Vaillant hrSOLIDE VHR 24-28/3-5

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 30 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Vaillant hrSOLIDE VHR 24-28/3-5 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,4

GSM 21-06-2020

Redelijk goed product

Volgens de installateur zou dit een degelijke en stille ketel zijn. De ketel is inderdaad degelijk gebleken, maar is niet echt stil te noemen met een donkere bromtoon, die afkomstig is van de circulatiepomp en versterkt wordt door de omhulling van de ketel. Voor de rest weinig problemen. Een keer uit voorzorg een nieuwe branderpakking geplaatst, wat eigenlijk nog niet echt nodig was. Regelmatig de sifon gereinigd. Wegens waterlekkage langs een klem om een korte rubberen verbindingsslang zijn twee nieuwe slangklemmen aangebracht. Verder sinds 2008 storingvrij. De driewegklep begint wel wat meer geluid te maken bij het omschakelen.

Pluspunten

• geheel roestvrij binnenwerk
  • pompmotor geeft vrij veel geluid

Minpunten

• bevestiging rubberen slang

Richard 01-02-2019

Ervaring

Jaarlijks laten schoonmaken en een nieuwe pakking laten plaatsen (€90,00). Zelden een probleem gehad. Ik heb hem al sinds 2002.

Pluspunten

• Duurzaam

Ronnie 27-12-2017

Goed ketel

Ik heb deze ketel in 2002 laten plaatsen en de eerste 3 jaar is er onderhoud gepleegt . Daarna is er niets meer gebeurt aan onderhoud alleen zelf de sifon schoon gehouden. Ik heb wel een keer de driewegklep vast gehad na een vakantie en die klein klapje verkocht en toen ging hij weer. Nu ga ik morgen de achterste pakking vervangen ivm lekkage nu. Verder een perfecte ketel zonder problemen.

Janzelf 30-08-2017

Uitermate tevreden over deze ketel

In 2002 deze ketel laten installeren. Wel een onderhoudscontract zodat hij elke 2 jaar gecheckt wordt. Nog nooit problemen gehad. Nu, na 15 jaar begint hij wat kuren te vertonen (warm water duurt lang en begint wat meer lawaai te maken) .
Nu denken we aan vervanging en dan een combi met warmtepomp.
Ik ben helemaal niet merk gebonden, maar ik wil gewoon ongestoord warmte en warm water hebben, met zo min mogelijk gebruik (zuinig dus).
En oh ja, 2 jaar geleden een Thermosmart thermostaat aangeschaft en perfect geholpen met installatie door Vaillant Nederland middels een op maat gesneden handleiding nav een vraag mijnerzijds, omtrent aansluiting.

Janeen 14-07-2015

In 2009 deze ketel laten installeren met gelukkig een goed service contract erop. Regelmatig worden er ringen vervangen nu al 2x de driewegklep en al 2x een printplaatje daarvoor, om het jaar vreemde geluiden tijdens het water tappen, zou ketelsteen zijn en is na een beurt weer weg. Ook de juiste instelling vinden om hem zo goed mogelijk te laten werken schijnt moeilijk te zijn. Als hij werkt doet hij het goed. De volgende wordt geen Viallant meer.

vasily 03-09-2014

Ketel geinstalleerd in 2002 ,warmwater en verwarming voornamelijk vloer verwarming, om het jaar onderhoud, tot nu eenmaal drieweg klep en eenmaal lekkende afdichtingsring in rookafvoer. Geen omkijken naar met een opentherm controle.

jellegek 12-05-2014

Wij hebben de ketel nu 6 jaar, 3 keer onderhoud aan gepleegd, nooit problemen gehad zoals alle bovenstaande mensen.
We zijn zeer tevreden!

BROMSNOR1234 11-03-2014

rookkanaal rubbers lekken na 2a3 jaar vailliant wil geen kant op dus voor mijn nooit meer zon rommel in huis

BROMSNOR1234 13-03-2014

reactie op hendry ik heb alles vervangen ook de rookgasafvoerpijp beter lezen als is volledige vervangen

hendry 12-03-2014

Misschien was het verstandiger geweest om tijdens de aanschaf van de cv ketel ook de rookgasavoerpijp te laten vervangen. Scheelt je nu een boel trammelant.
Hier kan je de fabrikant ook geen schuld van geven!
Heb je het oude type VHR ketel (18-22C of 24-28C bouwjaar 1997-2006) daar is het probleem met de schoorsteenaansluitbak achter de wisselaar bekend. Ook bij de fabrikant. Hier vergoeden ze de schoorsteenaansluitset netjes.

eeeeeeeeee 27-01-2014

Er is maar 1 ding mis aan deze ketel en dat is het bekende probleem waar iedereen mee zit: de driewegklep van honeywell. Omdat het een hoog rendement ketel is zou je een paar tientjes per jaar besparen aan stookkosten, maar dit voordeel wordt ruimschoots teniet gedaan aan het jaarlijks vervangen van dit onderdeel. Omdat ik nogal handig ben kan ik dit klusje zelf doen anders komen er nog kosten voor de monteur bij, maar ja, zo'n stukje plastic kost toch al gauw €50,-. Mijn volgende ketel moet dus absoluut honeywell vrij zijn!

hendry 28-01-2014

De honeywell cartidge wordt gebruikt t/m bouwjaar 2006.
Na 2006 is de klep + motor aangepast.
Ik heb als installateur de nieuwe type 3 wegklep nog niet hoeven te vervangen.
Een goede oplossing kan zijn voor het verkomen van de "ouderwetse" klep,
om de cartridge niet te vast te draaien in de messing behuizing.
Een nog betere oplossing is te zorgen dat de installatie op druk blijft.
Hiermee voorkom je dat er rommel in de cartidge komt.
Ook zou je een vuilafschijder kunnen plaatsen in de retour onder de ketel.
Dit is vooral aan te raden bij dikwandige gelaste of gefitte installaties.
Hiermee voorkom je veel rommel uit de installatie in de ketel beland.
Ook de pomp en de warmtewisselaar/ platenwisselaar worden zo beschermd.
Doorgaans moet een honeywell cartridge toch wel een jaar of 3 zeker mee gaan.
Ik weet niet waar u de honeywell klep koopt maar 50,- is te duur

Denk na 10-10-2013

De ketel doet wat deze moet doen. Simpelweg de verwarming aan sturen en het huis van warm water voorzien. Technisch zit het wel goed, maar de kwaliteit is erg slecht en daardoor is hij niet betrouwbaar. In principe is deze ketel weggegooid geld.

In onze situatie was de voorplaat van de verbrandingskamer geheel krom getrokken. Reparatiekosten zouden 1000 euro bedragen. Voor ons een reden om deze ketel te vervangen door een meer degelijk en betrouwbaar merk. Mijn advies: neem geen Vaillant. De betrouwbaarheid van dit merk is absoluut niet meer wat het vroeger was. Als ik een advies en/of een mening van een monteur vraag, dan is het advies vaak om een voor een ander merk te kiezen. Dat zegt wat mij betreft genoeg.

hendry 17-10-2013

Wat jammer dat u zo'n reactie plaatst.
In het verleden gebruikte Vaillant andere
pakking voor het afdichten van de voorplaat op de warmtewisselaar.
Tegenwoordig wordt er een grafiet pakking gebruikt
Wanneer er (jaarlijks)correctief onderhoud aan het toestel word gedaan, was dit niet mogelijk geweest.
Wat betreft reparatie kosten is €1000,- heel veel.
De voorplaat kost ongeveer €150,-
Als de monteur lang bezig is duurt het 2 uur + voorrijdkosten.
3x €60,- + €150,-
Wanneer er niets anders kapot is dan de kromme voorplaat
mag het zeker niet meer kosten dan €350,-
Meningen over Merken verschillen inderdaad, maar dit heeft niets te maken met de kwaliteit van dit product.
Bij geen of slecht onderhoud gaat alle toestel kapot.
Waarschijnlijk verkoopt de installateur u liever een nieuwe ketel, dat is makkelijker voor hem en verdient hij meer aan!!

Frits21 08-01-2012

Mijn installateur had deze installatie aangeraden. Ik heb hem hierop vertrouwd.
Als de ketel werkt dan doet ie het goed. Maar het komt vaak voor dat de ketel uitvalt door watergebrek. Dan is het water uit de leidingen verdwenen. En dat terwijl er geen lekkages zijn. Dus de ketel zelf zorgt voor verdamping oid, maar er in ieder geval voor dat het water verdwijnt. En slaat dan automatisch af. Met als gevolg GEEN verwarming en GEEN warm water. Vooral dat laatste snap ik niet, want een te lage waterdruk heeft zit vooral in de verwarming. En niet in het douchewater.
Kortom, een zeer ontevreden gebruiker van een slecht ontwikkelde ketel.

Officiele reactie van Vaillant 03-02-2012

Geachte heer/mevrouw,

Dit is een bericht van Vaillant Nederland. Wij nemen uw opmerking zeer serieus. Wij raden uw aan nogmaals uw installateur te benaderen, uw installateur kan vervolgens de service afdeling van Vaillant bellen voor hulp bij een probleem. Indien uw installateur er nog steeds niet uitkomt, kan Vaillant zelf in opdracht van de installateur langskomen om de situatie te bekijken en voor u op te lossen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Vaillant BV

Ducarmon 20-11-2012

Wij hebben deze ketel sinds 2006, 2010 hadden wij ook dat de waterdruk iedere keer te laag was, volgens monteur en een monteur gestuurd door de verzekering was er niets mis met de ketel en is er in de kamer een kleine lek gevonden. Nu 2012 moest de ketel zijn onderhoud hebben en sinds 2 maanden vond ik nat onder de ketel, de ketel is binnenin helemaal geroest aan de ophangbeugel waar er onderdelen vervangen zouden moeten worden. Volgens de monteur van Valliant moet de lek al in 2010 te zien zijn geweest, reparatie van de ketel kost net zoveel als een nieuwe. Zit ik mooi met de gebakken peren,ik denk dan ook niet dat wij nog voor een Valliant zullen gaan als deze uitvalt.

danadana 01-02-2012

ZEER HERKENBAAR. Ik heb in april 2011 een vaillant hsSOLIDE plus 30-34 aangeschaft. De afgelopen weken heb ik steeds drukverlies. De ketel moet ik twee keer per dag bijvullen. Inmiddels heb ik het drukvat vervangen om dingen uit te sluiten (zonder resultaat).
De leidingen heb ik nagelopen (geeb lekkage kunnen constateren. Eris een monteur langs geweest (zijn conclusie is dat de ketel geen defect heeft). Ik sta voor een raadsel.

Zijn er nog suggesties?? De ketel geeft bij uitlezen van storingen code F22 (droogkoken) aan. Kan daar toch its defect zijn? (waterdruksensor, pomp of klep waardoor er water verloren gaat)
GRAAG SUGGESTIES

Stuurt 10-01-2012

De kans dat het water via de ketel verdwijnt is echt vrijwel nihil!!
Kortom geef de ketel niet de schuld van een slechte installatie en zoek het lek...(Bijvoorbeeld kapot expansievat?)

En wees blij dat de ketel zichzelf beschermt bij watergebrek.

CteM 29-01-2012

Wij hebben precies dezelfde ervaring, dus ook wij verdenken de ketel ervan en niet de installatie!

danadana 10-02-2012

In mijn vorige reactie sloot ik aan bij het probleem van Frits21.
Inmiddels is bij mij het probleem van het veelvuldig moeten bijvullen opgelost. Nadat het leidingsysteem op druk is gebracht, werd het lek zichtbaar (in de kruipruimte).Na herstel is de warmte weer terug. De ketel was dus niet de boosdoener. Goed onderzoek in het leidingsysteem is dus zeer belangrijk gebleken.

Met dank aan mijn CV-leverancier (Warmteservice Leeuwarden, zij hebben veel moeite gedaan richting meedenken en oplossing), sluit ik hierbij af.

RBruins1972 02-12-2011

prima ketel goed en nauwkeurig in te regelen op de installatie. doet zijn werk geruisloos en zonder problemen. Door onkunde of slecht onderhoud kan je altijd problemen verwachten gelukkig hebben wij een zeer betrouwbare vaillant installateur die alles middels metingen en deskundigheid onderbouwd.

M. van Laarhoven 07-11-2011

Dit is een heel slechte ketel, de warmteregelaar (het duurste apparaat) is al 2 x kapot geweest. De warmteverdeler is ook al 2 x vernieuwd. De onkosten die ik gehad heb bedragen in totaal reeds meer dan € 600,--. Deze ketel is nog maar 6 jaar oud. Ik heb spijt dat ik een vailliant ketel gekocht heb, ondanks de jarenlange ervaring van Vailliant is deze ketel voor ons een nachtmerrie!!!!

pdh24 05-11-2011

Heb deze ketel (Vailaant HR Solide VHR 24-28c: een eerdere versie) aangeschaft in augustus 1999. Gezien de aanvankelijk optimistische aanbeveling is dit een rampketel. Nog erger dan een maandagmorgen ketel. Het leek wel of wij al de fouten uit het productie proces moesten halen. Ondanks dat wij de ketel jaarlijks lieten schoonmaken werden we geconfronteerd met: (al in het begin 20000): vervanging van CME 140: ∫. 247,--; 2001: MV vervangen (garantie!); 2003: Problemen met de driewegklep:€ 65,31 (in 2007 opnieuw vervangen. Het probleem met de klep blijkt erg vaak voor te komen! Hetzelfde jaar: problemen met de automatische ontluchter. Bijna brand gehad vanwege slechte pakkingen etc. Vertoont veel ratel lawaai (alsof iemand aan het boren is). Alles bij elkaar over nu 12 jaar gebruik bijna € 1200,-- aan kosten en onderhoud. Twee jaarlijks onderhoud zou ik bij deze ketel niet aanraden.
Waterbesparende douchekoppen geven reden tot storingen in de warmwater aanvoer: kortstondige koude aanvoer. De service dienst heeft alle remmende filtertjes verwijderd!
Op basis van de Garantie en service van Vaillant een advies: “Richt je op een andere fabrikant” .

keescv 16-01-2012

wat de slechte pakkingen betreft is toch echt de schuld van de instalateur.

alle instalateurs hebben bericht gehad dat bij het open maken van de wisslaar de branderpakking vervangen moet worden.

vaak werden deze ook gratis verstrekt

naam R.B 11-09-2011

Deze Vaillant ketel hebben wij vlak voor de kerst 2006 laten installeren en heeft tot nu toe totaal geen storingen gehad. Het is geadviseerd door ons installatiebedrijf omdat dit een totaal uit ontwikkelde ketel is en deze nieuwe 2e generatie hr Solide van Vaillant probleemloos zou zijn. Wat ons betreft krijgt deze hrSOLIDE een dikke 10 en de installateur heeft niets te veel gezegd over deze ketel. Wij laten hem natuurlijk wel onderhouden zoals ons ook geadviseerd is en de fabrikant in zijn gebruiksaanwijzing ook heeft aanbevolen in tegenstelling van wat ik lees in andere reviews op internet. Hiervoor hadden wij een staande ketel van Radson met een losse geiser.
Deze ketel geeft een goed warmtecomfort en wij houden van een behaaglijke kamertemperatuur boven 20 graden en dit kan de ketel makkelijk aan en we hebben ook snel warm water wat wij niet verwacht hadden omdat onze geiser voorheen in de keuken hing en we nu de combi ketel op zolder hebben hangen. We hebben dan ook de comfortstand aan staan en dit kost niet veel extra gas omdat volgens de installateur de platenwisselaar inhoud die dan op temperatuur gehouden wordt maar 0,2 liter inhoud heeft.
Terwijl er ook diverse fabrikanten zijn met ingebouwde tapboilers volgens de installateur en bij Vaillant die op basis van doorstroming werkt dus niet nodig is.
De thermostaat calormatic 392 ook van Vaillant is modulerend en regelt alles goed en gelijkmatig af en is ook mooi blauw verlicht en makkelijk in te stellen.

devries72 20-06-2011

Zojuist een servicemonteur geweest. Onze is ook geheel doorgebrand. Zo heet geworden dat de warmtewisselaar gescheurd is. Er had inderdaad een pakking vervangen moeten worden. De ketel is uit 2006 dus ook zo'n 5 jaar oud.
Gelukkig hebben we een servicecontract. Omdat de pakking vorig jaar niet vervangen is door de servicedienst kost het ons nu niets. Kosten 700 euro!
Duurzaamheid is lastig te beoordelen omdat er natuurlijk iets uitzonderlijks is gebeurd.
Ik hoop dat we na de reparatie nog lang plezier zullen hebben van de ketel.

viking0 09-02-2011

ketel in 2005 aangeschaft en in 6 jaar tijd 3 keer de stappenmotor en 3 keer het 3wegventiel vervangen, een nieuwe ontluchter, de condenspakking en een inlaatcombinatie laten vervangen. totale kosten in 6 jaar tijd inclusief beurten 981.60 euro.

HUES 15-12-2010

Alle eerdergenoemde klachten hebben wij ook gehad. Uitermate slechte ketel, spijt van aankoop.

GerardJ 10-11-2010

In 2004 de Vaillant solide 24-28 aangeschaft. In die 6 jaar is al twee of drie keer een pakking vervangen. Verder bleek gisteren een klep defect, die het warm water naar de CV of naar de kraan stuurt. De klep is nu vervangen. De motor die de klep aanstuurt, heb ik op advies van de monteur ook maar laten vervangen. Deze zou door het niet werken van de klep ook beschadigd kunnen zijn. Beide problemen komen vaker terug zie ik op deze site.

Sa1d 01-03-2010

Ik heb in 2005 een nieuwbouw woning gekocht waar standaard de Vaillant ketel standaard werd geinstalleerd. Nu zijn we amper thuis en vaak weg. Dus hij heeft het redelijk rustig. Na 4 jaar zonder enige ondehour is de 3weg klep stuk gegaan en dat is ondertussen vervangen. Ik heb zelf ook een modulaire thermostaat aangesloten en ik moet zeggen dat hij het nog goed prima doet.Volgens de monteur moest de pakking ook vervangen worden omdat deze brand/exlosie gevaar met zich mee brengt en hadden we daar een brief van moeten krijgen. Dat hebben we echter nooit gehad. Kort samengevat zijn we nog redelijk tevreden met slechts 180 euro aan onderhoudskosten in 4 jaar.

spanhaak 08-02-2010

Zeer slechte ervaring met deze ketel.
Na plaatsen veel lawaai harde slagen in de buizen.
er is iemand van de fabriek bijgeweest heeft er iets tussen gedaan was iets beter.we hebben nu al 4x een nieuwe klep gekregen motorhuis vervangen nieuwe printplaat en nog een paar dingen.Kosten €800,00 totaal in 6 jaar tijd.Voor ons geen vaillant meer. hiervoor een baretta gehad en in 15 jaar tijd maar 1 maal stuk geweest.Waardeloos is de vaillant.Als hij ons weer in de steek laat moet er maar een nieuwe ketel in wat belachelijk is na 6 jaar.

Brutusl 17-11-2009

In 2003 is onze oude Vaillant ketel vervangen door een Vaillant Solide 24-28.

Omdat de oude ketel altijd probleemloos draaide dachten wij met een nieuwe Vaillant een goede keuze te hebben gemaakt.
Echter dit bleek een misvatting. Vanaf 2003 hebben wij ieder jaar wel een reparatie aan de 3-wegklep gehad (klep schoongemaakt, klep vervangen, klepmotor vervangen etc. Het probleem met de klep blijkt erg vaak voor te komen (info monteur, internet). Het eerste jaar viel de reparatie nog onder de garantie daarna waren de onderdelen voor eigen rekening.
Omdat dit euvel ieder jaar terugkomt hebben wij voor 2 jaar terug een serviceabonnement afgesloten waarbij nieuwe onderdelen tot een bepaald bedrag zijn inbegrepen. Hier nu al twee keer gebuik van gemaakt. Grote kans dat de volgende ketel geen Vaillant meer wordt.

patricia123 27-02-2009

Ketel door officiele installateur laten plaatsen. Niets dan ellende. Monteur bedrijf is goed. Service van Vaillant laat sterk te wensen over. Geen coulance en torenhoge rekeningen. Inmiddels is bijna alles al een keer vervangen en hadden we al beter een nieuwe ketel kunnen nemen, maar dat doe je niet met zo'n jonge ketel. Van oudsher dachten wij een degelijk product aan te schaffen. De tijd is voor Vaillant helaas voorbij. Ook in onze omgeveing veel klachten over Vaillant. Garanie tot aan de deur.

Ronnie 27-12-2017

GV 01-01-2009

Is een uitstekende ketel waar je volledig op kunt vertrouwen.
Voor onze beoordeling zit hij dichter bij de 10 dan de 9.

midget 02-12-2008

heb de ketel inmiddels 2jaar in gebruik en nog geen storing gehad is geplaats door erkent instalateur de negatiefe reachties van andere mensen snap ik niet vailliant is toch een goed merk gr mg