Teufel 2Raumfeld Start Wit - zwart zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Teufel 2Raumfeld Start Wit - zwart zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

-thx1138- 12-05-2016

Lekker geluid, slecht WIFI signaal

Vlak voor moederdag een Raumfeld One S, connector en expand gekocht. Op de connector zit een Teufel Concept C 200 2.1 systeem (jawel, PC boxen maar met een dusdanig goed geluid dat wij dit voldoende vinden om in de woonkamer te gebruiken voor muziek). De One S staat in de keuken, en nu dus tot tevredenheid overal beneden dezelfde muziek.

Zoals gewend van Teufel zijn de spullen uitstekend verpakt, daar kan niet veel mee gebeuren.
Installatie van de apparatuur is een fluitje van een cent, gewoon de handleiding volgen, maar eigenlijk wijst het zich vanzelf.

De geluidskwaliteit van de One S is prima, vind het zelf prettiger dan de Sonos Play 1 of Denon Heos 1. Persoonlijk natuurlijk, dus als je in de markt bent voor zo'n systeem zou ik zeker even rustig luisteren, het kost voldoende om daar wat tijd aan te besteden. En bevalt de Raumfeld niet, binnen 8 weken kun je het terugsturen. Of ga naar hun store in Amsterdam om daar te luisteren.

De connector geeft het geluid uitstekend door (is bekabeld aangesloten op ons netwerk), maar met de aantekening dat de woonkamer 'slechts' pc-boxen zijn. Voor een echte beoordeling zou je high end boxen moeten aansluiten.

Dan de expand, een soort access point met een apart Wifi netwerk voor Raumfeld. Op telefonisch advies van een Teufel medewerker erbij gekocht om het signaal voor de One S te verzorgen. De plaats waar de One S staat kan idd niet af met mijn eigen access point (Unifi AP LR), maar de expand doet het maar iets beter. Plaats is bijna recht boven de One S, dus met een vloer van gewapend beton ertussen, maar toch. Signaalsterkte ligt vlgs de Raumfeld app tussen de 35 en 40%. Als ik via Tidal muziek op hoge kwaliteit stream loopt de muziekbuffer regelmatig leeg, haperingen dus. Al met al teleurstellend. Ik moet nog contact opnemen met Raumfeld, mss hebben die nog tips. Maar ik denk dat ik voor een paar tientjes meer een extra Unifi AP koop, nog goed voor mijn gewone Wifi bereik ook.

Over duurzaamheid is nog weinig te zeggen natuurlijk, behalve dan dat het allemaal uitermate goed afgewerkt en solide uitziet. Ervaringen met de Concept C en een Teufel Bamster geven geen reden tot zorg.

De Raumfeld app tenslotte, heel belangrijk voor de beleving. Ik heb niet vergeleken met Sonos of Denon, maar ben er dik tevreden mee. Werkt intuïtief, alles zit er op wat ik nodig heb, goede samenwerking met Spotify, Tidal, Tunein en mijn eigen NAS. Layout is heel basic, maar daardoor ook gebruikersvriendelijk, zowel op Android als iOS, smartphone of tablet.

De One S en connector zijn al met al een prima aankoop, de expand is teleurstellend. Als je dat kunt vermijden of bekabeld kunt werken heeft dat mijn voorkeur.