Canon PowerShot SX230 HS roze

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX230 HS roze op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

WillemVelde 26-08-2013

Ik heb de camera nu een aantal maand nadat mijn oude IXUS toch wel echt slechter werd.
Aantal reviews gelezen en toen de SX230HS gekocht.
Alleen jammer dat vanaf het eerste moment de foto's me tegen vallen.
Veel met instellingen geprobeerd om het me naar de zin te krijgen maar de foto's zijn nooit echt scherp en er zit al ruis in op ISO 100. Nu lees ik hier dat de ervaringen weer aardig uiteen lopen, zit er een slechte serie tussen of is de 1 gewoon sneller tevreden dan de ander??

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Canon, misschien dat dat nog wat helpt.

WillemVelde 14-12-2013

Kreeg net een mail van Kieskeurig of er nog updates waren omtrent mijn review, en eigenlijk moet ik zeggen, bar weinig.

Ik heb in augustus contact opgenomen met Canon, ze vroegen me foto's te sturen om die te beoordelen op kwaliteit, maar daarna nooit weer wat gehoord, nog eens geprobeerd, weer foto's gestuurd, geen reactie...

Vind ik slecht, had in ieder geval iets gereageerd, maar dit schiet zo niet op.

De camera heb ik nu eenmaal, en je ziet prima wat het is, maar om er mooie vakantiefoto's mee te maken, dat valt tegen.

J.Ahoud 28-05-2013

We kunnen nauwelijks scherpe foto's maken. Ook nadat we het toestel hebben laten nakijken (maakte een zeer vreemd geluid), bleef de kwaliteit achter. We hebben spijt dat we deze hebben gekocht, terwijl we jarenlang een ander CANON Powershot hebben gebruikt. Slechte reclame voor Canon!

Lianne12 31-12-2012

Deze camera is heel handig en makkelijk te begrijpen.
hij maakt mooie fotos en er zijn veel goede mogelijkheden.

infodirk 30-05-2012

Prima camera, goede kwaliteit foto, zelfs wanneer je inzoomt!Alleen de degelijkheid een 7 gegeven ivm in en uit gaan van de lens bij aan en uit zetten van het toestel,kijken hoe lang dat mee gaat.Nog een tip: koop een snelle opslag kaart dan kun je optimaal gebruik maken van het toestel.Let op: deze zit er ook niet bij!

Luc325 26-05-2012

Toestel is degelijk, gemakkelijk te bedienen en maakt op automaat prima foto's. Ook handmatige instellingen werken eenvoudig en kunnen soms verbetering opleveren, bijvoorbeeld iets overbelichten bij fotograferen van een donker gebouw. Mij valt op dat het toestel in automaat erg korte sluitertijden kiest. Dat is helemaal niet nodig want uit de vrije hand lukt het prima om scherpe foto's te maken tot ongeveer 1/60e. Met een beetje ondersteuning zijn nog langere sluitertijden mogelijk.
Filmkwaliteit is uitstekend en zelfs het geluid is heel acceptabel. De levensduur van de accu valt best mee. Zonder GPS heb ik zo'n 300 foto's op één acculading kunnen maken. Met GPS loopt dat terug naar zo'n 200 (zonder GPS tracking want dan gaat het echt hard). Heb er twee extra accu's bij gekocht van €10 per stuk. Deze voldoen goed en gaan even lang mee als de originele.
Al met al zeer tevreden met deze aankoop.

Erik van v 16-06-2012

Bedankt voor je review. mag ik vragen welk merk/type extra accu je hebt gekocht en vooral ook wáár ?

Bedankt,
Erik.

Jose Haenen 07-09-2012

Waar koop je deze accu's ?

Luc325 13-09-2012

Edit:
Inmiddels heeft mijn camera een deukje opgelopen in het frontplaatje van de lens. Gelukkig heb ik dat nog terug kunnen buigen en is de camera nog gewoon te gebruiken. Ik weet niet hoe dit ontstaan is. Ik behandel de camera altijd voorzichtig en heb deze nooit uitgeleend. Dit frontplaatje is nogal dun en kwetsbaar. Ik heb het vergeleken met mijn vorige camera (Nikon). Die was op dit punt robuuster.

Extra accu's heb ik hier besteld:

ZdickyZ 10-02-2012

Lekkere makkelijk te gebruiken camera.Gebruiken leert snel met de paar knoppen en uiteraard de volledige handleiding op de cd.
Nadeel geen tasje en SD kaart!
Degelijkheid een 7 ivm automatisch uitschuifbare lens hier moet je toch voorzichtig mee zijn.
Dus meteen foto's maken is er niet bij!
Verder zeer tevreden.

hubh 04-02-2012

Na een leerperiode van een week (die in het begin teleurstellend verliep)is mijn conclusie dat de Powershot 230 een super compactcamera is, met vlijmscherpe beelden. Makkelijk in gebruik, en bij de instelling "AF centrum" slaagt elke foto wat betreft scherpte. 14x Zoom is ok, maar dan laat de camera het toch een beetje afweten.Goed bedienbare knoppen. Minpunten zijn toch de accuduur bij GPS (2e accu een must!), en de positie van de flitser. Dit laatste is echt vervelend, omdat voor de meeste mensen dit de positie is van de linker wijsvinger.
Maar als je gaat voor compact, scherpe beelden, en bedieningsgemak is deze camera een echte aanrader. In mijn ogen zijn de negatieve reviews dan ook niet terecht. Maar wel even de tijd nemen om de camera eigen te maken.

pmagistra 06-02-2012

Je zegt "zet hem maar op AF en alles komt vanzelf goed". Kennelijk een eitje zo makkelijk. Terwijl je tevens stelt dat mensen de tijd moeten nemen om het apparaat te leren kennen. Dat snap ik niet? Er zit een "auto" knop op, die heb ik echt wel gevonden en dat levert nog wel het slechtste resultaat op. Daarnaast heb ik allerlei instellingen geprobeerd en een vergelijk met mijn oude Canon gedaan. Ben een dag bezig geweest met een apparaat wat een knop "auto" heeft. Gewoon een afrader dit apparaat wat mij betreft, als jij happy ermee bent ook goed. Ik zie het niet als een wedstrijd.

Pmagistra 06-02-2012

Oh ja, een leerperiode van een week, zoals jij die had vind ik ook niet echt goede reclame en is wat mij betreft een waarschuwing aan potentiele kopers waard.

Hansi01 29-01-2012

Deze camera maar snel teruggebracht. De foto's waren op de automatische instelling niet echt scherp en deze wordt toch vooral bij snelle opnames veel gebruikt. Verder ligt de camera niet lekker in de hand, de vormgeving had ook beter gekund. Vreemd dat er zoveel verschillende reacties op de kwaliteit van de foto's zijn. Hebben we hier te maken met maandagochtend producten?

F.Vos 2 15-01-2012

Omdat mijn Canon 5D 2 soms te zwaar is om mee te nemen zocht ik een niet al te dure snapshot camera die gemakkelijk is te vervoeren. Na ampele overweging koos ik de Canon PowerShot SX230. De reviews waren in het algemeen lovend maar na het schieten van een aantal foto’s onder minder gunstige omstandigheden vraag ik me af waarop deze positieve beoordelingen gebaseerd zijn. De tienen (10 sic) voor fotokwaliteit zijn m.i. dan ook misplaatst. Direct vanuit de camera op de computer bekeken lijkt het alsof er een mist over de foto’s hangt en zijn de kleuren vlak. Het was inderdaad grijs weer maar niet mistig. Bij tegenlicht opnamen tegen een grijze lucht was er veel chromatische aberratie te zien bijvoorbeeld in de takken van kale bomen. In Photoshop is er wel wat van de foto’s te maken maar gezien de lovende kritieken had ik er meer van verwacht. Op details zit het toestel gammel in elkaar, zo is bijvoorbeeld het deksel waarachter de HDMI/USB aansluiting zich bevindt met een soort rubberdraadje aan het frame bevestigd; de werking van de GPS is zeer matig, zelfs in het open veld is er bij bewolkte hemel geen ontvangst mogelijk. Als de zon zichtbaar was ging het beter maar niet in een stedelijke omgeving. Op zich is dit op fotografisch gebied vanzelfsprekend geen ramp maar Canon voegt deze functie toe en dan mag je verwachten dat deze werkt. Deze camera is geen match voor de 5D maar het zeven jaar oude Sony DSC W12 cameraatje van mijn vrouw produceert naar mijn idee betere foto’s dan de SX230. De instelmogelijkheden zijn indrukwekkend, diafragma, sluitertijd en iso-waarde zijn via het menu in te stellen en daarenboven zijn er programma’s voor diverse specifieke situaties. De video-mogelijkheden heb ik niet benut en heb daarover dus geen oordeel. Toch ben ik als jarenlange Canon gebruiker teleurgesteld. Ik mocht deze camera gelukkig ruilen en heb nu een Olympus XZ1 welke naar mijn idee veel betere foto’s levert . Deze camera valt in een andere prijsklasse dus vergelijken is niet geheel eerlijk maar ik vind de meerprijs ruimschoots in betere foto-en constructiekwaliteit terug. Ik begrijp niet dat de canon-camera voor allerlei “rewards” in aanmerking komt. Bij zonnig weer heb ik met de sx230 foto’s geschoten in de diafragma-voorkeuzestand met de volgende waarden : diafragma f8 en isowaarde 400 de sluitertijden lagen altijd boven de 1/100 sec. De foto’s waren korrelig en verre achtergronden vaag.

Goofert 24-01-2012

Ik vind het altijd verbazend hoe kieskeurig reviews van hetzelfde product zo enorm verschillen. De een vind dat een camera uitsluitend onscherpe vertekende beelden met een melkachtige waas produceert, een ander beweert precies het tegenovergestelde, en heeft het over haarscherpe foto's en prachtige kleuren. Ik heb de SX230 nu ongeveer 7 maanden zeer intensief gebruikt, en kan niet anders zeggen dat deze (voor een compact camera) uitstekende foto's maakt.
Als punt van kritiek zou ik het feit willen noemen dat in de verre telestand de camera soms last heeft van vignetting, dan is het beeld duidelijk donkerder in de hoeken. Bij die enkele foto's waar dit is gebeurt kon ik dit simpel corrigeren met photoshop.
Ik herken verder eigenlijk weinig van je kritiek op deze camera, misschien dat het betreffende exemplaar gewoon niet in orde was. Je hebt ook kritiek op de GPS functie van de SX230 (die ik nooit gebruik), en ruilt de camera dan in voor de bijna 2 x zo dure Olympus XZ1 die niet eens GPS heeft! Je mening over de degelijkheid van de SX230 baseer je op het klepje van de USB/HDMI aansluiting.
Ik kan je vertellen dat de SX230 een heel degelijke camera is, en het klepje doet het na tientallen keren openen en sluiten nog steeds prima. In alle reviews
die ik ken komt de SX230 goed uit de test. Bijvoorbeeld:
http://www.photographyblog.com beoordeelt de SX230 met 4,5 van de 5 sterren (highly recommended).(Dezelfde score trouwens als de Olympus XZ1)
Hun commentaar:
The Canon PowerShot SX230 HS produces images of very good quality. It recorded noise-free images at ISO 100, 200 and 400, with some noise and slight colour desaturation at ISO 800. ISO 1600 shows more obvious noise and loss of colour but still remains perfectly usable, and even the fastest setting of ISO 3200 doesn't suffer too badly.
The Canon PowerShot SX230 HS handled chromatic aberrations well, with limited purple fringing effects appearing only in high contrast situations and generally at the edges of the frame.

Lucky820019 23-01-2012

Ook mijn ervaring met de SX230 is zeer slecht .
Ik heb het toestel gekocht ter vervanging van Powershot A720 (Flits hapert) . Met beide toestellen heb ik opeenvolgend dezelfde scene (landschap in volle zon)gefotografeerd Beide toestellen op stand "auto"
Het resultaat is verbluffend! Het oude toestel levert duidelijk beter resultaat. Ik heb de indruk dat er iets fout gaat met de fusering van de SX230.

nicela1964 02-01-2012

was aan het overwegen tussen de ixus en de powershot.
het is uiteindelijk de powershot geworden
Prachtig toestel met veel mogelijkheden.
Het uitkomen van de flitser is even vreemd,maar dat went wel.
Voelt degelijk aan in de hand en foto's en filmpjes zijn zo gemaakt.
wel als tip om het geheugenkaartje min. 8GB te nemen...
filmpjes op hd maken slurpt de mbtjes zo weg.
voor de rest geen haar spijt van!!!

Robin_ 17-11-2011

Ik heb de camera 2 weken gehad. Na 1 week ging de flitser niet meer open. De week daarop ging de plastic sluiter voor de lens niet meer open of dicht. Dus ik heb hem teruggebracht.

De foto's waren ok, niet van super kwaliteit. Wel veel mogelijkheden in de menu's. Het in de hand houden is onhandig want de flitser gaat open zodra je de camera aan zet, en precies op de plek waar je hem vast houdt.

pmagistra 06-11-2011

Vraag mij af of ik hetzelfde toestel heb, want ik ben over de kwaliteit van de foto's minder te spreken. Heb een jaren oude Ixus 500 hiervoor en die maakt duidelijk betere foto's. Heb vergelijkbare foto's gemaakt en als je inzoomt toont de ixus duidelijk meer detail. Uiteraard als je de zoomlens gebruikt wint de sx230, maar dan heb je natuurlijk een minder brede horizon en mis je info in de breedte zeg maar. De kwaliteit ook van de automatische modus is matig tot slecht, veel foto's neigen naar wazig en hebben een melkachtige zweem erover. En ja, heb alle mogelijke instellingen geprobeerd en gereset. In een reeks met dezelfde instellingen heb ik 1 keer een top foto geschoten met de zoomlens. Plots kon het wel, en die is echt top. Vindt het voorals niks deze camera en zal nog bij Canon aankloppen of dit is wat dit apparaat kan of dat hij misschien defect is.Batterijduur aan de korte kant, de flits met het klepje had ook anders gekund. Als je de camera lekker vast wilt houden zit de flits in de weg. Positief toch nog even. De HD filmpjes zijn erg goed en het apparaat kan in zeer donkere zonder omgevingen foto's zonder flits maken. Hij ziet beter dan jij, erg grappig en de slow motion film is "kicken"

Pmagistra 25-01-2012

Beste Mensen,

Kom toevallig weer op de site en zag dat mensen wilde weten hoe het nu gaat met het toestel. Kan kort gaan, geen tijd gehad om het ellende ding naar Canon terug te brengen. Heb de camera zakelijk gekocht, dus heb ook niet de mogelijkheid om zonder opgaaf van reden het te retourneren zoals een consument. Camera ligt ongebruikt in de kast, we gebruiken liever de oude Ixus, die camera maakt altijd goede foto's en als dat niet zo is begrijp ik dat ook (fel tegenlicht, te donker, bewogen). We kunnen niet het risico lopen dat de belangrijke momenten in ons leven slecht gefotografeerd worden.

Denemem 06-12-2011

Als ik op mijn gemaakte foto's inzoom dan zie je duidelijk in de rechterflank dat er een aantal beelden over elkaar staan. Dat probleem is er niet wanneer je ingezoomde foto's maakt, dan is alles duidelijk. Voor mij is het een hardware probleem - de lens lijkt mij niet goed gecentreerd. (zie ook mijn reactie op 6/12)

Maya B 14-01-2012

hallo, ik ben geïnteresseerd in dit toestel en daarom zou ik graag willen weten wat het 'vervolg' van jouw verhaal is. Ligt de slechte kwaliteit ten opzichte van je vorige ixus aan een foutje in jouw camera of aan dit type toestel in het algemeen? ik ben erg benieuwd.

jaapbs 17-08-2011

Deze camera afgelopen weekend gekocht nadat ik mijn Sony HX5V heb geretourneerd.
Ik zat nog te twijfelen tussen deze camera en de TZ20 van Panasonic, op de website http://www.digitalversus.com komt de Canon er qua foto kwaliteit toch beter uit en dat is toch de basis van een toestel: mooie scherpe foto’s.

Dit weekend heb ik groot aantal proeffoto’s gemaakt en die vergeleken met de Sony.

De verschillen:
- De foto’s van deze Canon zijn scherper, natuurlijker, hebben meer kleur en zijn beter met tegenlicht. De foto’s van de Sony zijn buiten allemaal flets met een blauwe waas en ietsjes overbelicht, de Canon is hier duidelijk in het voordeel.
- De body van de Canon is zwaarder en degelijker, de bedieningsknoppen zijn steviger, ook steviger dan de TZ20. In de zoomknop van zowel de Sony als de TZ20 zit speling;
- De panorama (sweep) functie van de Sony daar kan deze Canon niet aan tippen. Bij de Canon moet je achteraf op je pc de panorama foto samenstellen, niet echt handig. Ook de kwaliteit van de panorama foto (afgezien van kleur en scherpte) van de Sony is veel beter op het gebied van samenstellen.
- De burst mode van deze Canon is ongekend, bij de Sony houdt deze op bij 10 foto’s, de Canon blijft maar doorgaan en is veel sneller bij de hoogste kwaliteit.
- De film kwaliteit is vergelijkbaar en haar scherp, bij de Sony is het in- en uitzoomen duidelijk hoorbaar, deze Canon is stiller;
- De positie van de flitser is bij de Canon niet echt handig gekozen, maar dat wist ik. Ook komt de flitser telkens naar buiten bij het aanzetten. Door je vinger er op te houden, wat automatisch gebeurt bij het vasthouden, blijft de flitser binnen: probleem opgelost;
- Persoonlijk vind ik de flitser van Canon prettiger dan die van de Sony omdat de Sony overbelichte, de Canon kan in bepaalde situatie tekort komen hier heb ik persoonlijk nog niets van gemerkt bij het maken van foto’s binnenshuis.
- De menu bediening van de Sony is prettiger en logischer dan de Canon,bij de Canon moet je echt zoeken, hier is de Sony duidelijk in het voordeel;
- De acculevensduur van de Sony is beter ondanks dat deze minder mAh heeft.

De Sony is een mooiere camera met een betere menu bediening en een betere accu duur en heeft een geweldige panorama sweep functie.
De Canon maakt scherpere, mooiere en natuurlijkere foto’s met meer kleur en is steviger gebouwd, heeft meer zoom en pixels. De pixel dichtheid van de Canon wordt 100% benut, dit kun je goed zien als je inzoomt op pixel niveau.

Een aanrader voor iemand die scherpe en mooie foto’s het belangrijkst vindt.

frans.c 23-12-2011

Ik zit in hetzelfde schuitje: ik wil mijn Sony HX5V inruilen voor een Canon PowerShot SX230. Een zwak punt dat me erg stoort bij de Sony is het feit dat foto's bij het terugkijken er op het display altijd slecht uitzien. Flets en overbelicht. Je kunt niet echt beoordelen of de opname goed is. Ik vraag me af of dat een kwaal van de HX5V is, of dat het een fout van mijn toestel is. Ik wil graag weten of anderen dezelfde ervaring hebben.

c.vd.e. 31-07-2011

Deze camera aangeschaft als verjaardagscadeau voor mijn vrouw.Ze had graag een pocket camera ; en na wat reviews gelezen te hebben , heb ik haar deze gegeven.De keuze ging tussen deze en de nikon S9100.Nog niet alle mogelijkheden benut en dat zijn er nogal wat! Maar hij maakt haarscherpe foto's ,zelfs bij weinig licht.Het enige minpuntje wat ik zo zou kunnen bedenken is dat de batterijduur kort is.Verder een topcamera!Besteld bij cameraexpress,na een paar dagen was ie binnen.Top.

M. Vedder 25-07-2011

We hebben het toestel net een aantal dagen in huis en helemaal uitgeprobeerd natuurlijk, want hij gaat mee op vakantie en dat wordt zijn echte vuurdoop!! Maar het scherm is groot, de mogelijkheden echt Canon (makkelijk en herkanbaar) en het inzoomen is super!! Een mooie, degelijke camera met veel mogelijkheden en kwalitatief mooie foto's.

Diggle 18-07-2011

Ik heb deze camera ongeveer 3 maanden en heb er nu ongeveer 1.800 foto’s mee genomen.

KWALITEIT VAN DE FOTO’S
Dit toestel maakt zeer mooie en scherpe foto’s bij buitenopnamen.
Met tegenlicht heeft de camera in zijn auto stand wat moeite: de foto’s worden wat wazig.
Je kan er bij minder licht nog treffelijke foto’s mee maken, zonder de flits te gebruiken. Waar een ander toestel al een flits nodig heeft, doet dit toestel het nog zonder flits.
Kleuren zijn mooi helder en vrij neutraal, tenzij je de ‘felle kleuren’ scene gebruikt voor bloemen.

ZOOM
Magistrale zoom voor een compact camera (28-392mm)! In maximale tele krijg je wel wat ruis op de foto als je op de gemaakte foto gaat inzoomen.

SCHERM - ZOEKER
Schitterend 3” LCD scherm met prachtige kleuren, scroll opties in alle richtingen, handig en duidelijk. Hier is over nagedacht en het is luxueus van uitzicht in het gebruik.
Geen zoeker, wat bij fel licht een nadeel is, aangezien het scherm bij fel licht nauwelijks nog leesbaar is.

FILMEN
Full HD film opnamen zijn mogelijk, maar dan moet het geheugenkaartje wel snel genoeg zijn, zoniet krijg je filmpjes die met schokjes vooruitgaan.
Het toestel wordt geleverd zonder geheugenkaartje: als je filmpjes wil maken: investeer in een snel geheugenkaartje!

FLITS
De flits klapt links boven op het toestel open. Daar houd je normaal het toestel vast: dus geen ideale plaatsing. Bij het aanzetten van de camera wordt de flits uitgeklapt, tenzij je dit met je hand tegenhoudt. Je kan de flits ook manueel uitklappen. Persoonlijk vind ik dit geen al te praktisch systeem.
De flits heeft een bereik van +/-3,5m bij breedhoek. Op het schermpje van de camera zie je onmiddellijk wat de impact van de flits is, waardoor je de indruk van overbelichting te krijgen. De weergave op een computerscherm is neutraler.
Voor invulflits moet je een apart programma “P” instellen. Het is jammer dat de flits niet kan geforceerd worden in de automatische stand (in de automatische stand kan alleen gekozen worden voor “automatisch flitsen” of “niet flitsen”). Dit kan nochtans wel bij mijn vorig toestel (Sony DSC P200).

GPS
De camera beschikt op 2 mogelijkheden om GPS te gebruiken: (1) GPS locatie van de gemaakte foto, en (2) GPS tracking waarbij de camera continu registreert waar hij zich bevindt: nadien kan het gevolgde traject dan via Google maps in kaart worden gebracht.
- De GPS functie heeft wat tijd nodig om de nodige satellieten te lokaliseren, dus even wachten alvorens de foto te maken (!). Deze functie vergt wel een en ander van de batterij. Binnenshuis is de GPS functie onbruikbaar, want de camera vindt geen satellieten.
- De GPS tracking is een batterijvreter en bijgevolg weinig bruikbaar.

BATTERIJ
De batterij is het zwakste punt van de camera: 100 à 150 foto’s op een dag met wel wat in- en uitzoomen, foto’s herbekijken is al te veel voor 1 batterij!!!! En dit is nog wel zonder de GPS functies te gebruiken! Een tweede batterij is dus meer dan aangewezen!!!
Een ander nadeel van de batterij is dat de aanduiding niet altijd consistent is: van 3 blokjes gedurende een ruimere tijd naar 2 blokjes gedurende een kortere tijd, en plots 1 rood knipperend blokje en dan is het snel gedaan. Mijn vorig toestel (Sony) meldt de resterende batterijcapaciteit in minuten en dit systeem werkt zeer accuraat en de batterij gaat veel langer mee!

OPTIES
Camera met vele opties: ik heb ze nog niet allemaal uitgetest, en zal daar misschien ook nooit toe komen.

BESLUIT:

VOORDELEN
+ schitterende zoom 28-392mm
+ vrij lichtgevoelige camera (minder de flits nodig dan bij een andere camera)
+ prachtige foto’s vooral bij buitenopnamen
+ veel opties
+ zeer mooie weergave op het LCD-scherm

NADELEN
- batterij ontoereikend, reservebatterij is een must
- GPS wegens batterij nauwelijks bruikbaar
- uitklapflits slecht geplaatst
- geen zoeker

Dan69 13-06-2011

Trekt mooie scherpe foto's bij buitenopnamen.
Bij binnen- en nachtopnames is echter ruis vast te stellen vanaf ISO 800. De ISO is bij AUTO en een aantal scenes niet in te stellen (of met een maximum waarde in te stellen) waardoor gauw te hoge ISO-waarden worden gekozen door de camera met ruis tot gevolg. De ruis is waar te nemen bij inzoomen van de opname.
De AF-tracking werkt niet echt optimaal in minder belichte omstandigheden waardoor bewogen onderwerp ontstaat.
De camera beschikt wel over een reeks manuele mogelijkheden waaronder manueel scherpstellen wat hem interessant maakt voor meer experimenteren. Ook leuke toepassingen zoals Miniature en Toy Camera behoren tot de pluspunten.
Persoonlijk ben ik perfectionistisch ingesteld en ben dan ook overgestapt naar een spiegelreflexcamera die op alle vlakken beter presteert.

bijd3hand 24-10-2011

Een compactcamera met een spiegelreflex vergelijken is zoiets als een Lamborghini met een Fiat vergelijken. Je had dus beter in eerste instantie naar spiegelreflex moeten kijken.

goofert 06-06-2011

Ik heb lang zitten dubben over een vervanger voor mijn Canon IXUS800. Ik wilde als 2de camera naast mijn SRL een compact model met een groot zoombereik, en met de best mogelijke beeldkwaliteit. Ik heb diverse merken vergeleken; Panasonic, Samsung en Canon. Uiteindelijk is het de Canon SX230 geworden (hij was maar €15,- duurder dan de identieke SX220, die zonder GPS is uitgevoerd). In feite zijn deze camera's op de beeldsensor na vrijwel identiek aan de SX210. Ondanks dat het aantal pixels van de SX230 t.o.z. van de SX210 is verminderd van 14 naar 12 megapixels, is de beeldkwaliteit van de SX230 beter.
Ik heb de SX210 een tijd te leen gehad van een vriend, op zich is ook dit een goede camera, maar foto's genomen met iso400 of hoger vertonen toch meer beeldruis. Ik heb de SX230 nu 3 weken in bezit, en ben er zeer tevreden over.

Goed :
* Maakt scherpe foto's en films
* Mooie natuurgetrouwe kleuren
* Full HD film opname, met prachtige beeldkwaliteit.
* Ook bij opnames met weinig licht weinig beeldruis.
* Eenvoudig te gebruiken voor beginner, maar ook erg veel instelmogelijkheden voor de gevorderde
fotograaf.
* De camera is erg snel, zowel bij het opstarten als bij het maken van foto's.

Slecht:
* Canon levert de camera zonder SD geheugenkaartje, en zonder HDMI kabeltje.
* De batterijen zijn binnen de kortste tijd leeg (veel te weinig capaciteit voor dit model)
Gelukkig passen de batterijen van mijn de oude IXUS800 ook in deze camera.

Minder goed :
* In de volle zon is haast niet te fotograferen, er is dan nauwelijks iets te zien op het LCD
schermpje. De SX230 heeft geen doorzicht zoeker, zoals mijn oude IXUS800.
* Canon vind dat de flitser altijd moet worden uitgeklapt, als het toestel wordt aangezet.
Je kan de flitser tegenhouden door je vinger er op te laten rusten, of dicht te drukken. Het nadeel is dat de camera hierna niet meer automatisch flitst, je moet dan de flitser eerst weer handmatig uitklappen.
* Om de GPS functie in of uit te schakelen moet door een menu worden gebladert, waarom niet een schakelaartje.
* Ik vind de camera niet mooi van design, en ligt door de ronde vormen niet lekker in de hand.
* Bij het gebruik van een SDHC geheugen kaartje van 32GB, raakt de camera de tel kwijt, hij geeft
aan dat ik nog 9999 opnamen kan maken, en blijft op dat aantal staan ook nadat ik daarna al meer
dan 100 foto's heb gemaakt.

Thea Veldhuyzen1953 16-05-2011

Mister bb2 zegt dat de flitser nietingeklapt kan blijven.
Dit kan wel door je wijsvinger van je linkerhand erop te leggen als je hem aanzet.
Ook kun je hem als hij al uitgeklapt is gewoon inklappen. (geen probleem).

Ik vind het een fantastische camera.
Het enige wat ik vind is dat als je hem in ee hand vast wil houden en een foto maken, de grip niet helemaal lekker is. Ik mis een verdikking daar.
Verder echt GEWELDIG!!!! (naast mijn spiegelreflex en altijd in mijn damestasje bij de hand).

Een echte aanrader!!!!!

vennetje73 20-04-2011

Heb deze camera nu ongeveer 3 weken en ben er erg tevreden over! Instellingen zijn makkelijk in te stellen en hij geeft op de easy modus ook goede foto's.
Wij hebben hem standaard in de 16:9 staan, dit geeft mooie wijde foto's.
Een aanrader.

tarkus2402 19-04-2011

Ben het helemaal eens met het review Misterbb.

Weet wel dat het met een GPS altijd even kan duren voordat ie gaat werken. Dat is namelijk ook het geval met een stand-alone gps van bijv Garmin: hij moet de juiste sattelieten eerst vinden en binnen is dat helemaal lastig (niet aan te raden trouwens)

Accuduur valt zwaar tegen maar daar en tegen maakt ie puike foto's !!! Camera is een regelrechte aanrader

misterbb2 16-04-2011

Ik heb de camera een paar dagen in mijn bezit. enkele opvallende punten:

+ Op het eerste gezicht is de kwaliteit van de afbeeldingen erg goed. Details zijn scherp en goed uitgelicht, zowel in macro als landschappen.

+ Enorm veel instellingen en vrijheid om te weizigen.

+ GPS functie is leuk, je kan met bijgeleverde software precies zien waar je geweest bent of welke reis je hebt gemaakt.

+ er zit een easy menu op waarmee iedereen mooie plaatjes kan schieten.

- Flitser zit op een onprettige plek (linksboven waar ik altijd mijn wijsvinger leg) en het uitklappen kan niet worden uitgezet.

- Er zijn ontzettend veel en verschillende voorkeursinstellingen onder zowel funties als menu bij elke scene. Dit is niet erg maar je ziet soms door de bomen het bos niet meer.

- GPS doet er even over om op te starten. +/- 30 sec buiten. Binnen langer/niet

- accuduur is niet lang. 2e accu is een must.

Deze camera is denk ik een goed alternatief voor mensen die geen spiegelreflex mee willen slepen en toch mooie plaatjes willen schieten.