Bosch 42 HRC II

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch 42 HRC II op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

peter19611961 04-05-2015

Prima ketel.
Doet het goed en is stil.
Maar dan na 7 jaar is er lekkage.
Het verwarmingswater lekt weg via de rookgas condensaat afvoer.
Het ketelblok blijkt lek. Onderdeel kost 899,-
Dan nog inbouwen.....
Feitelijk is deze ketel voor mij dan total loss.
Dat is wel heel kort voor een verwachte levensduur van 15 jaar.
Daar is het laatste woord nog niet over gevallen en ga ik nog eens een brief aan spenderen.
Wel nog even elke dag ca een liter bijvullen totdat Bosch met een oplossing aankomt.

Hans EL 21-03-2014
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Ketel 5 jaar geleden gekocht. Steeds maar storingen. Dan resetten en dan werkt het weer. Deze week werd gesteld dat de brander kapot zou zijn....althans die moest vervangen worden. Kost meer dan 300 euro!!!? Hoe kan dat nou bij een ketel van 5 jaar? Zwaar terleurgesteld.

vullers 05-12-2012
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Leek met uizoeken een schitterend apparraat.
Installatie ging qua cv ketel prima, als vervanger voor Radson VR ketel uit 1991 en 110 liter boiler uit 1999.
Het was effe wennen omdat je natuurlijk langer moet wachten op warm water bij een ketel zonder boiler.
Verwarming werkt prima.
Maar helaas is deze ketel na 2.5 maand en 2 weken daarna (nu) in storing gegaan, namelijk EA Ionisatiefout.
Na reset doet ie t weer, maar toch niet goed.
Deze week komt monteur, en benieuwd wat er aan de hand is.
De installateurs handleiding geeft vele mogelijkheden aan oorzaken.

vullers 25-03-2013

Ionisatiefout lag niet aan ketel maar aan gasdruk verdeler van gasbedrijf.
Netjes opgelost, hulde aan Pleunis Installaties voor correcte afhandeling ondanks dat het niet hun fout was.

J.Vullers

mjspel 19-11-2012
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Deze ketel aangeschaft na 20 een Nefit Turbo HR ketel. Deze preventief vervangen gezien de leeftijd. Schrijf nu de review omdat ik eerst ervaring met de ketel wilde opdoen. Heb inmiddels ook de eerste jaarafrekening. Dit scheelt 500 M3 op een jaarverbruik van 2350 m3 Vindt dit erg netjes. Het voordeel haalt hij m.n. door niet gebruik te maken van een tapvat maar van het doorstroomprincipe. Dit is wel even wennen. Wanneer de ketel in de eco stand staat moet eerst de wisselaar opgewarmd worden. Zelf doe ik dan even de warme kraam voor een seconde aan waardoor de ketel de wisselaar gaat opwarmen. Even later heb je dan volop warm water. Wanneer je direct warm water vraagt krijg je het vaker beschreven mechanisme van even warm water en daarna een terugval. Dit is op bovenstaande manier te voorkomen wanneer je de ketel in ecostand hebt staan. Je kunt de ketel natuurlijk ook in comfort stand zetten maar dat vraagt natuurlijk meer energie. De ketel werkt (zeker in vergelijking met de Nefit) erg stil. De door de firma Verwing (Almere, scherpste prijs!) bijgeleverde Bosch thermostaat doet zijn werk goed. Het water is in temperatuur instelbaar. Zowel voor de verwarmingssysteem als voor de warmwatervoorziening. Over de duurzaamheid kan ik niet echt iets zinnigs zeggen na ruim een jaar maar ik begrijp na het lezen van verschillende fora dat het een ketel is die zichzelf bewezen heeft en weinig storingen vertoont. Na een jaar of 8 moeten de ontstekers vervangen worden maar dat lijkt me normale slijtage. De problemen die ik af en toe lees over trillende pompen herken ik niet. Lees dit wel vaker bij bepaalde Remeha modellen. Al met al ben ik erg tevreden met deze keuze.

Arie54 03-03-2012
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Bosch 35 HRC II met trillende pomp is in oktober 2011 geplaatst.
Zwaar teleurgesteld in deze Bosch. Qua lawaaicomfort geef ik een 1. De duurzaamheid zal best goed zijn maar ik zou nu absoluut kiezen voor een ander merk. Maar ja; een CV ketel kun je niet uitproberen; wanneer hij hangt zit je er waarschijnlijk voor 15 jaar of langer aan vast...

De onze trilt puur door de pomp en resoneert daarom behoorlijk. 27,5 jaar hing op dezelfde plek een geruisloze Vailliant.
Pomp is al vervangen door Bosch maar dit lost niets op.

Bovendien draait de pomp van 85 Watt, 15 uur per dag, ook CV water van 23 tot 28 graden rond. Dus geen of nauwelijks opwarming en wel stroomverbruik. Komt door modulerende thermostaat denkt Bosch; wellicht beter om een aan/uit thermostaat terug te plaatsen gaven zo als mogelijke oplossing.

Dan heb je minder verwarmings ruimtecomfort maar wel meer geluidscomfort door ontbreken van die voortdurend trillende en energieverspillende CV pomp.

Modulerende pomp is inmiddels door Bosch in het servicemenu uitgezet en op een lage stroomsnelheid 03 ingesteld. Is inderdaad stiller maar de gekochte modulerende pomp in dit toestel blijft dus volledig buiten gebruik.

Ik heb spijt van deze aankoop; een simpele Intergas werkt stiller en is goedkoper.
Minder toeters en bellen maar is dat van belang?

H. de Vries uit Zwaag 22-02-2012
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

De BOSCH HRC 35 II is een prima cv-ketel. Heb hem als vervanging van een AGPO die in ons geplaatst was als nieuwbouwketel. Heeft i.v.m. lekkage slechts bijna 10 jaar gedraaid. Nu dus al een nieuwe ketel, maar met 12,5 jaar garantie van Bosch hopen we nu een prima apparaat in huis te hebben gehaald en de eerste weken dat we hem nu gebruiken bevalt hij prima: lekker warm huis en goed heet water voor de afwas.
Een aanrader dus!

Arie54 03-03-2012

Is jullie ketel wel stil? Geen trillende pomp?

Dat is die van ons bepaalt niet! (Bosch 35 HRC II) oktober 2011 geplaatst.
De onze trilt vanwege de pomp en resoneert daarom behoorlijk. 27,5 jaar hing op dezelfde plek een geruisloze Vailliant.
Pomp is al vervangen door Bosch en dit lost niets op.

Dan wel minder verwarmings ruimtecomfort maar wel meer geluidscomfort door ontbreken van die voortdurend trillende en energieverspillende CV pomp.

Minder toeters en bellen maar is dat van belang?

Van der Doelen 21-12-2011
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

De BOSCH HRC 30 II is een perfect apparaat. Heb hem als vervanging van een NEFIT TURBO deze hield er na 16 jaar mee op.
Aangesloten met een FR10 modulerende kamerthermostaat)
Via Gerritsen Gasservice icm een onderhoudscontract 12 jaar garantie op alle onderdelen. Helemaal top.

Arie54 27-12-2011

Wij hebben dezelfde Bosch HRC II maar dan de 35.

Vraag:
Trilt die van u ook zo bij uitgaande CV en retour CV water?
Even met de handen voelen bij in werking zijnde pomp en/of brander.
De onze resoneert/trilt, net een pulserende pomp.

Ben benieuwd,
Graag uw reactie.

Arie54 24-11-2011
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

sinds 2 maanden in bezit.
Ketel -preventief gekocht/gekozen omdat hij door de installateur aanbevolen werd en daarbij 125 maanden garantie.
Onze 28 jaar oude Vaillant VCW20 (open systeem) welke het nog altijd uitstekend deed zonder ooit kosten te hebben gehad deed het eigenlijk veel beter!
Veel geruislozer -je hoorde hem wel lopen- dan deze trillende Bosch wat waarschijnlijk door de pomp veroorzaakt wordt denk ik.
Daarnaast valt de wateropbrengst tegen, de oude niet HR Vaillant deed het niet veel minder. Daar komt bij dat er eerst warm water komt, daarna een terugval in temperatuur en vervolgens werkt het normaal. Voor een nieuwe ketel is dit niet acceptabel.
Maar zoals eerder opgemerkt: de voel- en hoorbaar resonerende en trillende pomp is veel erger.

De gebruiksaanwijzing is niet toereikend; er staat niet welke functie waarvoor dienst of wat die doet.

Ik zal de installateur maar eens uitnodigen.

R B68 14-10-2011
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Ook ik heb deze ketel door de Firma Verwing uit Almere laten plaatsen. Zeer tevreden met deze cv ketel. Snel warm water en warmt snel op.Wat duurzaamheid betreft zal de toekomst uitwijzen maar ik heb er alle vertrouwen in. Ook zeer tevreden tot nu toe met deze Firma, komt afspraken na snel geplaatst, en netjes alles opgeruimd en meegenomen.

Lambers 07-02-2011

---------- update review, 07-02-2011 ----------
Zeer snel warm in huis, en supersnel warm water.
Ketel is tevens zeer stil.
Zeer blij dat ik deze ketel heb laten plaatsen.

---------- 1e review, 28-01-2011 ----------
Nou na een paar dagen een Bosch 35HRC 2 in ons bezit te hebben zijn wij super tevreden en gelukkig hiermee.
Hij zorgt voor zeer snelle warmte in je huis en het warmwater is heel snel heel heet.
Het is een zeer stille ketel en nogmaals super blij met de keuze Bosch.

Ollie1962 28-01-2011
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Deze ketel enkele weken geleden in combinatie met de Bosch FR100 klokthermostaat door de firma Verwing uit Almere laten plaatsen (incl. 7 jaar garantie). Deze ketel vervangt een 13 jaar oude Intergas HR ketel. Wat een verschil! De woning is zeer snel aangenaam warm en deze ketel levert, ook in de ECO stand, snel veel warmwater. Ben zeer tevreden over deze stille ketel!

Over de duurzaamheid kan ik na enkele weken gebruik uiteraard nog weinig zeggen. Maar als de fabrikant 15 jaar garantie geeft op de warmtewisselaar, dan heb ik daar alle vertrouwen in daarom een 9.

frans19 27-01-2011
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Deze ketel vanaf april 2010, storingsvrij, ruim voldoende warm water voor regendouche en het huis is zeer snel opgewarmd. Over geluid niks te klagen want we horen de ketel gewoonweg niet. Loopt op een bosch modulerende klokthermostaat. Zijn er zeer tevreden over.

DenWillems 11-12-2010
Geschreven voor: Bosch 42 HRC II

Deze ketel nu twee weken. Zou heel stil zijn en 10 liter water per minuut leveren uit mijn douche. Alles goed nagevraagd, aangegeven wat ik wilde, en ja ja het was precies wat ik zocht. Wat blijkt: vrij luid met name bij opstarten en 7,5 liter per minuut. Volgens Bosch 10 liter per minuut onder 'optimale'omstandigheden. Ja zo lust ik er nog wel een paar. Ook jammer dat de installatiefirma dat niet eerst even vragen stelt over de omstandigheden. Had ik andere ketel kunnen kiezen...

sjampo66 24-01-2012

Ik vraag me af of u wel een HRC 35 heeft, heb zelf al tig van dit soort jongens geplaatst en ze halen allemaal 10 liter van 60°c zonder problemen, of ligt het misschien aan de waterdruk of de diameter van de koud water of warm water leidingen.Je kunt de ketel wel groter nemen maar als er niet meer water toegevoerd wordt houd het natuurlijk helemaal op.

Arie54 24-11-2011

Heb dezelfde ketel CW5 en bij ons wordt het water eert warm, daarna een tijdje merkbaar kouder en daarna pas de juiste temperatuur. Ook de wateropbrengst valt tegen, niet veel beter dan de 28 jaar oud Valliant VCW20.
Daarnaast trilt de pomp behoorlijk; nooit gehad met de oude CV. En bij Hr loopt de pomp bijna voortdurend.
Dat resoneren/trillen is nog het vervelendste en heeft niets te maken met de pompsnelheid.

Arie54 27-12-2011

We hebben sinds begin oktober 2011 dezelfde ketel.
Inderdaad met opsarten 's morgens wat meer lawaai dan bij in bedrijg overdag.
Warm water duurt lang. Op advies van Bosch service de Eco knop aangezet. Dan ben je in elk geval de terugval in temperatuur kwijt. Maar onze 28 jaar oude Vaillant deed het vlotter.
Vraag:
Trilt bij u de uitgaande CV leiding en retour CV leiding ook zo?
Dat geeft bij ons de meeste overlast.
Lijkt dan op een dreunend dieselagregaat.

Graag uw reactie op de vraag.