Canon PowerShot PowerShot A650 IS grijs, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot PowerShot A650 IS grijs, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Robert S81 18-07-2008

Die vertragingstijd kun je instellen via Funct.Set, Transport Mode, Custom Timer (helemaal rechts in je beeld) en dan de DISP-toets gebruiken.

Heb jarenlang met een Fuji S20pro gewerkt en toen deze na 4 jaren intensief gebruik stuk ging deze Canon Powershot A650 gekocht. Wat een vooruitgang in kwaliteit! Ook bij ISO 800 zijn de resultaten alleszins acceptabel, weliswaar wat ruis maar niet storend. Dat was op mijn oudere camera heel wat anders (niet om aan te zien). Het is natuurlijk even wennen om met een zwenkbaar LCD-schermpje te fotograferen, maar die is goed te zien in zowel erg lichte als donkere omgevingen en zeer handig bij lastige hoeken.

Tot nog toe perfecte foto's gemaakt, zowel binnen als buiten. Ik ben dan ook zeer tevreden over deze camera. Voor deze prijs heb je schitterende mogelijkheden.

Remi Romme 30-06-2008

Ik heb deze camera een tijdje geleden gekocht en ben er zéér tevreden over! Dit was een aanbieding en voor die prijs dacht ik al dat het om de gerepareerde versies ging.

Er is een serie (met als 5e cijfer een 0 in het serienummer, en herkenbaar aan een pen-stipje aan de binnenkant van batterijklep) die 'gerepareerd' zijn ivm lichtinval in de behuizing wanneer scherm geopend is.
Dit was waarschijnlijk de reden dat men deze camera zo goedkoop kon aanbieden, maar er is totaal niets meer van dit euvel te merken! maak je dus niet druk als je een camera tegenkomt met een 0 als 5e cijfer in het serienummer.

Prestaties zijn super, handmatige macro etc... helemaal top! ook filmpjes zijn van goede kwaliteit. Uiteraard blijft het VGA formaat maar genoeg om toch leuke herinneringen snel op video te zetten.

Batterijduur is ook voldoende.

Een aanrader voor een beginnende fotograaf die eerst even wil oefenen!

Gvis 26-12-2007

Mijn zoektocht op internet leidde tot de Canon 650, de camera heeft alle opties en specs die ik van een compact camera verwacht. Eenmaal in bezit bleek dat de optische viewer niet helder en scherp was te krijgen. Terug naar de winkel en daar bleek dat ook de andere Canons zoals de G7 en de G9 een optische viewer hebben die niet helder en scherp is.
Voor mij is een optische viewer een must, omdat ik het LCD-schermpje voor het maken van foto's niet handig vind, want dan moet ik steeds mijn leesbril opzetten.
Vervolgens de camera weer ingeleverd en de zoektocht vervolgd. Daarbij bleek dat de Nikon Coolpix P5100 wel een zeer heldere optische viewer huisvest. Deze camera gaat het dan misschien ook worden.
Wat mij verbaast, is dat ik in reviews nooit iets lees over de kwaliteit van de optische viewer. Ik kan mij niet voorstellen dat anderen niet met hetzelfde probleem zitten.

DanHans 24-11-2007

Scherpstelkaders veranderen inderdaad iedere keer als de ontspanknop wordt ingedrukt. Dat is normaal maar als je dat niet wilt moet je dat in het menu veranderen bij de instelling AF Frame.
Je kunt daar kiezen voor gezichts detectie of centrum of AIAF dat laatste maakt dat de camera op verschillende gebieden binnen het beeld scherp steld.
Waar ik nog mee zit is dat de AF hulplicht toch aan gaat als ik in het mene de keuze heb uitgeschakeld maar ik zal Canon daar eens over bellen wat daar de bedoeling van is.
Jammer is wel eneige vertekening bij 36mm lens instelling (groothoek) dit kan echt niet hoor voor 36mm. Misschien dat Canon hier nog een komt met een software oplossing.

Mr jacobus 22-11-2007

Ik had ook last van de blauwe vlek. Met Canon gebeld en de dag erna werd de camera al op kosten van Canon opgehaald om het probleem op te lossen !! Als ik de camera op een statief zet en druk de ontspanknop half in geeft de camera een of meer scherpstelkaders aan. Druk ik daarna de knop weer half in , dan krijg ik een paar andere scherpstelkaders. Ik heb aan de stand van de camera niets vranderd. Ik vind vreemd dat er telkens andere kaders genomen worden. Alles bij elkaar tevreden over deze camera.

Lonah 12-11-2007

Ik heb deze camera sinds medio september. Ik was één van de pechvogels met het lichtprobleem maar dat heeft Canon fantastisch opgelost. Toen ze wisten hoe het probleem verholpen kon worden kreeg ik (op mijn verzoek) een mailtje dat de camera opgestuurd kon worden en binnen 2 weken had ik 'm weer terug. Ben zeer tevreden over de camera, ligt lekker in de hand (misschien een beetje zwaar), knopjes en info is makkelijk te vinden en snel aan te passen en de foto's...De slechte foto's komen van de fotograaf, niet van het toestel en al zeker deze niet.

F G 65 09-11-2007

De Canon A650 IS nu een week in bezit en een kleine 300 testfoto's mee gemaakt. (mijn vorige camera was een Nikon 8400)
Ervaring met de Canon zijn zeer positief. IS staat voor de beeldstabilisatie, dit werkt echt zeer goed. Foto's in een sporthal met maximale zoom van 210 mm zijn gewoon scherp. Foto's tot en met ISO 400 hebben geen last van grove korrel. Daarboven wel. Dit is niet te voorkomen met een compact camera.
Scherpstellen gaat zeer snel en goed. Ook de handmatige scherpstelling werkt simpel en snel. Een ander voordeel is de goede werking van de automatische stand Iedereen in het gezin kan dan snel en zonder problemen goede foto's nemen.
Jammer dat er geen flitser-aansluiting op zit. Nu uitgeweken naar de losse flitser van Canon HF-DC1. Dit werkt ook redelijk goed.

Bielok 08-10-2007

Ik heb de A650IS ook aangeschaft en deze kamera maakt werkelijk verbluffend scherpe foto's met prachtige kleuren. Ik heb altijd foto's gemaakt met een digitale spiegelreflex maar die werd me te groot om altijd mee te sleuren. Deze kamera kan hetzelfde als de spiegelreflex maar is een stuk kleiner en goedkoper. De blauwe verkleuring in het midden van de foto's gemaakt met zonlicht viel me al snel op en ik heb een mailtje gestuurd naar Canon, maar nooit antwoord gekregen. Er staat nu wel een omschrijving van het probleem op de site van Canon Nederland. Ik ben zelf wat gaan testen met een halogeenlamp en kwam er achter dat er licht door de achterkant van de kamera ging, dus met uitgeklapt scherm.
Dit probleem heb ik opgelost door aluminium huishoudfolie met dubbelzijdig tape op de achterkant in het midden te plakken. De afmetingen zijn 3 x 4.5 cm. Het probleem is nu weg en ik ben zeker blij met de kamera maar wat een schande dat Canon een kamera op de markt brengt met zulke kinderziektes. Het materiaal is gewoon te goedkoop.
Het licht valt volgens mij naar binnen door het centrum van de achterzijde waar het dunner is.
Wat mij ook opvalt is dat bij sommige details van dichtbij, bijv. de snorharen van een kat of de haren van een borstel, er vreemde ragfijne lijntjes verschijnen waardoor delen van die haren verschuiven of verdwijnen. Ik weet niet of dit normaal is maar vreemd is het wel.
Toch een aanwinst, deze Canon Powershot A650IS.

abracadabra 03-10-2007

Heb er al verscheidene interieuropnames mee gedaan en enkele close-ups...en deze waren haarscherp!
Het is inderdaad jammer dat er géén geprinte handleidingsversie van bestaat!
12.1 megapixels is eveneens niet slecht!
Kortweg prijs-kwaliteit lijkt me vrij goed, een toestel voor zowel beginners als professionelen en iedereen die ervan houdt om beelden achteraf te bewerken/manipuleren etc...
Wat betreft het zonlicht op het scherm...dit moet ik zelf nog uitzoeken, zoniet het scherm ingeklapt laten!

hjwhoub 29-09-2007

Ik heb 22-09 een 650IS gekocht. Deze stelt zwaar teleur vanwege het volgende. Bij opnamen bij volle zon in de rug ontstaat er in het centrum een rechthoek met fletse kleuren. Bij vergroten is hierin een streeppatroon te zien (banding). Dit schijnt exemplarisch te zijn voor de 650IS.

Hans020 28-09-2007

Wat ik niet snap is dat canon nogal een stokpaardje maakt van de powershot a650is maar dan is er weer geen geprinte versie van de Nederlandse handleiding leverbaar en 214 pagina's ga je ook niet in je huis zitten printen. Er staat dus wel een uitgebreide handleiding op cd-rom. Ik zet de handleiding maar op een usb stick en dan maar hopen dat er een internetcafe is in vakantieland.

Het lijkt me een vertroetelbaar beestje deze camera. Uitmuntend beeldkwaliteit. Zo veel instel mogelijkheden. Hij ligt lekker robust in de hand maar hou in de gaten waar je de vingers laat, dat niet de vingers net voor de lens belanden dat kan de opname toch aardig verpesten.

misschien later meer als ik de hele camera heb uitgeprobeerd.
Wel heftig dat er een optische viewfinder op zit en die als de camera aan is ook het zoomen laat zien. Ook handig is de keuze mogelijkheid om uitlijning in te stellen dan zie je wat er precies wordt afgedrukt bij foto-centrales die nog steeds van het analoge formaat uitgaan.

gerard19 28-09-2007

Zeer mooie camera maakt mooie makro foto's. Je kunt goed merken dat er een beeldstabilisator aanwezig is bij zoem en makro foto's niet meer onscherp.