Bosch PSB 12 VE-2

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch PSB 12 VE-2 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,3

rolandaelen 10-01-2014
Geschreven voor: Bosch PSB 12 VE-2

Ook ik heb problemen met de accu's van de PSR 12 VE-2. (op zich een mooie, erg fijne en goede machine) Bij aankoop werden er maar liefst 3 geleverd. Fijn, dacht ik, dan kan ik met opgeladen accu's fijn doorwerken en een lege accu opladen. Altijd een geladen accu bij de hand. Blijkbaar nogal naïef gedacht dus.
Ik gebruik een accu schroefboormachine niet zo vaak. Wanneer je'm nodig hebt, wil je het direct kunnen gebruiken en niet eerst een accu uren moeten opladen, om er vervolgens achter te komen dat, zoals een andere review-schrijver al meldde, de accu na 3 minuten en het leveren van zo weinig kracht dat je alsnog een handschroevendraaier ter hand moet nemen, alweer leeg is.
Men zou de accu's onjuist behandelen. Ze moeten, na opgeladen te zijn, direct van de lader, anders boeten ze in, in capaciteit. Na gebruik moeten ze eigenlijk ontladen worden opgeborgen. In ieder geval ook ontladen zijn alvorens opnieuw op te laden, anders boet je ook daarbij weer in capaciteit in.
Dit alles is voor iemand die de accu's doorlopend gebruikt wel te doen, zoals een professional, maar die wacht echt geen uren op het opladen van zo'n accu. Voor een particulier die het toestel slechts af en toe nodig heeft en niet "mis" wil grijpen, is dat geen doen. De machine moet het gewoon doen en de accu snel op capaciteit zijn met voldoende power. Lithium-Ion is toch wel een heel stuk beter. Heeft ook geen "geheugen-werking". Kan iedere keer volledig worden opgeladen. Kan tussentijds worden bijgeladen. Enige is dat je erop moet letten dat je de accu niet helemaal leeg trekt. Dat is niet goed voor de accu. Ik heb gezocht naar Lithium-Ion accu's voor de Bosch PSR 12 VE-2, maar niet gevonden. Alleen Nikkel-houdende accu's (NiCd en NiMh)
Het "probleem" is dus zo simpel op te lossen. Laat Bosch de machines gewoon met Lithiu-Ion accu's uitrusten. Daarnaast alle gebruikers en gedupeerden de mogelijkheid geven een Lithium-Ion accu voor deze machine te kopen voor een gereduceerde prijs. Ik wil er best voor betalen. Maar €50-€70 voor een Nikkel-accu die binnen de kortste kern ook weer stuk is, is me te gortig en gaat'm dus ook niet worden.
Bosch heeft inmiddels inderdaad enkele machines uitgerust met een lithium-Ion accu. En inderdaad, de vorm daarvan is anders. Het is een schuif-accu en geen klik-accu. Oplossing, lever bij de nieuwe lithium-Ion accu een adapter voor de PSR 12 VE-2, waarmee je de Lithium-Ion accu in de machine en in de bestaande oplader kunt doen.
Inderdaad, niet iedere oplader kan een Lithium-Ion accu opladen. De adapter zou e.e.a. Voormelkaar geschikt kunnen maken. Verder kunnen accu's uitgerust worden met een beveiliging tegen overladen.
Kortom, wil Bosch haar huidige klanten te vriend houden en daarmee hen ook als klant behouden, dan zullen ze dus wel wat moeten doen.

Inmiddels heb ik op aanraden van m'n zoon echter een Makita met (slechts 1) Lithium-Ion (van slechts 1,3 Ah, 2Ah en 3Ah zijn los te koop) aangeschaft. Mooie goede degelijke machine. De oplader laadt de 1,3 Ah accu op in maximaal 30 minuten. Met die oplaadtijd is de noodzaak voor een 2e accu niet groot. De acculader is een snellader en wat groter als die van Bosch. Bovendien beveiligd tegen overladen en voorzien van duidelijk lampjes die de status van de op te laden accu aangeven. Verder is de accu-schroefboormachine opgeborgen in een mooie degelijke aluminium koffer met lade waarin een rijk uitgeruste boren- en bittenset en nog enkel andere handige tools is opgenomen. En dat alles voor €159. Veel geld in vergelijking met Bosch (hoewel, die weet ook aardige prijzen te maken) Degelijkheid, betrouwbaarheid, compleetheid, etc. maken die prijs al heel gauw goed.

talpa5962 13-12-2007
Geschreven voor: Bosch PSB 12 VE-2

Wat een miskoop. Het apparaat heeft veel te veel instelmogelijkheden De bijgeleverde accu's zijn van zeer slechte kwaliteit en ook de kracht valt erg tegen. Na 1 jaar kan je beide accu's zelfs al gaan vervangen. Je kan beter gaan voor een makita of metabo. iets duurder ,maar dan heb je ook goed gereedschap. Voor mij niets meer van Bosch.