Canon Digital IXUS Digital IXUS 80 IS zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Digital IXUS Digital IXUS 80 IS zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Eddieboy1986 07-09-2009

De Ixus 80 IS is mij tot op heden uitstekend bevallen. Hieronder mijn motivatie.

Kwaliteit foto:
De kwaliteit van de foto's is zeer goed. Wel laat de lens hier en daar wat steekjes vallen met betrekking tot chromatische abberatie(purple fringing) Een veel voorkomend fenomeen in de digitale camera-wereld. Veel fabrikanten laten het daarom in de camera softwarematig verwijderen. Het ruisniveau is voor een camera met relatief weinig megapixels wel wat hoog. In schaduwpartijen is al zichtbare ruis aanwezig en in het donker heb je zonder flits weinig kans op een mooie foto. Daar staat tegenover dat de kleurweergave, contrast en scherpte uitstekend is, zoals gewoonlijk bij Canon. Al met al ben ik best tevreden over de beeldkwaliteit

Mogelijkheden:

De mogelijkheden zijn vrij karig, maar daar koop je dit toestel dan ook voor. Het is gewoon een rechttoe-rechtaan point & shoot camera. De ingebouwde optische beeldstabilisator is een welkome aanvulling voor in het dagelijks gebruik. Verwacht er geen wonderen van, maar het kan zeker het verschil maken tussen een goede of een mislukte foto. De gezichtsdetectie is ook een leuke gimmick, maar meer ook niet. Ik was positief verrast over de algemene snelheid van deze compact. Hij is binnen een seconde gebruiksklaar en voor je het weet heb je je eerste foto al op je geheugenkaart staan. Ideaal voor onderwerpen die zich normaliter niet zo makkelijk laten vastleggen.

Gebruiksgemak:

Hier kan ik kort over zijn, gewoon prima! De menuweergave is zeer overzichtelijk en de standaardinstellingen zijn dan ook zo terug te vinden en aan te passen.

Vormgeving:

Ook daarover niets dan lof. De alluminium behuizing oogt netjes en stevig en zal ongetwijfeld bij velen in de smaak vallen. Het compacte formaat is ook zeker praktisch als je de camera overal met je mee naartoe neemt.

Conclusie: Gewoon een degelijke en goede camera die doet waar hij voor gemaakt is en met een goede beeldkwaliteit en groot gebruiksgemak voor de beginner. Aanrader!

DM 14-06-2009

Hele fijne camera! Na vorig jaar augustus lang getwijfeld te hebben tussen deze, en een sony is het toch de canon geworden!

Het apparaatje maakt prachtige foto's, is snel, en de accu's gaan lang mee! Zelfs foto's in de schemering zijn prachtig, en alle kleuren worden dan nog mooi weergegegeven zonder al te veel ruis!

Ik zou iedereen deze camera aanraden!

Loes99 03-02-2009

Erg mooie camera! Heb hem nu sinds woensdag in mijn bezit en ben zeer tevreden. Hij is erg mooi plat, makkelijk mee te nemen en mooie kwaliteit qua foto's. Ook leuk dat je foto's kan laten zien als je de camera omdraait, zodat als je een foto op z'n kant hebt gemaakt, toch nog de foto op het volledige beeld kan laten zien. Ook is het fijn dat als je foto's neemt, en de camera is aardig klein, de foto's niet gauw bewogen zijn en dat ze nog steeds die kwaliteit hebben die je er van mag verwachten.

poecillia 25-01-2009

De belangrijkste USP's voor mij bij de keuze voor deze camera zijn:
- Goede batterylife
- Zeer snel
- Zeer handzaam
- Kwaliteit foto's (bij goed licht)
- Mogelijkheden

Ik ben erachter gekomen dat NiMh batterijen niet geschikt zijn voor point en shoot camera's. De Li-ion batterij houdt het verrassend lang vol.
Deze Canon is enorm snel beschikbaar, shutter lag merk je niet en ook opnieuw opladen na een flits gaat lekker snel.
De camera laat zich heel makkelijk in een broekzak meenemen, met name omdat hij zo lekker plat is.
De kwaliteit van de foto's is vooral bij goed licht uitstekend. Prachtige kleuren en zeer scherp, de IS functie werkt uitstekend. Canon heeft met de Ixus serie al vele jaren een zeer goede reputatie.
Verrassend veel mogelijkheden zoals rode ogen reductie, bijsnijden en direct printen

Enkele klein nadelen:
- De camera heeft wat moeite met situaties met weinig licht. Dan toch al snel ruis.
- Ik vind de resultaten met flits toch wat minder, bereik is beperkt en scherpte laat te wensen over
- Video is goed bruikbaar, al mis je dan wel de beeldstabilisator (steady shot)
- Het menu vind ik onoverzichtelijk, maar dat is wennen

Tobias21 21-01-2009

Ik ben zeer tevreden over de camera. Na de camera een aantal keren bekeken te hebben in winkels besloten deze te kopen vanwege het feit dat hij niet erg groot is, (makkelijk mee te nemen) en ik eigenlijk 8 MP kwaliteit prima tot erg goed vind!
Zowel in het donker als licht is de kwaliteit van de foto subliem! Fimpjes zijn ook erg goed voor een digitale camera. De batterij duur is helemaal top, ben op wintersport geweest en heb hem in de binnenzak van een goretex jasje(vrij dun gelaagd) gehad bij tempraturen van -10, en heb circa 300 foto's en 8 filmpjes gemaakt en de batterij gaf nog vol aan.
Zeker een aanrader dus als je een camera voor recreatief gebruik wilt hebben!

jansenkrot 18-01-2009

Na jaren lang genoten te hebben van de Ixus V2 (2mp), nu vernieuwd naar de Ixus 80IS, wat een verschil.
Super handig dat de bediening vergelijkbaar is. De foto's zijn geweldig, zoals ik al gewend was.
Lekker klein, leuk kleurtje (ik heb de chocolade bruine). Kortom super tevreden over mijn modernisering.

gebruikersnaamzoveel100qw435r1432 14-01-2009

Uitstekend apparaat voor gewone point'n shoot fotografie (en dus voor 90% van de foto's die ik zelf maak).

Ik heb de camera voor mijn vriendin gekocht en er zelf ook de nodige foto's mee gemaakt.

Het enige nadeel wat je kan bedenken is dat er geen standaard penlites in kunnen en dat het zoombereik niet zo groot is. Verder niets dan lof. Bijna alles gaat gewoon standaard goed in de automatische mode. De kwaliteit van de foto's is uitstekend.

En dat alles in een zeer compacte behuizing en voor een redelijke prijs

robaustirol 31-12-2008

Wat een geweldige camera, ook in het donker maakt ie, voor een compact, nog steeeds super scherpe foto's. Wij hebben een Olympus gehad, nooit echt scherpe foto's mee kunnen maken, maar de IXUS 80 is echt een verademing en een super klein handig cameratje met een nog betere kwaliteit!!

Erik_javelijn 29-12-2008

De foto's zijn van goede kwaliteit zoals je mag verwachten van een canon. Hiervoor had ik ook een canon waar ik zeer tevreden mee was(8jaar gebruikt. Een kleine uitstap gemaakt naar een ander merk, dat was drama.

Bediening is duidelijk en simpel. Camera is klein van voormaat en ligt goed in de hand.

Kortom een fijn apparaat waar je leuke kiekjes mee kan schieten.

cannon vriend 04-12-2008

Na eerder heel goede ervaring te hebben gehad met cannon digitale cammera, want ik had eerst de ixus 330.
Heb ik nu de ixus 80is gekocht in de caramel kleur.
De cammera bevalt tot op heden perfect, en ik hoop dat de duurzaamheid net zo goed is als mijn vorige toestel, want dat heb ik plus/min 7 jaar veelvuldig gebruikt.
Het enige wat er aan mankeerd zijn dat de stickertjes op het toestel door slijtage gedeeltelijk er af zijn.
Ik heb ( nog ) geen afdrukken gemaakt, maar bij mijn vorige toestel, dat maar 2 miljoen pixels had waren die al bijzonder scherp, dus ga er vanuit dat nu met 8 miljoen pixels zelfs een beeld uitsnede geen probleem hoeft te zijn.
Moet er alleen nog een nieuw tasje voor kopen omdat dit toestel kleiner is als het vorige.
Kortom, wat mij betrefd alleen maar lof voor de ixus 80is , wat hem tot een echte aanrader maakt op digitaal foto gebied.

Simon23 23-11-2008

Op basis van de reviews in de kieskeurig website heb ik de Canon Ixus 80 gekocht.
In één woord: geweldige camera.
Ze maakt goeie foto's niet alleen overdag, maar ook als er weinig licht is. Zelfs in pikdonker heb ik heel scherpe foto's kunnen maken.
Het is echt aan te raden, gezien de fotokwaliteit en de prijs van de camera.

Elza P 19-11-2008

Aan Pritty
Heb ook een Ixus 80IS en bij mij zijn de foto's wel echt héél duidelijk en scherp...
Wat betreft het 'terugschuifklepje' in plastic : Voor de prijs van deze zéér goede Canon kan je moeilijk een gouden klepje krijgen...
Toch succes ermee!
greetz

Pritty 18-11-2008

Heb het de canon ixus 80 par dagen in bezit.
Al enkele foto's gemaakt, die absoluut niet scherp zijn!
Ben naar winkel geweest die ze als scherp beoordeelde. Mijn vorige ixus 40 gaf veel scherpere foto's.
Indien ik toestel op wil laten sturen ben ik deze aantal weken kwijt!
Wat ik minpunt vind, is het terugkijkschuifje; deze is van plastic.

stenv002 17-11-2008

Deze Canon Ixus 80IS is t.o.v. mijn eerdere Nikon Coolpix 5600 een verademing. Ten eerste de vormgeving en degelijkheid. Een stuk compacter en de Canon voelt echt veel steviger aan. Dan de fotokwaliteit (met name in omgevingen met weinig licht) is echt erg goed. De instellingen zijn eenvoudig te doen, ook zonder handleiding. Al met al een camera die ik iedereen kan aanbevelen, zeker voor die prijs.

Eric Maes 14-10-2008

Canon Ixus 80IS nu 2 maanden in bezit - reeds een 3000 foto's gemaakt : op reis - in familiekring - in volle zonlicht en binnen met/zonder flash - bij kaarslicht - met uitstekende resultaten! Alle mogelijkheden uitgeprobeerd!
Zeer tevreden met dit toestel (daarvoor had ik een SonyW5 - die absoluut niet deze resultaten gaf)

Jan de vos 03-10-2008

Prachtige digitale compact camera - uitstekende foto's (OOK binnen - weinig of geen ruis) -scherpe afbeeldingen - menu zeer overzichtelijk en gemakkelijk handteerbaar - goeie flits - werkelijk een parel in het Canon gamma.
8 Megapixel meer dan genoeg om een A5 print te maken en/of stukjes uit de foto te vergroten!
Zeer tevreden met deze camera - heb voorheen al Sony en Pentax gehad (5megapixel)

GDG 15-09-2008

Dit is echt een geweldige camera voor weinig geld.
Hij stelt snel scherp en de foto's zijn zelfs bij bewegende beelden scherp. Face detection werkt goed. Zelfs de filmpjes die de camera maakt zijn goed. Daarnaast ziet hij er gewoon goed en degelijk uit. Allemaal een hele verbetering tov mijn vorige Panasonic. Daarbij moet ik wel zeggen dat die al 3 jaar oud was. Na veel vergelijken en op advies van de winkel gelukkig deze camera gekocht.
Ben er helemaal blij mee!-)
Aanrader!

bosh 01-09-2008

Dit is een zeker voor z'n geld een uitstekende pocketcamera. Ik heb inmiddels diverse compactcamera's gehad (en ook duurdere) maar dit is tot op heden een van de beste in deze categorie. Een totale review kan je wel elders bij de vakbladen' lezen, maar belangrijk vind ik een goede foto, een snelle respons en een zo gering mogelijke vertraging in de sluiter ('Lag'). Als extra is hier een lensstabilisatie en ook nog een opvallend detail een 'instelbare snelkiesknop'. De cijfers, die ik heb gegeven zijn reëel. Met de degelijkheid zal het wel goed zitten.

Mariel 07-07-2008

Erg mooi toestel, erg handzaam en handig in gebruik.
Een klein puntje: Als ik de handleiding op de cd-rom bekijk, zie ik dat ik 11 opnamemethoden zijn (bijvoorbeeld portret, night snapshot, vuurwerk en onderwater) de laatste 2, en nog een paar andere opnamemethoden, zag ik zo snel niet in het opname menu staan, het was even prutsen voordat ik erachter kwam hoe ik deze methodes kon instellen. In de handleiding stond dit ook niet duidelijk vermeld. Jammer ook dat de handleiding op cd-rom staat. Verder een prima toestel!!

Jeroen1972_A 10-05-2008

Mijn eerste compact camera, en wel voor mijn vrouw vanwege de automatiek en de goede recensies betreft fotokwaliteit. Zeer compact en elegant zeker. Snel opgestart, maar als snel een foto wilt maken als je kind iets grappigs doet, ben ik toch wel eens te laat. Bij de grootste hoek op het strand lijkt mijn kind als een foto geplakt op een andere foto met achtergrond. Verder ingezoomd verbeterd dit.
De videobeelden vind ik verrassend mooi, kleine streepjes wanneer je snel beweegt en gekke computertekens op beelden toen de batterij op 1/3 was, weet de oorzaak niet zeker.
De batterij moest ik na drie avontuurlijke dagen opladen. Laadtijd is erg kort. Jammer dat ik geen adapter kan inpluggen.
De software heb ik nog niet zover dat automatisch gedownload en van de camera gedelted wordt, duurt ook lang voor het opstart ondanks mijn snelle pc.
Geen spijt, maar ook geen eureka gevoel.
Trouwens, de opvolger van deze camera kent al een 'verbeterde' stabilisatie en is weinig duurder.
De bijgeleverde 32mb sd-card vindt ik minder professioneel, wie willen ze daarmee blij maken ?

ilonka eindhoven 28-04-2008

wauw...wat een prachtig toestelletje (ik heb de caramel uitvoering en die is echt om op te eten zo mooi ;)

prachtige foto's! erg levendige, warme kleuren en de beeldstabilisator is erg handig.
Ook ingezoomed is de kwaliteit van de foto's nog geweldig!
Filmpjes ook geen problemen.
Enige nadeel dat ik tot nu toe ben tegengekomen is idd de handleiding die op een cdrom staat ipv een boekje; deze is volgens mij wel op te vragen via de site van canon, maar kost dan iets van 7 euro;(
Toestel is overigens ook erg degelijk en compact

Leonardo 28-04-2008

zeer mooie camera, maakt mooie foto's, heeft precies de goede spec's voor de fotograaf die niet ambieert om hier zijn hobby van te maken. intuitieve bediening van de knoppen en munu. de handleiding is eigenlijk niet nodig. mijn vorige digitale camera (Konica) was helaas gesneuveld doordat het schuifje helaas niet meer goed werkte. dat dus niet meer.
zeer tevreden met deze (roze) uitvoering van de, qua uiterlijk knappe, IXUS serie.

J.Radewijk 20-04-2008

Fijn toestel (voor zowel man als vrouw) om mee te fotograferen, makelijk te bedienen. en zeer mooie scherpe foto's op mijn lcd computerscherm, nog geen echte afdrukken gemaakt.
Bijzonder snelle beeldweergave achteraf van gemaakte foto's.
Sd-card gemakelijk er uit te halen, in de card lezer van de computer steken, copy van de gemaakte foto's naar de harde schijf en genieten maar.
Wat je op de zoeker ziet is in werkelijkheid groter, dus als je er iets perse niet op wilt hebben, controleer dit dan op het 2.5 inch scherm, welke je bij veel foto's achter elkaar maken uit kunt schakelen, om het accugebruik te reduseren.

19651 26-03-2008

Wat een geweldige camera is dit zeg,de mogelijkheden zijn teveel om op te noemen,een collega van mij heeft een Canon digitale spiegelreflex,maar zij zegt dat er haast dezelfde functies opzitten.Jammer dat de gebruikershandleiding op een cd rom staat,een beetje lastig zoeken naar de functies als je steeds je computer moet opstarten

ernst van hees 27-02-2008

Prima toestel, na dat onze ixus 60 was gevallen moesten we een nieuwe kopen en dat is de ixus 80 is geworden. Prima foto,s deze zijn nu nog helderder op de lcd tv dan de vorige.