Canon PIXMA MX860

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PIXMA MX860 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

Gizmo65 05-01-2010
Geschreven voor: Canon PIXMA MX860

Ik heb deze multifunction nu ongeveer een half jaar.

De oude (lexmark) printer was er mee opgehouden en we wilden een multifunction met WiFi omdat we vanaf meerdere PC´s danwel de laptop wilden kunnen printen en scannen. Een ADF (automatic document feeder) was, net als dubbelzijdig printen, ook een pré.

De keuze viel uiteindelijk op de Canon Pixma MX860.

Het eerste dat opviel was dat de printer a) goed ingepakt was en b) best wel groot is.
De vormgeving is daarentegen wel zeer prettig.

De installatie verliep zonder problemen. De printer middels WiFi 'aangesloten' op de router en ook de fax aangesloten in een later stadium. De installatie van de drivers en software op alle computers leverde evenmin problemen op.

Printen:
De eerste print wordt altijd voorafgegaan door een soort initialisatie. Hierdoor wordt de 1e print met ongeveer halve minuut vertraagd. Na de 1e print gaat het vlotjes verder. Het is geen supersnelle printer, maar voor thuis is het ruim voldoende. Dubbelzijdig printen gaat ook heel netjes en 1 dubbelzijdige afdruk duurt niet echt langer dan 2 enkelzijdige afdrukken.
De papierlade heeft genoeg capaciteit om even lekker vooruit te kunnen (150 vel).
Het afdrukken op enveloppen, foto-papier, dik papier, etc. doe je via de papiertoevoer aan de achterkant van het apparaat. Het instellen van de breedte gaat heel makkelijk door de betreffende zijsteunen naar binnen of naar buiten te schuiven. Je kunt dan een stapeltje (foto)papier achterin zetten en vanaf de computer je gang gaan met printen.
Het afdrukken van foto's op 10x15 gaat makkelijk en levert zeer goede resultaten. De door Canon meegeleverde software maakt het makkelijk om een keuze te maken uit wat je wil printen en hoe je het wil printen. Ik heb nog niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd, maar de software heeft een heleboel mogelijkheden.
Het is ook mogelijk direct vanaf een geheugenkaart te printen, al heb ik dit nog alleen maar gebruikt om te kijken hoe foto's er uit zien op de display. Je krijgt dan de mogelijkheid om foto's te kiezen, het formaat van de afdrukken, met of zonder rand, het aantal afdrukken per foto.

Scannen:
Bij het scannen heb je de mogelijkheid om te scannen vanaf de glasplaat of middels de ADF.
Daarnaast kun je scannen door middel van de meegeleverde software of je laat de printer het gescande opslaan op de computer of op een USB-stick. Bij opslaan op de computer krijg je mogelijkheid om te kiezen welke computer. (Wel handig als er meerdere computers aan het netwerk hangen op enig moment.)
Het scannen vanaf de computer gaat met de meegeleverde software heel makkelijk. Je geeft aan of je van de plaat of middels de ADF wil scannen, daarna geef je op of het kleur of zwart-wit is en of het enkel- of dubbelzijdig is. Daarna druk je op de knop SCANNEN. Na het scannen heb je mogelijkheid het gescande op te slaan als JPG of als PDF (normaal of hoge compressie).
Als je iets vanaf de glasplaat wil scannen waarbij je meer controle wil over welk deel je wil scannen, of het donkerder of lichter moet worden danwel de kleurinstellingen, dan kun je voordat je op de knop SCANNEN drukt eerst een vinkje aanzetten dat je gebruik wil maken van het scanner-stuurprogramma. Als je daarna op SCANNEN drukt wordt er een aanvullend stuk software opgestart waarbij je hetgeen op de plaat ligt eerste kunt zien en 'bijsturen' alvorens de scan te maken.

Kopiëren:
Werkt zeer eenvoudig (en zonder PC).
Papier op de glasplaat, eventueel donkerder of lichter kiezen in een aantal stappen, het aantal kopieën kiezen en op de knop drukken voor een zwart-wit of de knop voor een kleuren-kopie. Wat dan opvalt is dat de printer al begint te printen terwijl het scannen nog gaande is.

Faxen:
Het gebruik van de fax is gebruikersvriendelijk. Je kunt max. 5 snelkeuzes voorprogrammeren inclusief naam. Faxen van meerdere pagina's gaat makkelijk d.m.v. de ADF. Voor het ontvangen van faxen kun je kiezen voor ontvangen in het geheugen of direct printen.

Verbruik:
De printer wordt geleverd met 5 (volle) cartridges, 4 voor kleurenafdrukken (zwart, geel, blauw en rood) en 1 grote zwarte cartridge op pigment-basis voor de normale afdrukken.
De printer moest eerst een achterstand inhalen m.b.t. het afdrukken van foto's. Ik heb 180 foto's afgedrukt op 10x15 en 4 op A4 voordat ik de kleuren-cartridges moest vervangen. Ik heb voor het afdrukken van de foto's alleen de optie voor 'levendige kleuren' aangezet.
De grote zwarte cartridge moest na ongeveer 800 á 900 pagina's vervangen worden.
Wanneer een cartridge onder de helft van de vulling komt wordt dit aangegeven d.m.v. een uitroepteken op de display. Wanneer de cartridge bijna leeg is wordt dit een wit kruis in een rode cirkel. Het is hierna echter nog steeds mogelijk om te printen. Pas wanneer de cartridge echt leeg is komt er een beeldvullende melding op de display én een melding op de PC/Laptop.

Algemeen:
Al met al ben ik zeer tevreden met deze aanschaf. Ik vind de prijs/kwaliteit/funktionaliteit verhouding zeer goed. Het zal ongetwijfeld niet de meest snelle en zuinige printer zijn, maar dat neem ik voor lief.

pela 11-12-2009

---------- update review 11-12-2009 ----------
Ik gebruik de printer nu ruim 3 maanden.

Afgezien van alle fraaie specificaties en vele pluspunten heb ik twee nadelen toe te voegen:

Sinds de overstap naar Windows7 is de printer er alleen maar trager op geworden. Het afdrukken van 1 A4 (tekst in normale kwaliteit) duurt ruim 2 minuten. Volkomen onacceptabel. De helpdesk van Canon heeft geen oplossing en wijt het probleem aan Windows. Een dikke onvoldoende voor duurzaamheid dus.

De (kostbare) inkt is geheel niet watervast. Zelfs dagen na het printen krijg je zwarte vingers van de inkt. Een flinke onvoldoende voor afdrukkwaliteit. Overigens kost deze printer me ongeveer 1 set inktpatronen per maand. Overigens zijn sommige kleuren erg moeilijk verkrijgbaar, dus koop op tijd en heb een reserve set op voorraad.

Deze Canon is mijn eerste printer die niet uit de HP stal komt, en ik heb nu toch wel spijt...

---------- 1e review 13-10-2009 ----------
Ik heb deze printer nu ruim twee maanden. Hiervan is de printer bijna 1 maand in reparatie geweest. De printer was helemaal 'dood', deed niets meer. De service van Canon is erg traag. Gelukkig viel mijn printer net buiten een faillisement van een reparatiebedrijf van Canon. Anders was ik mijn printer meteen al kwijt geweest.

De voordelen:
- de printer maakt mooie afdrukken.
- de scanner geeft mooie kleuren weer. Een stuk beter dan de HP's die ik hiervoor had.
- de software voor het beheer en scannen zijn een stuk kariger dan die van HP, maar wel stabiel. Dat kunnen we van HP niet zeggen.

De nadelen:
- Het is een enorm bakbeest.
- de service van Canon is slecht. Het reperatie bedrijf in Bergen op Zoom belooft pickup and return, maar dat doen de dus niet. Opsturen heeft me een hoop geld gekost. Ze zijn telefonisch nauwelijk bereikbaar en op mail wordt zeer ongeschoft gereageerd.
- de knopjes op printer voelen goedkoop aan.
- het afdrukken duurt erg lang. Vooral de duplex functie. Een pagina dubbelzijdig in een normale kwaliteit duurt ruin anderhalve minuut.
- de inktpartronen zijn nu al leeg. Nog geen half pak papier (en eigenlijk pas een maand ingebruik) en nu al voor €75 aan nieuwe inkt moeten kopen.

CjK 10-08-2009
Geschreven voor: Canon PIXMA MX860

Na heel lang zoeken en heel veel vergelijking is het dan deze MX860 geworden.
Ik zocht een netwerk all-in-one met duplex (dubbelzijdig afdrukken), een redelijke scanresolutie, liefst met ADF en laag stand-by energieverbruik die zowel op m'n Mac als op m'n Windows PC goed werkt.

Ik had liever een laserprinter gehad, maar met verder overeenkomstige specificaties ben je dan minimaal 4 keer zoveel geld kwijt.

Helaas geen scan2mail zonder tussenkomst pc, maar wel scan2usb.
Fax en wifi heb ik niet echt nodig, maar kunnen ooit nog handig blijken.

Installatie ging erg soepeltjes. Erg uitgebreide en duidelijke handleiding, netjes op papier in het Nederlands is bijgesloten. Deze moet je wel goed volgen, anders kan het lastig worden.

Scanner naar computer gaat erg makkelijk via het duidelijke en grote LDC schermpje. Ook de bediening is prettig.
De achterinvoer voor bijvoorbeeld enveloppen blijkt erg handig.
Het aantal pagina's in de papierlade is wat aan de lage kant, maar voor gewoon thuisgebruik voldoende.

Ik heb nog weinig nadelen ontdekt, maar de voornaamste is wel erg irritant: Voor de eerste afdruk wordt er altijd een soort schoonmaak / initialisatie uitgevoerd waarbij de transportrollen meerdere malen enkele rondjes voor- en achteruit maken. Het duurt daarmee zo'n anderhalve minuut voordat hij start met printen.
Als je even snel wat wilt printen vind ik dat erg vervelend, zeker omdat onduidelijk is wat er gebeurd.
Hier had mijn vorige Canon (MP370) ook een handje van, al was die nog iets erger.
Ander klein puntje is dat de uitvoer nogal achterin begint. Je kunt daardoor pas laat zien of de print goed gaat.

Tot nu toe nog zeer tevreden over m'n aankoop. Enkele nadelen zul je altijd voor lief moeten nemen. Je krijgt bijzonder veel functionaliteit voor je geld in een lekker compact apparaat dat er netjes en solide uit ziet.
Zelfs als Canon scepticus kan ik deze toch aanraden.