Fujifilm Finepix F31FD zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm Finepix F31FD zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Henk Lammers 29-01-2008

Dit is de beste digitale camera welke ik ooit in mijn bezit heb gehad.
Opeen feestje geen ruis en een lange levensduur van de accu.Scherm ook erg helder geen zoeker nodig.
Prachtige kleurweergave erg natuurlijk.
Kan bijna tippen aan een spiegelreflex.
Allen de lens komt in kwaliteit niet mee.
Het is vokomen te begrijpen dat dit toestel uit de collectie is , het is een bedreiging voor hun eigen reflexserie.

dre67 10-11-2007

Heb deze camera nu een paar maanden en ben toch niet zo heel tevreden over de kwaliteit van de foto's, met name de scherpte. Ondanks de lovende kritiekten.

Verder is het een mooi ogende camera, stevig gebouwd en de accu gaat geweldig lang mee.

Enfin, maar deze camera wordt niet meer verkocht, dus er is niemand die deze review nog leest (behalve de man/vrouw van de redactie :-)) Maar wilde toch nog even m'n verhaal kwijt.

Mvg, André

Eric22 30-09-2007

3 maanden in bezit. Hirvoor een Canon gehad.
Ben super tevreden over deze camera! Kan me niet echt vinden in opmerkingen dat LCD niet onder een hoek is te bekijken...ik vraag me dan af hoe dat vroeger gedaan werd toen er nog geen LCD bestond...kortom het is maar net hoe zwaar je er aan tilt :-)

Wat betreft macro-opnames, inderdaad viel me op dat scherpstellen alleen vanaf wat groter afstand lukt, t.o.v. m'n oude canon. Geen ramp als je bedenkt dat mijn canon 3Mpix was en deze 6. kortom, digitaal bijsnijden achteraf geeft nog steeds een hele goede foto.

Waar ik het meest tevreden over ben zijn de waarheidsgetrouwe kleueren en dus goede kwaliteit, het kleine formaat van de camera (tov mijn oude) en bovenal de superlange tijd die de accu het vol houdt (nog niet 1x hoeven herladen sinds aanschaf).

Zekers geen spijt van de aankoop.

Eric

Fox1 18-09-2007

De Fuji F31 heb ik voornamelijk aangeschaft vanwege z'n beeldkwaliteit en dan met name de prestaties bij hogere ISO waarden, alwaar hij -voor mij- in de compactklasse onovertroffen is. Als nadelen zou ik toch het LCD scherm willen noemen....wél erg helder en duidelijk zolang je er recht inkijkt, dán zijn er dus zéker! géén problemen!...maar ga je onder een hoek kijken, dan blijft er weinig van het heldere beeld over. Daarnaast kan het schermpje soms wat traag reageren als je van heel donker naar heel helder draait of viceversa. Verder vind ik het in/uit zoomen soms wat luidruchtig, alhoewel dit natuurlijk ook relatief is. Vergeleken met m'n vorige digitale camera's maakt dit toestel dus iets meer geluid, maar niet zo dat het hinderlijk is. Dat het toestel in de macro-stand af en toe wat moeite heeft om scherp te stellen is ook geen onoverkomenljk iets, maar toch. Het flitssysteem vind ik fantastisch en foto's worden dan heel evenwichtig uitgelicht....werkelijk prima. De accu in deze camera is natuurlijk ook geweldig en gaat i.t.t. een hoop andere camera's zeer lang mee...erg prettig!
Bouwkwaliteit laat weinig te wensen over....de camera voelt degelijk aan en de knopjes -hoewel erg klein- hebben een duidelijk drukpunt en reageren ook goed.
Het objektiefje heeft natuurlijk een beperkt bereik (36-108 is niet echt spektacular meer, zeker vandaag de dag), is verder wat lichtzwak (F5 in tele) maar tekent wel mooi en scherp. Vooral huidtinten worden erg goed weergegeven. Ontspanvertraging is er niet of nauwelijks en ook de opstarttijd is zonder meer snel te noemen.
Kortom, er kleven wel wat kleine nadelen aan het toestel -waar overigens goed mee te leven valt- maar het grote voordeel vind ik toch wel de onovertroffen beeldkwaliteit..Er zijn tal van compactcamera's met veel meer toeters en bellen, maar ik ken er geen een die de beeldkwaliteit van deze camera haalt!

hansthijs 11-08-2007

Dit is een goed cameraatje. Ik heb 'm nu 2 maanden en 1600 fotoos gemaakt en het is een ideaal ding om altijd bij je te hebben, vooral op feestjes is het een goede om zonder flits fotoos te maken en niemand die het merkt en met de lichtgevoeligheid op auto 800 iso kun je nog weinig korrel ontdekken. evt voor minder belangrijke fotoos kun je de iso stand op auto 1600 zetten, dan kun je op +/- 1/30e seconde sfeervolle plaatjes schieten. Met de synchro flits kun je ook mooi belichte fotoos maken, samen met het aanwezige licht krijg je een goede evenwichtige belichting. Als je veel bomen tegen de lucht fotografeert heb je nogal wat paarse verkleuring rond de bladeren, dat heb ik op mijn Panasonic FZ8 helemaal niet, maar je ziet het alleen op grotere afdrukken, niet op 10 bij 15 fotoos. Als je hem op A(diafr.voorkeuze) zet en dan op 5 of 5.6 is het resultaat erg scherp en goed uit te vergroten, wel even op de sluitertijd letten ivm eventuele bewegingsonscherpte.
De batterij gaat lekker lang mee, je hoeft eigenlijk geen extra accu te kopen, op vakantie 's nachts op het lichtnet aansluiten en je kunt overdag weer 400 fotoos maken...
Tegenover mijn Ixus 700 is ie wat langzaam, maar dat neem ik graag voor lief en de kleuren vind ik wat erg neutraal, ik ben wat kleurenblind, maar de 'Chrome' instelling is weer teveel van het goede. Ik vind de instelling dat ie meteen het ingezoomde resultaat laat zien erg handig evenals dat je om fotoos te bekijken het scherm een stuk feller kunt zetten met 1 knop.
De Face Detection gebruik ik alleen om andere mensen groepsfotoos te laten maken, je weet wel, maak effe een foto van ons! dan kan het bijna niet fout gaan.
Ook de met-en-zonder flits instelling is soms een practische, je kunt dan later goed kijken wat je mooier vind...
Ik vond de camera ook erg goedkoop en hij schijnt er snel uit te gaan, dus ik zou er maar snel 1 kopen, want je krijgt er gegarandeerd geen spijt van, want het is een erg degelijk toestel, al moet je met het glazen beeldschermpje altijd uitkijken.
Veel fotoplezier gewenst

Mr PeepPeep 08-08-2007

Gewoon heerlijk. Zijn eenvoud, zijn robuustheid, zijn duidelijke LCD scherm, zijn elegante doordachte uiterlijk (ziet op fotos lomp eruit maar als je heb in je handen hebt..... een plaatje!).
Geen ingewikkelde menu's en instellingen, geen gekke knopjes, geen overbodige zaken. Eenvoudige bediening (zelfs mijn vrouw die altijd vecht met dat soort dingen kon gelijk aan de slag) en mooie fotos.
Ideaal is de gezichtsherkenning, indrukwekkend zijn de fotos met flits. Dat is bij alle camera's behelpen, deze camera is hier meester in.

Ik ga vrijdag 10 dagen naar Valencia, dus in vele omstandigheden een duurtest voor de camera, hierna zal ik nogmaals aan de hand van de ervaringen aanvullingen geven.

R. Molenaar 30-07-2007

De fujifilm finepix f31D is de opvolger van de fujifilm finepix f30, die door de consumentenbond aanbevolen wordt.
De camera ontving recentelijk de Tipa Award “Europese compactcamera van het jaar 2006”.
En dat is te merken. Deze opvolger is nog beter dan zijn voorganger. Ik heb onder diverse moeilijke omstandigheden (tegen zon in, in het donker, met macro) verschillende foto's gemaakt. Het resultaat is bijzonder goed, erg kleurecht en zeker niet korrelig. Ik ben erg tevreden. De prijs/kwaliteit verhouding is uitmuntend. Ik heb lang getwijfeld tussen de SONY DSC-N2, maar die is te duur, en de EXILIM Z1050. Ik heb geen spijt dat ik de fujifilm finepix f31D heb gekocht.

Qtee 26-07-2007

Onlangs heb ik de F31fd gekocht, aangezien ik een camera wilde hebben die ook onder slechtere lichtomstandigheden goede foto's weet te produceren. Mijn Fujifilm S9500 doet dat redelijk, maar ik was blij verrast met de goede kwaliteit van de F31fd: hij versloeg de S9500 duidelijk als de ISO-waarde echt omhoog ging.

Overdag zijn de foto's ook mooi, al is er wel redelijk wat chromatische aberratie (paarse randjes naast contrastrijke stukjes) te zien. Macro's zijn prima. Kleuren zijn goed, vrij kleurecht.

Ook viel het me mee hoe de camera er uitzag, op foto's lijkt hij een stuk lomper dan in werkelijkheid. Hij voelt degelijk aan.

Ben dus erg tevreden met mijn aankoop, hij voldoet ruim aan mijn verwachtingen.

Ellen Amstelveen 29-06-2007

Naast mijn Nikon D80 wilde ik een kleine camera om altijd bij mij te hebben mijn tas. Ik had eerst een canon g6 maar vond deze uiteindelijk niet zo goed. Macro-foto's maken lukte gewoon niet. Na lang zoeken en het lezen van testen heb ik de fuji gekocht. Ben er erg tevreden over. Hij maakt goede macro foto's en verder levert hij ook nog goede foto's bij een hoge iso instelling. Hij is niet erg mooi, nogal vierkant, maar de kwaliteit is verbazingwekkend goed. Wat ik ook erg handig vind, is dat je er voor kunt kiezien om met EN zonder flits een foto te maken. Deze bewaart hij allebei en later kun je dan de beste kiezen.

filou 28-06-2007

wat een goed toestel deze FUJI f31fd,na mijn slechte ervaring met een samsung S700 is dit toestel echt een verademing ,ik blijf fotos maken op één batterijlading
en de beeldkwaliteit is zéér goed (en toch maar 6 pix?)
zelfs bij weinig licht nog perfekte fotos.
Ik vind dit toestel topkwaliteit en ben zeer tevreden over de aankoop(had dit toestel eerder moeten kopen,
en mij meer moeten informeren)
Als ik toch een minpuntje moet toekennen is dat dit
toestel enkel met XD kaarten werkt,maar dit weegt niet op tegen de grote voordelen waarbij het om gaat
namelijk fotokwaliteit,batterijverbruik.

JPOpperman 10-06-2007

De F31FD 2 weken geleden gekocht na ongeveer 3 maanden camera's vergeleken te hebben. Mijn vorige camera was de canon v3 die vrijwel onverwoestbaar is, en nog steeds goed werkt. Maar deze vertoonde wel heel veel ruis met name binnen. Voor mij was het met name van belang dat een camera onder alle omstandigheden zo min mogelijk ruis produceert en een sterke accu heeft. Het is heel vreemd maar het ruisgehalte en scherpte zijn bij deze stukken beter dan bij de F40. Ik heb 1,5 week geleden de accu opgeladen en inmiddels ruim 300 foto's met verschillende instellingen en daarnaast zo'n 30 minuten film opnames gemaakt en de batterij geeft aan nog niet eens half leeg te zijn. De accu is dus enorm sterk! Als je tijdens een vakantie de accu oplader per ongeluk thuis laat is dit nog geen probleem. Het maken van foto's gaat goed al zijn er wel wat minpunten. Bij de face detectie kun je niet de iso waarde instellen waardoor je in een donkere ruimte heel erg grove foto's krijgt (tenzij je invulflits gebruikt). Bij het fotograferen van bloemen loopt de kleur af en toe dicht. De camera pakt dan dus niet alle contrasten. Dit is allemaal met name vanwege het licht, want bij goede licht omstandigheden maakt de camera echt perfecte foto's, haarscherp en geen ruis te bekennen. Het is wel aan te raden om de camera op handmatig te zetten zodat je controle hebt over de iso waarde, de andere standen gaan nogal snel van hogere waarden uit dan nodig (maar hier werkt de gezichts detectie weer niet bij). De invul flits is erg fijn omdat hier door niet meer van die storende lichtballen in het beeld komen, of dat bijv. alleen het centrum helemaal wit is. De flits is nu mooi gelijkmatig over het beeld verdeeld. Echt een vooruitgang. De beeld stabilisator begrijp ik niet helemaal, zonder zijn de foto's eigenlijk net zo scherp. Het is ook jammer dat de camera geen optische zoeker meer heeft. Gebruik dat zelf nooit maar het kan in bepaalde omstandigheden handig zijn. Het geluid van de film opnames is overigens ook erg duidelijk.
Alles bij elkaar een heel goede compacte camera waar je enorm veel mee kunt en dankzij de sterke accu lijk je het gevoel te hebben oneindig door te kunnen gaan met foto's maken. Het is wel goed om je een beetje in de camera en zijn mogelijkheden te verdiepen omdat het niet echt een click and play camera is; in principe kun je onder alle omstandigheden hiermee perfecte foto's maken maar je moet de camera wel juist leren instellen.

dukcer 29-04-2007

Naar aanleiding van diverse goede beoordelingen voor deze Fuji gekozen en er geen moment spijt van gehad. Zat eerst te twijfelen tussen een Ixus 850, Ixus 70 en deze. Gezien zijn gunstige prijs en betere prijs/prestatie niveau voor de Fuji gekozen. Meteen een 2GB XD kaart erbij gekocht en al heel wat foto`s gemaakt. Overdag zien de foto`s er goed uit. Natuurlijk en scherp. Je kunt met deze camera ook bij schemer zeer goede foto`s maken zonder flits. Als hij flitst dan is niet alleen het onderwerp belicht, maar ook de omgeving (voor zover dit mogelijk is). Ik bedoel te zeggen dat niet alleen het onderwerp zeer fel is belicht. De camera is iets groter dan mijn Pentax Optio s5n maar zijn prestaties zijn ook (veel) beter. Camera ligt lekker in de hand en voelt degelijk aan. Tot op heden zeer tevreden.

Johan P 21-03-2007

Geweldige camera, maar toch een kritisch geluid.
Face detection is een leuke grap, maar werkt alleen als mensen met TWEE OGEN in de camera kijken. Maak je de foto ook maar iets van opzij, vergeet het dan maar. Eigenlijk heb je face detection ook helemaal niet nodig, met gewoon scherpstellen bereik je het zelfde. Ik denk dan ook dat je aan de F30 genoeg hebt.
De kwaliteit van de foto en vooral van macro foto's is absoluut geweldig. Binnenkort ontvang ik een onderwaterhuis voor deze camera. Niet het huis van Fuji, maar van Ikelite, 100 euro duurder, maar veel beter van kwaliteit. Dan zal ik hier nogmaal laten horen hoe goed [of slecht als dat het geval mocht zijn] de camera onder water presteert.
Nog een paar tips. De camera heeft erg snel de neiging om een hoge ISO waarde te selecteren. Dat is echter helemaal niet nodig. Gewoon handmatig op ISO 100 of 200 instellen en foto's lukken echt altijd.
De foto's lijken vaak ook wat overbelicht. Ook dit is goed te ondervangen door onder te belichten met -1/3 of -2/3 stop.
Laat je door bovenstaande kritische geluiden niet afschrikken om deze camera te kopen. Het is echt een geweldige kleine camera met heel erg veel instelmogelijkheden. Alleen om al die instelmogelijkheden is deze camera al de moeite waard. Maar de wijze waarop deze camera presteert onder slechte lichtcondities, is echt ongeëvenaard.
Daarom durf ik hier zonder schroom te zeggen dat deze camera echt zijn geld waard is.

Alex van Tongeren 02-03-2007

Super camera met prachtige foto's! zelfs bij weinig licht krijgt deze camera het voor elkaar om prachtige foto's te maken. Face detection werkt prima en zonder flits maakt deze camere zeer goede foto's. Is makkelijk in de bediening. Over de beeldstabilitatie ben ik ook zeer tevreden. Als je 's avonds foto's maakt met zoom dan is de foto met behulp van de stabilisatie duidelijk scherp. Ik ben zeer tevreden over de camere, accu gaat bovendien super lang mee! Heb nu een paar dagen in bezit en heb veel foto's gemaakt, zeker 100 en de accu geeft nog geen minder vol pictogram. Camera start zeer snel op en stelt heel snel scherp. Echt een aanrader!

Daniël DB 11-01-2007

Goede degelijke camera voor het geld. In vergelijking met de meeste andere
pocket-size cameraatjes heeft de F31 een zeer goede low-light performance. Bij
ISO 800 krijg je nog zeer goede foto`s en zelfs bij ISO 1600. Qua niveau hier
vergelijkbaar met DSLR`s van Canon.

Het is een snel cameraatjes met veel instelmogelijkheden. De belangrijkste
reden voor mij om deze camera te kopen was de fotokwaliteit die gewoon heel
goed is. Vooral ook bij weinig licht.
Aantal megapixel is daarom minder belangrijk.

Macro foto`s zijn ook prachtig scherp en er kan van zeer dichtbij
gefotografeerd worden.

Kortom een plezier om mee te werken en overal mee te dragen in je borstzak.

J Mulder 08-01-2007

Goed toestel, nu een maand in bezit. Het gezichtsherkenningssysteem werkt
altijd niet (goed). Voor de rest scherpe foto´s. Af en toe moeite met
scherpstellen.