Fujifilm FinePix F40fd blauw

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm FinePix F40fd blauw op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Bob Heijnen 02-08-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd grijs

Ik heb deze camera nu een maand in mijn bezit en heb vrij veel kunnen experimenteren gedurende mijn vakantie. In het algemeen ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van de foto's en met name over de snelheid van het toestel. In tegenstelling tot sommige anderen krijg ik meestal niet de beste resultaten op de auto instelling (fletse overbelichte flitsfoto's) maar werkt de manuele instelling met langzame flitssynchronisatie het best. Zet de ISO waarde dan bij voorkeur op 100 of 200 vast want bij hogere ISO's echt uitgebleekte gezichten (met name bij inzoomen). Pas dan vind ik de kwaliteit goed. Qua ruis bij hogere ISO's moet je geen wonderen verwachten maar vergeleken met bijvoorbeeld de Canon Digital IXUS 950 IS aanzienlijk minder ruis bij hogere ISO's. Qua mogelijkheden is de genoemde Canon beter dan de Fuji (handmatige instelling, meer grappen en grollen die je toch slechts zelden gebruikt). De macrofunctie functioneert prima echter de Canon kan een aanzienlijk kleiner oppervlakte fotograferen.
Al met al dus een uitstekend toestel maar ik zou aanraden te experimenteren met de handmatige instelling en niet alleen de auto functie te gebruiken.

joosro 04-07-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd grijs

niet twijfelen. ben naar alaska geweest (cruise)
foto's zijn subliem ook op A4 gewone printer (behoudens te veel blauw bij berglandschappen en water en veel blauw wit op achtergrond - vermoed verkeerde instelling ( printer(?))- alhoewel fototoestel op stand auto)
foto's op schip zijn prachtig in detail - ook schilderijen getrokken (vernisage op schip) zonder flash in zeer donkere omgeving (museum instelling >> 2000Iso): onvoorstelbaar!! en dit zonder statief (los uit de hand). wil ze als bewijs graag tonen.
ook echt filmen kan & met geluid : gedaan vanuit helicopter: fantastisch
enig nadeel toestel : geen vergrendeling >> bij druk op power springt lens dierct uit >> kan problemen geven indien toestel in etui - heb dit voorgehad)

Stijn_2007 26-06-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd grijs

Al een tijdje zocht ik een opvolger voor mijn kapotte Minolta x2 camera. Ik vind het altijd handig om een compacte camera te hebben die ik meeneem met uitgaan/feestjes/uitjes enz. Altijd leuk om later nog eens foto's te bekijken. Ik heb ook een Canon G5 maar die is te groot om overal mee naar toe te nemen. Past niet in mijn broekzak.

Omdat ik met de Canon een goeie camera heb voor overige foto's zocht ik vooral een compacte camera die all-round was. Maar een belangrijk punt was ook dat ie in het donker redelijke foto's kan maken aangezien ik hem veel meeneem tijdens feestjes (discotheken bv). Na heel veel op internet te hebben gekeken naar camera's die voldeden aan mijn eisen kwam ik steeds uit op deze Fujifilm fz40fd. Ik heb nog even getwijfeld over een Panasonic (met groothoeklens) en een Canon Ixus 75. Deze waren allebei echter iets duurder maar werden afgeraden op het gebied van foto's maken in het donker. Dit omdat de ISO niet hoog genoeg is. Medewerkers van verschillende winkels raadden mij gelijk de Fujifilm f40fd aan toen ik zei dat ik foto's bij weinig licht wilden maken.

Na een tijdje twijfelen toch maar de overgegaan tot de aankoop van deze camera. En ik moet zeggen dat ie tot nu toe prima voldoet aan mijn eisen/verwachtingen! Hij kan inderdaad goeie foto's maken zonder flits. Echter moet je natuurlijk wel flitsen als het echt donker is. Maar deze foto's zien er goed uit. Weinig ruis en niet van die fletse gezichten wat je vaal ziet bij foto's met flits. Onlangs ook naar de Open Dag van de luchtmacht geweest. En die foto's zijn ook erg goed! Het is vooral ook een snelle camera. Scherpstellen gaat erg snel en een foto is zo gemaakt. Verder werkt de gezichtsherkenning ook goed. Meestal herkend de camera de gezichten en zie je er een groen kader omheen. Dit zorgt er voor dat alle gezichten (bij een groepsfoto) scherp erop staan.
Qua mogelijkheden ben je vrij beperkt (weinig manuele opties). Echter schiet ik met automatische stand prima foto's.

Naja ik kan nog wel even doorgaan maar voor deze prijs is het echt een goeie camera. Tuurlijk had ik liever spiegelreflex kwaliteit gehad maar dat kan gewoon niet voor deze prijs en groote van de camera. Deze camera heb ik bewust gekocht met in het achterhoofd; niet te hoge prijs, compact. allround foto's maken, redelijk/goede foto's in donkere omgevingen, sd kaart compatible (omdat ik die nog had). Hier voldoet ie perfect aan!

w.wever 26-06-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd grijs

Na een teleurstellende Sony T5,na 4 maanden weer weggedaan door vele mislukte foto's in Eurodisney,opzoek gegaan naar een camera die vooral met weinig licht goede foto's kan maken.Overdag goede foto's maken kan elke camera,maar goede foto's bij weinig licht is iets anders.via diverse camera tests kwam ik bij de Fuji terecht ( test-winnaar in Duits Vakblad ).De fuji is zeer gebruiksvriendelijk,zonder boekje kon ik er al meteen mee aan de slag,door de nederlandse instructies bij elke functie die je inschakelt,dus geen -o waar was die ook al weer voor -knopjes,alles werkt snel en duidelijk.Er zijn twee programeerbare instellingen op het draaiwiel,voor situaties die je regelmatig gebruikt,erg handig!
De gezichtsdetectie werkt erg goed,zeer mooie flitsen,niet zo uitgebleekt en als je het niet vertrouwd stel je hem in op de stand waarop er 2 foto's worden genomen ,1 met en 1 zonder flits,en dat binnen een seconde.De camera werkt met alles zeer snel en de batterij lijkt maar niet leeg te willen gaan.
Niet verder zoeken,gewoon voor een echt camera merk gaan,een zeer goede camera voor het geld.

GodDamage 25-06-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd blauw

Super camera! Maakt zeer mooie foto's zonder met instellingen te hoeven klooien ook bij slecht verlichte omstandigheden. Voorbeeld: mijn vriendin heeft deze camera gister meegenomen naar een feestje en daar 180 foto's gemaakt. Ze wist niet dat je de sluiterknop eerst half moet indrukken om de camera scherp te stellen en dan pas de foto nemen. (zucht...) Achteraf zijn er maar een handjevol foto's onscherp terwijl er dus niet is scherp gesteld! Verbazingwekkend. Daarnaast geeft de batterij-indicator nog steeds een volle accu aan. Wat mijn vriendin voor de rest nog opviel is dat de camera zeer snel gereed is om een foto te maken zodat je altijd op tijd bent om iets leuks vast te leggen.
Ik had eerst een Casio Z75 besteld maar die heb ik na een dag uitproberen snel retour gezonden. De Z75 is alleen qua vormgeving, omvang en gewicht iets gunstiger maar voor de rest inferieur aan de Fuji F40. Vooral het kristalheldere scherm en de snelheid daarvan is beter. Het volledige menu is in het Nederlands en zeer gebruiksvriendelijk. De mogelijkheden zijn weliswaar beperkt (geen instelbare sluitertijden/diafragma) maar als point-n-shooter is het perfect. Ook handige onderwerpprogramma's waar vooral de natural stand opvalt. Deze neemt snel twee foto's achter elkaar waarvan één met en één zonder flits waarna beide foto's naast elkaar weergegeven worden zodat je duidelijk kunt zien welke mooier is geworden.
Camera is net klein genoeg voor het meenemen in een broekzak. Al met al (redelijk duidelijk uit deze review) een dikke aanrader!

Mr Rick2 22-06-2007

De Fujifilm finepix F40fd is een geweldige camera met een verrassend goede beeldkwaliteit, scherp, heldere en prachtige kleuren, een geweldig en uniek laag ruis niveau bij hoge ISO waarden. Niet onbelangrijk: de accu heeft een korte laadtijd en gaat relatief zeer lang mee. De camera is zeer degelijk afgewerkt en dat komt mede door de (deels) metalen body. Zeer eenvoudige bediening. En niet te vergeten de zeer heldere en scherpe display die onder elke hoek duidelijke beelden laat zien. Volgens mij is de F40fd de beste keus tussen het assortiment aan compacte camera's die momenteel worden aangeboden in de handel!!

Steve1974 07-06-2007

Uiteindelijk is het voor mij de F40fd geworden, had voordat ik deze kocht mijn zinnen gezet op de W55 van Sony maar vond deze tegenvallen. Op aanraden van de verkoper de Panasonic FX30 gekocht maar ook deze bracht niet van ik van een goede fotocamera verwachte. Mijn eis was dat ik scherpe, mooie foto's moest kunnen maken in een 3:2 of 16:9 formaat, ook wanneer de lichtomstandigheden niet goed zijn, de beide genoemde toestellen vielen voor mij op dit onderdeel snel af. En voor wat de scherpte betreft konden beide modellen ook niet echt overtuigen want mijn oude Fujifilm 40i uit het jaar 00 maakt zichtbaar scherpere foto's. Nee wat dat betreft was/ben ik tevreden over deze 40i maar mis bij dit toestel de optische zoom. Gezien de ervaring die ik had met de 40i voldoet deze camera naar mijn verwachtingen, deze camera maakt echt hele mooie foto's en dat zeg ik niet omdat ik toevallig deze camera heb gekocht. Super veel instellingen heb je niet maar dat is bij deze camera ook niet nodig want de auto-stand doet het erg goed en eigenlijk hoef je geen andere stand te proberen. N+flits is overigens wel een mooie optie als je twijfelt tussen wel en niet flitsen. De flits is overigens geweldig, zelden zal een foto verbleken. Foto's bij nacht zonder flits vallen mij zeker niet tegen, het ruisgehalte is nauwelijks aanwezig wat ik van de andere 2 niet kon zeggen. Nee ik ben zeer tevreden over deze camera en ik wil deze een ieder aanraden. Mocht je mij niet geloven dan zou ikzeggen ga naar een fotozaak toe waar ze deze camera verkopen, zorg dat je een SD kaart bij je hebt en schiet een paar foto's om deze vervolgens op je computer te bekijken. Vergelijk deze evt. met andere foto''s die je daarop hebt staan en je zult zien dat geen woord van mij overdreven is. Ik heb veel foto's genomen de laatste tijd en allemaal zijn mooi gelukt zoals o.a. de binnenfoto's maar ook foto's van landschappen en stranden, je kan rustig de spiegelreflexcamera thuis laten want deze camera nadert perfectie. Wat ik wel zal missen wat bijv de Panasonic had is de groothoeklens, het 16:9 formaat en bewegende beelden maken in breedbeeld van goede kwaliteit. Als Fujifilm nog eens op de markt komt met zo'n uitvoering dan koop ik deze beslist. In ieder geval doet deze camera waar het voor gemaakt is n.l. het maken van kwaliteitfoto's. Als ik iets negatiefs over deze camera zou moeten melden over deze camera is dat deze er niet zo gelikt uitziet als die andere 2, wel degelijk maar niet spectaculair. Al met al een aanrader!!!

miesmies 30-05-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd grijs

Gewoon een super mooie, goede en snelle camera die ideaal is voor het maken van avond, nacht foto's!
Mijn topper!!

fredje29 20-05-2007

ik heb de camera 19 mei gekocht ,een perfecte camera
ik zet hem overdag gewoon op de auto-stand of de n+flits stand makkelijker kan niet en haar scherpe fotos
binnen of savonds op de m-stand zetten en heb ik iso-waarde op maximaal 400 gezet en ook weer mooie fotos en flits fotos zijn nu echt mooi met de i-flash voor de rest niets dan lof en gigantisch makkelijk in gebruik

Niels123 12-05-2007
Geschreven voor: Fujifilm FinePix F40fd grijs

Ik heb deze camera nu dus een tijdje in mijn bezit.
De hoeveelheid pixels... is dus inderdaad niet echt een gigantische vooruitgang want echt goed merkbaar is het niet. Zoals al is gezegd neemt door het proppen van de pixels het ruis toe, dat klopt inderdaad, maar het is heel minimaal.
De gezichtsdetectiefunctie werkt anders wel aardig, maar hij werkt alleen als ie genoeg gezichtsherkenningspunten heeft gevonden. Als je bijvoorbeeld scheef voor de camera staat, dan herkent ie je gezicht meestal niet, je moet er dus echt recht voor staan (op afstand of dichtbij).
Ik heb de camera eigenlijk de heletijd op AUTO staan, wat écht dé ideale stand is voor dit apparaatje. Hij bepaald automatisch de ISO waarde, wanneer dat ie gaat flitsen en natuurlijk of ie gaat flitsen.
De foto's zijn hierdoor echt heel mooi, vooral ook omdat ze heel helder zijn.
Ik heb dan wel gezegd dat het ruis wat toe neemt, maar dat is eigenlijk niet te zien, pas als je die foto bijna maximaal inzoomd, wat eigenlijk toch niet word gedaan.
Dan kan je ook nog video's maken met deze camera, het is eigenlijk een functie die je niet echt nodig hebt voor een fotocamera, maar deze functie is wel aardig. Het beeld ziet er wederom mooi uit en het geluid dat ie opneemt is ook goed voor een digitale fotocamera.
De camera is zeker gemakkelijk in gebruik, eigenlijk is het niet nodig om een andere functie als AUTO te gebruiken en je kan dan verschrikkelijk veel foto's maken, met iederekeer maar +- 1.5 seconden pauze voor het laden (dat is met flits!).
Het opstarten gaat ook echt razend snel, zodra je het toestel aanzet zie je het Fuji logo en je kan meteen foto's maken, echt IDEAAL!
De flits is verder ook wel aardig krachtig. Je krijgt er geen kleurvervormingen door, het word niet flets.
Foto's in het donker kan je natuurlijk goed maken, maar dan moet je hem wel even op de handbediening zetten om de juiste ISO waarde te gebruiken, anders is de foto te donker (dit gaat dan wel over een lange afstand, van dichtbij kan je gewoon AUTO gebruiken want de flits pakt het goed op en de ISO veranders ie ook even).
Het menu dat Fuji in deze camera heeft gebruikt is nog makkelijker dan een lolly papiertje van een lolly afhalen, het stelt werkelijk niets voor. Het enige wat je hoeft te doen is het aanzetten van het apparaat en beginnen met het foto's maken. Er zit boven op, waar je drukknopje zit voor de foto's ook de zoom-in en uit knop, dit is ideaal want daar dit je vinger toch al en je hoeft dus niet steeds je hand te gaan verplaatsen wil je gaan in of uitzoomen.
Het wieltje waarmee je tussen de verschillende functies schakeld is ook heel handig, je moet er echt even goed met je vinger aan draaien, dus als je een foto maakt hoef je niet bang te zijn dat er ineens aan andere functie in beeld komt.
Nadat je een foto hebt gemaakt en overschakeld naar het bekijken van de foto hoef je eigenlijk niet te wachten omdat ook dit weer heel snel gaat.
Het formaat van de camera is ook echt ideaal, toen ik deze camera voor het eerst in het echt zag, schrok ik eigenlijk omdat ie zo klein was. Ideaal naar mijn zin omdat ie zo perfect in je colbairtje past of gewoon in je broekzak.
Het programma dat Fuji d'r bij geeft om je foto's op je pc te zetten is weer een vernieuwde verzie, het werkt mooien en nog sneller wat ook een plus punt is.

Al met al ben ik zeer tevreden met de aankoop van deze camera. Voor het snel schieten van een foto, bewegend of stilstaand is dit echt ideaal.
De prijs die deze camera heeft is ook niet teveel naar mijn zin, zeker niet als je deze prijs met haar concurenten vergelijkt.

Hopelijk was deze review uitgebreid genoeg en heeft het jullie iets geholpen met de eventuele aankoop van een digitale camera

(de cijfers die ik heb gegeven zijn wel voor een digitale camera als deze en niet in verhouding met de cijfers die ik zou geven als ik de camera met een digitale spiegelreflex camera vergelijk)

Erik2007_ned 25-04-2007

Camera gekocht om formaat en op advies van de verkoper (hij had zelf de f31 fd). Eenvoudig in gebruik, snel gereed en nauwelijks afdrukvertraging. Veel mogelijkheden, maar meestal is AUTO stand de beste keus aldus de verkoper.
Eerste foto's laten afdrukken. Zeer tevreden over resultaat. Macrostand en gezichtsherkenning zeer bruikbaar. Mis de beperkte zoom mogelijkheden (nog) niet. En nu mee op (mei) vakantie !