Ricoh GR DIGITAL II zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Ricoh GR DIGITAL II zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Timo1968 05-04-2009
Geschreven voor: Ricoh GR DIGITAL II zwart

Nu meer dan een jaar in bezit en ik vind het nog steeds een schitterend apparaatje. In autostand vond ik het resultaat wat teleurstellend (ik ben behoorlijk verwend met een Canon 5D met L-lenzen), het dynamisch bereik van de sensor is beperkter dan een slr, maar dat geld voor alle compacts, misschien deze iets minder dan gemiddeld. Maar als je een beetje ervaren bent met fotografie en je een beetje weet in te schatten welke sluitertijd/diafragma in welke situatie het beste is kan je met P,A of M stand haarscherpe indrukwekkende foto's krijgen van landschap, mensen en macro-onderwerpen. De 28mm lens is lichtsterk (2.4), scherp van hoek tot hoek en weinig vervorming en aberatie problemen. De M-stand is ook voor minder experts makkelijk te gebruiken, doet me denken aan een oude Praktica MTL5b, je draait aan de instellingen en een metertje laat zien of je belichting ok is. De leveller, gebruik ik veel en zorgt dat je horizon perfect recht is. De accu gaat zeer lang mee. Tot ISO 800 is de ruis prima te behandelen met o.a. Noise Ninja, bij ISO1600 ook wel, maar detail wordt minder en afdrukmax. wordt kleiner. Normaal fullscreen op een 24 scherm topfoto's (minder dan 50% van de grootte, A2/A3),op 100% moet je het niet beoordelen(macro wel nog top!), dan moet je een ff-slr nemen. Ik heb ook de GW-1 voorzetlens, die doet het best goed en de GT-1 die helaas onacceptable gevoelig is voor flare wat resulteert in rozige vlekken in de onderhoek, dus gebruik 'm meestal alleen binnen of in theater/musea. De Sigma EF530 DGST flitser werkt er ook goed mee samen.