Krups XP4050

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Krups XP4050 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,4

Verdrietig123 07-05-2011

Vanavond heeft (ook) mijn krups xp4050 het begeven:
Al na enkele weken na aankoop bleek het kunststof lekbakje niet bestand tegen heet water. Ik een nieuw lekbakje besteld. Na het lezen van alle reviews besloten het apparaat slechts voor gewone koffie te gebruiken. Dat ging goed tot vanavoond: nu gaat, zoals bij veel andere onfortuinlijke gebruikers, het water direct het lekbakje in.
En was dit ook tevens mijn laatste aankoop van Krups, want ook mijn vorige aankoop (Krups Tosti-ijzer) was een aanfluiting.

Maarten nummer zoveel 03-11-2010
Geschreven voor: Krups XP4050

Nu 21/2 jaar in bezit en ik heb ook lekkage. Bij mijn apparaat komt het water nu via de voorkant oa knoppen naar buiten. Ook riskant qua mogelijke kortsluiting.

Heeft tot nu toe heerlijke espresso geproduceerd cappucino maken werkt alleen niet goed, dus dit heb al een hele tijd niet meer gedaan.

Duurzaamheid is grote minpunt van dit apparaat

gerardX 22-02-2010
Geschreven voor: Krups XP4050

apparaat maakt prima espresso, de nieuwe is inderdaad handig, echter al bij allereerste gebruik lek ; ik heb meer lekkage problemen met krups espresso-apparaten gehad, en ik ben bepaald niet de enige zie ik op de internetfora, jammer, moet toch eens op te lossen zijn door een goede ingenieur?

Miss Jackster 13-01-2010

---------- 13-01-2010, update review ----------
In april 2008 heb ik een zeer positieve review geplaatst over de krups XP4050 die ik toen ca 1 jaar in bezit had.
Inmiddels zijn we ruim 1 1/2 jaar verder en is het mij ook overkomen. Lekkage. Water dat rechtstreeks naar het lekbakje stroomt en geen espresso meer te maken.
Op 4 januari jl. heb ik het apparaat (dat inmiddels al bijna een jaar buiten garantie valt) teruggebracht naar hoofdkantoor in Veenendaal. Gisteren ontving ik per post een heel nieuw apparaat (gratis!), naar ik nu begrijp de opvolger van de XP4050, nl. de XP5280. Dit noem ik nog eens service!
Ik heb em uiteraard nog niet uitgeprobeerd. Gaan we dit weekend maar eens doen! Hopelijk blijven de klachten van de XP4050 mij nu bespaart.

---------- 1e review, 09-04-2008 ----------
Zeer tevreden met dit degelijke espresso apparaat van Krups. Strak design en het maakt ook nog eens overheerlijke espresso en goede cappucino.
De melk schuimt goed op door bijgeleverd pijpje.
Licht nadeel vindt ik wel de schoonmaak excersitie elke keer als je twee (of één) kopjes hebt gezet.
Daarnaast zit de zeefschroefdop (die je los moet schroeven als je em wil doorspoelen) wel heel erg strak vast en is het bijna onmogelijk om het snel los te krijgen.

Samenvattend toch een goede koop en tot op heden (ongeveer een jaar in bezit) geen echte problemen gekend.

brekelmans 19-12-2009

----------Update review, 19-12-2009----------
Dit is een follow-up van mijn review van 23-12-2005. Inmiddels heb ik na 4 jaar gebruik van de XP 4050 besloten tot een ”upgrade” in de vorm van een Rancilio Silvia met een bonen maler Rancilio Rocky. Die heb ik inmiddels 3 weken in gebruik en kan dus de Krups met de Rancilio vergelijken. En wat schetst mijn verbazing ? De Krups espresso is qua smaak vaak beter dan de Rancilio. Het probleem met de Rancilio is de grote variatie in de geproduceerde koffie: Van de 10 espresso’s zijn er ongeveer 5 goed en met de andere 5 is iets mis. Dat komt omdat de Rancilio veel kritischer is dan de Krups voor wat betreft de maalgraad, het aandrukken van de koffie en de watertemperatuur op het moment dat het zetten start (remedie daartegen is het zg “temperature surfen” of het inbouwen van een electronische thermostaat (een “PID” regeling). De Krups is veel minder gevoelig en levert een veel konstantere koffie kwaliteit. De beste koffie uit de Rancilio is qua smaak gelijk aan wat de Krups produceert maar verrassend genoeg niet beter ! Gegeven verder dat de Krups gemakkelijker is (een druk op knop) en niet steeds na iedere espresso schoongemaakt hoeft te worden vraag ik me nu af of ik niet beter de opvolger XP 5280 i.p.v. de Rancilio had kunnen aanschaffen. Toegegeven, de Rancilio is een stuk degelijker (2x de hoeveelheid metaal) daarentegen is de prijs van de Krups ook een stuk lager en de vormgeving een stuk aantrekkelijker. Ik heb heel weinig problemen gehad met de Krups in afgelopen 4 jaar. De lekbak loopt soms wat snel vol en af en toe gaat de pomp om voor mij onduidelijke reden kortstondig oscilleren. Maar dat is allemaal bijzaak gegeven de geweldige koffie die het ding maakt. De nogal eens negatieve reviews hier lezende zou je bijna denken dat ik gewoon geluk gehad heb ? Ik vermoed dat iemand met een negatieve ervaring sneller tot reviewen overgaat om zijn hart te luchten dan iemand waarbij het apparaat gewoon doet wat het moet doen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd geworden naar de prestaties van de XP 5280. Kan er helaas nog vrijwel niets over vinden, nog te nieuw.

-----------1e review, 23-12-2005----------
Apparaat maakt prima expresso (van bonen koffie die ik zelf maal), als
gebruikelijk dienen kopjes en apparaat goed op temperatuur te zijn. Vormgeving
is niet helemaal mijn smaak, met name de blauwe lampjes aan voorzijde. Ook
maakt de pomp nogal wat herrie, dat door aanrechtblad nogeens werd versterkt,
ik heb het apparaat daarom op een stuk hardplastic schuim geplaatst.
Duurzaamheid is mij onbekend, gebruik het nog te kort, lijkt okay. Het ding is
behoorlijk zwaar gerelateerd aan de afmetingen.

Thea Hennevelt 06-10-2008
Geschreven voor: Krups XP4050

Ook ik heb na 2 maanden het probleem dat het water direct doorloopt naar de lekbak. Erg jammer, apparaat geeft heerlijke koffie (niet altijd heet door de lange wachttijd voor de melk). Ik heb het apparaat teruggestuurd naar het hoofdkantoor in Veenendaal met het verzoek om het aankoopbedrag te retourneren. Binnen een week heb ik keurig het aankoopbedrag retour ontvangen.

dikkiedick12 13-07-2008
Geschreven voor: Krups XP4050

Hebben sinds februari 2007 Krups 4050 in bezit tot nu toe functioneerd hij goed.Maar sinds gisteren,komt er alleen nog maar heet water onder in de lekbak en niets meer door de piston.Losse koffie en pads werkten altijd goed.Schuimpijpje nooit gebruikt,omdat ik altijd melk klop en schuim in de magnetron.Blauwe lampjes zijn wel erg fel.Ben benieuwd hoe snel Krups reageert op e-mail.

Leo 02-05-2008
Geschreven voor: Krups XP4050

Net terug van de en dit apparaat gekocht na een jaar of 12 lang goede ervaringen met Krups.
Deze machine had ik eerst even moeten nazoeken, want ik heb hetzelfde probleem als in andere reviews; mooi compact apparaatje, stoom en heet water doen het prima, blauwe lampjes zijn o.k (passen bij andere apparatuur).
Maar dan: espresso maken gebeurt gewoon niet. Het water loopt als je voor een of 2 kopjes kiest gewoon direct (wel heel heet) de lekbak in. De koffiehouder wordt niet eens vochtig. Zucht.
Kortom, straks terug naar de winkel, en aan de reviews te lezen heb ik ook geen behoefte aan een vervangende Krups XP4050... Wat een teleurstelling!

jwfs 16-04-2008
Geschreven voor: Krups XP4050

ruim een jaar de xp4050 in bezit.Voorheen de xp4020.Daar veel elende mee gehad(lekkage).Kosteloos van Krups de duurdere versie gekregen.Ook hier weer lekkage na illy-koffie gebruikt te hebben;te fijne maling.Met DE of met huismerk AH geen enkel probleem op incidentele lichte lekkage na.Had van alles overwogen en geprobeerd zoals de gaggia,saecco,isomac.Kortom 1x per maand ontkalken en niet te fijne maling;dan heb je hier een goed apparaat aan!

chieladt 08-04-2008
Geschreven voor: Krups XP4050

Verschrikkelijk ding, alles aan kapot geweest wat er kapot kon gaan. Nooit meer een krups voor ons.
Ze maken zelfs niets meer bij krups. ze leveren gewoon standaard een nieuwe.

Sassi 30-10-2007
Geschreven voor: Krups XP4050

Om nog even af te ronden... Heb voor mijn bon een Saeco Odea gekocht, moest wel het dubbele opleggen, maar het is echt de moeite waard! Zeer lekkere koffie, en degelijke opgklopte melk,yummmm!

Mrs Rom 26-10-2007
Geschreven voor: Krups XP4050

XP 4050 gekocht. Zag er leuk uit en had veel mogelijkheden. Maar: geen schuimendende capuccino mee te maken. Melk bleef ook koud. Espresso prima (zonder melk dus) Apparaat teruggestuurd. Na reparatie was het schuimen van melk nog moeizaam en een blauw lampje werkte niet meer. Weer teruggebracht. Nieuwe gekregen. Weer melkschuiming mislukt. Weer teruggebracht en leverancier probeerde enkele malen zelf cappucino te gaan zetten. Ze kon niet anders dan toegeven dat met deze XP4050 geen cappucino te bereiden was. Apparaat ingeleverd, tegoedbon gekregen en met wat bijbetaling een Gaggia Classic gekocht. Perfekt en probleemloos tot nu toe.

Rogier van Bunningen 30-09-2007
Geschreven voor: Krups XP4050

Mijn eerste espresso machine was een Krups. Deze heeft het 8 jaar volgehouden, toen werd het tijd voor een nieuwe. Vol goede moed besloten dat het weer een Krups moest worden. Had ik dat nou maar niet gedaan. Wat een ellende. Ik heb inmiddels al 3 apparaten terug gebracht, ben nu aan mijn vierde. Deze vertoont opnieuw hetzelfde probleem; er stroomt geen water meer door het piston, maar de lekbak stroomt over. Bovendien waren de LED-knopjes na een paar weken al niet meer werkzaam; het water bleef gewoon doorstromen. Maar nu dus alleen nog in de lekbak. Wat een waardeloze machine. Ik hoop dat ik mijn geld terug krijg want Krups komt er bij mij niet meer in! Rommel!

Lcm Leo 06-08-2007
Geschreven voor: Krups XP4050

Vanwege eerdere ervaringen met een Krups cappuccino-apparaat, die het 13 jaar onafgebroken heeft gedaan, wederom een Krups gekocht: XP4050. De autocappuccinofunctie werkt gewoonweg niet: geen schuim en lauwe melk. Het is nog niet zo erg, dat je na het aanmaken van de expresso bijna een minuut moet wachten voordat de stoomfunctie voor gebruik klaar is, maar bij 2 kopjes is dit ronduit onhandig, want stop je na het eerste kopje, dan gaat het apparaat automatisch terug in de beginstand, hetgeen ook weer een kleine minuut duurt en daarna moet je weer naar de stoomfunctie (dus weer een minuut wachten - ondertussen is het eerste kopje nog lauwer geworden). Soms wordt de melk niet eens opgepompt. Ook ik heb, maar naar het opschuimhulpstuk van de XP4020 gevraagd, hopenlijk kan ik daar dan wel opgeschuimde melk mee maken. Dus allemaal zeer onhandig. Ook onhandig is, dat de accessoires niet vattmachine bestendig zijn. M.A.W. geen apparaat om aan te bevelen.

Plomp 27-09-2006

Voor onze bruiloft de XP 4050 gekregen. Het apparataat stuitert werkelijk van
het aanrecht af, het lekbakje is sneller vol dan het kopje en de melk wordt
niet warm......als er uberhaupt al espresso uitkomt....apparaat teruggebracht
en een nieuwe gekregen....twee weken verder: nog steeds geen koffie, zelfs geen
water uit het apparaat. Krups gebeld, kan het apparaat opsturen op kosten van
Krups en krijg mijn geld terug. Prima Service!

wilri 03-08-2006

Kocht in 2001 een Krups espresso, binnen 3 jaar lekkage: een slangaansluiting
bleek niet goed bevestigd, maar geen garantie vond de leverancier en Krups. Na
veel gezeur met geringe bijbetaling een XP 4050 gekregen die binnen een jaar
stopte met pompen. Weer gezeur want de garantie was zg niet meer van
toepassing. Met betaling van de helft van de verzend en behandel kosten (€ 40)
weer een nieuwe XP 4050 gekregen die er na 6 weken de brui aan gaf: wel pompen
maar geen water uit het filter.
Teruggebracht en na overleg met de winkel kreeg ik weer een XP4050 aangeboden
maar die hoef ik niet meer. Ik ga het nu met een Bosch proberen.

klaas_g 28-07-2006
Geschreven voor: Krups XP4050

Dit espressotoestel gekocht naar aanleiding van een promotie bij krups. Vooral
de auto-cappucino functie sprak me aan, samen met een pompdruk van 15 bar en
een mooie vormgeving met geborsteld aluminium. Eénmaal thuis aangekomen bleek
het een koud kunstje om uit het toestel lekkere espresso te halen. Wat
tegenvalt is de auto cappucino functie. Deze heeft welgeteld één keer een mooi
cappucino opgeleverd en daarna nooit meer. Ook het maken van Cafe Latte
verloopt niet optimaal aangezien de melk onvoldoende verwarmt. Ik heb met dit
probleem naar Krups gebeld en heb ze gevraagd me een traditioneel stoompijpje
op te sturen. Dit hebben ze gedaan zonder extra kosten.
Ik heb het nieuwe stoompijpje echter nog niet kunnen uittesten omdat het
toestel ondertussen in hetstelling is gegaan naar aanleiding van een storing.
Ik kreeg namelijk geen water meer door de koffie heen. Na een keer of vij zes
proberen ging het weer wel. Het toestel is nog onder garantie dus heb het maar
meteen terug naar de winkel gebracht. In ben benieuwd of deze storing daarna
zal opgelost zijn.
Al bij al een aanrader ... maar dan moet de storing er na herstelling wel uit
zijn.

frederik4 12-06-2006
Geschreven voor: Krups XP4050

Krups gekocht bij een internetwinkel, woensdagmiddag in gebruikgenomen.
Ik heb er hooguit vier koppen expresso mee kunnen maken.
Daarna was het gebeurd, het water dat door de koffiefilter zou moeten stromen,
ging rechtstreeks de lekbak in en deze stroomde volledig over, een grote plas
water lag om de koffieautomaat.
Wat ondertussen ook nog opviel, dat was de herrie wat het ding maakt, ik moest
de kopjes vasthouden omdat deze anders van het apparaat zouden vallen.

Het is hetzelfde probleem als bij marjolein6.
Ik heb naar Krups gebeld om het probleem voor te leggen, maar de telefoniste
wimpelde alles af, ik had het probleem zelf willen oplossen.

Ik moest maar contact opnemen met de internetwinkel waar ik het apparaat heb
gekocht om het daar heen te sturen.
Dat zie ik niet zo zitten
(wie betaald dan de verzendkosten?), plus dat ik de automaat een poosje kwijt
ben.
Ik ben zeer teleurgesteld over het apparaat alsmede service van Krups.

Marjolein6 18-04-2006
Geschreven voor: Krups XP4050

Vrijdagmiddag deze Krups gekocht. Hij gaf geen water door naar de koffie, en
dus zaterdagmiddag omgeruild voor een andere. Dezelfde type. Vandaag weer
hetzelfde probleem. Opschuimen doet hij prima, heet water ook, maar het water
voor de koffie loopt gelijk door in de lekbak. Dus ik ga maar terug naar de
winkel en Krups bellen, want ik ben zwaar teleurgesteld.

Linda2712 22-02-2006
Geschreven voor: Krups XP4050

Had nooit verwacht dat er uit zo'n betrekkelijk klein apparaatje zo'n lekkere
cappuccino kon komen! Het eerste kopje koffie was gelijk al raak en gelukt.

O.k. je maakt hem natuurlijk wel zelf en je bent er niet zo snel mee klaar
(roestvrijstalen melkkannetje aanbevolen). Maar dan heb je ook wel wat lekkers!
Echt zo'n heerlijke schuimlaag die je, als de koffie op is, zo lekker uit je
kopje kunt lepelen.

De melk schuimen we eerst op in het rvs kannetje, waarna we het over de koffie
gieten. De koffie heeft overigens al zonder de melk een mooi crema laagje.

Een paar dagen in bezit, dus ik weet nog niets over de duurzaamheid, maar het
ziet er robuust en degelijk uit. En ja, inderdaad iets te felle blauwe
lampjes... maar ach, het gaat om de smaak en het design is verder heel mooi.
Zeker een aanrader!

groene dolfijn 11-01-2006
Geschreven voor: Krups XP4050

Apparaat kort in bezit, maar ben nu al heel tevreden. Heerlijke espresso met
dikke schuimlaag tot aan de afdronk. Ook als je een lungo (dubbele kop/2x 50cc)
zet krijg je eveneens deze heerlijke dikke schuimlaag. Afmetingen zijn prima in
kleine keuken. Blauwe lampjes m.i. iets te fel, maar ook dat is kwestie van
smaak. Filterhouder is degelijk en zwaar (vergelijkbaar francis-francis).
Pluspunt is ook de eigen service van Krups Nederland. Heel tevreden hierover.
Ik drink alleen espresso, dus kan geen oordeel geven over cappucino, etc, maar
hij stoomt en geeft heet water voor de thee, dus dat zal ook wel goed zijn.

Ray ++++++ 14-11-2005

top app. nu 2 wkn in huis. Hete espresso. Goede schuimlaag bij de capp. Kortom
ik ben er zeer blij mee.