Fujifilm Finepix F30 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm Finepix F30 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

dirk2006 10-05-2008
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Ik heb de F30 met een langzaam xD kaartje (2 MB / sec) en de Canon Ixus 960IS met een SDHC 8 GB Extreme III (20 MB / sec) allebei meegenomen op vakantie.

Pro's F30
- the master of low light photography. Met ISO 3200 kun je al veel, met een sluitertijd van 3 seconden kun je 's nachts in het donker zonder verlichting of flits fotograferen. Ongelofelijk. Met lange sluitertijd wel neerzetten of stafiefje gebruiken. De 960 heeft ook een grote sensor en maakt voor een Ixus goede low light pic's maar kan zich niet meten met de F30.
- weing tot geen ruis op de foto's
- geen afdrukvertraging (véél sneller dan de 960)
- degelijk
- sluitertijd en diafragma instelbaar
- diafragma range f2.8 tot en met f8! (vergelijk met de Canon Ixus 970 diafragma range 3.2 tot en met 5.7)
- ik vind dat hij lekker aanvoelt (maar dat is natuurlijk heel subjectief) / lekker retro
- duikers prijzen de F30 de hemel in om de foto's onder water (er is een goed onderwaterhuis verkrijgbaar).

Con's
- geen image stabilisation
- maar 3 x optische zoom (zonder image stabilisation kun je ook niet veel meer zoomen. als je hem neerzet kun je ook wat meer digitaal zoomen). Wat zooming betreft is de F30 beperkt ongeacht wat je probeert (sluitertijd 1/1000 sec, het blijft slecht als je boven de 7 x zoom komt).
- fotograferen met zonlicht kan teleurstellende resultaten geven: fletse kleuren in vergelijk met de Ixus 960. Op te lossen door de witbalans - 1/3 of - 2/3 te kiezen.
- op de automatische stand maakt de camera redelijke foto's maar die stand moet je eigenlijk alleen gebruiken als je geen tijd hebt om 'm in te stellen. op de automatische stand kiest de camera vaak belachelijk hoge ISO waarden. ISO 1600 met voldoende verlichting terwijl je dan op de M-stand met ISO 100 of 200 ook een goede foto krijgt.

- xD kaartjes schijnen langzaam te zijn maar in de praktijk is de F30 sneller dan de Ixus 960 met 20 MB / sec geheugenkaartje. Ik ben nu eigenlijk wel gehecht aan die kleine xD kaartjes. Werk graag met de Olympus Mausb-100 cardreader.

De bijgeleverde software is bagger en het downloaden met een usb-kabeltje is langzaam en onhandig. Bovendien is dat rubberen klepje voor de USB aansluiting moeilijk op te krijgen. Gewoon een cardreader gebruiken dus. Waarom leveren fabrikanten nog van die truttige kabeltjes en programmaatjes? Camera's worden ook vaak op vakantie gebruikt en dan kun je in een internet café niet even je eigen programmaatje installeren.

Conclusie:
Zonde en jammer dat Fujifilm deze camera niet meer verkoopt. Op veel review sites wordt deze camera de hemel ingeprezen. Het is ook een echte Klassieker geworden. Is de camera te goed? Waarom gebruiken ze 'm niet als een cash cow? (om even de marketing termen te gebruiken). De F50 is so-wie-so een stuk slechter vanaf ISO 400.

Veel mensen gaan ook de discussie aan om de product life cycle aanzienlijk te verlengen door een paar voor de hand liggende verbeteringen. Doe ik graag aan mee.
- image stabilisation
- 5 x optische zoom (de Fujifilm F100 en de Canon Ixus 970 hebben dat wél).
- auto800 ISO (zit wél op de F31fd)
- ISO 50 (voor foto's met zonlicht) ISO 50 zat nota bene op de eerste Canon Ixus modellen.
- een SDHC slot ipv het xD card slot (hoewel dat voor mij niet eens hoeft).

Footprint 28-04-2008
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Ik bezit al geruime tijd de F30.
Topkamera, ik gebruik hem als de grote D80 spiegelreflex te onhandig is om mee te nemen.
Bovendien is het onderwaterhuis van deze kamera oerdegelijk, en de onderwaterfoto`s verbazen een ieder.
Wel moet je het onderwaterhuis helemaal afplakken als je een externe O.W. flitser gebruikt.
1 nadeel moet ik toch opmerken : je kan of de sluitertijd of de diafragma instellen, en niet compleet manual zetten.
Dit is voornamelijk lastig met handmatig flitsen onder water.

Huynh 25-07-2007

Kleur: mooi en levendig
Snelheid: heel snel, je kan foto's achter elkaar maken.
Accu: je kan veel foto's maken met een accu. Ik heb tot 400 foto's met flits gemaakt, de accu is nog niet leeg.
Belichting:
- buiten: de camera neigt over te belichten, vnl. onder de zon. Mensen met een wit overhemd krijgen een halo rond het overhemd. Je kan handmatig instellen
- binnen: mooi, genoeg licht. Toch soms krijg je korrelige foto's. Deze ervaring heb ik ook bij Sony DSC-P5. Dus bij alle camera's.
De camera is heel klein, past in een broekzak. Toch is hij zwaar en hij is heel erg degelijk wegens metalenframe.
Pluspunt:
1/ je kan de foto 2:3 instellen voor de formaat 10:15 foto.
2/ Er is maar 6,3 mega pixels. Dit is ruim genoeg voor een foto 10x15. Dat kost minder ruimte in je xD kaart en in je computer. Je kan dus meer foto's maken in een xD kaart van 1Gigabytes.
3/ close-up foto: de camera maakt heel mooie foto's bij colse-up functie.
4/ er is mogelijkheid om 2 foto's achter elkaar te maken (een met en een zonder flits). Achteraf kan je een foto kiezen en de andere deleten. Dit is handig bij het maken van een foto tegen het raam (de zon buiten) of tegen een lamp.
Advies: koop een Fujifilm finepix F31FD. Dit toestel is goedkoper dan F30 en heeft een gezichtsherkenning functie. Beide toestellen hebben dezelfde mogelijkheden (behalve gezichtsherkenning). Waarom is F31FD goedkoper? Omdat F30 niet meer wordt gemaakt. De winkels kunnen de prijs van F30 hoog houden (gezien goede beoordelingen).

Het meegeleverd programma van Fujifilm is waardeloos. Deze geeft geen toegevoegde waarde. Die stoort mij iedere keer wanneer ik de foto's vanuit de camera naar de computer wil downloaden. Ik heb dit programma gedeleet.

Martijn3615 29-06-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Sinds maart 2007 deze camera in bezit.
Tot nu toe erg tevreden mee en van diverse mensen al complimenten gehad dat ze het zulke mooie foto's vinden.
Camera maakt buiten hele mooie foto's. Zijn scherp, helder en mooie kleuren.
Binnen is wat lastiger maar zeker niet verkeerd. Het lukt me nog niet altijd om binnen mooie scherpe foto's te maken. Maar dit vergt ook oefening denk ik.

Menu is prima, ik ben er helemaal aan gewend en weet nu alles snel te vinden.
Knopjes zitten goed maar wel wat klein.
Camera voelt stevig aan door de goede behuizing.
Batterij gaat ongelooflijk lang mee. Een verademing na mijn vorige toestel, een Canon Ixus.
Met deze batterij zeker 250 foto's en filmjes als het niet is waar de Ixus er karig van af kwam met nog geen 100 foto's.
Er zit geen optische zoeker op wat zeker even wennen was.
Flits is verbazend goed voor dit formaat camerat'jes.
Alleen aan de bijgeleverde software kan ik niet wennen maar misschien dat iemand anders het wel handig vindt.
Dit is een èchte aanrader waar je veel plezier aan zult hebben.
Mijn vriendin heeft een SLR en dit is een prima apparaat als je even geen zin hebt in gesleur met een grote camera.

wijsneus 17-06-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Een half jaar geleden gekocht en nog geen seconde spijt van gehad. Mooie foto's, ook onder omstandigheden met weinig licht. Is zeer snel en de accu lijkt wel eeuwig mee te gaan.

Met een onderwaterhuis ook zeer geschikt voor onderwaterfoto's. Het is daarbij wel aan te raden geen gebruik te maken van de speciale onderwaterstand maar gewoon regelmatig handmatig de witbalans in te stellen.

handylarry 20-05-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Na lang wikken & wegen, uiteindelijk gekocht op basis van (1) Test-Aankoop aanbevelingen + (2) gekozen tot beste digitale compactcamera 2006 door TIPA (Technical Image Press Association + (3) positieve reviews op deze site en (4) relatief gunstige prijs.
Zeer goed toestel, scherp, snel, mooie natuurlijke kleuren, zeer goede batterij.
Minder: software niet zo gebruiksvriendelijk en beperkt qua mogelijkheden. Werkt alleen met met XD niet met SD kaart. Beperkte zoom en geen groothoek lens.
Al bij al zeer tevreden

lrbizar 27-03-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Vorige camera Sony p72 (kwam destijds erg goed uit de tests), nu na vele reviews te lezen en toch vrij budget te willen gaan gekozen voor de Fuji F30.

Eisen voordat ik een keuze maakte:
- goede binnenfoto's (scherp, goed belicht, liefst geen tot weinig korrel)
- Manuele instelling van diafragma/sluitertijd e.a.
- Snel in opstarten en schieten van foto's
- Gewone batterijen
- liefst SD (aangezien ik al 2 512MB kaartjes heb liggen)

Helaas heeft de F30 een specifieke accu, die me wel heeft weten overtuigen van de betere prestaties, daarnaast was (en nog steeds een beetje) xD format een doorn in het oog. Traag geheugen, wederom afwijkend van wat standaard is.

Toch kon de F30 me overtuigen mbv de andere eisen om de aankoop te doen. Spijt? Zeer zeker niet, integendeel.

Vergelijking met m'n al oude p72? Blijkbaar doet m'n oude Sony het nog niet zo slecht, komt waarschijnlijk door het grotere oppervlak van de sensor en de helft aantal pixels (dus per pixel een beduidend groter oppervlak voor weinig lichtomstandigheden). Toch is de F30 duidelijk een Topper.

PROBLEMEN:
Eigenlijk maar 2 problemen:
1. De camera heeft problemen met het kiezen van de juiste belichting in sommige situaties (vrij grote Zwarte hond bijna vullend in beeld, zorgt voor overbelichting daar waar geen hond in beeld is) Daarnaast heeft de camera over het algemeen de neiging foto's te overbelichten of een te hoog contrast te kiezen, waardoor enkele details in het lichte spectrum verloren gaan.

2. xD kaart in PC alleslezer, enkele foto's deleten met de computer resulteerd erin dat bij terugzetten van de kaart in de camera deze de kaart persee wilt formatteren, bij afbreken en terug in alleslezer zijn foto's weg.

Verder 3x jammer:
A. Hoewel speciale accu, toch nog vrij dik van formaat, komt de draagbaarheid in jasje/broekzak niet ten goede

B. Geen ISO stand: Max800 (wel max400 en max1600)

C. Toch wel erg trage xD kaart.. tja blijft jammer, met zo'n mooie alternatieven

Oplossingen:
probleem 1. Op een ander object de belichting vastzetten of verschillende instellingen uitproberen (ben ik nog mee bezig)

probleem 2. Als xD kaart in computer direct alles kopieren

jammer A. Op zoek naar een heel dun tasje en alvast een stevig mooi koord voor om de nek gekocht

jammer B. ISO zelf vastzetten, werk zowiezo meestal in A/S stand

jammer C. Dit zal ik gewoon moeten slikken...

TIP/TRUC:
Dergelijke snapshot camera's hebben een voordeel wat ook direct een nadeel is. Ze hebben door hun ontwerp al een grotere scherptediepte. Voordeel is dat over het algemeen bijna alles in beeld scherp is in de meeste omstandigheden, Nadeel is dat als je juist wilt dat een deel onscherp is, je flink aan de slag moet. Bijvoorbeeld je wilt een portretfoto maken waarbij de persoon scherp is en de achtergrond (neem een schutting/muur of wat dan ook) blurry/onscherp. Hierdoor wordt alle aandacht getrokken naar het onderwerp, de persoon. Hoe te doen met de F30?

In de normale stand is dit bijna niet mogelijk, ook de portret stand doet nog te weinig. Wat je wilt is het diafragma helemaal open (lees lage diafragma waarde, bij F30 F2.8) en de foto vrij dichtbij nemen. Zonder de Macro stand te gebruiken blijft de achtergrond toch nog te duidelijk. Om de achtergrond echt onscherp/blurry te krijgen moet je in A/S stand het diafragma openzetten, de camera in macromode zetten, niet inzoomen en de compositie van de foto te regelen door de afstand tussen camera en object zo klein mogelijk te maken. Voor een portret foto betekent dit dat je bijna de persoon met de lens in z'n ogen steekt (voor mijn gevoel) en dat je zeker in iemands persoonlijke ruimte treedt om de gewenste foto te maken.

Probeer het maar uit buiten met een boom of een lantaarnpaal. Oefening is zeker nodig!!! Ok voorbijgangers keken me wel wat raar aan dat ik een lantaarnpaal aan het fotograferen was.

Om het effect van scherptediepte te kunnen zien, focus je de camera bijvoorbeeld op het trottoir, voordat je doorklikt/duwt voor de foto hou je de camera onder een hoek (met de zelfde afstand) zodat je meer trottoir krijgt. Nu zie je een deel van het trottoir scherp en wat verder is onscherp

savantas 22-03-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Fantastisch toestel, zeker voor die prijs, goede foto's onder alle omstandigheden, vooral bij slecht licht uitmuntend.
Aanrader.

peter2002 18-03-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

zeer goed toestel echt tevreden van
en zeker een aanrader
mooie fotos bij hogere iso en weinig tot geen ruis

Ray 09-03-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Harun: Misschien inderdaad een maandagmorgenprodukt, de F30 maakt welhaast professionele opnamen, zowel binnen als buiten. Van de 100 foto's, met en zonder flits, zijn er misschien 5 korrelig (ruis) en daarmee houdt alle ruis op.

Als je hieraan twijfelt zoek je maar 's op de naam 'phpstonehenge' en dan de 'gallery' die ik daar neer heb gezet. Het betreft een kleine gallery van foto's die gemaakt zijn met een Fuji s9600 en met een F30, je zult zien dat er totaal geen ruis in ook maar 1 foto voorkomt en de meeste zijn notabene binnenshuis, op 100 ISO en zonder flits gemaakt.

Je had ofwel een defect produkt in handen ofwel niet de juiste instellingen gekozen, da's de enigste logische verklaring die ervoor staat gezien de kwaliteit van deze camera.

Groeten,

Ray

Harun 03-03-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Gisteren de F30 via postorder in huis gehad, maar vandaag weer geretourneerd.

Ik had nl. al sinds zo'n 4 jaar een Canon A70 (3.2 MP), maar wilde toch een wat nieuwere digicam om wat 'betere'foto's te nemen van onze jonge kinderen.

De keus om de F30 te bestellen zat hem met name in de lovende recensies op meerdere sites. Echter waren de opnamen binnenshuis zowel op het LCD alsmede op de PC dusdanig korrelig (ruis).
Het maakte echt niet uit welke ISO waarde ik koos, het was gewoon miserabel.

De F30 is voor de rest wel rap en voelt degelijk, maar het kan gewoon niet zo zijn dat mijn huidige camera, de Canon A70 betere foto's vastlegt.

M'n gevoel zegt nu koop de Ixus 60 of 65, maar hier en daar lees ik dat hetzelfde probleem (ruis) bij deze camera's ook de kop opsteekt.

Hoe groter de keuze hoe lastiger het kiezen, maar dat hoef ik jullie niet te vertellen, toch? We zijn allemaal op zoek naar die ene camera die gewoon nette opnamen maakt. Moet je het dan in één keer goed doen en minimaal 800 euro uitgeven aan een spiegelreflex??

Niet positief 17-02-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

In tegenstelling tot mijn gebruikersnaam ben ik zeer positief mbt de Fuji F30.
In eerste instantie heb ik de Olympus U700 uitgeprobeerd, daar één van mijn grootste vereisten was om binnen goed foto's te kunnen maken bij minder goede lichtomstandigheden.
De Olympus U700 was een enorme tegenvaller, met slechte kleuren, veel ruis en overbelichting door onnodig veel flitsen.
De Fuji F30: in één woord: Top.
Voor dit bedrag is dit een perfect toestel.
De kwaliteit is uitstekend. Bij binnenopnamen wel even opletten dat je deze niet op de hoogste iso-waarden neemt, daar dit veel ruis oplevert. Echter waar de Olympus bij 200 iso al veel ruis gaf, is de Fuji tot 400 iso zeer acceptabel. Je kunt de iso-waarde overigens op een maximum van 400 of 800 zetten, erg handig.
Vormgeving is wellicht niet spectaculair, maar wel zeer handzaam.
Veel extra programma's en instelmogelijkheden, dus het is de moeite waard je een paar uurtjes in de gebruiksaanwijzing te verdiepen en het één en ander uit te proberen.
Batterij gaat bijzonder lang mee, wat erg prettig is.
Wat mij betreft een absolute aanrader !!!

HHarrie 16-02-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Eindelijk heb ik mezelf een digitale camera aangeschaft. Na lang reviews bekijken, vergelijken en zoeken heb ik (denk ik) een goede camera uitgezocht, die tevens goed werd beoordeeld door kieskeurig en de consumentenbond en ook nog diverse prijzen/awards heeft gewonnen, en ook nog betaalbaar is!
Heb hem (of haar??) inmiddels uitvoerig getest en kan daarom al enkele cijfers geven. Aangezien dit mijn eerste digitale cam is heb ik de cijfers wat lager gegeven dan normaal omdat ik geen vergelijkingen kan maken met andere toestellen.
Voor degelijkheid heb ik ook meegeteld dat ik deze cam pas een paar dagen heb. Dus misschien over een paar jaar kom ik hier op terug.

max 28-01-2007
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Na goede ervaringen met de F10, heb ik besloten de F30 aan te schaffen. En ik moet zeggen: hij overtreft mijn verwachtingen! Perfect scherp beeld: de scherpste camera die ik gehad heb. Op de stand Auto ISO tot 400 maak je altijd prachtige foto's, met nauwelijks ruis. Bij ISO 800 zijn de resultaten nog alleszins acceptabel, alleen worden beeldfragmenten met weinig contrast wat vaag.

Toch een paar nadelen: eerdere versies van Fuji toestellen konden als externe harddisk benaderd worden. Bij dit model lukt dat niet meer, en ben je overgeleverd aan de logge programmatuur van Fuji of Microsoft.

Samengevat ben er erg tevreden over deze camera maar...

Sinds 1 week weigert de AE/AF lock: wanneer ik de ontspannerknop half indruk, gebeurt er.. niets! Pas wanneer ik de knop helemaal indruk neemt hij de foto, maar daardoor mis ik de Sluitertijd/Diafragma info, en het duurt te lang voor de foto genomen is.

Tevens beweegt de command dial, zoals dat ding in goed Nederlands heet, te licht. Ieder keer wanneer ik mijn camera wil gebruiken moet ik controleren in welke stand hij staat. Vaak staat hij op een verkeerde stand. Zoals Diafragma voorkeuze of filmopname.

Om deze twee redenen geef ik deze camera voor degelijkheid een 1!

Zucht, maar weer terug naar de winkel.

tommybol 31-12-2006

keuzemogelijkheden) aftoppen als je dat wilt. Tot ISO 800 maakt ie verbluffend
mooie foto's voor een compact camera, daarna in ISO1600 of hoger dus een
vereglijkbare ruis als andere camera's in ISO 400 stand. De vormgeving vindt ik
ook erg mooi. Wel iets dikker met z'n 2,5 cm, maar dat zal wel door die dikke
lang volhoudende batterij komen.

Patrick3300 24-12-2006
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Eindelijk een toestel welke mooie foto's maakt zowel binnen als buiten.
Aangezien de CCD steeds meer pixels krijgt en niets groter wordt, wordt dus ook
het probleem van beeldruis steeds groter.
Het opkrikken van het aantal pixels is in mijn ogen meer een marketing verhaal,
wie heeft of doet er nu echt iets met bv. 10M pixels?
De F30 heeft er 6, en dat is al meer dan genoeg.
De meeste toestellen (compact) van 6M of meer pixels hebben erg veel last van
beeldruis op donkere plekken.
Daar heeft fuji het één en ander op gevonden, en niet zonder resultaat!
Buiten maakt hij ook prima foto's, maar dat doen de meeste compact camera's in
deze prijsklasse wel.
Voor mij is dit echt een prima toestel voor zowel binnen als buiten.
En wat ook niet onbelangrijk is, is dat hij in de auto stand ook zeer mooie
foto's maakt!
Dus point and shoot, en niet eerst een heel menu door om de juiste instellingen
te programmeren!!
Macro is echt super, ook bij 100% zeer scherp beeld!
Laat je niet omkopen door vormgeving, de ixus serie bv. ziet er mooier uit,
maar het gaat toch echt om de foto's die er uit komen.

meulenhof2 14-12-2006
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Heb deze camera een paar weken in mijn bezit, Ik was mijn oude fuji zat,
overdag mooie foto's maar onder mindere lichtomstandigheden een ramp.
Nu deze F30, ik heb een dubbel gevoel. Weliswaar zijn de foto's mij mindere
lichtomstandigheden redelijk goed, bij een ISO hoger dan 800 treedt toch erg
veel ruis op. Bovendien vind ik de foto's overdag wat matig. Vooral gezichten
zijn dan overbelicht. Ben benieuwd of iemand weet of dit te verbeteren is. De
accu is overigens super, inderdaad 600 foto's op een accu.

Anton1970 12-12-2006

Ik heb de F30 nu een week in mijn bezit en heb er zowel binnenshuis als
buitenshuis al veel mee gefotografeerd. Ik heb mijn keuze vooral laten bepalen
door gebruikersreviews en door testoordelen van fotobladen; de F30 kwam steeds
goed naar vooren. Ik kan niet anders dan bevestigen wat over dit toestel wordt
geschreven: hele mooie foto's, een perfecte camera voor binnenfotografie. Erg
scherp, het iso verhaal klopt, zeker tot 400 /800 ook nog zeer redelijk. Ik
maak vergelijkbare binnenfoto's als mijn schoonzus met haar D50, dat is
natuurlijk erg zuur voor haar. De F30 start heel snel op, ook handig zijn de
(semi-) handmatige instellingen van sluitertijd en diafragma - semi omdat je er
maar 1 kunt varieren - de andere waarde past zich er op aan. Batterij zoals
bekend gaat erg lang mee. Verder alles vrij standaard, vormgeving kon wat
'gelikter' - hier legt Fuji het toch wel af tegen Canon vind ik persoonlijk -
maar de verstandige aspirant-koper laat zich leiden door fotokwaliteit en niet
door de looks. No-nonsense toestel, geen anti-shake flauwekul of andere
overbodige snufjes. Ik kwam van een 3MP Minolta dimage xt af, wat een verschil
qua beeldkwaliteit. Eigenlijk geen minpunten ontdekt voor deze camera;

slimfreak 12-12-2006
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Na een paar weken intensief testen ben ik eruit. Hij is snel, een van de
snelste in zijn klasse. In de auto-stand een heerlijke point and shoot camera,
en wil je je eigen creativiteit kwijt, dan zijn er voldoende andere
instellingen te kiezen in een logisch en overzichtelijk menu.
Grote pluspunten tov vele andere compactcamera's zijn: vrijwel ontbreken van
ruis tot iso 800, nachtopnames met f30 uit de hand genomen: kan geen enkele
andere camera aan tippen, geweldige foto's met flits(geen harde witte vlakken)
waarbij ook de achtergrond goed belicht blijft, geen sluitervertraging,
nauwelijks mislukte foto's, en een fantasiche accu. Het vaker genoemde nadeel
van purple fringing (bij zeer contrastrijke onderwerpen)is te omzeilen door 1/3
stop te onderbelichten en lichtemeting op integraal te zetten. Bovendien is
dit, als het optreedt alleen zichtbaar bij flinke vergrotingen, dus geen
wezenlijk probleem.
Verder ligt hij goed in de hand en de bediening is prettig. Voor mij, na 4 jaar
en 3 digitale camera's is de f30 een hele beste!!!

jacksparrow 26-11-2006
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

De uiterst lovende kritieken van diverse review-sites hebben een mythe over de
F30 doen ontstaan. Men gebruikte kwalificaties als 'bar none', 'absolute' en
'by far' omdat de camera bij ISO400 en 800 t.o.v. de directe concurrenten nog
foto's kon maken waarbij de ruis acceptabel zou zijn. Het werd op verschillende
sites aangeprezen als een 'social' camera waarmee je op feestjes het gebruik
van een 'lompe' en onhandige spiegelreflex kon vermijden. De verwachtingen
werden hoog opgeschroefd, althans bij mij. Natuurlijk heb ik foto's gedownload
en bekeken, maar je wil het toch vooral zelf ervaren. Ik heb al een Ixus 430,
Canon S2 IS en een Nikon D50 (in volgorde van aanschaf) en zo'n kleine, luxe
camera met zulke referenties, tsja, ik kon er niet vanaf blijven. De Ixus 430
is een allemansvriend, een echte rechttoe rechtaan point-'n-shoot voor het hele
gezin. De S2 IS is, ondanks zijn ruisgevoeligheid bij ISO200 en hoger, leuk
vanwege zijn zoombereik en de D50 is voor binnenshuis.
Hoe is het gegaan? Het display (jammer dat een zoeker ontbreekt) en de
afwerking zijn gewoon goed, een beetje spartaans fraai, zeg maar. Voor wat het
waard is: mijn exemplaar was 'made in China'. De beide Canons 'made in Japan'
en de Nikon 'made in Singapore'. De F30 maakt overdag onder normale
lichtomstandigheden mooie foto's, maar dat doen de meeste concurrenten vandaag
de dag ook (diafragma- en sluitertijdvoorkeuze zijn fijn om erbij te hebben en
lang niet alle compacts hebben die voorziening). Ik moet toegeven dat de
beelden dan 'schoon' zijn: kleur, scherpte en ruisvrijheid zijn goed.
Overbelichting komt voor, maar is niet onoverkomelijk. Bij wat minder goede
condities (binnenshuis en op feestjes) levert de F30 bij ISO400 nog
acceptabele, tamelijk ruisvrije foto's als ik ze maar op niet meer dan 80% van
de ware grootte op het scherm bekijk. Mijn onderhand 2 jaar oude trouwe Ixus
430 en de S2 IS bijten overigens al bij ISO200 in het stof. Dat is niet erg als
je dat maar op het moment van koop ingecalculeerd hebt. De ruis van de F30 bij
ISO800 vind ik, in tegenstelling tot andere gebruikers, teveel van het goede.
Jammer dat er geen beeldstabilisatie ingebouwd is zoals bij de Panasonics. Fuji
vertrouwt teveel op het gebruik van hoge ISO-waarden om het probleem van
bewegingsonscherpte op te vangen, maar de kwaliteit bij ISO1600 en 3200 vind ik
onacceptabel. Bewegingsonscherpte blijft dus altijd een issue. In de Nikon moet
de F30 onder deze omstandigheden duidelijk zijn meerdere erkennen. Sommigen
vinden deze vergelijking met een spiegelreflex niet eerlijk, maar op de
reviewsites wordt deze vergelijking wel degelijk getrokken dus doe ik het ook!
OK. De D50 is 2x zo duur en verhoudingsgewijs vind ik het kwaliteitsverschil
bij ISO400 en 800 resp. 1,5 tot dubbel zo goed als de F30. Dat is, nogmaals,
mijn persoonlijke mening.

Ben ik teleurgesteld? Een beetje. Het hangt er maar vanaf wat je
verwachtingspatroon was. Ik had als gevolg van de veel te opgetogen reviews het
idee dat de F30 de ultieme oplossing zou zijn voor low-light fotografie met een
compact. Dat is het dus m.i. niet geworden. Op internet trof ik slechts 2 sites
aan die een relativerend, afgewogen oordeel gaven, die met de mijne
overeenstemde. De F30 is voor zijn prijs (hij is goedkoper en beter afgewerkt
dan mijn Ixus 430 destijds) een goede camera met duidelijk meer mogelijkheden
onder minder goede lichtomstandigheden dan zijn naaste concurrenten, maar het
is beslist geen definitief antwoord voor het dilemma in de keuze tussen
bedieningsgemak en kwaliteit. De zoveelste hype die doorgeprikt moet worden.
Voor mij is de F30 een (zeer) waardige opvolger voor mijn Ixus 430 en voorzien
van de onvermijdelijke technische doorontwikkeling t.o.v. de stand van de
techniek van twee jaar geleden. Niet meer en niet minder. Ik doe niet mee aan
de overdreven waarderingen die je veelvuldig op deze site bij alle merken ziet.
Het regent tienen en negens. Absurd. En duurzaamheid? Mijn Ixus 430 doet het na
meer dan 2,5 jaar intensief (kinderen!) gebruik nog geweldig. De F30 moet zich
nog bewijzen. Een 7.

roemert 26-10-2006

heb dit digitale kleinood aangeschaft als aanvulling op mijn nikon D50. Een
dslr is toch wat minder makkelijk in de broekzak mee te nemen. V.w.b de
beeldkwaliteit de beste compact camera die ik tot nu toe heb gehad. De
voorgangers Ixus 400 (ruis en tegenvallende scherpte, zoals bij de meeste
compactcamera's van Canon die ik heb geprobeerd), sony Cybershot DSC V3 (al een
stuk beter) en de panasonic fz5 (erg goede camera met jammer genoeg teveel
ruis) komen vooral wat betreft ruisgevoeligheid veel tekort in vergelijking
met de fuji. ISO 400 is bv beter dan ISO 80 bij de panasonic. De meeste compact
camera's geven goede resultaten bij zonnige/heldere omstandigheden en raken in
de problemen bij wat minder goede lichtomstandigheden. De F30 heeft dit
probleem niet en is daarom zonder bedenkingen aan te raden. De eerste digicam
die in sommige opzichten qua beeldkwaliteit in de buurt komt van een digitale
spiegelreflex en de zelfde afmetingen heeft als een pakje sigaretten, wat wil
je nog meer.

Gibert 17-08-2006

Geweldige camera. Foto's zijn in een woord gewoon erg goed. Zelfs tot iso 1600
is de kwaliteit meer dan ok. Met de kleur valt middels de witbalans en de crome
instelling goed te varieren en doet zeker niet onder voor mijn vorige Ixus
700. Makro functie erg goed. Toch een puntje van kritiek. Opladen via de
camera is erg onhandig. Dit is de standaardmethode en plaatsing van knoppen en
menu's had ook logischer gekund. Daarnaast is de image stabilisatie alleen maar
een verkorting van de sluitertijd waardoor de kans op een bewogen foto afneemt.
Dit valt wel een beetje tegen Olympus bouw een mini gyroscoop in.

lieuwe s 14-08-2006
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Ik heb deze Camera nu een maand in bezit en ben er heel erg blij mee. Ik
gebruik deze camera naast mijn DSLR camera. Voor het eerst een compact camera
die de belichting snapt. Bij vel licht is de belichting goed incl een
overbelichte lucht en een correct belicht onderwerp. Voorheen had ik zwart
grijze fotos en was handmatige correctie nodig. Ook zijn de fotos bij weinig
licht goed. Eindelijk fotos zonder die eeuwige compact camera flits. En als de
flits nodig is, dan is die goed gedoseerd. Ook een mooi scherm die lekker
duidelijk is. De camera is snel startklaar en de foto snel gemaakt. Je merkt
het al ik ben tevreden. mij trouwe DSLR pak ik nu minder snel bij kiekjes. O ja
de automatische wit balance heb ik nog niet kunnen betrappen op fouten, mijn
dslr gaat vaker de fout in.

Jan Kaspers 09-08-2006
Geschreven voor: Fujifilm Finepix F30 zilver

Ik heb de camera nu 3 weken.
Als je ervan houd op hoge ISOs foto's te maken, is dit je ding. Als je alleen
iso 100 gebruikt mischien niet.
Hij overbelicht inderdaad nogal, maar met wat handigheid kan je dat goed
handelen.
Gebruik van photoshop is wel aan te raden nadien.

christiaan22 21-07-2006

Ik heb de camera nu ongeveer 2 weken en heb hem al meegenomen op vakantie. Hier
mijn bevindingen:

Fotokwaliteit: perfect
onder alle lichtomstandigheden is het maken van een mooie foto mogelijk...bij
daglicht zien alle fotos er superscherp en goed belicht uit...ook de kleur is
altijd goed. Bij schemer en nacht moet je een btje spelen met de iso waarde en
de sluitertijden maar kan je nog altijd een erg mooie foto maken (ik heb
nachtfotos met iso 800 genomen die er op mn beeldscherm perfect uitzien).

Ergonomisch: super
alles is goed aan de camera, de knoppen (wellicht voor andere mensen een beetje
klein), de bediening en de vormgeving is ook mooi, niet te groot en ook niet te
klein, gewoon lekker compact. alleen het rubberen klepje voor de aansluitingen
snap ik niet, dit is niet mooi en een beetje onhandig.

pluspunten tov andere camera's:
- geweldige iso waarden
- prijs/ kwaliteitverhouding
- scherpte/ kleur/ belichting foto's
- hoogwaardige filmpjes

naar mijn mening echt de beste in zijn klasse, een absoluut topmodel van fuji!