit. Nu 2,5 jaar probleemloos werken bonkt en slingert de trommel bij het centrifugeren. Het zijn waarschijnlijk de schokbrekers. Laten repareren is waarschijnlijk duurder dan de restwaarde. Zou niet mogen gebeuren, in zo'n korte tijd. Vandaar mijn lage beoordeling over duurzaamheid. Het niet kunnen instellen van de centrifuge snelheid boven de 800 vind ik wel een belangrijke tekortkoming.

zeegerd 31-01-2013
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Algemeen: prima apparaat. Grootste nadeel waar men blijkbaar ook in het algemeen op moet letten: deze machine centrifugeert op maximaal 800 toeren als je *alleen* wilt centrifugeren. 1400 toeren gaat alleen via de reguliere volledige programma's. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt met vorige toestellen, elke kon los centrifugeren op het maximale toerental. Geen idee waarom deze optie geblokkeerd is, Bosch gaf bij navraag geen duidelijk antwoord. Vandaar een onvoldoende bij 'mogelijkheden'.

Officiële reactie van Bosch 06-02-2013

Beste Zeegerd.

Wij betreuren het dat u niet tevereden bent met de functie centrifugeren van de Bosch WAA28261. We willen u graag uitleggen waarom voor een maximum toerental is gekozen. De functie centrifugeren is eigenlijk bedoeld voor het centrifugeren van een handwas. Omdat de meeste handwas vraagt om voorzichtig centrifugeren is gekozen voor een maximaal toerental van 800 toeren. Een handwas bestaat meestal uit wol, of fijne was.

Vriendelijke groeten,
Sanne Mos
Productadviseur Bosch

Danny1914 02-10-2012
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Ik heb al eerder een review geplaats over deze machine. Ik raad iedereen af deze machine te kopen,. het is een waardeloze machine, scharnieren van de duer zijn van kunststof, de draaiknop voelt heel slap.Ik heb 6 maanden ellende met deze machine gehad.Er is drie keer een monteur bij gewest. omdat de deur soms niet openging en ook omdat de machine het programma niet goed afwerkte. Eest is het deurrelais vervangen en er zijn allerlei nieuwe onderdelen ingestopt maar het probleem bleef. Omdat de moneurs niet konden vinden wat het probleem veroorzaakte kon ik de machine eindelijk omruilen. Ik heb voor een duurder model gekozen. Alles voelt bij deze machine veel degelijker en ik heb eindelijk weer eens normaal de was kunnen doen. Hiervoor had ik ook een Bosch. ik ben eigenlijk altijd tevreden geweest over Bosch. Nu ook wel over de service maar ik vind wel dat het te lang heeft geduurd voor de machine werd omgeruild. Ik adviseer een wat duurdere machine te kopen en niet dit fragiele ding.

Grooveman1 28-06-2012
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Sinds enkele weken deze Bosch in bezit. Tot op heden bevalt deze wasmachine goed.

Het is mijn eerste wasmachine, dus een niet al te ingewikkelde bediening was een pré. Daar zit je bij deze wasmachine absoluut goed mee.

De wasmachine maakt amper lawaai (NB: hij staat bij mij in de badkamer).

Ik gebruik hem zo'n 2 keer per week en tot op heden doet hij wat hij moet doen.

danny1914 11-06-2012
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Ik heb deze machine nu enkele maanden maar hij wast niet goed schoon. Bij een 60 graden was gaan vlekken uit theedoeken en tafellakens er niet goed uit. Ook niet bij het extra vlekkenprogramma.Ik moet een schepje van een vlekkenmiddel bij het waspoeder doen en dan gaat het beter. Bij mijn vorige Bosch had ik dit probleem niet. Ook heb ik twijfels over de duurzaamheid van de draaiknop en het zeepbakje het is allemaal erg fragiel en ook de deurophanging is van plastic en niet zoals bij de vorige van metaal. Dus kortom ik vind deze machine geen succes.

Saskia321 03-06-2012
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

In februari 2012 deze wasmachine online gekocht bij Bemmel & Kroon. Vlotte bezorging, maar bij het uitpakken liep er water uit de machine op het parket. Volgens de gehaaste bezorgers van Fiege (die de bezorging voor B&K doen) worden alle wasmachines eerst getest, vandaar dat water. De wasmachine werd niet waterpas gezet. Bovendien deed de pinautomaat van de bezorgers het niet, dus ter plekke via online geld overgemaakt, en de bezorgers een kopie van de betaling meegegeven. Kortom, een rommelige bezorging, waarvoor B&K na een telefoontje van mij een bloemetje stuurde.

Nu de machine zelf: voldoende mogelijkheden, voldoende stil, MAAR hij wast niet schoon (in vergeljking tot onze vorige machine, een Bauknecht). Normale vlekken blijven in theedoeken zitten, de boord van een dag gedragen witte shirts wordt niet schoon, een witte broek blijft groezelig na een dag dragen. Na een maand heeft een monteur van Bosch (zelf bellen, want B&K verwijst dircet door naar de fabrikant bij klachten) de machine gecontroleerd, functioneerde geheel volgens de specificaties. Tsja, dus nu hebben we een machine van een goed merk, die niet schoon wast. Kortom, spijt van deze aanschaf.

HansvVliet 25-01-2012
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Valt mij vies van een Bosch tegen. Na 4 jaar matig gebruikt te zijn (hooguit twee keer per week) blijkt de kruisvormige drager waarmee de trommel op het lager vastzit geheel te zijn doorgerot. Wasmachine onherstelbaar! Voor mij geen Bosch meer. Ik stap over op een Indesit. De helft goedkoper en ik kan mij niet voorstellen dat deze dan ook twee keer zo slecht zal zijn.

borawie 18-05-2012

Hallo,

Wil graag even reageren op je review.
Ik heb zelf een Indisit gehad en deze heeft het 8 jaar uitgehouden toen waren de kogellagers kapot, wassen deed hij nog wel maar hij maakte een hels kabaal waardoor ik niet goed meer durfde te wassen. Bang dat de boel zou ontploffen. Heb een monteur gebeld en gevraagd voor vervanging hiervan, deze wist me te vermelden dit niet te doen omdat deze wasmachine al langer leefde dan de bedoeling was en de kosten niet opwogen naar de baten. Kon beter voor een nieuwe kijken, Normale gebruikstijd van dit merk was 3 tot 4 jaar dan waren ze meestal versleten.
Ben nu zelf ook op zoek naar een nieuwe en weet ook niet goed welke ik moet nemen je hoort en leest zoveel.
Succes met jouw wasmachine.....

ellen22022 24-05-2011
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Ik vind het nadeel van deze dat je de toerental van de centrifuge niet apart kunt instellen. Bijvoorbeeld om een handwasje te centrifugeren. Zit je toch aan die 600 toeren vast.

Douwe63 21-05-2011
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Prima machine. Wast goed schoon. Programma's helder instelbaar. Wij vinden 'm wel wat lawaaiig. Goede prijs-kwaliteit

Andrea Drees 29-12-2010
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Prima wasmachine, niet teveel lawaai. De toetsen om toerental etc in te stellen lijken een beetje gammel, weet niet of die de levensduur van de wasmachine vol zullen houden. Verder volgens mij prima prijs / kwaliteit verhouding.

ckompier 13-12-2010
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Omdat we op ons zelf gingen wonen moesten we een wasmachine kopen. Veel onderzoek gedaan en uitgekomen bij deze wasmachine. Een zeer goede prijs/kwaliteit-verhouding. Er zitten meerdere handige programmas op en je kan per programma zien hoe lang de was zal duren. Hij maakt weinig geluid en danst niet door de kamer heen. We hebben hem nu een paar weken en hij bevalt ons prima!

asseemnes 11-10-2010
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Onze oude Bosch WFK5010 heeft is ons 20 jaar perfect van dienst geweest, 1 keer de V-snaar vervangen en 1 keer de schokbrekertjes van de trommel, verder nooit storing mee gehad.
Maar helaas houdt het dan toch echt een keer op.
Daarvoor in de plaats de WAA28261 aangeschaft.
Perfecte machine, echt niets op aan te merken.
Simpele maar complete programma-keuze, een stuk stiller dan de oudere machine, handige features zoals wastijd-indicatie en uitgestelde start van het programma.
De kunststof greep waarover ik commentaar las van anderen... die had onze WFK5010 ook al, en die is bij ons nooit afgebroken. Zowel onze oude als deze nieuwe machine hebben een deurvergrendeling, dus misschien dat mensen niet het geduld hadden even af te wachten tot de vergrendeling eraf ging (duurt een minuut of 1 a 2 nadat het programma afgelopen is) en de deur met hardhandigheid probeerden open te krijgen ?!
Over storing t.g.v. gebrek aan waterdruk las ik ook het nodig commentaar in de reviews... er zijn heel veel apparaten die dat probleem hebben (ik werk bij een -Deense- pompfabrikant en hoor die verhalen bv ook over koffie-apparaten), veel hedendaagse apparaten hebben dergelijke beveiligingen.
Ligt niet aan het merk of type. Probeer eens te wassen buiten de tijden van piekbelasting van het drinkwaterleidingnet, dus niet tussen 07:00 en 09:00 's-morgens en niet tussen 18:00 en 21:30 's-avonds, dat kan al schelen in de voordruk.
Al ons witgoed hebben wij in 1990 aangeschaft toen wij ons nieuwe huis betrokken, alles van Bosch. De wasmachine was de eerste die vervangen moest worden.

Jeroenpen45 16-06-2010
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Mijn eerste keuze was voor een Bauknecht (19 jaar heeft mijn oude Bauknecht het namelijk uitgehouden) Na onderzoek in de diverse winkels en de beoordelingen op deze site, hebben mij doen besluiten een Bosch WAA 28261 NL te kopen.

Na slechts 4 wasbeurten kan ik nu al zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn aanschaf.

Makkelijke bediening. Zeer stil. Staat stevig. Goed wasresultaat.

Absoluut een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Lills5 06-05-2010
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Geweldige wasmachine! Genoeg programma's, makkelijke bediening en resttijd is ook erg fijn! Wij hebben deze nu bijna anderhalf jaar en ben nog steeds tevreden!

ad de haas 29-10-2011

hallo daar lills5 ik heb jullie review gelezen ik vraag me af of jullie nog steeds met deze machine wassen ,want wij willen namelijk de zelfde kopen en ik graag jullie ervaring wil weten met deze machine,
m.v.g ad de haas

jaqs 01-02-2010
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Ik heb deze machine nu een paar weken. De machine is lekker stil en staat zeer stabiel. Het heeft een grote vulopening. De bediening is makkelijk en het toerental is te verlagen. Ook is het fijn dat je kunt aflezen hoe lang het programma nog duurt.
Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen.

Korevs 22-07-2009
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

De wasmachine heb ik nu een paar dagen in bezit. Hij wast goed, makkelijk te bedienen en is lekker stil. Zeker een aanrader!

jand2 20-06-2009
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

goede machine met goede wasresultaten makkelijke bediening mooi compact model machine is zeer stil.
onze vorige bosch heeft het 12 jaar volgehouden hoplijk deze ook.

SanderIdM19735150 19-05-2009
Geschreven voor: Bosch WAA28261NL

Ik heb deze wasmachine in april 2007 gekocht. Makkelijk aan te sluiten, goed te tillen bij de verhuizing, eenvoudig stabiel te zetten d.m.v. vier schroeven a/d onderkant. Heeft veel wasprogramma's waaronder wol en antikreuk. Werkt prima. Toerental is zelf in te stellen. Hij is niet muisstil bij het centrifugeren, maar maakt ook niet extreem veel lawaai. Een middenmoter, denk ik. Was is goed schoon en droog te krijgen. Enige minpuntje: als je een handwas doet en je wilt daarna de machine gebruiken om te centrifugeren kan dat maar tot 800 toeren. Als Bosch dat zou verhogen tot 1400 is deze machine perfect.