Sony Cyber-shot HX DSC-HX5V goud

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX DSC-HX5V goud op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Plasma-Check 07-01-2011

Het is een zeer mooie camera, prachtig design en mooi gekleurde plastic buitenkant (lijkt echt metaal, maar als je erop klopt, merk je wel hoe en wat), practic en efficiente concave rondingen voor de fingers van je rechter hand als je de camera paakt (ook als je vaak houdt de fingers gedeltelijk over de flits zonder dat je merkt, slechte flits positie gekozen..), maar ik heb hem helaas niet voor de design gekocht (wel eerst, maar nu merk ik dat dat niet telt als je niets ermee kunt), maar voor de foto's, en die vallen zwaar tegen.
Misschien het gebrekkige aantal pixels (maar 10Mp?) maakt het zo erg, maar met een goedkope toestel van Aldi gekocht, inferieur en met minder pixels, kan ik binnen heldere en duidelijke (& gedetaileerde) foto's maken, naast de reele kleuren, tegen de rode foto's van deze sony.
Video gaat wel (redelijk), maar met mijn Samsung video camera maak ik op dezelfde resolutie (1920x1080i) veel betere opnamen, weet niet waarom.
Dan heb ik de panorama functie geprobeerd en op het eerste gezicht was het wel gelukt, misschien omdat die buiten was, rond 13:00uur, met genoeg licht.
Op mijn tv weergeven (via de hdmi kabel) en op mijn pc monitor, liet echter een beeld vol ruis en weinig detail zien, slechte kwaliteit.
Ik durdfe dat niet eens te printen, om de dure inkt niet voor niets te verspillen. Foto's mail ik beter dan printen zowiezo.
Misschien in julli ofzo, met 100.000 lux (licht) buiten, krijg ik waarschijnlijk betere panorama foto's, maar nu niet. Het kan wel met aparte foto's maken en aan elkaar plakken.
En in de panorama stand (maar ook normale stand foto)merk ik ook onnaturlijk breede gezichten van mensen die uiteerst links of uiteerst rechts in het beeld zich bevinden. (te grote hoek lens en daarom vertekening??)
Mijn mening is dus dat deze camera bij weinig licht binnen, diep onder de maat presteert, wat onaaceptabel is aangezin de winkelier zei dat dit model is dé beste compact camera die er is op dit moment, want die heeft een andere systeem van licht opbrengst.
Het kan zo zijn teoretisch, maar ik ben maar in de praktijk en de resultaten geinteresseerd.
Jammer dat ik heb te lang gewacht met deze proof foto's en nu is het te laat om de camera te retourneren. Maar ja, zie ik wel.
Ik ben echter nog op zoek naar een goede compact camera, als extra aanvulling op mijn te grote DSLR camera.

sander75 05-12-2010

Wat een fantastisch toestel. Ik heb een DSLR en daarbij een compact camera. Ik had een compact van Olympus (mju9000) die me totaal niet beviel (nadat ik eerder een sony w55 had). Met mij DSLR wil ik spelen en experimenteren. Mijn compact heb ik voor snel schieten / niet nadenken. De instelling waarbij de camera zelf de scene herkent is brilliant. Dichtbij wordt macro, schemer wordt herkend, een gezicht wordt portret etc etc. De flits is bruikbaar, overbelicht niet zo dramatisch als de olympus. Handige knoppen voor direct starten met filmen, afspelen en deleten. Alles erg doordacht - heel erg sony. Heel prettig in gebruik. Een super feature is 'anti bewegingswaas" waarbij de camera in 1 sec tien foto's neemt en de beste selecteert. Oh ja, ben geen film expert maar vind de HD film kwaliteit verbluffend.

Margaretha 03-12-2010

Ik heb een spiegelreflexcamera, welke ik veel gebruik voor macrofotografie,voor het andere werk pak ik regelmatig mijn Canon powershot G10,ook een heel goed toestel, maar te groot en te zwaar om zo even in je jaszak mee te nemen. Wat ik dus nog miste was een klein toestel, wat in mijn jaszak paste voor bijzondere plaatjes onderweg. Het moest wel een kwaliteitstoestel zijn, daar ik dit gewend ben met de andere 2 toestellen. Nu, ik ben niet teleurgesteld. Heb al diverse mogelijkheden uitgeprobeerd en kan alleen maar zeggen:klasse. Het is nog even oefenen van hoe houd ik het vast, maar daarvoor is het dan ook een klein toestel. Ook,wat geen must was, werkt de GPS heel goed. Je kunt het op de kaart,op de computer, terug zien.Filmen:goed beeld en geluid. Al met al dik tevreden.

jaron 22-11-2010

Heb dit model sinds de zomer vakantie in mijn bezit en ik moet zeggen dat ik best behoorlijk tevreden ben over deze compact camera. Ik kocht dit model o.a. vanwege de panorama functie. Deze hadden ze naar mijn mening wel wat beter kunnen maken. Wat ik jammer vind, is dat je elke keer een hele panorama moet maken, terwijl ik af en toe een kortere afdruk wil maken, omdat het object wat ik fotografeer korter is dan een hele panorama. Dit kan wel, alleen moet dit dan worden bewerkt (zwarte balk eraf halen) via de computer.

Naast de Sony HX5v heb ik ook een Panasonic FZ28. De fotos van de Sony vind ik veel helderder en lichter, wat ik zelf mooier vindt. Ik heb de fotos van beide camera's in 1 foto boek af laten drukken en daar kan je het "licht" verschil duidelijk zien.

Burst functie is leuk, maar gebruik ik over het algemeen nooit. Verder is de scene selection wel leuk en vooral het handmatig instellen, zodat het toestel al het licht pakt in een ruimte heeft mij verbluffende resultaten opgeleverd in donkere ruimtes.

De camera is goed. Jammer dat het geluid wat minder goed is bij video opnamen. Als je een concert wilt opnemen dan zal de geluidskwaliteit niet erg goed zijn. Ik heb toevallig gister wat filmpjes online gezet die ik heb gemaakt met de HX5v. Als voorbeeld het volgende filmpje, waarin een ieder zelf kan beoordelen: http://www.youtube.com/watch?v=tmMzXxz4o0o
(Video op een full hd scherm zien er uiteraard nog beter uit)

Verder kan ik deze camera als compact camera zeker aanraden. Ik heb zelf erg lang getwijfeld tussen de panasonic TZ10 en dit model. Uiteindelijk na enkele gesprekken met foto experts toch voor dit model gekozen ook vanwege de leuke extra functies die de camera heeft.

Raytje73 19-11-2010

Ik zocht naast de SLR een goede compact.

Uitgangspositie:
Ultra wide dus minder dan 28mm
Uitmuntende films
Broekzak formaat

Twijfelde over de prachtige s95. Helaas gaat die maar tot 28mm. Foto’s zijn van de s95 beter. Strakker en scherper. Dat zie je vooral op 100% crop op je LCD op pixel niveau. Op prints nauwelijks. De EX1 van Samsung en de LX5 van Panasonic zijn te groot en hebben een lensdop. Tests over de HX5(met of zonder V) variëren nogal van subtopper tot absolute aanrader. Minpunten op reviews: duur, niet de snelste, softe plaatjes en geen uitgebreide A instelling (diafragma) of uitgebreide manual controls. Foto’s zijn inderdaad ietsje aan de softe kant. De rest veeg ik van tafel. Diafragma kun je wel instellen, weliswaar alleen op 2 standen. Bokeh op compacts zijn doorgaans om te huilen dus geen uitgebreide Apenture instellingen vond ik wel best. Anders pak je gewoon je SLR. En handmatige instellingen? Leuk als het er op zit maar in de praktijk wil je vaak ff “snel” een leuk kiekje maken. Trouwens, S, WB, ISO, EV enzo zijn allemaal instelbaar. Daarbij werken de auto functies (donker, strand,panorama, foto van je bord in een restaurant enzovoorts) zo goed. Het duurt je, afhankelijk van je ervaring, 10 a 15 minuten door even te spelen welke stand het beste bij de situatie past. Daarna zul je aangenaam verrast zijn.

HDR en twilight modus zijn werkelijk perfect. Zo goed zelfs dat handmatige instellingen overbodig zijn. In een donkere kerk zonder flitser de twilight modus of HDR om bijvoorbeeld schaduw wat op te vullen. Bij twilight maakt het toestel meerdere foto’s en bij HDR twee. Vervolgens worden deze foto’s / data omgezet naar 1 foto en dat werkt werkelijk verbluffend goed. De panorama functie doet het goed en heel snel. Beweeg de camera van links naar rechts of wat dan ook over een hoek van ca. 180 graden en het toestel doet de rest.
Het toestel kan 10 foto’s per seconde afhankelijk van de sluitertijd natuurlijk. Bij actie wel grappig. Lukt de s95 bij lange na niet, namelijk maar 1 fps.

De fims (full HD en stereo) op de na een na hoogste kwaliteit zijn belachelijk goed. Je kunt de MTS bestanden gewoon afspelen in Windows Media Player. Ga je ze bewerken op de PC dan adviseer ik je vooral een dikke quadcore processor (voor rendering / omzetten) met een heel stabiel systeem met goede videokaart. Maar dat is logisch bij HD bewerking.

Nadelen:
Accu mocht iets beter
Draai/ selectieknop op toestel is soms wat priegelwerk.
Foto’s met flitser maar welk toestel van dit kaliber doet dat wel onderscheidend goed?
Och en dat klepje voor de accu en SD? Het is geen BenO maar het gaat ook niet door wrijving of … vanzelf open.

Een hele dikke aanrader en briljant op reis naast je SLR, in de stad of om en rond het huis.

steef1960 21-06-2010

Ik had hiervoor een TX7 maar omdat ik toch wat meer zoom wilde een HX5V aangeschaft.
Werkelijk ook een prachtig toestel vooral ook het film gedeelte.
Zeer leuk is het GPS gedeelte in samenwerking met de software word op de kaart evt met satelliet de plaats en zelfs de richting waarin de foto is genomen weergegeven.
Active steady shot werkt geweldig met filmen.
Helaas geen 3:2 verhouding voor de mensen die dat willen
wel 4:3 op 10mp en 16:9 op 7mp.
Al met al zeer tevreden met deze camera.
Ik heb een 10 voor foto kwaliteit gegeven omdat ik vind dat je moet vergelijken met andere compact cameras en niet met grote spiegel reflex
cameras zoals sommige mensen doen.

Anoniem 10-04-2010

De Sony HX5V uitgebreid gebruikt tijdens mijn Griekenlandvakantie.

Het is een zeer veelzijdige camera, een zwitsers zakmes, die over het algemeen goed presteert.
De filmfunctie is verbluffend. De kwaliteit is net zo goed, of misschien nog beter, dan mijn full HD video camera die ik vorig jaar voor 700 euro gekocht heb. Alleen het geluid blijft een beetje achter. Zoomen tijdens filmen is ook mogelijk. De Sony is dus ook een supercompacte videocamera. Ik heb geen enkel probleem met editten omdat ik door mijn videocamera de juiste software bezit.
De GPS functie is erg handig. De tijd om de positie te vinden is meestal geen probleem.
De panoramafunctie werkt eenvoudig en doeltreffend en geeft met een druk op de knop een mooi panorama. De scherpte is wel duidelijk minder dan bij een gewone foto.
De HDR functie en fotograferen in donkere binnenruimtes is een ander hoogtepunt. Ik heb uit de hand fantastisch scherpe en mooie foto's gemaakt van het interieur van Griekse kerken. Dit is een grote stap vooruit.

Dan het gewoon fotograferen.
De fotoscherpte, waar nogal eens kritiek op is, vind ik goed. Op een full HD scherm ziet het er perfect uit. De lens is goed. Veel groothoek en dat gebruik ik vaker dan de 10x tele. Geen vertekening en geen onscherpte in de hoeken zoals bij mijn Ixus camera.
Dan toch een minpunt. Bij fel zonlicht en landschappen is de verzadiging, de belichting of de kleurbalans in meer dan 25% van de foto's onjuist. Mijn Ixus levert consistent een mooi en natuurlijk resultaat. De HX5V foto's zijn nogal eens te licht, veel te kleurverzadigd of hebben een roodzweem. Met Photoshop is dit meestal eenvoudig te verhelpen, maar toch jammer.

Conclusie:
De Sony HX5V biedt voor eht geld enorm veel mogelijkheden en een goede kwaliteit. Het is een echte reiscamera. Een grote aanrader.

idefixfleur 03-04-2010

De standaard batterij is de NP-BG1. Er kan ook een NP-FG1 in. Deze heeft de info Lithium chip aan boord, waardoor de camera beter kan voorspellen wanneer de batterij leeg is. Deze kost in NL ronde 55 euro. Op ebay de accu gevonden en bestelt. Geleverd vanuit Singapore voor 11 euro (15 US$). In gesloten originele Sony verpakking.
Camera een paar weken in bezit. Een hele fijne point en shoot cam voor in de binnenzak. Kwaliteit van foto's en filmpjes (HD) is top. Gebruik eenvoudig en de panorama functie is fantastisch.

Basic010 30-03-2010

Ik heb deze camera nu een paar weken in bezit en ben zeer tevreden.
Panorama functie is super. De camera maakt ook zeer goede foto's in de schemering en in het donker. Ook de kwaliteit van de filmpjes zijn zeer goed.