Epson Stylus BX625FW

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Epson Stylus BX625FW op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Arvanduijn 31-07-2011
Geschreven voor: Epson Stylus BX625FW

Gebruik al een multifunctional (Canon MP800)maar omdat deze niet draadloos is heb ik een 2e aangeschaft.
Moet eerlijk zeggen mijn verwachting was niet erg hoog in dit prijssegment, maar Epson heeft mij toch verbaasd, fax, dubbelzijdig inscannen en printen zijn behoorlijke specificaties, met name de eenvoudige installatie en bediening valt t.a.v. de Canon op. Heb met name gezocht naar een redelijk betaalbaar alternatief waar eventueel ook alternatieve cartridges voor leverbaar zijn. De afdruk kwaliteit is goed te noemen, maar haalt het nog niet bij de Canon maar dat is natuurlijk inherent aan de prijs. Een tip voor toekomstige kopers zet de printer in het netwerk via het bedieningspaneel van de printer, dit werkt beter dan via een usb kabel.

arvanduijn 27-01-2014

Edit op mijn eerdere Review.
Het aparaat is dus al enige tijd in gebruik, en bevalt nog steeds erg goed. Voor algemeen gebruik is het nog steeds een prima ding, de printkoppen blijven ook gewoon goed. Ben wel overgestapt op alternatieve inkt, want een inktslurper is het wel, daar staat Epson ook wel een beetje om bekend, er wordt veel inkt verspilt met het open houden van de spuitmondjes.
Maar duurzaamheid is verder dus ook prima in orde.

bendut 18-02-2011
Geschreven voor: Epson Stylus BX625FW

Ondanks dat ik mij zorgen maak over de printkoppen van de epson, heb ik deze all in one toch aangeschaft eind december.
Ik had een nieuwe printer nodig, waarbij Wifi en dubbelzijdig afdrukken een pre was.

Het apparaat is degelijk gemaakt,op de papierlade en opvanklep na.
Deze hadden iets steviger kunnen zijn.
Er gaat veel papier in de lade, hierdoor is het minder vaak nodig de lade eruit te halen.
Het bedieningspaneel is uit te klappen, waardoor het prettig te bedienen is.

Het installeren van de Wifi kan op twee manieren:
Via het schermpje op het apparaat of via een pc, waarbij de printer tijdelijk met een usb kabel wordt aangesloten.
Ik heb eerst via het schermpje geprobeert.
Er zijn dan twee keuzes:
Automatisch aanmelden of handmatig de instellingen invoeren.
In beide gevallen lukte het me niet om verbinding met de router te maken.

Daarna de printer via usb aangesloten op een pc en de installatie cd gebruikt.
De installatie wizard is erg duidelijk en wijst zich vanzelf. Installeren van de Wifi verloopt erg soepel.
Na installatie kun je de usb kabel verwijderen en de all in one overal in huis neerzetten waar je maar wilt.
Wil je, net als ik, de printer op een vast IP adres hebben, dan kan dat achteraf geregeld worden via Startmenu/Epson.

Als het Wifi gedeelte geinstalleerd is, dan nog eenmalig de cd draaien op iedere pc in het netwerk.
Ook dit wijst zich vanzelf en werkt feilloos.
En ook nu, na meer dan een maand, is de Wifi verbinding met de all in one stabiel en altijd aanwezig.

Dubbelzijdig printen kan in de software op de pc worden aangevinkt.
Dit moet wel bij iedere pc in het netwerk gebeuren.
Er hoeft hier verder weinig over gezegd te worden, het werkt gewoon goed.

Het printen zelf is zoals je verwacht van dit apparaat.
De prints zijn goed, kleuren zijn ook prima, hoewel ik al gauw vind dat het goed is..
Of het echt fotokwaliteit is, heb ik niet uitgeprobeert, en vind ik ook niet belangrijk.
Nogmaals, mijn enige zorgen zijn de vaste printkoppen en indrogen ervan op de langere termijn.
Maar dat moet ik dan maar afwachten.

Er zijn 5 kwaliteitsopties:
-concept
-tekst
-tekst en afbeelding
-foto
-beste foto
Concept is niet bruikbaar, de kwaliteit is slecht.
Ik gebruik momenteel de optie Tekst, en dit bevalt goed.
De printer is dan lekker snel en de kwalitieit acceptabel, een kleurafbeelding is op deze stand niet echt geweldig, je dient hiervoor een hogere kwaliteit te kiezen.
Foto en Beste Foto heb ik niet geprobeerd, maar ik twijfel niet dat dit goede resultaten zal geven.
Echt foto's printen doe ik niet.

De scanner is ruim voldoende voor het normale gebruik, zoals bv documenten scannen of kopieëren.
Voor foto's scannen vind ik 'm minder geschikt.
Als ik de kwaliteit van een kleuren scan vergelijk met mijn Epson Perfection V100, dan blijft de bx625fwd duidelijk achter in kwaliteit.
Kleuren zijn wat fletser, minder contrast, meer ruis.
Een scan van een kleurenfoto op 300dpi moet echt worden nabewerkt in bv Photoshop.

Het bedieningspaneel is erg handig.
Allereerst zijn hier de instellingen te vinden voor het dubbelzijdig kopieëren en dubbelzijdig scannen.
Voor dubbelzijdig scannen moet dan wel de feeder in de klep worden gebruikt.
Verder kan vanaf het bedieningspaneel gekopieërd worden, of meteen scannen naar een pc in het netwerk, eventueel als PDF.
Hierbij heb je nog de keus om de scan op te slaan op de pc, of meteen naar het mailprogramma op de pc te sturen.
Ook kan er gescand worden naar een geheugenkaart.
Je merkt al gauw dat je vanzelf veel handelingen vanaf het bedieningspaneel gaat doen (ff snel iets scannen en mailen bv.) dan vanaf de software op de pc.
Bij het kopieëren (al dan niet dubbelzijdig) heb je de keus om in z/w of in kleur te kopieëren .

Na installate verschijnt de geheugenkaartlezer vanzelf in windows verkenner als Z:\Memorycard op Epson.
Ik heb alleen getest of SDHC leesbaar was, en dat was geen probleem.
Vanaf het bedieningspaneel kunnen foto's op een geheugenkaart meteen afgedrukt worden.

De fax heb ik niet getest.

Conclusie.
Een prima all in one om draadloos te printen.
Veel gebruikersgemak bij het bedienen van het apparaat.
Scannen om documenten op te slaan is ruim voldoende, maar mist kwaliteit bij het scannen van een kleurenfoto.
Papierlade en opvangklep hadden wat steviger gemogen, maar is geen dealbreaker.
Of de printkoppen daadwerkelijk gaan indrogen na verloop van tijd, moet ik gewoon afwachten.
Hierbij zal het ook van belang zijn hoevaak er per week geprint wordt.
Draadloos printen, dubbelzijdig printen en dubbelzijdig scannen zijn zeer handige mogelijkheden