Samsung WB 850F zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung WB 850F zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

pinguin67 05-10-2013
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Na 2 maanden was de kamera al defect. De knop om af te drukken werkte niet meer en moest vervangen worden. GPS is langzaam en heeft veel tijd nodig om een lokatie te vinden

gsm_it 29-03-2013
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Prachtige foto's, al zijn ze bij sterk uitvergroten wel iets korrelig. GPS en WiFi werkt goed. GPS coördinaten worden exact in de foto opgeslagen, al geeft de camera zelf slechts globale informatie over de lokatie. Kaarten met voldoende details zijn van bijna de hele wereld beschikbaar. Wel jammer dat de kaart niet verschoven kan worden, zoals bij de WB650 camera wel mogelijk is. Zeer goede camera met prima lens en goede foto's en video's en enorm veel mogelijkheden. De drie enige minpunten zijn volgens mij het soms traag reageren, de groffe stappen van de zoomlens en het relatief vrij snel leegraken van de batterij, bij gebruik van WiFi en/of GPS.

gsm_it 17-07-2013

Soms is het traag reageren van de camera toch wel lastig en zorgt het ervoor dat een potentieel leuke opname net niet op tijd lukt. Een enkele keer komt het voor dat de camera niet wil scherpstellen. In- en uitzoomen kan helpen, of anders de camera uitzetten en opnieuw weer inschakelen. Over het algemeen maakt de camera prima foto's met mooie kleuren en geen of weinig verkeurde randen (geen purple wringing). Ik ben dan ook wel tevereden met de prestaties. Echt super scherpe foto's maakt de camera echter nooit en vergeleken met mijn Ricoh R6 zijn scherpe macro opnames niet van heel dichtbij mogelijk. Een extra oplaadbare batterij is aan te bevelen, zeker wanneer van GPS gebruik wordt gemaakt.

J. van de Belt 15-03-2013
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Foto's maken is geen probleem.
De GPS werkt niet goed. Men spiegelt je dat mooi voor doch de adresaanduiding is niet goed. De stadsnaam wordt niet aangegeven.
Contacten met Samsung hierover is zonde van je tijd. Het lost niets op.
Beter is dat men reclame voor deze camera maakt zonder GPS.

gsm_it 30-03-2013

Dit review slaat echt echt nergens op. De mogelijkheden zijn juist enorm groot. Vormgeving en degelijkheid kan ook niet veel beter voor de prijs.
De kaarten op het toestel zijn uiteraard niet zeer gedetailleerd (mogelijk om ruimte op de SD-kaart te sparen) en zijn ook niet bedoeld om te navigeren. De exacte coördinaten kloppen echter wel degelijk. Bekijk de foto bijvoorbeeld eens met Intelli-studio.
Klik op de foto en dan op menu Tool, Add/View GPS Information.
Vervolgens zie je een uitgebreide kaart met de locatiegegevens, zoals plaats, straatnaam en het bij benadering juiste huisnummer.

annettevantleven 23-12-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Ik heb jaren een Sony gehad en ging naar foto klein voor een beter toestel omdat ik ons kleinkind dat binnenkort geboren wordt dan beter kan fotograferen. Nu heb ik een juweel van een fototoestel. Ik kan er alles meedoen, wat bij mijn Sony cibershot niet lukte en kan nu ook op een eenvoudige manier filmen. Geweldig. Beweging vangt het app goed op en alles is loepzuiver. Kortom na het proberen van alles, wordt het straks genieten van de foto's en film . Het dichtbij halen ook heerlijk als je foto's wilt maken op de manier die jij mooi vind, anders moest ik alles op de computer regelen.

Anoniem 12-12-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Ik heb de WB850F nu zo'n 3 en halve maand in gebruik. De camera is solide en erg gebruiksvriendelijk. Ik ben er in oktober mee naar Portugal geweest en heb een rondreis gemaakt. Hij is makkelijk en snel in alle omstandigheden te gebruiken en hij kan tegen een stootje. De gebruiksmenu's zijn erg duidelijk en overzichtelijk. Het schempje geeft wat overdreven kleuren aan, maar als je de beelden op een computer plaatst dan zijn de kleuren al veel natuurlijker. Beelden via WIFI overbrengen gaat prima. Waar ik wel heb mee zitten hanessen was de GPS files erop zetten met het programma DOWNLOAD MANAGER, maar dit is mij uiteindelijk toch met veel moeite gelukt. Wat heel prettig is is het grote zoombereik van de camera, terwijl het formaat van de camera toch erg compact is. Het scherpstellen bij fotograferen gaat correct en snel. Bij video blijft het scherpstellen tijdens het uitzoomen achter. Kleuren in de videostand zijn wel wat aangedikt, maar daar hou ik wel van.Bijvoorbeeld: Een blauwe lucht is ook echt knal blauw. Een schril contrast met het grauwe grijze weer hier in Nederland!
Resumerend een fijne en gebruiksvriendelijke camera. Ideaal als je tevens gebruikt maakt van een videocamera, zoals ik en even snel een fotootje wilt maken. Je kunt ze beiden om je nek hangen en heel snel reageren als het nodig is.

J. van de Belt 12-02-2013

Hallo Myradas,
Ik heb ook problemen met de GPS-instelling op mijn WB850f.
Krijg GPS wel ingeschakeld doch de vermelding bij de foto is niet geheel naar mijn zin. Krijg de vermelding "Netherlands DRENTHE DRENTHE", terwijl ik had verwacht en gehoopt de plaatsnaam te krijgen.
Hebt u hier ook ervaring mee?

Ferencz Piet 19-08-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

10 jaar de Canon Powershot S40 gehad die wat mankementen gaat vertonen.Tijd voor een nieuwe compact.Via internet wezen zoeken naar toch maar weer Canon en dan de G12.Kwam supergoed uit de testen!Mij viel het zwaar tegen qua lens die erop zat die erg aan vertekening doet,vooral aan de bovenkant.Daar was ik de canon powershot gewend die een superstrakke lens in zich heeft!Naar Cameraland gegaan in Alkmaar en mijn wens kenbaar gemaakt en advies gevraagd.Die vertelde mij dat in de klasse van de G12 bijna alle cameras aan deze zogenaamde "Barrel Distortion" onderhevig zijn maar raadde mij deze Samsung aan want dat is de top van de compacte camera markt vertelde hij mij.Was een beetje sceptisch omdat het geen fotomerk camera is.Nu moet ik zeggen deze verkoper heeft goed naar mij geluisterd want deze camera heeft een hele strakke Sneider/Kreusznach lens die ook nog eens 23 mm Groothoek heeft en ook nog eens 21 keer optisch zoomt zonder verlies van kwaliteit.Deze camera kan ook nog veel meer leuke 'bruikbare' dingen waar je steil van achterover slaat!
Dus van geleerd om advies te vragen in een goede fotowinkel met deskundig personeel en niet 'alleen' uitgaan van die internet reviewtjes.Bedankt Cameraland voor het goede advies!

Anoniem 16-09-2012

Beste medegebruikers,
Hebben jullie ook problemen met het downloaden van de kaartgegevens voor het gebruik van GPS via de bijgeleverde software Download Manager. Voordat e.e.a. bij niet opgelost is kan ik geen volledig review over de camera schrijven. Wie kan mij helpen?

A-liek72 01-08-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Ik heb deze camera vorige week gekocht en het weekend uitgeprobeerd. Ik ben een spiegelreflexcamera gewend, maar dit is echt een super handige camera. Veel opties en ook leuke gadgets. Maar dat is niet het belangrijkste. Er zit een goeie lens op, een mooi scherp led-scherm wat ook in de zon nog goed zichtbaar is (tuurlijk minder dan binnen, maar het valt absoluut niet tegen, je ziet veel meer dan op een gewoon scherm), handig formaat en er zit een wifi functie op en dat vind ik wel heel handig. Je kunt foto's sturen vanaf een plaats waar wifi is naar ieder willekeurig e-mailadres, maar ook kun je foto's in de cloud zetten. Kortom, veel mogelijkheden voor zo'n compacte camera. Ik moet nog veel meer uitvinden, maar mijn eerste indrukken zijn zeer positief.

noiram 26-11-2012

hoi,
ik zit er ook over te denken om deze camera aan te schaffen.
Heb hem nu even in bruikleen van me vader (heeft hem nog niet zo lang). Maar ik heb het idee dat hij binnenshuis de kleuren wel erg aandikt en hierdoor beetje onnatuurlijk overkomt.
Wat zijn jouw ervaringen hiermee..
En ben je nog steeds tevreden?
Alvast bedankt!

Sliepie 16-07-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Heb de Samsung nu een maand. Had hiervoor een Panasonic Tz7. Maar de Samsung heeft naar mijn idee toch een scherper beeld. De 21 x zoom is snel en nauwkeurig, en in de PAS stand wordt dit nog eens opgeschroefd naar 84 x; zonder dat dit sterk ten koste gaat van de kwaliteit, waarschijnlijk het gevolg van de 16 mp.Waar ik in het bijzonder door getroffen ben is de werking van de WIFI mogelijkheid van de camera. Het duurt wel even voor je de e-mailadressen hebt verwerkt en in het geheugen hebt opgeslagen, maar als dat gebeurd is werkt deze fantastisch. De door jou gemaakte foto's kunnen direkt vanuit welke plek op aarde dan ook rechtstreeks naar de door jou bekende e-mailadressen worden gestuurd; en dat werkt supersnel. Familie in Tanzania ontving mijn foto's binnen 6 seconden na het versturen.
Verder vind ik de werking van de
Remote met mijn Samsung Galaxy s1 ook via de Wifi voortreffelijk.In de handleiding is sprake van een aan te houden afstand van maximaal 7 meter tussen camera en smartphone, in de praktijk werkt dit echter nog prima op 15 meter. Foto's van vogels bij de drinkbak kunnen hierdoor ongestoord worden gemaakt, waarbij ook de zoomfunctie nog heel goed blijft functioneren. De batterijduur welke in eerste instantie niet geweldig was heb ik middels een update van de camera flink weten te verlengen. Absoluut een aanrader.De prijs meer dan waard.

Marga W 29-08-2012

Hoe heb de batterijduur verlengd? Hoe kan ik dat updaten?

luc-80 26-06-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Leuke compacte camera, die verassend goede foto's maakt bij mindere lichtomstandigheden binnenshuis en goede zoom mogelijkheden heeft. Voelt stevig aan en heeft een mooi helder amoled scherm aan de achterzijde. Deze camera heeft tal van mogelijkheden, de een heel makkelijk in gebruik, de ander onder geen mogelijkheid aan het werk te krijgen, zo werkt gps met plaats herkenning snel en makkelijk en is het een fluitje van een cent om je smartphone als ontspanknop te gebruiken, alleen de wifikoppeling om foto's uit te wisselen ( via wifi ) met de samsung i9000 en het draadloze thuisnetwerk is na een week proberen nog altijd niet gelukt ( als iemand raad weet ... ).

de camera maakt mooie foto's en is fijn dat diafragma en sluiterslijd in te stellen zijn, panoramafoto's gaat makkelijk, maar mis bij de optie scene toch wel een hele hoop optie's ( denk aan stand : sport, vuurwerk, heldere hemel, huisdieren, kaarslicht, binnen, enz ).

degelijk heb ik niet beoordeeld, het voelt erg stevig aan, maar heb al twee keer gehad dat de camera niet uitgaat als ik de powerknop indruk, enige mogelijkheid is dan de accu te verwijderen en dan opnieuw te proberen.

Jomye 22-07-2012

Om de camera via het draadloze thuisnetwerk te kunnen laten lopen, moet je eerst je camera toevoegen aan de ACL (access control list) van je modem, te vinden in de online configuratie van je modem (onder Wireless).

Nick Stone 07-06-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Ik heb deze camera nu drie weken in bezit en uitgebreid beproefd tijdens vakantie op de Dominicaanse Republiek.

In eerste instantie had ik de Sony HX20 gekocht omdat de camera tijdelijk niet leverbaar was. De Sony was ook een degelijke camera maar had gelukkig voor mij een stofje op de lens. Heb hem ingeruild en deze Samsung was beschikbaar en goedkoper.

De camera is klein maar goed handelbaar omdat er een plek is gereserveerd voor je duim, dit in tegenstelling tot de vergelijkbare modellen van Olympus, Nikon en Canon.

Opstarten duurt iets minder dan 2 seconden en dan zie je meteen het mooie scherpe amoled scherm.
De instellingen zijn makkelijk al had ik persoonlijk liever de instellingen van smart en de ster naast elkaar gehad. de lens zoomt 21 x optisch en kan ook digitaal verder zoomen. zelfs met 21x zoom had ik geen last van onscherp beeld, de stabilisator doet keurig zijn werk.
Verder is het met deze camera heel makkelijk om panorama foto's te maken.

Filmen heb ik niet geprobeerd.

wat ook best handig is, is dat je de camera kan gebruiken om direct foto's op facebook te zetten of door te mailen naar een of meerdere e-mail adressen. het lukte alleen niet altijd, waarschijnlijk door slechte verbinding op vakantie. Thuis zocht hij meteen mijn netwerk op en hoefde ik niets opnieuw in te stellen.
GPS heb ik ook niet gedaan, het schijnt dat dit ten koste gaat van de accuduur, maar dan zou je nog 100 foto's met 1 lading moeten kunnen maken.

Vooralsnog erg tevreden over de camera en heb daarom alles met een 9 gescoord. Er is nl altijd ruimte voor verbetering.

José51 01-08-2012

Hallo Nick,

jij bent in zonnig oord geweest is het scherm ook goed zichtbaar bij zonlicht?

José

Nick Stone 14-06-2012

Hallo RBW1971,

Je kunt het het beste zien via de volgende link
Het zwarte deel waar speed + - op staat, is bedoeld voor de duim.

RBW1971 08-06-2012

Hoi Nick,

Waar zit de plek voor de duim dan?
Ik kan het op de foto's nergens goed zien.

Groetjes, Richard

cire 19-05-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Ik heb deze camera nu anderhalve week en vond alleen het accugebruik 'n nadeel; was veels te snel leeg. Na contact met Cameraland kreeg ik nieuwe firmware en nu gaat de accu veel langer mee. De wifi is niet handmatig uit te zetten, dat gebeurt automatisch. Wil je nog langer met de accu doen, dan moet je de GPS uitzetten.
Ik heb, met GPS aan, op een acculading ruim 110 foto's en zo'n 10 filmpjes kunnen maken; ruim vier keer zoveel als voor de nieuwe firmware.
De firmware bestaat uit 'n aantal bestanden die je op 'n sd-kaartje moet zetten, dan je camera aanzetten en alles gaat vanzelf.
Voor de rest vind ik het een fantastische camera met ZEER veel mogelijkheden!

Eric

DenOublie 01-06-2012

Hallo,

Waar kan ik deze firmware "downloaden"?

Erik

Pinkfloyd69 12-05-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Ik heb deze camera aangeschaft i.v.m. een vakantie naar Surniname. Ik had een compacte camera nodig met veel mogelijkheden. Deze heb ik gevonden zowel foto's zijn perfect en camerawerk is perfect. De beeldstabilisator werkt goed en de zoom is ook goed. Kortom een aanrader voor de fijnproever.

Arie Jan Kraai 10-05-2012
Geschreven voor: Samsung WB 850F zwart

Een boef heeft mijn Samsung WB610 camera gegapt en omdat ik het toestel erg mis moest er een ander komen. Gelukkig heb ik niet alleen naar specificaties gekeken en in de winkel diverse camera's vastgehouden. Bij de meeste weet je van gekkigheid niet waar je je duim moet zetten, zo vol zit het met knopjes.
Dat brengt me op de handelbaarheid: die is bij de Samsung WB850F uitstekend!

Gelukkig is deze camera een stuk vlotter geworden in de bediening: de menustructuur is veel duidelijker en dat komt goed uit als je naar iets op zoek bent. Ook bekijken van gemaakte foto's en films gaat stukken sneller.

De 600-serie van Samsung heeft een legendarische beeldkwaliteit. Voor een "pixel peeper" als ik erg belangrijk. Dat toestel kon op iso 80 perfecte foto's maken. De eerste indruk met de WB850F was minder goed: op iso 100 (de laagste setting) zijn de pixels als je helemaal inzoomt een beetje uitgesmeerd. Jammer! Maar, bij andere merken was dat duidelijk erger en de grootste verrassing kwam bij schieten op hogere iso waarden: dat was bijkans onmogelijk op de 600, maar bij dit toestel gaat het geweldig. Bij minder goede lichtomstandigheden hou je veel meer goed bruikbare foto's over!

De lens heeft een enorm zoombereik: 21x
Aan de groothoekkant zijn er een paar millimeters bijgekomen en dat is fijn: ik kan nu in veel gevallen interieurfoto's maken zonder de spiegelreflex en ultragroothoeklens. In het groothoekbereik is de lens ook heel lichtsterk, dat scheelt een halve stop vergeleken met veel anderen. Helemaal ingezoomd sta je te kijken van het resultaat: dingen die voorheen te ver weg waren komen nu wel op de foto!

De grootste prestatie levert Samsung met de beeldstabilisatie: probeer maar eens wat camera's uit door helemaal in te zoomen en 'm dan stil te houden. Dat lukt bijna niet en veel foto's gaan verloren door trillen. De Samsung staat zeldzaam stil, geen idee hoe ze het gedaan hebben, maar het is ideaal!

Macro op de groothoekstand heeft een iets grotere minimumafstand dan de 600-serie. Dat is jammer, maar aan de tele-kant krijg je dit weer terug. Voor bijv. fotograferen van insecten werkt het beter in de tele-stand omdat je ze dan niet verschrikt als er nog ruim een meter tussen hen en jou in zit.

De flitser is nu uitklapbaar: zo heb je meer controle en minder last van rode ogen. Ik ben zelf een gedreven Strobist fotograaf en gebruik de ingebouwde flitser om optisch andere flitsers te ontsteken. Met de uitgeklapte flits is het licht perfect te sturen en bepaal ik zelf hoeveel er direct naar mijn onderwerp gaat. Ook is het nu makkelijker om een "light mod" te gebruiken.

En dan wifi... is dat handig op een camera? Ja dus, er gaat letterlijk een enorme wereld open. Je kunt bijvoorbeeld:
- foto's en films draadloos afspelen op een (wifi DLNA) televisie
- backups van je foto's maken op een smartphone
- foto's meteen op facebook en andere sharing sites zetten zonder gepruts op een computer
- foto's meteen emailen. mensen vragen regelmatig of ik een foto van ze wil opsturen. dat kan nu direct op standaard wifi of via de portable hotspot van de Android telefoon
- en dan iets geweldigs: je kan de WB850F bedienen met de smartphone: inzoomen, scherpstellen en afdrukken op afstand. dit lijkt een beetje een gimmick, maar het is echt ontzettend cool. helemaal als je stiekem foto's wil maken, bijvoorbeeld van vogels bij de voedertafel: ik sta zelf binnen en zie op de telefoon wat de camera ziet, zoom in en schiet!

O ja: wifi vraagt veel van je batterij. En omdat dit toestel uitnodigd om lekker veel te experimenteren moet je beslist een reserve-accu kopen. Opladen gaat met een USB-kabel naar een adapter of PC. Dat is enerzijds een nadeel, maar ik kan nu geen oplader vergeten mee te nemen.

Deze camera heeft z.g. Magic Frames: plaatjes van bijv. een tijdschrift, billboard en nog veel meer, waar je eigen foto in terecht komt. Handige computeraars deden dat liever zelf, maar nu niet meer omdat dit zo makkelijk is. Bijv. schiet je huisdier, die automatisch in een kranten-pagina wordt "ingeplakt" en upload direct naar Facebook of Twitter. Dat leek me eerst flauw, maar het is echt leuk. Mijn vrienden vinden het geweldig.

En dan de GPS: die werkt alleen na het inladen van gegevens. Daarvoor is een prgramma op CD bijgeleverd, maar alleen voor Windows. Dat heb ik niet en dus geen GPS info. Een gemiste kans van Samsung, helemaal omdat het niet nodig is: de camera heeft al wifi, dus direct downloaden zou een makkie moeten zijn!

Wat kan er nog meer verbeterd worden: meer controle over de beeldkwaliteit bij diverse iso settings zou ik erg waarderen, liefst de keuze om beelden in RAW op te slaan. Samsung zou daarmee een enorme slag slaan!

Samenvattend: je merkt dat ik erg tevreden ben over de WB850F. Een paar dingen kunnen beter, maar andere dingen zijn echt super. En na een paar weken ontdek ik nog steeds nieuwe mogelijkheden met deze camera. Samsung heeft terecht de stap gezet om de camera goed met TV's en smartphones te laten werken. Zo hoort het.

En als je het van een ander wil horen: de foto's die ik op Facebook en mijn blog zet worden erg gewaardeerd!

Arie Jan Kraai 21-05-2012

Hallo Bert,

De wifi functie wordt alleen geactiveerd als je de draaiknop op wifi zet en je een sub-functie kiest. De camera zal uit zichzelf geen verbinding opzetten, ook niet naar een bekend netwerk.
De lichtsterkte van de lens is relatief: als je gebruik maakt van de langze zoom dan zit je al snel op of over F/5.6

En er is geen bulb-mogelijkheid, je kan alleen automatisch of handmatig sluitertijden instellen.
O ja: als je 1/1500 of 1/2000 kiest en de flitser wil gebruiken dan blijft de camera die kortere tijd aangeven, maar maakt de foto op 1/1000...

Loes Lamers 23-09-2013

Heb op FB naar je gezocht, maar kon je niet vinden. Zou graag je foto's en de reacties bekijken!

Groet, Loes

Loes Lamers 15-02-2014

Dag Arie Jan, wat een heerlijk uitgebreide review, daar hebben we nog eens wat aan.
Ik concludeer dat je kritisch bent en gedetailleerd in je visie en kennis.
Daarom een vraag aan jou;
Ik twijfel tussen aanschaf van WB800 en WB850. Ik zie nauwelijks verschil in specificaties. Bovendien is 800 opvolger van 850, heeft geen GPS maar wel meer beeldformaten en stabilisatie. De prijs is beduidend lager dan de 850. Dat doet vermoeden dat de 850 meer in zijn mars heeft. Maar wat is dat dan? Zou ik graag willen weten! Waar schiet de 800 tekort??

bert weijdema 21-05-2012

Beste Arie,
ik ben op zoek naar compact met veel mogelijkheden, lichtsterk en toch goed tele.
Gezien de minimum opening van 2.8 kwam ik op deze uit.
Jammer dat je de Wifi niet uit kan zetten. Betekent het ook dat hij ongevraagd een connectie aangeeft als je ergens in de buurt bent?
Wat betreft opladen: is er wel een losse oplader beschikbaar?
Het RAW verhaal ben ik met je eens; alleen samsung richt zich tot de twitteraar, zal ik maar zeggen. En die heeft geen RAW nodig.
Je smartphone als afstandsbediening: handig! hoef je nooit een afstandsbediening mee te nemen.
Heeft de 850 ook een 'bulb' mogelijkheid, dus je eigen belichtingstijd bepalen?
groet, Bert

Ferencz Piet 21-08-2012

Beste Arie

Wat je vertelt over die GPS software die alleen voor Windows is,dat is ook belachelijk!
Dat probleem heb ik ook.
Heb je wel eens gehoord over de Samsung/Apple oorlog.Die maken elkaar kapot met rechtzaken tegen elkaar zoals de Ipad en de Galaxy tab rechtzaak.Daar komt dit probleem ook vandaan.Samsung verdomd het gewoon om software voor de Apple bij hun produkten te leveren.Heb ook een DLNA televisie van samsung en werkt niet.Waarom?Nou omdat er wel DLNA software voor Windows bijgeleverd wordt maar niet voor Apple.Ik heb een Imac dus moet ik het maar ontgelden als klant van Samsung en Apple!Deze twee concurrenten zitten elkaar dwars en de klant die heeft hier erge hinder van.Bespottelijk toch.Ik zal nog eens een produkt van hun kopen!