Miele CM5200SW zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Miele CM5200SW zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Koffiedrinker 17-07-2020

Gooi het bakje leeg

Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Machine heeft continue probleem met het ontkalken. Machine stopt omdat het bakje eerst moet worden geleegd terwijl het bakje schoon is.
Ik heb meerdere malen een Miele monteur moeten laten langs komen en elk keer ruim 100 euro armer. Nu loopt het weer vast terwijl alles schoon is. Dit is een zeer overtuigend softwarefout. Ik heb Miele gebeld, in de eerste instantie hebben ze dit als een klacht voor mij genoteerd. Maar na een paar dagen wachten heb ik Opnieuw achteraan gebeld. Volgens Miele kan dit niet als klacht worden behandeld en er wordt opnieuw een monteur aangeboden voor min. 149 euro. Ik kap ermee. Miele staat voor duur en duurzaamheid. Maar dit is voor mij een ordinaire duurkoop met slechte service.

Minpunten

• Heeft een software fout, machine loopt vast,

Greetje 01-02-2016
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Mijn ervaring is niet positief, na een Miele wasmachine, droger en stofzuiger ook maar een Miele koffieapparaat. Een hele investering maar erg veel spijt van. Cappuccino 1x gedaan een hoop gespetter zodat je na afloop het hele apparaat schoon kunt maken. Vaak ontkalken en reinigen je bent een vermogen aan tabletten per jaar kwijt, waterhardheid al aan aangepast. Wij werken de hele week dus wordt overdag niet gebruikt. Bij het ontkalken blijft hij bij de 2 minuten vaak vastzitten en kun je er niets meer mee. Stekker eruit en maar opnieuw proberen, grote ergenis. Wij hebben de machine nu 4 jaar maar sinds deze week had ik het volledige klepje van het water reservoir in mijn hand, alle 3 de schaniertjes waren afgebroken. Ik vind dat Miele met dit apparaat afbreuk doet aan zijn naam, een hele investering voor een koffieapparaat maar zeker geen waar voor je geld, heb dus ook erg veel spijt dat ik deze gekocht hebt. Ik hoor van anderen dat je voor veel minder geld een veel beter apparaat kunt krijgen. Ik ben zwaar teleurgesteld in het product Miel.

kieskeurig3636 09-02-2014
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Deze machine een jaar in gebruik. Enorm tevreden over de smaak en temperatuur van de koffie. Wat enorm tegenvalt is de herrie dat het toestel produceert. Ik heb deze machine niet elders gehoord dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Wel hoor ik andere budget machines die minder dan de helft kosten en vrijwel stil zijn. Ik vraag me af of het aan onze machine ligt? Ik weet dus niet of dit normaal is? Het begint wel te irriteren.

HABoss 10-02-2014

Hallo. Zoals je hebt kunnen lezen hebben wij hetzelfde probleem. Vreemd. Het lijkt wel of er een paar automaten zijn met dit probleem. Miele doet er niets aan. Ze zijn te groot lijkt het wel. We hebben nu een opvolger en die bevalt uitstekend. Minder dan de helft aan herrie. Misschien zijn er nog meer mensen ontevreden en kunnen we een vuist maken?

al.schmidt 04-02-2014
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Na een periode van philips producten,welke niet goed voldeden,uitval de keuze gemaakt voor Miele,totaal geen storingen, en 50000kopjes koffie garatie,wie bied er meer? ook de verlengde garantie 10jaar bied vollop koffieplezier voor langere tijd,nadeel is er wel, je drinkt te veel lekkere koffie

HABoss 22-01-2014
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Smaak is prima, gebruiksgemak wat minder door de draaiknop. Eén groot probleem: de compressor maakt enorm veel herrie! 2x monteur gehad. Zij kenden het apparaat nog niet en vonden dat het wel mee viel. De derde monteur vond het ook wel te veel dB. Compressor in foam gewikkeld, wanden geheel aan binnenzijde met anti-dreun verstevigd. Ben nog totaal niet tevreden maar Miele doet er niet meer aan. Zéér slechte zaak voor zo'n dure machine! Toch vreemd als de monteur deze bewerkingen toepast.. EP Groenlo probeerde alles om te helpen. Miele geeft niet thuis. Moest ik maar geen Miele apparaat kopen...Heb nu een CM6300 gekocht. Enorme vooruitgang!!! Net alsof je de deur van de keuken dicht doet! Verschil is te groot.

HABoss 22-01-2014
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Smaak is prima, gebruiksgemak wat minder door de draaiknop. Eén groot probleem: de compressor maakt enorm veel herrie! 2x monteur gehad. Zij kenden het apparaat nog niet en vonden dat het wel mee viel. De derde monteur vond het ook wel te veel dB. Compressor in foam gewikkeld, wanden geheel aan binnenzijde met anti-dreun verstevigd. Ben nog totaal niet tevreden maar Miele doet er niet meer aan. Zéér slechte zaak voor zo'n dure machine! Toch vreemd als de monteur deze bewerkingen toepast.. EP winkel Groenlo probeerde alles om te helpen. Miele geeft niet thuis. Moest ik maar geen Miele apparaat kopen...Heb nu een CM6300 gekocht. Enorme vooruitgang!!! Net alsof je de deur van de keuken dicht doet! Verschil is te groot. Er moet haast wel iets defect zijn in de CM5200 machine, kan niet anders. Maar ja, geld weg... hopen dat hij in de 2de hands nog iets op levert.

S. Bijlsma 03-01-2014
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Okk wij kozen voor deze machine, erg tevreden tot nu toe en de service bij Miele is super, ik kon de melk niet warm genoeg krijgen was onze klacht, Miele gebeld en na 3 dagen stond er gelijk een monteur voor de deur, bleek dat wij hem verkeerd hadden ingesteld. de monteur heeft het hele apparaat voor ons ingesteld en werk nu super!!

Miele bedankt voor deze service!!

Andries 1977 28-10-2012

Enkele dagen in bezit.

Motivatie om voor dit merk te gaan was de mogelijkheid om er voor €159,- nog eens 8 jaar garantie bij te kopen. Aangezien mijn vorige machine na 3 jaar stuk was. (Siemens)

De koffie smaakt prima, een stuk sterker als de vorige Siemens. Heb er nu dark roast bonen in en op mild is de smaak prima. Nu opzoek naar de juiste instellingen. (maalgraad, koffie hoeveelheid en temperatuur is allemaal in te stellen.)

De melk is bij ons prima op temperatuur. Ik heb wel dubbelwandige glazen gekocht, om het langer warm te houden. Maar de bereidingstemperatuur is prima.

Het apparaat is makkelijk te vullen en te onderhouden. Mooie materialen en erg solide als je het vergelijkt met mijn oude Siemens.

Met andere woorden, geen spijt van de machine. De hoge prijs schrikt af, maar met een garantie van 10 jaar geeft het een prima jaarprijs voor lekkere koffie.

Pascal11179 04-06-2012
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Ik heb het apparaat nu sinds enkele weken in bezit, en ben erg te spreken over de mogelijkheden en smaak van de koffies.
Met een druk op de knop een hete cappuchino, latte, espresso of een lekker bakje koffie met een lekkere schuimlaag.

Ik ben een fervent koffie drinker, en heb inmiddels de nodige apparaten versleten: Een Siemens, een Bosch en een Saeco. Allemaal apparaten met hun eigen voor en nadelen.

Over de smaak en mogelijkheden ben ik ruim tevreden met mijn nieuwe Miele CM5200. Over het gebruiksgemak heb ik toch een aantal kanttekeningen.
1) de vulopening voor de koffiebonen, is wel heel erg klein. Het lukt me zelden om de machine te vullen zonder bonen te strooien
2) Afvalbakje is erg snel vol: na 6-7 kopjes stapelen de koekjes zich op en geeft het apparaat aan dat het bakje geleegd moet worden. Jammer want er is nog wel (wat) plek in het bakje, maar omdat de koekjes zich "stapelen" is het erg snel vol.
3) Afvalreservoir voor water is erg snel vol. De machine spoelt regelmatig, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de koffie, maar daardoor is de schaal met afvalwater erg snel vol. Door het onhandige (platte) formaat van het bakje is het uitkijken geblazen met knoeien als het de schaal weer eens leeg gegoten moet worden.
4) Onderhouds menu erg onhandig: Na het maken van cappuchino/latte, geeft het apparaat netjes aan dat het melksysteem gespoeld moet worden. Daarvoor moet je doorklikken naar het onderhoudsmenu, en vervolgens "melksysteem spoelen" kiezen. Je krijgt daarna nog wat instructies om het melkslangetje in het bakje te steken en daarna begint de machine te spoelen.
Tot zover geen probleem. Mijn probleem is dat je NA het spoelen moet zoeken in het menu om "terug"te gaan, en vervolgens weer moet zoeken om "terug" te gaan alvorens je het onderhouds menu kunt verlaten.
Tip aan Miele: na het spoelen wil ik gewoon koffie maken, en niet door allerlei menu's zoeken om uit het systeem te komen.

Zoals gezegd ik ben een grootverbruiker, en zijn deze ervaringen persoonlijk. Qua smaak en mogelijkheden is de Miele voor mij perfect. Toch zou ik geen 2e keer deze machine kopen: ik ben nu eenmaal lui aangelegd en wil vooral het gemak van een machine met een groot afval reservoir, groot afvalbakje en grote bonenhouder met een flinke vulopening zodat ik daar in een keer een half pak bonen in kan mikken zonder dat ik hoef te priegelen.

Koerier 04-08-2013

@Pascal... je kunt in het menu ook de OK knop even ingedrukt houden, dan is hij meteen weer gebruiksklaar.

Koerier 02-06-2012
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Gisteravond deze geweldige machine opgehaald bij Koffiediscounter.nl (mooie winkel, vriendelijk personeel die nog echt tijd maakt voor de klant)

Hiervoor heb ik 2 keer een Krups gehad, het eerste apparaat was één groot drama, waardoor ik uit coulance, na de garantie termijn bij hun een nieuw apparaat mocht aanschaffen voor een hele goede prijs. Echter doordat de service bij Krups erg achteruit is gegaan in de laatste jaren, wil ik helemaal niks meer met Krups te maken hebben en heb ik mede doordat Miele service aan huis verleent en de mogelijkheid tot het bijkopen van 8 jaar extra garantie voor maar 159 euro voor deze machine gekozen.

De vergelijking die ik maak is dus tussen de Miele CM5200 (prijs 1200) en de Krups EA8050 (prijs €600)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen als antwoord op de vorige revieuws, de melk is inderdaad niet heet maar wel lekker warm en meteen te drinken.
Daarentegen is de koffie, espresso, cappuccino en de latte machiato zeker niet direct te drinken omdat die echt heet zijn (natuurlijk moet je er wel voldoende koffie bij doen.
Voor cappuccino gebruik ik 1/2 melkschuim en 1/2 espresso en voor latte machiato 1/3 melk, 1/3 melkschuim en 1/3 espresso).
Het naar eigen behoefte instellen van alle hoeveelheden is makkelijk en als je dit goed doet hoef je het nooit meer te doen omdat het apparaat opslaat hoe jij je koffie wilt hebben.

Dat er geen hete melk uitkomt is voor mij geen enkel probleem omdat ik een espresso apparaat koop voor de koffie, espresso en cappuccino en niet voor melk (daar heb ik een magnetron of gasfornuis voor)

Na een halve dag en een paar liter koffie (stuiter stuiter), weet ik het nu al zeker...een geweldig apparaat, heerlijke koffie en cappucino en nog goedkoper dan de Krups ook (rekening houdend met de levensduur van minimaal 10 jaar zonder extra kosten tegenover maximaal 3-4 jaar voor de Krups met maar 2 jaar garantie)

Over smaak valt niet te twisten maar de koffie is heet, heeft een hele mooie schuimlaag en kun je al naar gelang sterker of minder sterk maken (zonder daarvoor minder water te gebruiken)
Je kunt namelijk bij de instellingen kiezen voor 3 verschillende hoeveelheden bonen die gemaald worden (6-14 gram) voor een kop koffie of espresso.
Op deze manier kun je (op de sterkste koffiestand) ook een grote mok lekkere koffie zetten met maar 1 keer malen. (hiervoor moest de Krups 2 keer malen en dan had je eigenlijk nog maar een slappe bak)
Voor mijzelf kan koffie overigens niet sterk genoeg, in de middelste stand en dan een klein mokje (+/-140 ml water), geeft al een heerlijke en sterke bak koffie.
Bij de Krups vond ik het met 140 ml water niet echt een stevige bak.

Voor mogelijkheden een 9 (twijffelde tussen 9 en 10).
Koffie, espresso, cappuccino en latte machiato met één druk op de knop en zonder de mok de hoeven verplaatsen precies zoals jij je koffie of melkproducten wilt door de goede instelmogelijkheden. Wat wil je nog meer met een espressomachine (als je wilt kunnen bellen met een koffie apparaat, zul je op zoek moeten gaan naar een ander model en een radio zit er ook al niet in ;) )
1 puntje aftrek omdat ik het wel mooi had gevonden als je de melk in het apparaat (liefst gekoeld) kon plaatsen.
Overigens zit er wel een mooie, roestvrijstalen, geïsoleerde melkkan bij dit model , waardoor je geen pak melk naast het apparaat hoeft te zetten.

Voor gebruiksgemak heb ik 2 punten afgetrokken omdat ik het ledigen van de lek - en koffiedrapbak wel wat lastig vind t.o.v. een Krups (lekbak is erg groot en zit erg vol waardoor het erg lastig was om zonder te morsen te ledigen en dan had het apparaat nog niet eens gezegd dat ik hem moest legen)
Daarnaast vind ik dat er veel drap bij het water zat en zat er ook water bij de drap en zijn het geen droge, vaste koffie koekjes maar een vochige drap.
Overigens geeft hij zeker niet meer afvalwater dan een Krups, wel hoef je de afvalbakken minder vaak te legen omdat ze groter zijn (bij Krups ongeveer na 6-8 bakken koffie of espresso, bij de Miele ongeveer 15 bereidingen, inmiddels 27 bereidingen en nog niet voor de 2e maal geleegd)
Dan te bedenken dat hij telkens als het apparaat opstart en afsluit automatisch spoelt en dat water komt via de koffie uitloop ook in de lekbak.
Je kut er dan ook voor kiezen even een bakje of mok onder de uitloop te zetten.
Qua bediening en instellingen is hij zeker wel gebruiksvriendelijk en werkt heel intuïtief.
Waterreservoir van 1,8 liter die helemaal gebruikt word, niet dat je hem al moet vullen als er nog een hele laag water inzit zoals bij een Krups

Voor de vormgeving een hele dikke 10 zeker toen ik zag dat Miele voor de CM5200 gekozen heeft voor matzwart i.p.v. pianozwart (maar iedereen zal hier zijn eigen voorkeur in hebben).

Duurzaamheid kan niet anders dan een 10 zijn omdat (indien je garantie bijkoopt, wat ik zeker ga doen) je minimaal 10 jaar met dit apparaat koffie kunt zetten zonder kosten (alleen de reinigings en ontkalkings pillen en natuurlijk de koffiebonen :D ) en mocht er onverhoopt iets aan mankeren, komen ze het aan huis maken.

Eindconclusie:
+ Volgens mij is de afschrijving op dit apparaat lager dan goedkopere apparaten (zoals de Krups EA8050).
+ Erg lekkere en sterke koffie (veel sterker dan de Krups EA8050) maar kan indien gewenst ook minder sterk.
+ Hele goede en uitgebreide instel mogelijkheden.
Hoeveelheid water, koffie, melk en melkschuim, instelling maalgraad.
+ Geïsoleerde RVS melkkan bijgeleverd.

- Het ledigen van de restwaterbak is wat lastig.

berkens 03-08-2013

He', een Krups ervaringsdeskundige !!

Wij hadden ook een Krups EA8010. Iedere keer waterlekkage en geen gebruiksgemak.

Als je bij de Krups 2 kopjes wilde zetten, dan kon het zijn dat er net niet genoeg water in zat of dat je de residu bak moet legen zodra je op de knop had gedrukt voor 2 kopjes koffie.

Kent de Miele dit probleem ook? Dat je op de knop hebt gedrukt voor 2 kopjes en dat je dan het apparaat moet schoonmaken, vullen?

Hoeveel herrie maakt de molen?

Grtn Ben...

Koerier 11-08-2013

@Berkens
Nee, dat probleem heeft de Miele niet, het apparaat weet precies hoeveel water er nog inzit en vraagt om water bij te vullen VOORDAT je het proces in werking kunt stellen.
Zodra je koffie kunt zetten, weet je zeker dat het ook kan, wel even in de gaten houden of er bonen in zitten en als je wat vettere/grotere bonen gebruikt dan af en toe even beetje ''meehelpen''
Ik gebruikte altijd DE Espresso dark (van die paarse zakken) maar die zijn eigenlijk wat te vet voor dit soort machines.
Momenteel gebruik ik de bonen van Perla Excellent dark roast (deze zijn iets minder vet en ook iets kleiner) deze gaan er ''gewillig'' doorheen en de koffie is erg goed en sterk.
Ook na 14 maanden intensief gebruik (3640 koffiebereidingen) nog steeds een absolute aanrader en nog geen enkel mankement gehad.
MIELE ER IS ECHT GEEN BETERE!!!

Koerier 11-08-2013

@Berkens
Koffiemolens maken altijd wel wat geluid al heb ik het idee dat de Miele wel iets stiller is dan de Krups.
Apparaat staat pal naast me en ik kan gewoon bellen terwijl het apparaat maalt.

martijndekoffieleut 22-04-2012
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Apparaat nu een week in bezit.
Voorheen een Jura machine gehad die is na 4 jaar kapot gegaan. Op Internet lees je veel Jura problemen dus nu maar Miele aangeschaft.

Machine is stiller, beter, sneller en veel goedkoper dan Jura.

Wel is de bereiding van bijvoorbeeld thee of warme melk wat ingewikkelder omdat je een menu moet doorlopen.

Voordeel is dat de zetgroep kan worden uitgenomen zonder gereedschap om deze schoon te spoelen. We hebben er wegens eerdere ervaringen gelijk 10 jaar garantie bijgenomen.

martijndekoffieleut 03-05-2012

Ik drink zelf geen pure warme melk maar heb het even uitgeprobeerd. De melk is niet zo heet dat je er brandwonden van krijgt maar lauw is ie ook niet.

Bij de latte is de temperatuur perfect. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet zo'n hete koffiedrinker ben maar ik kan hem niet gelijk opdrinken hij is toch behoorlijk warm.

Miele_Fan_70 27-04-2012

@martijndekoffieleut: Kun je de klachten met betrekking tot temperatuur van melk (zie vorige reviews) bevestigen?

Pokiegt 06-04-2012
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Nou ik werk beslist niet bij Miele en denk er hetzelfde over als Miguel. Ik heb namelijk maar één klacht over dit apparaat en dat is de temperatuur van de melk en was op zoek op internet of het mogelijk was om de temperatuur van de melk te verhogen toen ik deze review van miguel tegen kwam. En ik baal er van dat het dus normaal is, want inderdaad is de melktemperatuur vreselijk laag en krijg je dus altijd een lauwe bak macciato en over hete chocomelk wil ik het al helemaal niet hebben.
Ik zal hierover ook zeker een klacht indienen bij Miele. De term "hete melk" zal echt lauwe melk moeten zijn.
Jammer dat Geert-Jan niet reageert op die temperatuur want hij zal bij hem niet heter zijn.

Ik was erg tevreden over dit apparaat en ging er tot nu van uit dat de temperatuur van de melk wel hoger kon. Als dit echter niet het geval is ben ik beduidend minder tevreden.

Pokiegt 31-05-2012

Na een melding over de temperatuur bij Miele is er keurig een monteur langs gekomen. Deze constateerde inderdaad een uitloop (dus in het kopje lager) temperatuur van 42 graden als de knop geheel naar rechts werd gedraaid (dus voor compact melkschuim tbv macciato's).
Na bellen met zijn collega's kwam hij tot de conclusie dat dit niet te verhelpen was.
Echter als je de knop niet geheel naar rechts draait maar net links van de heetwater stand zet, dan is de melk 10 graden warmer en dit is normaal volgens de kenners. Echter is het dan geen compact melkschuim meer, maar gewoon melk.
Deze stand staat ook in de handleiding, maar is eigenlijk voor hete melk bedoeld en niet voor de macciato's.
Ik gebruik nu deze stand ook voor Macciato en dan is het ook lekker.
Als ik toch echt compact melkschuim wil, dan hang ik na de eerste vulling in de mok het slangetje in de mok en laat ik de melk nog een keer door het apparaat lopen.

Nu ik het apparaat 2 maanden in gebruik heb moet ik toch zeggen dat ik zeer tevreden ben met het apparaat, het gebruik enz. Ik zou hem niet meer kwijt willen in ieder geval en zeker nu ik tot de conclusie ben gekomen dat bij alle apparaten die direct zelf melk verwerken de temperatuur niet beter is.
En ook gezien het feit dat Miele toch keurig een monteur langs stuurt tekent de service die er achter zit.

Groeten,
Pokiegt

Semmelink 19-04-2012

Pokiegt,

ik ga ervan uit dat alles goed schoon is en dat er geen opgedroogde melkresten in de melkschuimer zitten. Maar je zou een heel simpel testje kunnen doen om te kijken of de melktemperatuur omhoog kan. Melkschuimers op espressomachines combineren drie dingen/componenten met elkaar. te weten: melk, lucht en stoom/hitte. Deze drie moeten in de juiste verhouding zijn. Als jouw melkschuim/melk wel mooi is van samenstelling en je hebt vodoende schuim maar naar jou idee niet heet genoeg, dan betekent het dat het aandeel melk te veel is. de remedie is dan om de hoeveelheid melk te verlagen. Doe ergens om het melkslangetje een ty-wrapje (of een ijzerdraadje) en trek deze niet helemaal dicht/aan. maak vervolgens een paar test koppen en trek de ty-wrap na elke kop één tandje aan. De melk zal dan elke keer iets warmer worden. Want er kan minder melk door het slangetje en de melk die erdoor komt wordt door dezelfde hoeveelheid hitte/stoom verwarmt. Stop met het dichttrekken van de ty-wrap als jij de temperatuur goed vindt. Let wel op dat je de ty-wrap niet te strak trekt, want dan komt er geen of nauwelijks melk door het slangetje heen en zal het melkspetteren toenemen. Dit trucje wordt ook toegepast op professionele melkschuimers in de horeca. Niet met een ty-wrap maar met een schroef op de slang. Ik hoop dat je hier wat mee kunt Pokiegt.

vrgr

Drikus.

Geert-Jan12 05-04-2012
Geschreven voor: Miele CM5200SW zwart, zilver

Volgens mij is het vorige reviewtje geschreven door een concurent van miele, dat kan bijna niet anders daar dit ding een lekker bakje koffie kan maken, koffie is dik boven de 90 graden. Melk is lekker dik, let er wel op dat volle melk gebruikt wordt. Anders is de schuim niet zo vol!

Trouwens is miele het enige merk met de mogelijkheid tot 10 jaar garantie!

Kijk dat zouden meer merken moeten doen!