Panasonic Lumix DMC-FZ28S Silver zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 69 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ28S Silver zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Dick 17-04-2012

Intussen bijna 4 jaar in gebruik en ik begin nu (eindelijk)ook steeds meer de voorgeprogrammeerde mogelijkheden te gebruiken. Deze leveren inderdaad in de specifieke omstandigheden vaak een nog beter resultaat. De flitser is matig, maar ik heb sowieso een hekel aan "gelitste"foto's en ik gebruik de flitser nog het meest als invulflits bij daglicht omstandigheden en dat gaat redelijk goed. Ik gebruik de max 400ASA stand, daarboven wordt het beeld toch wel korrelig. Ook in slechtere lichtomstandigheden kan er toch nog goed met de camera gewerkt worden zonder flits.
Al met al nog geen seconde spijt van mijn aankoop gehad. Het blijft een perfecte metgezet op reis.

Dick 29-12-2011

Nu zo'n 3 jaar in gebruik en ik blijf het een geweldig toestel vinden. Inmiddels ook een FZ38 aangeschaft, maar voor op reis en om zomaar mee te nemen is de TZ3 perfect. Goede realistische foto's (vivid instelling)en een uitstekende zoomlens gecombineerd met een goedwerkende beeldstabilisator. Pré instellingen en IA stand werken nauwkeurig. Echt een gemakscamera, waarmee je weinig hoeft te missen.

volter 07-11-2008

Camara nu 1 jaar in bezit en wij vinden het een perfecte camara, vriendelijk in gebruik, zeer mooie foto's en heel veel mogelijkheden met fotograferen.
Ook de aansluitingen op pc of printer gaat super.
Batterije gaan ook heellang mee.

theresia1 04-09-2008

ik heb deze camera al weer anderhalf jaar,ben er steeds zeer van onder de indruk,als ik hem vergelijk met een spiegelreflex zie ik natuurlijk wel verschil maar vindt mijn foto's niet onder doen.Zelfs de filmtjes zien er geweldig goed uit alleen jammer dat het geluid bij wat wind erg ruist.Zijn in Canada geweest heb hele leuke filmpjes en uiteraard foto's gemaakt.

Bob93 07-08-2008

Hallo,
Ik ben sinds anderhalve maand in het bezit van een TZ3 het is me zeer goed bevallen tot nu toe, het grote zoombereik is heel handig en gebruik ik ook (in combinatie van de stabilisatie of statief.

Ik raad dit toestel iedereen aan. Het werkt fantastisch! ik heb een engelstalige met een nl handleiding gedownload en ik kan er zeer goe mee overweg.

Het enige wat ik jammer vind is dat je het diafragma en de sluitertijden niet kunt instellen.

dit is trouwens mijn eerste camera.

arthur in germany 13-07-2008

Een prima camera. Dit is mijn vierde digitale camera waarvan de eennalaatste een D50 nikon spiegelreflex is. Natuurlijk zijn ze niet te vergelijken maar ik heb deze camera speciaal gekocht als back-up camera en om niet altijd m;n grote D50 overal naar toe te slepen Kwaliteit en gebruikersgemak zijn prima. Ik heb laatst tijdopnames gemaakt in Frankrijk van een haven bij nacht met 15 sec belichting en de foto's zijn prachtig. Je kunt dus heel veel met deze camera. Het enige nadeel dat ik kan ontdekken is de drukknop aan de achterzijde die ik per ongeluk nog wel eens aanraak als ik met een hand probeer te fotograferen waarbij instellingen aangeklikt worden. Topcameraatje vooral door zijn 10 x zoom en leica lens. Camera is niet superklein maar daarom juist degelijk en tegelijk een beetje zwaar. In een tasje aan je riem heb je daar geen last van. Als back-up camera voor de serieuze amateur aan te raden en voor iedereen anders als eerste camera

Tony63 21-06-2008

Een prima camera, 28-280 zoom is perfect, foto's ook prima. Ik heb lang getwijfeld tussen deze panasonic of de Canon, ik ben gezwigt voor de zoom. Erg makkelijk een camera waar alles op zit. s'Avonds binnen is de kwaliteit wat minder, maar wat wil je voor dat geld.
3 maanden in mijn bezit en zeker geen spijt

IsSt 27-05-2008

Ik ben erg tevreden met de camera. Wij hebben niet veel verstand van fotografie en het is wel jammer dat het even duurde voordat wij de instellingen van het toestel (met behulp van een kenner) goed hadden. Bij daglicht maakt de camera prachtige en haarscherpe foto's! 's avonds en voornamelijk in huis toch wat meer moeite met het maken van goede foto's. Bij gebruik van de flitser worden de foto's eigenlijk altijd overbelicht, wat toch jammer is.

Over het algemeen een hele fijne camera die bij dag fantastische foto's maakt!

R. de Wit 25-04-2008

Hele goeie camera. Maakt super scherpe foto's en doormiddel van die 10 keer optische zoom kun je erg ver inzoomen. Dit is echt een camera van topkwaliteit.

GJ Trooster 16-04-2008

Waardeloze camera, van de eerste tot de laatste foto wazige beelden en slechte kleuren. Structuren lijken helemaal uitgeboend te worden Deze camera moest de vervanger voor mijn olympus 765 UZ worden. Helaas had ik hem al voor de aanschaf van de TZ3 verkocht... Paar weken geleden TZ3 verkocht en olympus fe-350 gekocht. Stukken beter!

marcel357 03-04-2008

Wat een bagger toestel. We hebben hem nu een jaar in ons bezit en het is om te janken. Had hiervoor een caplio maakte veel betere foto's. Zeker de sport stand is een grote ellende ook op hoge resolutie. Koop voor je goeie geld wat anders want in mijn optiek is het het niet waard om toestel van het jaar te zijn.Ook als je bij panasonic een nieuwe gebruiksaanwijzing probeert te dl is bagger . Niet kopen veel geld voor veel bagger.

Mr Thei 16-03-2008

Ik heb de TZ3 deze week besteld op internet en heb hem vrijdag ontvangen. Ik vind het een SUPER goede camera. Ik heb er binnen en buiten heel goede fotoos mee gemaakt. Binnen zijn de fotoos fantastisch zonder de flitser te gebruiken overdag. Ook het inzoomen is geweldig en door de antitril functie met scherp resultaat. Ik heb enkele jaren geleden de sony P73 aangeschaft en die stond bekend om zijn goede binnen fotoos bij weinig licht. Deze Panasonic doet het minstens zo goed . De voordelen ten opzichte van mijn sony zijn:
Super zoom bereik.
Anti tril functie.
Echte breedhoek 28mm. (Sony 39mm) en dat maakt een wereld van verschil.
Gestoken scherpe fotoos. (10punt en Sony 7punten)
Zeer duidelijk display.
Ik ben dus geheel tevreden en vind het een geweldig toestel, klein van formaat en groot in resultaat.

jeroen78jeroen78 07-03-2008

Eerder had ik een Canon Powershot A620
7 megapixel camera.
Die was echt geweldig maar liet vaak paarse
randjes zien bij dagfoto's. Dat was zwaar irritant.
Na circa 300 geschoten foto's met deze camera kom ik het bij geen van de foto's tegen.
Qua detail is ie goed met de oudere Powershot
camera te vergelijken.
Wel is de stabilisatie techniek bij deze TZ3
veel beter dan die van de Canon want zodra je
daarmee ging zoomen was het bijna onmogelijk
om scherpe foto's te krijgen. Echt super!!
Echt mooie binnenfoto's als met de Canon krijg je niet
als je het zonder daglicht moet doen. Dan zie je al
snel meer ruis. Hoewel ik mezelf op dit gebied wel op de proef heb gesteld vanwege de negatieve meningen hierover.
Persoonlijk vind ik hiervoor de macromode het beste,
en dan doormiddel van de belichting aan te passen.
Zo krijg je de scherpste en minst overbelichte foto's.
Maar ja het is maar net wat je belangrijk vind. De meeste foto's maak ik buiten en vrijwel altijd overdag en in dat opzicht scoort deze camera hogere ogen vanwege z'n geweldige 10x zoomlens en groothoek.
Verder is ie erg traag bij gebruik van de flitser.
Dan bedoel ik de respons op de foto-schietknop.
Dieren zijn in dat geval lastig naar wens op de foto te krijgen. Tenzij je gewoon wat meer geduld hebt natuurlijk.
Wat betreft het in het donker fotograferen maakt het de camera geen allrounder maar voor overdag is dit
absoluut de betere camera voor deze prijs.

MartijnH78 06-03-2008

ik ben nu 4 maanden in het bezit van deze camera en qua binnen prestaties moet ik ook bekennen dat mijn canon ixus het gaat winnen . Buiten foto's zijn echt perfect, mist je je iso op 100 houdt.
Ik heb heel lang lopen wikken en wegen en uiteindelijk voor de TZ3 gekozen en uiteindelijk een NL gekocht.
Ik denk dat het met zo'n aanschaf altijd handig is als je een winkel kan aanspreken als er iets is.
Wel heb ik de originele accu erbij gekocht als extra, ik durfde geen nono werk te kopen ....
Mijn eindconclusie: prima camera, alleen wel even beseffen dat je een niet simpele camera koopt, echt een modelletje voor de liefhebber.

Frans Meijer 04-03-2008

Kwaliteit foto: bij daglicht is prima, met flits minder: lichte delen zijn snel overbelicht, donkere delen hebben redelijk last van ruis. De flitser toont hier zijn beperking. Als de automatische iso-instelling uitzet maar zelf instelt valt de ruis mee. Verder bij minder licht en inzoomen treedt er vignettering (een minpuntje van het lensje dat dit niet corrigeert) die je moet verwijderen.
Mogelijkheden: De zoom is prima, door het rastertje op schermpje in te schakelen houdt je de camera minder snel scheef, prettig. Scherm is redelijk groot en met goede mogelijkheden. Al die voorkeursinstellingen ten spijt: ik ben er niet dol op.
Gebruiksgemak: voor een compactcamera toch nog ff het boekje goed lezen en ff op de camera zoeken. Eenmaal door, eenvoudig te bedienen.
Grote nadeel echter is de traagheid van de camera: er zit veel tijd tussen afdrukken en werkelijk foto nemen waardoor gezichten soms net bedekt zijn of weggedraaid. Bij foto's met een hoge resolutie duurt het lang voordat de foto naar het kaartje is weggeschreven en de camera klaar is voor de volgende opname. Lager resoluties gaan sneller maar dan heb je een kwalitatief minder goede foto.
Duidelijk een minpunt.
Vormgeving: leuk uitziend en mooi cameraatje. Ligt ook lekker in de hand, voor mijn handen echter net iets te klein waardoor ik moet opletten dat ik niet met een vinger voor de flitser zit. Maar ik ben dan ook een DSLR gewend. Mijn vrouw is er content mee.
Degelijkheid: na bijna 3 maanden nog geen losse of gammele onderdelen. Ik haal het SD-kaartje er steeds uit, wat ik makkelijk vind gaan. Ik doe dit omdat ik denk dat de usb-aansluiting kan lijden onder de stekker.

Karin06 04-03-2008

Vervolg op mijn reactie van 5 Feb: In de winkel hebben ze mijn camera naaste een andere TZ3 gezet, geen verschil volgens de winkel, ik zou hem volgens de winkel op portret stand moeten zetten, nou ik heb een zoontje van 2,5 meet een licht huid, en ondanks de portret stand vind ik de flits veel te hard, zijn gezicht is op de foto echt heel wit. Ik heb net mijn oude canano A75 gebruikt en die maakt binnen veel betere foto's. Zoals ik eerder zei buiten zijn de fot's met de TZ3 prima. Misschien toch maar weer een Canon kopen..

carpintero 11-02-2008

ik heb de tz3 nu een half jaar ,ik bemerk dat bij avond de camera zwaar tekort komt ,ben laats wezen bolwlen maar kreeg met div iso instellingen niet het geoogde resultaat erg jammer ik overweg nu om een groter camera aanteschaffen buiten foto's zijn super heb hier voor een canon ixus 850 gehad die het prima deed alleen de zoom was maar 3.7 x van daar de panasonic

Theo Burghart 01-02-2008

Ik vind dat de meeste mensen hier niet zo moeten zeuren over deze camera.

28mm=SUPER!
10xoptische zoom=ook super.
Scherpe foto's (ook bij ver inzoomen)
Groot lCD scherm.
Zoeker mis ik niet aangezien het LCD scherm zo groot is en mooie duidelijke functies heeft.
Mooi design.
De kleuren zijn super. dus NIET hard-blauwig.
Snel foto's maken. (ik hoef geen 5 seconden te wachten voor een nieuwe foto)

Jah, de camera heeft wat meer moeite met donkere ruimtes. Hij grijpt wat sneller naar een hoge ISO.
Sommige foto's zijn iets,wat flets.
De flits is ook even wennen. eerste foto's waren soms wat overbelicht. (binnenshuis) Heb nu door welke functies ik hiervoor moet gebruiken.

Weet wel. Het is geen s-reflexcamera. Veel commentaar hierboven is naar mijn mening te streng. Degelijke camera/Degelijke prijs

(Hiervoor had ik een Cannon powershot A710
Zelfde klasse, ook erg goed.) iets minder grove foto's maar wel weer andere minpunten.

Gekos 06-01-2008

Ik lees toch best veel negatieve beoordelingen over deze handzame camera, die ik nu al een tijdje in mijn bezit heb en vooral gebruik voor sportmoment- en dieropnames. Ik was in het begin ook zeer ontevreden over de foto's die ik kreeg met de keuzemenu standen of zelf aanpassen. Dit probleem verdween echter als sneeuw voor de zon toen ik eenmaal de hoge resolutie stand ontdekte en sindsdien haarscherpe (ja ook maximaal ingezoomde) foto's zonder llits maakte van sporters in niet goed verlichte sporthallen (ie volleyballers in actie) en bewegende dieren. Verder maakt hij nu ook buiten goede foto's in deze stand. Alleen binnenfoto's in gewone stand zijn vaak onder- (flits uit) of overbelicht (flits aan). Wat op alle foto's trouwens een geweldige verbetering geeft is het gebruik van een statief(je), mn bij max zoom. Wel is het jammer dat je continu de instellingen zo moet veranderen om de beste foto's te krijgen. By the way ik kan zeer snel foto's achter elkaar maken. Misschien ligt het ook aan het SD kaartje wat sommigen gebruiken. Al met al wel een vooruitgang tov mijn 2-jaar oude Canon Coolpix (vooral groothoeklens en zoombereik).

Rinske2008 05-01-2008

Na alle prijzen die deze camera en zijn voorganger de TZ2 heeft ontvangen de camera gekocht. Ik zocht een camera voor erbij - naast de digitale spiegelreflex.
Groot zoombereik, maar wat een ruis zeg! Zodra je niet in zonnige omstandigheden fotografeert is de ruis superopvallend. Daar baal ik behoorlijk van; te meer daar ik standaard maar op ISO200 fotografeer, een hogere ISO geeft nog meer ruis - echt niet mooi.
Dat betekent tevens dat bij meer inzoomen de foto snel bewogen is. De trilreductie mag er dan wel op zitten, maar op ISO200 heb je snel een lange sluitertijd nodig.

De groothoek is wel prima en de kwaliteit van de filmpjes zijn ook redelijk.
Kortom: leuk voor de hap snap huis tuin keukenfoto's, maar zonde om als enige camera mee op reis te nemen.

Dennis1975 02-01-2008

Na het sneuvelen van mijn 3,2 M Olympus 740-C (gevallen) besloten om de Panasonic DMC-TZ3 aan te schaffen, waarbij de 10x zoom (net als Olympus) de doorslag gaf. Net terug van vakantie, waar ik ongeveer 500 foto's heb gemaakt en ik ben erg teleurgesteld over de kwaliteit en kleuren van de foto's. Veel ruis, slechte kleurverloop (bij mooie zonnige dagen), 10x zoom geeft erg veel ruis, etc....
De camera is snel in te stellen en ziet er erg goed uit, maar het belangrijkste, mooie foto's maken, laat te wensen over.
Mijn 3,2 M Olympus camera maakte veel mooiere en ondanks minder megapixels scherpere foto's.

Janzendus 27-12-2007

Camera mee op vakantie genomen (Borneo) een vriend van mij eveneens. Ik heb werkelijk waar alle instellingen geprobeerd maar op de makrostand na vond ik nagenoeg alle foto's slecht. Kleuren zijn flets en foto's veel te donker. Ik heb de mooi plaatjes gelukkig nog in mijn gedachten maar spring snel weer over naar een canon of een ander gerenomeerd bedrijf. Jammer maar de TZ3 is mij echt tegengevallen. De vormgeving is echter zeer mooi veel mogelijkheden en het gebruikgemak gaat er zitten zoveel opties op zodat je bijna vergeet waar het om gaat. Juist de MOOIE foto.

maartjee. 26-12-2007

Ik heb deze camera gekocht omdat ik graag een spiegelreflex wilde maar dat was toch iets te duur. En deze camera kwam na zoeken een beetje in de buurt. Dit was ook zeker geen koopje maar ik ben er niet tevreden over. De kwaliteit valt echt tegen. Met voldoende (zon)licht gaat het wel, maar zodra ik de flitser moet gebruiken is de kwaliteit echt om te huilen. Afentoe zit er een goede bij maar dat is ook zelden. De kwaliteit is erg mat. Voor de rest is het een handig cameratje die je zo in je zak meeneem. Halfjaar in bezit.

huitebos 22-12-2007

Aan Bert55,

Mijn advies is, koop deze tz3 niet!! Het is voor de rest een practische camera temeer door 28mm lens, maar als je in de bergen mooie foto's wilt maken, kijk naar een andere camera.
De kleuren zijn niet natuur getrouw blauwig hard en vaak zijn de foto's te donker ook.

Wachten op de volgende TZ? Neen, ik zal dan de reviews afwachte van deze camera.
Veel succes met de jacht naar een nieuwe camera!

peggy24 29-11-2007

Ik ben er zeer tevreden mee, het is nou eenmaal geen spiegelreflex dus die verwachting mag je er niet van hebben. Maar voor een normale digitale is het een mooi apparaat de foto's zien er ook goed uit ik ben er zeer tevreden over.
Ik heb hem inmiddels al 2 keer op vakantie mee genomen en heb er nog geen moment spijt van.