Itho Daalderop Aqua-Max HR30 CW5

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Itho Daalderop Aqua-Max HR30 CW5 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,1

h***@d********* 25-04-2022

Matige kwaliteit

Deze ketel hangt bij ons nu 9 jaar en vandaag laat ik hem vervangen door een ander merk.

Matige kwaliteit. Ik heb werkelijk al duizenden euro's aan reparatiekosten gehad over de afgelopen jaren.

Nu is de warmtewisselaar (weer) overleden en lekt de ketel aan alle kanten water over de vloer.

De ketel maakt ook veel lawaai. Een stoomboot wordt er jaloers op....

Minpunten

• Onbetrouwbaar
  • Matige kwaliteit
  • Maakt veel lawaai

In Berlin 19-10-2020

Aqua-Max storing op storing

Op zich is de Aqua-Max een ketel met een flinke capaciteit. We hebben hem nu 6 jaar en elk jaar is er wel een fikse storing. De wintermaanden breken weer aan en dus ook de storingen. Het apparaat begint soms een enorme resonantie te tonen en lijkt dan van de muur los te willen komen. Dit euvel hebben we al 6 jaar en de buren, met dezelfde ketel hebben dat ook.
We hebben een servicecontract, inmiddels zijn warmtewisselaar, ventilator maar ook de thermostaatkranen vervangen, maar het probleem blijft zich steeds opnieuw openbaren.

Y. Rooth 07-01-2013

Ik heb deze CV ketel besteld op aanraden van mijn buurman die al langer een Aquamax heeft. Hij is zeer tevreden over de ketel en ik heb dezelfde ervaring. De ketel doet het erg goed, geeft veel warm water en kan onze woning goed warm houden. Ook heb ik een lager gasverbruik t.o.v. mijn oude CV ketel. Wat heel handig is is het bijvulkraantje in de CV ketel waardoor ik heel snel de CV kan bijvullen. Bovendien heb ik 5 jaar garantie, wat ik bij andere ketels niet heb, dus de fabrikant staat achter het product. Al met al een zeer goede aankoop die ik iedereen kan aanraden.

Eric de Haas 18-04-2012

Op zich goede ketel, maar het geluid wat de ketel maakt, is echt verschrikkelijk. Bij opstarten van de ketel bij bv warmwater gebruik, lijkt het wel of er een stoomboot voorbij komt. Zeer zware brom en de ketel lijkt wel te ontploffen. Door software update tijdelijk wat minder, maar na 2 maanden weer dezelfde klachten.

Janwillem Tak 12-11-2013

Software updates zijn onnodig. De oorzaak van het brommen en ploffen is een niet goed afgestelde gecombineerde ontstekings- en ionisatiepen. Vaak staan ze te dicht bij elkaar.
In het onderhoudsvoorschrift staat hoe je de ketel open maakt en de juiste afstand tussen de pen en de aarde.
Verbuig nooit de aarde, verbuig de pen, staat ook in het onderhoudsvoorschrift.
Je problemen zijn dan over.

Citrofiel 16-01-2013

Mijn ketel bromde soms, niet bij het opstarten maar juist aan het einde. De vlam is dan al uit en wanneer de ventilator stopt bromt die even. Je bent bang dat die van de muur komt. Nou lijkt de oorzaak bij mij te zijn dat de kap aan de onderkant niet goed sluit en dan loskomt. Ik heb dit opgelost door er een spanband op het dikste stuk omheen te spannen, de kap komt nu zeker niet meer uit zichzelf los en de ketel heeft sindsdien niet meer gebromd.

Hendry 07-08-2011

Heb het toestel nu enkele maanden in gebruik.
Gelezen de andere review zou het toestel nogal gehorig zijn.
Bij mij hangt het toestel op de (bij)zolder, wanneer het toestel aan het stoken is hoor je de ventilator.
Ik kan me voorstellen voor een kleinere woning of gelijkvloers dat dit hinderlijk is.

Tot dusver geen problemen gehad met het toestel.
Ik kan het toestel nog steeds aanraden!

J. Groot2 23-04-2011

Voor mij was het terugregelen naar 4,8kW ook het belangrijkste argument naast het zich automatisch aanpassen aan de calorische waarde van het gas gezien dat deze waarde aan verandering onderhevig is naarmate het gas uit steeds meer exotische plekken afkomstig is.

Voor aanschaf van deze ketel stond ik in dubio tussen de Remeha calenta en deze Itho. Uit mijn ervaring had ik (gezien dat ik installateur ben) geconcludeerd dat Remeha ketels praktisch geen storende geluiden produceren en dit was (is) voor mij eigenlijk het belangrijkste.

Maar toch uiteindelijk heeft de energie aspecten voor de doorslag gezorgd en mijn keus voor Itho ook omdat ik ergens gelezen had dat Aqua-max "bijzonder stil" was.

Joh wat heb ik een spijt van mijn keus, in vergelijking tot mijn vorige ketel (AGPO HR27). Het geluidsniveau wat deze Itho produceert ervaar ik als bijzonder hoog en gezien dat ik mijn slaapkamer op zolder heb naast de ketelkast is, heb ik allerlei instellingen toegepast om ervoor te zorgen dat de ketel niet meer gaat branden als wij gaan slapen.

Onder anderen, na 22:00 niet meer stoken, tapwatercomfort uitgeschakeld zodat de ketel s'nachts niet willekeurig aanslaat om de wisselaar op temperatuur te houden enz.

Een van mijn collegas heb ik erbij gehaal om mijn werk te controleren maar geen fouten gevonden ook niet m.b.t. verbrandingsgassen. Voor wat het energieverbruik betreft zal deze ketel het zeker beter doen dan mijn oude Agpotje maar voor wat het geluid betreft, lijkt het wel alsof ik weer een VR-ketel heb uit de jaren 80.

En dit te bedenken dat ik deze ketel eerst zelf wilde hebben om dan te bepalen of ik hem aan mijn klanten ging adviseren. Het valt wel te raden wat mijn advies zal zijn.

Maar misschien wil Itho wel eens een keertje bij mij komen kijken naar wat er aan gedaan kan worden.

hendry 19-04-2011

Na lang zoeken en vergelijken toch voor deze ketel gekozen.
Had eerst de Remeha Calenta 40c Cw5 willen aanschaffen maar naar een tijd de berichten op deze site te hebbben gevolgd bleek dat toch wel veel mensen reageerden dat het hydroblok ging lekken of de rookgas aangepast moest worden door de fabrikant.
Een belangrijke andere reden voor de Aquamax is dat de ketel als enige* ver terug kan moduleren tot wel 4,8kW! Dit heeft als voordeel dat je minder energie verbruikt. (het is voordeliger de ketel zachtjes op z'n allerlaagst door te laten branden dan telkens aan te steken en op te stoken).
Dit was ook de reden omdat we vloerverwarming hebben (beneden) die altijd op temperatuur wordt gehouden.
De ketel aangesloten op een modulerende kamerthermostaat (een honeywell chronotherm vision)

Warmtecomfort wat betreft verwarming nog niet echt kunnen testen omdat we net de winter achter de rug hadden. Wat betreft warmtapwater in één woord: Super!
Geen lange wachttijden en ruim voldoende.

Gebruiksgemak: deze ketel heeft als voordeel dat wanneer je hem bij moet vullen je geen slang meer hoeft te gebruiken, geen geknoei met water, kraantje onder de ketel open, druk aflezen en weer dicht.

Duurzaamheid kan ik nog niet al te veel over zeggen.
Volgens de fabrikant hoeft de ketel nauwlijks onderhoud wanneer die goed afgesteld is.

Echt een ketel om aan te bevelen!

(* De Nefit topline aquapower kan ook terugmoduleren naar 4,8kW deze ketel is alleen veel duurder en heeft een boiler in het toestel.
Andere ketels kunnen ook wel terug moduleren tot 4,8kW of nog minder alleen dan is je warmwater tapklasse ook lager dan CW5)