Grundig Cosmopolit 3F WEB iP

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Grundig Cosmopolit 3F WEB iP op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

FritsW 20-05-2012
Geschreven voor: Grundig Cosmopolit 3F WEB iP

De radio heb ik enkele dagen in bezit. Deze eerste indrukken hebben betrekking op de Grundig Cosmopolit 3F+ WEB iP. Let op de plus in 3F+, want dit type kan ook DAB-radio ontvangen. De 3F zonder plus kan dat niet. Dit maakt het de veelzijdigste radio die ik ooit heb gehad. Hij heeft FM-radio, internetradio, DAB-radio, muziek vanaf een Ipod, vanaf een computer en vanaf een USB-stick. Alleen AM ontbreekt. Er is ook een afstandsbediening. Handig als je hem vanuit bed wilt bedienen (hij heeft ook een wekfunctie).

Na het uitpakken was er een lichte teleurstelling omdat het apparaat zo licht was en nogal plastic-achtig aanvoelde. Dit maakte een iets minder degelijke indruk. Hierdoor knaagt nog steeds enige twijfel of ik niet beter de Cosmopolit 7 A WEB had moeten aanschaffen. Deze heeft een metalen kast en dezelfde mogelijkheden voor een vergelijkbare prijs.

Spannend was hoe het eerste draadloze contact met mijn WLAN-internetrouter (FritzBox 7340) zou verlopen. De Cosmopolit ondersteunt WPS (WiFi Protected Setup) met PBC (Push Button Configuration). Gelukkig werkte WPS uitstekend. Letterlijk in een oogwenk werd een beveiligde WLAN-verbinding tussen router en Cosmopolit tot stand gebracht, zonder dat er MAC-adressen, een WPA2-sleutel of andere gegevens hoefden te worden ingevoerd. Voortreffelijk. De ontvangst van het WLAN-signaal is goed. Ik heb het maximale zendvermogen van de WLAN-internetrouter zelfs terug kunnen regelen naar 50%.

Ik ben meteen doorgegaan met het instellen van internetvoorkeurzenders. Dit kan op de pc. Via een internetlink van Grundig kom je uit op een site die wordt verzorgd door vTuner Internet Radio, waar je je eerst moet registreren met het MAC-adres van de Cosmopolit. vTuner biedt een keus uit bijna 20.000 radiozenders. In deze overvloed kon ik veruit de meeste zenders van mijn gading vinden. En er valt nog veel te ontdekken. Toch stond bijvoorbeeld Radio 5 - Avond & Weekend niet in de lijst van vTuner. Radio 5 Nostalgia weer wel. Het is mogelijk om stations die vTuner niet heeft zelf toe te voegen. Op die manier kon ik Radio 5 - Avond & Weekend wel in mijn Cosmopolit krijgen. Om dit met succes te doen, moet je wel de URL van de gewenste radio-stream weten te vinden, iets wat vermoedelijk niet iedereen lukt. De geluidskwaliteit van internetradio is natuurlijk afhankelijk van de bitrate die het radiostation aanbiedt. Maar anders dan bij Hifi-apparatuur of goede pc-luidsprekers, is bij de Cosmopolit de bitrate minder bepalend voor de geluidskwaliteit. De akoestische kwaliteiten van kast en luidspreker zijn bij de Cosmopolit de beperkende factor. Daarover hieronder meer.

Je kunt ook zonder pc gemakkelijk internetzenders zoeken op de Cosmopolit zelf via een aantal menu’s. De zenders kun je als favorieten instellen. Als je een internet-radiozender uit de favorietenlijst kiest, duurt het enkele seconden voordat het geluid wordt weergegeven.

Het opslaan van voorkeurzenders (10 x internet, 10 x FM, 10 x DAB) gebeurt door de knop FAV een paar seconden ingedrukt te houden. Dit heb ik zelf moeten ontdekken, want het wordt nergens vermeld in de uitgebreide Nederlandse handleiding (56 blz.) die op cd wordt bijgevoegd of te downloaden is van de Grundig-website. Een beknopte handleiding wordt bijgeleverd.

De FM-ontvangstkwaliteit is goed, zoals meestal het geval is bij Grundig-radio's, naar mijn ervaring. De Cosmopolit blinkt echter niet uit. Ik vergeleek de FM-ontvangst met die van mijn twaalf jaar oude Grundig Concert Boy 240 portable radio. Waar ik woon is BNR moeilijk te ontvangen op de Concert Boy. De Cosmopolit presteert helaas niet beter. Een echt minpunt: de RDS-zendernaam verschijnt niet in de lijst van favoriete zenders (Recall Presets onder de knop FAV). Je ziet alleen een lijst met FM-frequenties zonder zendernamen. Het lijkt me dat dit vergeten is in de huidige firmware (versie 2.0). Hopelijk wordt dit in een toekomstige firmware opgelost.

De Cosmopolit kan zelf alleen mono weergeven, maar stereo is mogelijk via een hoofdtelefoon en de line-out-aansluiting. De geluidskwaliteit via de ingebouwde luidspreker is goed bij spraak, maar bij muziek kan ik het niet meer dan redelijk noemen. De muziekweergave vergelijk ik weer met de oude Grundig Concert Boy 240. De Concert Boy is iets forser dan de Cosmopolit en geeft een voller, warmer geluid. De Cosmopolit probeert er echter het beste van te maken met behulp van zijn equalizer. Er zijn maar liefst acht vooringestelde equalizer-instellingen beschikbaar, die het geluidskarakter sterk veranderen: normaal, vlak, jazz, rock, film, klassiek, pop en nieuws. Daarnaast is er de stand 'mijn equalizer', die je zelf kunt instellen met een regelaar voor de hoge tonen een eentje voor de lage tonen, plus loudness aan/uit. Bij een equalizer verwacht ik trouwens wel meer dan slechts twee toonregelaars. Wanneer de taal Nederlands is ingesteld, wordt in het equalizer-menu 'loudness' vertaald met 'luidspreker'. Onjuist en verwarrend.

Nog een klacht: wanneer de equalizer via de knop op de afstandsbediening wordt opgeroepen, verdwijnt het keuzemenu met de geluidsinstellingen naar mijn smaak weer veel te snel. Ook een verbetering voor een nieuwe firmware. Als je de equalizer op het apparaat zelf kiest via het menu Instellingen, blijft het wel keurig staan, zodat je genoeg tijd hebt om een keuze te maken. Voor spraak vind ik de instelling ‘normaal’ en ‘jazz’ het beste.

DAB-radio heb ik nog niet kunnen testen omdat in mijn regio nog steeds geen DAB-steunzenders zijn geplaatst. In het westen van het land zijn er al wel DAB-zenders.

In de datasheet op de Grundig-website staat dat de Cosmopolit een geïntegreerde voeding heeft, maar dat is niet juist. Hij heeft een externe voeding waarvan de kabel achter in het toestel moet worden geplugd.

Aan de achterzijde van de Cosmopolit zijn lekker veel aansluitingen aanwezig: hoofdtelefoon, line-out, Aux-in, USB, LAN (via kabel). Aan de voorzijde zit een uitschuifbare docking-steun voor een Ipod.

Ik heb de Cosmopolit in de keuken staan, waar ik via WLAN nu eindelijk naar internet-radiostations kan luisteren. Naar praatzenders luister ik via de luidspreker van het toestel zelf. Maar voor muziek vind ik die luidspreker onacceptabel. Een paar overtollige pc-speakers hebben uitkomst geboden. Die heb ik via de line-out op de Cosmopolit aangesloten, zodat muziek in een aanvaardbare kwaliteit wordt weergegeven.

FritsW 13-05-2013

Update nadat ik het apparaat een jaar in gebruik heb. Met deze radio beluister ik voornamelijk praatprogramma's via FM en internetradio. DAB heb ik niet kunnen gebruiken omdat in mijn regio nog steeds geen DAB-steunzenders zijn geplaatst. Jammer.

Via vTuner Internet Radio zijn veel meer podcasts van Nederlandse radioprogramma beschikbaar gekomen. Het aantal stations via internet is nu meer dan 23.000. Internetradio via WiFi werkt meestal probleemloos. Incidenteel 'pakt' hij een zender niet meteen; opnieuw de zender kiezen helpt bijna altijd. Het apparaat vertoont één duidelijke storing, die er vanaf het begin al was en die in de huidige firmware 2.02 nog niet is opgelost: elke keer als de radio ca. acht uur in gebruik is geweest, wordt de FM-ontvangst zeer sterk gestoord door waarschijnlijk de processor van de radio zelf, die hoorbaar wordt in de audio. De remedie is de stekker uit de wandcontactdoos te halen en daarna weer in te pluggen, zodat de radio herstart. Telkens na ongeveer acht uur gebruik herhaalt het probleem zich. Hopelijk komt er een firmware update die dit probleem verhelpt.