Alpine CDE-113BT

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Alpine CDE-113BT op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Liefhebber17 24-12-2010
Geschreven voor: Alpine CDE-113BT

Alles werkt gemakkelijk en bijna intuitief. Een groot probleem vind ik de USB aansluiting. Na veel geklooi de leverancier gebeld en die vertelde dat het apparaat niet meer dan 2 Gig. aan kan. Dit zou in de gebruiksaanwijzing staan, echter dit heb ik nergens kunnen vinden. Hoe dan ook alle USB sticks die ik heb geprobeerd (8, 16 en 64 Gig.) geven een "unit error".

Alleen de 2 Gig. doet het goed.
Zou een software upgrade mogelijk zijn (leverancier heeft hier nooit van gehoord, alleen voor de Parrot)?

2 Gig. sticks zijn bijna niet meer te leveren en bovendien behoorlijk groot. Raar dat een vrij nieuw model met zo'n vooroorlogse techniek wordt geleverd. Overweeg sterk om het ding te ruilen, aangenomen dat er modernere autoradio's bestaan.

Overigens zijn de titels en mapnamen wel te zien op het dispplay (weet zo direct niet meer met welke knoppen). Er is wel een maximum aan het aantal mappen (staat wel netjes in de gebruiksaanwijzing.

Haai henk 18-11-2010

Hallo,

Ik heb de Alpine CDE-113BT nu een maand in bezit en op zich bevalt hij mij prima. De meeste functies spreken voor zich. Er komt een goed geluid uit en deze kun je verder nog fijn stellen.

Handig is het ook om de loudness knop in 1 x in te schakelen door op de rotary knop te drukken en deze 2 sec vast te houden. Als je deze korter vasthoudt, dan komt de unit in de mode om de subwoofer, de bass en de treble te regelen. Ook dit doet hij prima.

Verder het opzoeken van de radio zenders, kan zowel automatisch als handmatig. Het programmeren van de zenders gaat ook zeer gemakkelijk. Je kan gemakkelijk 30 zenders opslaan. Door middel van het inhouden van het desbetreffende cijfertje (let wel op waar je de zender opslaat. F1, F2, F3, Lw en Mw, dus 5 x 6 zenders). Als je op view drukt hele maal rechts onder, naast de cijfertjes 1-6, zit een klein knopje. Druk je hierop dan komt de text te voorschijn en weet je naar welk radiostation je zit te luisteren. Dit knopje kan je ook gebruiken bij het afspelen van cd's, Usb stick en Ipod/Iphone.

Het pairen met de Iphone 3g, was super makkelijk. Dit kan in elke willekeurige functie. (radio/cd/Usb of ipod) Je zoekt in je telefoon onder instellingen/algemeen naar de bluetooth functie en zoekt het apparaat. Daarna druk je op de Alpine die in beeld komt van je telefoon en maakt verbinding. In de Head unit komt de pairing code te staan. Indrukken op je iphone en klaar ben je.

De cd functie werkt prima en naar behoren. Ook hier kun je de tekst uitlezen op artiest, album en nummer, hiervoor het knopje view gebruiken.

De usb stick aansluiten gaat ook prima. Hier heb ik alleen al een paar keer een vastloper gehad. In eerste instantie doordat de USB stick er nog in zat, terwijl de motor van de auto gestart werd. Er kwam toen geen geluid meer uit de boxen. Het frontje eraf gehaald en de alpine gereset. Onder het frontje zit een klein rood gaatje. Daar op drukken met potlood/pen/sateprikker. Even vast houden en het frontje er weer op. Vergeet niet om de Alpine aan te zetten (dmv de aanknop). En het geluid is weer terug. Vervelend is dan wel dat alle zenders weer ingesteld moet worden, net als je telefoon.
Het snel doorschakelen naar een ander nummer als je nog gebruik maakt van de USB stick, lukt ook niet altijd en daardoor kan de Unit in zijn geheel ook vastlopen. Dan weer resetten.

Verder een aparte kabel voor de Iphone/ipod genomen. Deze komt uit in dashboard(kastje). Mijn iphone wordt wel opgeladen. Of je de iphone nog kan gebruiken voor navigatie e.d. weet ik niet. Heb ik nog niet uitgeprobeerd. (ik heb namelijk een tom tom in de auto. Navigatie op de iphone (zoals Navigion werkt niet helemaal zoals ik het zou willen. Navigatie stopt als ik telefoon krijg en dan moet je alles opnieuw instellen. Niet handig)

Verder telefoon aannemen in de auto, werkt ook prima. Zeer goed te verstaan. Zowel ik als de beller. Nadeel vind ik, dat de Alpine niet de nummers overneemt van degene die ik gebeld heb op de iphone. Hij neemt alleen de nummers over van degene die ik in de auto gebeld heb. Verder het scrollen door het telefoonboek is gemakkelijk.

Conclusie: Alpine is zeker de moeite waard om aan te schaffen. Als je ziet dat een boete voor niet handsfree bellen als Euro 160,-- is tegenwoordig, dan heb je voor Euro 39,-- deze Alpine al binnen. Let wel op bij het aansluiten, dat alle draaitjes op de goede plek zitten. Indien verkeerd aangesloten, dan kan je Unit snel kapot gaan. Alpine geeft dan geen garantie.
Ik heb mijne bij Carradio in Heerhugowaard laten inbouwen.

Succes met de aanschaf,

Henk

Robin44 04-10-2010

---------Update review, 4-10-2010---------
Ik heb de radio al een tijdje. Opzicht geen verkeerde radio. Maar ga hem wel op een paar kleine puntjes onderuit halen..

Ten eerste het automatisch scannen naar radio stations laat wel nog wat te wensen over. Of dit nou aan mijn orginele antenne ligt is niet duidelijk.
Maar wat wel duidelijk is. Als het station meer enige form van een knettertje heeft word het radio station niet gekozen. Als je al niet veel radio stations kan ontvangen is dit wel een teleurstelling, enigste manier van er wel te komen is om het station manuel te zoeken, alleen tijdens het rijden is het niet echt fijn.

Het volgende probleem waar ik tegen loop.. Als ik een cd of MP3 / USB stick gebruik laat de HU nooit ze titels van het nummer en artiest zien. Er staat dan zeg maar T1 of T2 T3.. dat is nogal erg moeilijk in te schatten welk nummer je geselecteerd hebt. Er zit wel een functie op om cd track en cd titel te laten zien, maar deze is voor de meeste keren gewoon blank
Dat is echt het nadeel van deze HU. Kwa klankt is hij met de cd echt super. Radio is toch echt iets mindere normale kwaliteit (wellicht antenne probleempje.

-----------1e review, 14-2-2010----------
Ik ben voor deze radio gegaan omdat ik hem wel eens wilde proberen. Ik zocht een nieuwe radio voor de brommobiel. De oude was toch echt op, uit het jaar 1999..

Toch maar gekocht vanwege het feit dat de 103 en de 104 series er ook goed eruit kwamen.
Wilde eigenlijk voor de 103BT gaan, maar dat model gaat er dus eruit en komt deze 113BT voor in de plaats.. Verschil met de 104BTI is dat dit model met ipod kabel word geleverd en je kan er de kleuren van het apparaat niet mee regelen. Vind de kleuren kunnen regelen wel wat belangrijker dan een ipod kabel omdat ik toch geen ipod heb. En het zilvere model ook wat minder mooi vind

Ik heb het telefoon gedeelte nog niet kunnen gebruiken maar dat komt ooit wel.

Betreft de radio die is heel simpel te bedienen (ook een reden waarom ik voor deze ben gegaan) Betreft het fijn tunen van de zenders heb ik nog niet echt door. Maar zal de radio handleiding eens beter door nemen.
Mijne 113BT kwam wel met een handleiding in de vorm van papier. Helaas is er wel geen nederlandse handleing bij. Maar naar wat googlen is die wel te vinden op het internet. Dus dat is het probleem niet zo.

Waar ik me wel aan stoorde is de manier waarop de antenne word aangesloten. Me vroeger radio had een soort van pen die je in de radio stak. En de alpine maakt gebruik van een kabel met een iso female stekker eraan. Er zijn van caliber verloopjes voor te krijgen.

Namelijk de ANT 615

Maar wat is dat een slechte verbindings stukje zeg. Hij laat gewoon steeds los en de verbinding is zo zwakjes. Kwa ontvangst is het wel goed.

Ik raad aan om gebruik te maken van ANT 605..

Deze heeft een wat betere ISO connector die wel goed vast zit.

Ik raad wel aan om dan ook goede nieuwe speakers te plaatsen als je van de radio wilt genoeg als je al goedkope rotzooi speakers had.

Het geluidskwaliteit is erg goed. Of dat nog veel beter kan ik weet het niet. Met cds heb je zoiezo goede geluidskwaliteit. Kwa radio is het wel iets minder maar denk zeker wel veel beter dan de gemiddelde autoradio.

Het inbouwen is vrij gemakkelijk. Al zat er bij mij geen iso stekkers in.
Verder mogelijkheden zat.

jvheck 02-07-2010
Geschreven voor: Alpine CDE-113BT

Ik zocht een autoradio met usb ingang en vooral om handsfree te kunnen bellen. Omdat ik een nogal lawaaierige dieselbus rij moest de kwaliteit van telefoneren uitstekend zijn. Het goede nieuws is dat deze radio echt PERFECT is. Bellen is uitstekend, muziek uitstekend en wat ook fijn is is dat je de gebruiksaanwijzing niet hoeft te lezen om dit ding te kunnen begrijpen. Hij is ongelofelijk simpel in gebruik. Je stelt éénmalig je telefoon in op de radio en klaar ben je. Ik heb een simpele Nokia telefoon en via de bluetooth gaat alles geweldig. Ongelofelijk dat dit bestaat en de prijs was super. Ik heb een externe microfoon en heb alles laten inbouwen. Het was klaar in 20 minuten en kostte me 219 euro. Een échte aanrader dit ding.

kaya2008 21-05-2010

Hallo .
na veel zoeken om een radio aan te schaven die aan onze eisen voldoet is de keus gevallen op de Alpine CDE-113BT.
vandaag de radio laten inbouwen en nu eindelijk genieten,want dat doe je met deze radio.
wat een goed geluid gewoon perfect.usb werkt ook prima en is makkelijk te bedienen.
gelijk 2 telefoons geinstaleerd en deze werken ook perfect
geluid bij het bellen is goed duidelijk en geen ruis.
eenvoudige bediening [gewoon logisch]
deze radio raad ik anderen ook aan.

David-John 23-04-2010
Geschreven voor: Alpine CDE-113BT

Wat een geweldig apparaat. Alle functies die je wil hebben zitten erop. Voorheen altijd een pioneer gehad met MOSFET 50x4 maar deze doet daar zeker niet voor onder. Wat een heerlijk geluid. Natuurlijk is Pioneer ook prima voor een enkele DIN maar Alpine is toch echt een stuk beter. (als pioneer een Mercedes is dan is alpine een Bentley)

Bij deze unit kan je ook nog eens de display kleur kiezen zodat je radio goed in je interieur past.

De carkit functie is geweldig. Het inbouwen van de microfoon was wel ff lastig maar voor mij geen probleem. De bluetooth verbinding met een Nokia 6700 classic werkt wel maar is heel krakerig... De connectie met mijn HTC is loepzuiver. Oftewel mijn nokia heeft een butt-bluetooth want aan de radio zelf ligt het niet.

Verder is alles goed in te stellen en de bediening is ook goed te doen. Zoals bij alle nieuwe dingen is het puur een kwestie van even wennen...

Ik raad hem iedereen aan die op zoek is naar een goede radio met alle denkbare functies (op dvd en streaming na) Vergeet overigens niet je IPod kabel mee te bestellen want dat is toch zeker wel handig.

Laat ik het zo stellen.. deze radio bevalt me zo goed dat ik zelfs de moeite neem om een review er over te schrijven. :D

Pixma5200 24-03-2010
Geschreven voor: Alpine CDE-113BT

Alpine CDE-113BT net in bezit.

Bluetooth via deze radio werkt uitstekend. geen echo maar gewoon goed geluid voor mij en de ander.

Heb er wel een ipod kabel bij gekocht, want dan is deze radio helemaal compleet.
Ik heb niet de 114Bt gekocht met kabel, omdat je de kleur niet kan aanpassen van de verlichting en hij was zilver.

Het geluid moet ik nog aanpassen naar mijn eigen wensen maar eerst maar effe het boekje lezen.

Alles werkt goed USB, Ipod, CD, en niet te vergeten de carkit van Parrot die ingebouwd is.

Pijlaudio waar de radio vandaan komt heeft nederlandse modellen.

Zeer snelle service, Had gebeld of de Apine CDE-113BT op vooraad was en ja die was op vooraad. Ik kon gelijk komen en Pijlaudio bouwde de radio ook gelijk in voor me, en teste ook nog alles of het werkte. Super dat is nog eens service... In deze tijd maak je dat niet vaak meer mee. En werd ook nog eens goed geholpen. Een man die verstand heeft van zaken en ook nog eens service gericht werkt. Als ik een zaak mag aanraden moet je hier zijn.

Rave 09-02-2010
Geschreven voor: Alpine CDE-113BT

Ik heb de radio nu 1 dag. Ik had eerder de Clarion DXZ928RX welke super beviel. Omdat ik geluid erg belangrijk vind heb ik me goed laten voorlichten. Het kwam er kort op neer dat ik nu voor een Alpine moest gaan om in de buurt te komen van de oude Clarion (bijna onmogelijk zei de verkoper mits ik meer dan € 1200,- wilde uitgeven, deze was voor prof gebruik) dit was echter een goede vervanging er voor.

Van deze radio zijn veel types maar dit is de meestcomplete.
1 radio
2 cd
3 mp3/cd
4 usb
5 ipod/iphone (kabel los te koop)
6 bluetooth carkit

Bediening is erg makkelijk. Ik had de basis al snel door.
het geluid is erg goed en ruim in te stellen. Zelfs uit te bereiden met 2 versterkers. Telefoonfunctie werk goed en is duidelijk (wordt een losse mic meegeleverd)

Hij heeft naar mijn idee 2 minpunten:
1 handleiding staat op een cd.. erg lastig als je geen laptop hebt
2 je kunt 5 telefoons verbinden.. Maarr.. wanneer je zelf jou telefoon hebt ingesteld als laatste gebruiker herkent hij deze meteen. heeft een ander na jou ook de telefoonfunctie gebruikt, moet je eerst jou telefoon opnieuw connecten (is heel simpel en snel gedaan, maar toch)

op het oog is hij misschien niet de mooiste, maar hij is zeker wel de compleetste voor een betaalbare prijs