• Test panel 8.4 okt 2023

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Siemens TQ905R09 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

c********@z************ 24-10-2023
Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Mooie, degelijke machine. Zet zeer goede espresso. Fijn dat je je eigen espresso kunt samenstellen.
Veel koffievarianten te maken. Nadeel is dat iedere keer bij het opstarten de machine gaat spoelen zodat de lekbak snel vol is en in ons geval meerdere keren per dag geleegd moet worden. We hebben een grote keuken en het is dus verstandig om de machine naast de spoelbak te plaatsen want als je even moet lopen met een volle lekschaal, knoei je zeker.
Opwarmen duurt ook langer dan bijvoorbeeld bij een nespresso apparaat.
Waterreservoir en melkreservoir zitten aan de zijkanten van de machine waardoor je de machine niet ergens tussen kunt zetten. Melkreservoir koelt niet, waardoor je best wat melk weggooit.

Palmpje 24-10-2023

Stijlvolle koffiemachine die je ochtend verbeterd

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

De Siemens TQ905R09 is de meest complete espresso volautomaat die ik tot nu toe heb mogen testen!
Niet alleen kan hij elke koffievariant maken die je kunt bedenken, ook ziet hij er stijlvol uit in je keuken!
Toen ik het koffieapparaat binnenkreeg kreeg ik meteen een joekel van een doos binnen. Daar schrok ik toch wel even een beetje van, als de doos al zo groot is, hoe groot is het apparaat zelf dan wel niet?
Gelukkig viel dit alleszins mee. Na het uitpakken van het apparaat en het verwijderen van alle folies volgens de handleiding (welke daarin erg makkelijk is) werd het tijd om hem voor het eerst aan te zetten.
Bij de eerste opstart krijg je op een mooi groot kleuren touchscreen te zien wat je moet doen. Van het vullen van de watertank, tot het vullen van het bonenreservoir aan toe. Ook krijg je een korte rondleiding over de opties van dit koffiezetapparaat. Want wat heeft deze veel opties zeg! Om te beginnen kun je kiezen uit 2 manieren om koffie te zetten. De comfort modus, en de Barista modus. In de comfort modus kun je heel makkelijk even snel de sterkte kiezen van de drank, en eventueel de maalgraad wat bijstellen. In de Barista modus kun je echter nog veel meer instellen. Je kunt de natuurlijk ook de koffiesterkte aanpassen en de maalgraad, maar je kunt ook instellen hoelang het water door de koffie moet gaan. Maar bijvoorbeeld ook, bij melkvarianten, hoeveel tijd er moet zitten tussen het opschuimen van het melk, en het ingieten van de koffie. Ook kun je de temperatuur van je water nog instellen! Al met al, genoeg keuzes en opties voor de echte koffieliefhebber om je eigen koffie te maken!
Wat ik ook heel leuk vind is dat ik het koffiezetapparaat via de app van siemens aan mijn huisautomatisering kan toevoegen.
Hiermee kan ik bijvoorbeeld instellen dat als ik boven de badkamer in ga om te douchen en mijn tanden te poetsen dat het koffiezetapparaat aan gaat, zodat deze alvast op temperatuur kan komen. Als ik vervolgens het licht uit doe begint het koffiezetapparaat vanzelf mijn gekozen programma alvast te maken (hierbij moet ik natuurlijk wel opletten dat ik niet vergeten ben om een koffiekopje klaar te zetten de avond tevoren anders gaat mijn kostbare zwarte goud verloren)
Kortom, ik ben erg blij met dit koffiezetapparaat! En ik zou iedereen die het zich kan veroorloven (Het is namelijk ook wel een erg duur apparaat) het van harte aanraden om deze te kopen!

Pluspunten

• erg stijlvol
  • mooi groot touchscreen
  • erg lekkere koffie
  • stiller dan de meeste

Minpunten

• groot

Snapplication 22-10-2023

Stille alleskunner

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

De Siemens TQ905R09 Espressomachine is een indrukwekkend staaltje Duitse techniek die koffieliefhebbers in verrukking zullen brengen. Met zijn strakke, eigentijdse ontwerp en uitgebreide functionaliteit biedt deze espressomachine een geweldige koffie-ervaring voor zowel thuisgebruikers als professionals.

Een van de meest opvallende kenmerken van de Siemens TQ905R09 is het iAroma-systeem, dat zorgt voor een perfecte extractie van de koffie. Met behulp van de keramische maalschijven en het precisie-pompmechanisme kan deze machine een scala aan koffievariaties produceren, van espresso tot cappuccino en latte macchiato.

De touchscreen-bediening maakt het eenvoudig om uw gedeeltelijke koffiedrank te selecteren en aan te passen. Bovendien kunt u meerdere gebruikersprofielen instellen, zodat elk gezinslid zijn favoriete koffie kan bereiden met één druk op de knop.

De melkopschuimer levert een rijke, schuimlaag voor uw melkdranken, en de temperatuur- en maalgraadinstellingen kunnen worden aangepast aan uw persoonlijke voorkeur. Bovendien is de machine zelfreinigend, wat het onderhoud eenvoudig maakt.

De Siemens TQ905R09 is duurzaam gebouwd en biedt functionele betrouwbare prestaties. Het is een investering in de toekomst van uw koffiegenot. Wel voelt de droesschaal enigszins gammel aan.

Hoewel de Siemens TQ905R09 Espressomachine aan de prijzige kant is, is de kwaliteit van de koffie en het gebruik ervan zeker de kosten voor serieuze koffieliefhebbers. Als u op zoek bent naar een dubbele espressomachine die voldoet aan de hoogste normen, dan is de Siemens TQ905R09 zeker het overwegen waard

Pluspunten

• Fluisterzacht
  • Op afstand bedienbaar
  • Mooi uitstraling

Minpunten

• moet aan de zijkant vrij staan
  • Afstandsbediening vrij nutteloos
  • Prijzig

Ser 19-10-2023

Uitgebreide instelmogelijkheden, perfecte kop koffie

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Ik heb dit product een aantal weken mogen testen.

Ik was op zoek naar een espressomachine die me de mogelijkheid zou bieden om de gezette koffie aan te passen aan mijn specifieke smaakvoorkeuren. De Siemens TQ905R09 heeft me aangenaam verrast met zijn uitgebreide functies en gebruiksvriendelijkheid.

Een van de grootste voordelen van deze machine is de mogelijkheid om de koffie tot in de fijnste details aan te passen aan je persoonlijke voorkeur. Het duidelijke bedieningsscherm en de intuïtieve menukeuzes maken het gemakkelijk om je favoriete koffie te selecteren en aan te passen. Je ingestelde koffievoorkeuren worden hierbij opgeslagen en je kunt in het vervolg zo weer genieten van een perfecte koffie.

De koffiespecialiteiten, zoals cappuccino en latte macchiato, zijn verrukkelijk dankzij de machine's vaardigheid om perfect opgeschuimde melk te produceren. Het design van de Siemens TQ905R09 is stijlvol en praktisch, en het is eenvoudig om koffiedik en overtollig water weg te gooien. De machine is vrij vors qua grootte maar staat toch erg netjes op het aanrecht. De machine is niet perse veel stiller dan andere machines, maar maakt een aangenamer geluid.

Enkele nadelen zijn het ontbreken van de mogelijkheid om reeds gemalen koffie te gebruiken en de prijs, die in een hogere prijsklasse valt. Ondanks deze nadelen biedt de Siemens TQ905R09 een heerlijke koffie-ervaring voor degenen die waarde hechten aan aanpassingsvermogen.

Pluspunten

• Zeer uitgebreide mogelijkheden
  • Gemakkelijk schoon te maken
  • Lekkere opgeschuimde koffies
  • Mooie duidelijke bedieningsscherm
  • Heldere keuzes in het menu

Minpunten

• Ontbreken van invoer van reeds gemalen koffie
  • De prijs

Mark B 18-10-2023

Voor elke koffieliefhebber wat wils

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Na het uitpakken van de Siemens EQ905r09, een volautomatische koffiemachine, was ik aangenaam verrast.

De installatie verliep soepel en snel. De machine, hoewel groot en stevig, gaf mij meteen een gevoel van kwaliteit. Het instructieproces was goed uitgelegd in de handleiding en werd na het inschakelen van de machine overgenomen door een duidelijk en informatief groot scherm met animaties. Het koppelen aan de Home Connect App was een fluitje van een cent, vooral omdat ik al een account had voor een ander apparaat thuis.

Een klein minpuntje was dat ik moeite had om de uitloop te demonteren voor het reinigen. De uitloop voelde ook wat goedkoop en plastic aan in vergelijking met de rest van de machine. Na wat onderzoek op YouTube vond ik uiteindelijk de juiste methode om het schoon te maken. Misschien was ik aanvankelijk te voorzichtig, maar met wat oefening kreeg ik het voor elkaar.

Wat mij meteen opviel, was hoe stil de machine was bij het zetten van koffie, vooral vergeleken met mijn oude koffiemachine.

De Siemens EQ905r09 biedt een indrukwekkend scala aan mogelijkheden. Je kunt de instellingen aanpassen voor verschillende soorten koffie en als je de ultieme controle wilt, is er zelfs een barista-modus waarin je de fijnste details kunt aanpassen. En als je favoriete koffie er niet tussen staat, kun je deze eenvoudig toevoegen aan het geheugen van de machine via de app.

Ik was oprecht blij met de smaken van de koffie en espresso die ik heb geprobeerd. Ze waren duidelijk beter dan wanneer ik dezelfde bonen en recepten gebruikte in mijn "oude" machine. Ik denk dat de "slimme" zetunit hier zeker aan heeft bijgedragen.

Het onderhoud van de machine wordt goed aangegeven, zowel op de machine zelf als via de app. Het spoelen van de machine gebeurt automatisch bij het aan- en uitzetten. Het melkreservoir en veel andere onderdelen kunnen gemakkelijk in de vaatwasser worden gereinigd. Er is ook een optie om het melksysteem grondig te reinigen, en het grote scherm begeleidt je stap voor stap, waardoor het hele proces intuïtief is.

Een klein nadeel zijn de lekbak en de residuschaal, die nogal klein zijn en dus vaak moeten worden geleegd. Bovendien is de uitloop van de lekbak zo smal dat je er met een afwasborstel nauwelijks bij kunt komen. Hetzelfde geldt voor het rooster waar je de kopjes plaatst, dat moeilijk te drogen is vanwege de vormgeving.

De vormgeving van de machine is verder robuust en straalt kwaliteit uit. Het grote display valt direct op en werkt probleemloos. Persoonlijk had ik graag gezien dat het display iets meer schuin op het apparaat stond, zodat het nog beter zichtbaar en bedienbaar zou zijn.

Afgezien van deze kleine details, ben ik van mening dat de Siemens EQ905r09 een doordacht en hoogwaardig koffiezetapparaat is.

Pluspunten

• super stil
  • vele koffiespecialiteiten
  • grote display
  • mooie melkschuim
  • bediening via app

Minpunten

• kleine koffieopvangbak
  • ontwerp lekbak ivm schoonmaken
  • kwaliteit koffie uitloop

i***@r************ 09-03-2023

Zet de Siemens EQ900 aan en geniet ervan.

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

offie is een feest! Zet de Siemens EQ900 volautomaat aan en geniet ervan. Je hebt de keuze uit verschillende soorten koffie en diverse programma's.
De volautomaat is voorzien van een barista-modus waarmee je heerlijke espressokoffie en kopjes kraakverse koffie

De Siemens EQ900 TQ905R09 Zwart perfect voor jou!
Deze volautomatische koffiemachine is ontworpen om het geluid tot een minimum te beperken, zodat u ongestoord kunt genieten van uw favoriete kopje koffie.
Met 29 verschillende koffiespecialiteiten om uit te kiezen, vind je gemakkelijk de perfecte voor jouw smaak. Ook pas je de sterkte, hoeveelheid koffie en melk, temperatuur, maling en zetsnelheid naar wens aan.
Bovendien bedien je de machine zelfs via de app, waarmee je toegang krijgt tot internationale koffiespecialiteiten en met grote groepen een lijstje maakt zodat je de volgorde van de drankjes die de machine bereidt zelf bepaalt. Wilt u in één keer een grote hoeveelheid koffie zetten, geen probleem! De machine heeft een koffiepotfunctie waarmee je een hele kan koffie zet. Met zijn hoogwaardige constructie is de Siemens EQ900 TQ905R09 Zwart een geweldige keuze voor iedereen die op zoek is naar een duurzame koffiemachine. Een stille machine met eersteklas bouwkwaliteit

Pluspunten

• Weinig geluid
  • Veel Keuzes
  • Eigen Settings kunnen opslaan

k*****************@g******** 08-03-2023
Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Het apparaat wordt geleverd in een enorme doos waarna blijkt dat de verpakking van de machine zelf gelukkig wat kleiner is maar ook flink te noemen. De machine is heel degelijk verpakt omringt met piepschuim. De machine is zwaar en voelt heel degelijk aan. Touchscreen is ook robuust en oogt heel modern. Bij het aanzetten wordt je netjes door een menu geleid om alles in te stellen. De machine heeft alle mogelijkheden die je maar kunt wensen wat betreft koffievariaties en instellingen! Het melkreservoir is vrij groot, genoeg om meerdere Latte Machiatto's mee te zetten. Minder leuke keuze van Siemens vind ik dat de melkkan niet volledig in het apparaat sluit waardoor het reservoir wat uitsteekt aan de zijkant. Naar mijn idee was het mooier geweest om die gewoon helemaal in het apparaat te laten sluiten voor het design. Het bonenreservoir is groot genoeg en handig te vullen. Daarnaast is de watertank gemakkelijk los te maken en uit het apparaat te tillen. Enigste punt van aandacht is dat de watertank omhoog moet worden getild waardoor dit apparaat niet gemakkelijk onder je keukenkastjes is te plaatsen. Deze machine lijkt me dan ook vooral erg geschikt voor kleine bedrijven of particulieren die heel veel koffie drinken wat ook de prijs van dit toestel weer goed maakt.

LD 16-01-2023

Siemens EQ900

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Hij ziet er mooier uit dan zijn voorgangers, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Wel maakt hij iets meer geluid dan het vorige model, dit lijkt wel inmiddels wat afgenomen of ik ben er aan gewend geraakt.

Smaak is even zoeken, omdat de mildere standen van dit apparaat meer overeenkomen met de sterkere smaken op het vorige model.

De warmhoudplaat gebruik ik zelf niet, spoelen met warm water is vermoed ik energiezuiniger.

Onderhoud is vrij simpel en je wordt door het apparaat stap voor stap begeleid daarin.

Deze lijn heeft ook meer koffie varianten dan zijn voorganger voor de liefhebbers, zoals Americano en nog enkele andere.

Al met al ben ik best tevreden over het apparaat en kan ik dit iedereen aanbevelen, maar persoonlijk zou ik er wel een nemen met een dubbele bonen reservoir.

Pluspunten

• Elektrische maalgraad
  • Grote bonenreservoir

Minpunten

• Melkschuimer schuimt niet altijd even goed
  • Geen optie voor gemalenkoffie

Joy 12-01-2023

Zeer uitgebreid instelbaar

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Na jaren een zeer goede koffiemolen met piston espressomachine te hebben gehad, had ik recentelijk helaas geen tijd meer om hier gebruik van te maken. Het was daarom tijd voor een volautomatische oplossing. Na overweging van verschillende opties, heb ik uiteindelijk gekozen voor de Siemens EQ900 vanwege de uitgebreide instelmogelijkheden. In de baristamodus kunt u werkelijk alles instellen aan uw koffie, zoals het aantal milliliter en de maalgraad. Hoewel de installatie enige tijd in beslag heeft genomen en de handleiding duidelijker had gekund, is het uiteindelijk gelukt. Inclusief het installeren en connecteren van de app was ik ongeveer een half uur bezig. Sindsdien zet ik weer heerlijke koffie, zelfs met behulp van de app. Een bijkomend voordeel is dat u direct na het zetten van een kopje een nieuwe kop kunt zetten, wat bijvoorbeeld handig is voor cappuccino's. Echter, voor espresso's is dit minder handig omdat het kopje dan niet voorverwarmd is. Ook is het aan te raden om de voorspoelfunctie uit te zetten als u het apparaat via de app aanzet of de standby-tijd wat ruimer in te stellen. Het melkreservoir is eenvoudig uitneembaar en kan in de koelkast worden gezet.

Pluspunten

• Instelmogelijkheden
  • Goede melkschuimer
  • Schitterend design

Minpunten

• Waterreservoir aan zijkant

RichardSp 12-01-2023

Mooi apparaat met heel veel mogelijkheden

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

De eerste indruk bij het openmaken van de doos is dat het een fantastisch afgewerkt apparaat is. Het installeren ging prima. Alleen het klepje waar de koffie uitkomt krijg ik niet los, dus kan niet alle folie verwijderen. Geweldig om alles naar je eigen smaak en wensen in te kunnen stellen en je eigen profiel aan te maken. Iedere gebruiker in huis heeft een eigen profiel waarbij de meest gangbare koffiesoorten zijn afgestemd op de persoon. Iets meer koffie, iets meer melk of als je een lievelingsbeker hebt: iets minder inhoud. Hij maakt ook inderdaad minder geluid dan de vorige versie bij het malen en zetten, dat is heel prettig. Wat ik wel mis is de optie voor filterkoffie, die zat wel bij de vorige Siemens en is voor mij eigenlijk een must. Schoonmaken van de lekbak en de zetgroep is er op vooruit gegaan met de vorige versie. Dat is binnen no time gedaan. Ook de waterbak is heel mooi weggewerkt en kan veel meer in. Afgezien van de afwezigheid van filterkoffie dus helemaal tevreden.

Pluspunten

• Mogelijkheden
  • Minder geluid bij malen

Minpunten

• Prijs
  • Geen filterkoffie mogelijkheid

Leo Logister 08-01-2023

Super machine

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

De EQ.900 laat zich makkelijk instellen Je bent dus binnen no time aan je eerste kopje koffie. In de keuken is het een echte eyecatcher, het scherm is super gaaf. Aan de keuze is bijna niets meer toe te voegen en mocht je dat toch willen, dan kan er altijd nog wat extra's bij via de wifi. Per koffiesoort is echt alles in te stellen, hoeveelheid, maalgraad, contacttijd, temperatuur. Wil je deze opties ook persoonlijk instellen, dan kun je binnen je eigen profiel je eigen koffiekeuzes en instellingen hiervoor erin zetten. Melksysteem is ook top. Aan zijkant erin klikken en klaar, schoonmaken ook super makkelijk. Het kost wat, maar dan heb je ook wel een topper te pakken.

• Instelmogelijkheden
  • Gemak

dennis 05-01-2023

super koffie apparaat

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

om in 1 woord te zeggen, top apparaat.
super mooi design en super koffie.
makkelijk in gebruik en voor wie wil is de barista modus helemaal top.
daar kan je je koffie helemaal met afstellen hoe sterk of maling jij wilt.
wat ook heel fijn is dat je eigen koffie kan opslaan.
en ook iedereen een eigen naam heeft in het apparaat.
ook fijn dat je elk koffie recept in huis hebt waar jij zin in hebt.
voor mij was de optie thermoskan super voor me werk.
1 druk op de knop en een volle kan.
heb zelf altijd jura gehad maar dat is voorbij wij gaan voortaan voor de siemens.
de koffie smaak is zo lekker intens en de maling is ook veel stiller als de jura.

ik kan maar 1 ding zeggen dit is voor ons het ultieme apparaat

Pluspunten

• smaak
  • warmhoud functie
  • koffiekan functie
  • barista modus

Minpunten

• melf had warmer gemogen

Nadia020 05-01-2023

Indrukwekkend veelzijdig apparaat

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Mijn man en ik hadden het genoegen om dit prachtig vormgegeven apparaat te testen. Ik had niet verwacht dat een apparaat met zoveel verschillende functionaliteiten plug-and-play uit de doos zou komen. De installatie en het aansluiten van het apparaat zijn erg intuitief. Dit komt voornamelijk door het grote kleurenscherm waarop duidelijk alle stappen staan beschreven. Zelfs het configureren van de smart functionaliterit voor zowel iOS als Android is kinderlijk eenvoudig.

Over de verschillende koffie functies kan ik kort zijn we hebben alleen de cappuccino. latte en de crema koffie uitgeprobeerd. Hierin is het apparaat met vlag en wimpel geslaagd. Persoonlijk vind ik onze vertrouwde Wakuli koffiebonen veel betere koffie geven in de Siemens eq900. De sterkte, de intensiteit, looptijd, het volume en de temperatuur van de verschillende soorten koffiebereidingen zijn los in te stellen of als presets te kiezen. Er zijn erg veel keuzes en er is voor ieder wat wils. Er is zelfs een functie waarmee je een hele kan (750 ml) loeihete koffie kunt zetten, dit was erg handig toen er bij ons mesnen op bezoek kwamen.

De losse melkkan laat zich makkelijk loskoppelen om vervolgens rechtop in de deur van de koelkast te bewaren. Ik heb me wel rot gezocht naar de losse melkslang (die beschreven staat in de handleiding) waarvan ik in de veronderstelling was dat deze geleverd was. Dit syteem vinden wij handiger aangezien wij met ons huidige koffiezetapparaat gebruik maken van kleine pakjes melk waarin we de slang hangen. Nou heb ik begrepen dat je deze los kunt bestellen.

De Siemens eq9 100 ziet er aan iedere kant prachtig uit en is daardoor prima op een kookeiland te plaatsen. Verder is het apparaat zo vormgegeven dat je makkelijk onder en rondom het apparaat schoon kan houden. Het enige nadeel op gebied van reinigen is dat de lekbak niet wat aan de kleine kant is. Wij vangen dit, net als bij ons huidige apparaat, op door altijd een roestvrijstalen kannetje voor en na het koffiezetten te plaatsen. Hiermee voorkomen we dat we het spoelwater iedere keer uit de spoelbak moeten spoelen.

Elk aspect van dit apparaat is stiller dan ons huidige apparaat. Dit is met name te merken tijdens het malen van de bonen.

De De Siemens eq900 is al met al een ontzettende aanrader en maakt de hoge verwachtingen meer dan waard.

Pluspunten

• Zet echt heet theewater
  • Muisstil voor een espresso volautomaat
  • Vele configuraties mogelijk

Minpunten

• Geen divider voor verschillende soorten bonen
  • Wel melkkan geen los melkbuisje voor in melkkarton

Daan87 04-01-2023

Fijn aparaat

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Ik ben onlangs in de gelegenheid geweest om de Siemens volautomatische koffie machine EQ.900 te testen en ik ben onder de indruk van het gebruikersgemak van dit apparaat. Wat mij vooral beviel, was de grote hoeveelheid opties die beschikbaar zijn voor het maken van koffie. Van espresso tot cappuccino, het is allemaal mogelijk met deze machine. Ook het onderhoud van het apparaat is eenvoudig, met duidelijke instructies voor het reinigen en ontkalken van de machine. Bovendien is de bediening van de machine intuïtief en gemakkelijk te begrijpen, wat het gebruik ervan nog prettiger maakt. In het algemeen ben ik zeer tevreden met de Siemens EQ.900 en ik zou het zeker aanbevelen aan anderen die op zoek zijn naar een gemakkelijk te gebruiken koffieapparaat met veel opties. Als je op zoek bent naar een apparaat dat je de mogelijkheid geeft om verschillende soorten koffie te maken en dat gemakkelijk te onderhouden is, dan is de Siemens EQ.900 een geweldige keuze.

Pluspunten

• Stil
  • Snel

Minpunten

• Spoelt vaak

Puckp 04-01-2023

vetrouwd genieten

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Ik ben zelf al lange tijd fan van de siemens koffieautomaten, momenteel heb ik een ingebouwde koffieautomaat met ruim 10.000 kopjes op de teller en nog steeds tevreden. Vanwege een aanstaande verhuizing heb ik Siemens TQ905R09 koffieautomaat gekocht. Na het uitpakken heb je in een handomdraai je eerste kopje koffie gezet, dit gaat erg gemakkelijk a.d.h.v. de instructies op het mooie aanraakscherm. De koffieautomaat is een plaatje en kan gewoon op het aanrecht/keukeneiland gezet worden. Aan alle kanten ziet de koffieautomaat er mooi afgewerkt uit met RVS en aan de voorzijde zwart. Er zijn veel kwaliteit verschillen tussen koffieautomaten. Wat mij o.a. opvalt is dat deze koffieautomaat echt stiller is vergeleken met andere merken. Stiller bij het malen van de bonen en bij het bereiden van het melkschuim. De smaak van de koffie, ik drink zelf vaak zwarte koffie en soms cappuccino, is van dezelfde vertrouwde kwaliteit als mijn huidige koffieautomaat. Het mooie van deze koffieautomaat is dat je heel gemakkelijk de maling kan aanpassen via de display. De koffie is ook lekker heet en heeft een mooie crème laag. Er is een ruime keuze in koffie varianten met melk(schuim). Deze worden ook goed gezet. Wel zou ik als tip meegeven dat je niet te koude melk gebruikt. Het melkreservoir sluit je eenvoudig aan, na gebruik zorgt de autoMilk Clean functie ervoor dat het melksysteem weer schoon is. Elke 29 koffiespecialiteiten kan per keer naar wens aangepast worden. Denk aan: Sterkte, Hoeveelheid, Melkaandeel, maalgraad en temperatuur. Het is leuk om daarmee te experimenteren, je voelt je bijna een echte barista. Zodra je eigen koffie hebt samengesteld kan je deze in je profiel zetten en/of als favoriet kenmerken, zo vind je snel jouw lekkerste koffie in het menu terug. Kortom, deze koffieautomaat is een lust voor het oog waar iedereen jaloers op is. Het is makkelijk te bedienen via het grote display (of telefoon) en produceert heerlijk diversiteit aan koffiespecialiteiten.

Pluspunten

• Stil
  • Display bediening is intuïtief
  • Koffie temperatuur
  • autoMilk Clean functie
  • Barista modus

Minpunten

• Melk kan wat koud zijn

jamesbond007uk 03-01-2023

Super mooi espresso volautomaat

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Sinds begin december hebben wij de volautomaat Siemens TQ905R09.
Wij zijn erg blij om deze te mogen testen van Siemens.

Deze werd bezorgd in een groot doos en tijdens het uitpakken keek ik er al erg naar uit om het snel te mogen testen. Met deze machine kan je 29 koffie soorten mee zetten.
Het grote scherm is echt een Eye-catcher. Na het uitpakken heb ik het direct aangesloten omdat ik op het Internet had gelezen dat je goed wordt begeleid tijdens de configuratie. Gelukkig is dat bijna helemaal correct. Het enige wat ik later tegenkwam is dat er nog een stuk oranje tape op de koffiedik zat (waar de koffiedik moet afvallen in de afvalcontainer). Gelukkig gaf dit geen problemen bij eerste paar keer koffie zetten. De waterbak is ook heel eenvoudig te vullen. Deze zit aan de rechter kant van de volautomaat.

Wauw, wat een mooi apparaat en mooi stil. Mooi zilver ombouw kast en de voorkant is mooi zwart. Tijd om het eerste kop koffie te zetten. Was even uitzoeken hoe je de koffie moest zetten, maar dat was even wennen, maar het scherm is zeer intuïtief. Je kan de koffie sterkte kiezen, maalgraad etc. Eerste bak koffie was ook erg lekker. De bonen worden ook automatisch herkent waarbij een en ander automatisch wordt ingesteld. Deze kan en mag je ook altijd naar eigen wens aanpassen. Vooral in de Baristo mode heb je de alle vrijheid om je eigen bakkie koffie te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld Cappuccino of Latte Macchiato selecteert, kun je ook de melk en koffie verhouding kiezen. Zo maak je je eigen lekkere koffie. Echt heerlijk. Uiteraard moet je zelf even wat chocolade of kaneel poeder toevoegen voor de extra lekkere smaak.

De melkkan kun je makkelijk aansluiten en weer afkoppelen zonder enig gemors van de melk. Zo houd je je melk lekker koel in de koelkast.

Zijn er ook nog nadelen aan deze espresso koffie volautomaat? Ja zekers. Gelukkig is er niets helemaal perfect. Je zult echt regelmatig je afvalwater en de koffiedik moeten legen. Eigenlijk meer dan ik zou willen. Dit is aangezien wat deze volautomaat allemaal kan, geen groot nadeel. Je houd immers dan alles wel mooi schoon en netjes. Wat ik wel jammer vind is dat het rooster waar je je kop opzet, wel makkelijk krast. Mijn koffie automaat staat aan de rechter kant in de keuken, tegen de muur. Hierdoor moet ik de volautomaat (wat op een placemat staat, dus makkelijk te verplaatsen), bij het vullen van de waterbak even naar links moet schuiven voordat ik deze kan uitnemen. Is voor mij geen probleem.

Pluspunten

• Eyecatcher in keuken
  • 29 koffie soorten
  • Erg stil
  • Veel instel mogelijkheden

Minpunten

• Waterkan aan rechterkant
  • Lekbak en koffiedik vaak legen

tanja221 03-01-2023

bevalt erg goed, zeker een aanrader

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

vind het een prachtig apparaat grote watertank groter als het gemiddelde apparaat ideaal met het werken van profielen mooie schuimlaag alleen de melk wordt niet heel warm verder super dat je er een kan koffie met kunt maken verder is hij vrij stil en de smaak van de koffie is gewoon fantastisch vol van smaak geweldig mooie uitstraling ook de jeugd vindt het super om morgens warme melk te nemen alleen deze is niet echt warm maar dat gaan we nog ff uitzoeken verder kunnen nu alle andere machines weg de waterkoker de gewoon filterkoffie allemaal overbodig kan allemaal met de volautomaat

Pluspunten

• grote watertank
  • fijn in gebruik

Minpunten

• melk word niet zo warm

Sandra 03-01-2023

Keuze is reuze!

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

De keuze is reuze! Wat een fijn apparaat. Door de grote display is het apparaat makkelijk te bedienen en zie je ook meteen wat voor koffie je selecteert. De profielen die je kan aanmaken zijn een groot voordeel, net zoals de verlichting en de mogelijkheid je koffie naar persoonlijke smaak aan te passen. Wij zijn fan!

Pluspunten

• aanbod
  • gebruiksvriendelijk
  • verlichting
  • display

Minpunten

• prijzig

Harun 03-01-2023

Espresso Volautomaat - EQ900 - Zwart

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Wij hebben ons siemens EQ900 bijna 3 weken in gebruik. Hij is goed en netjes bij ons geleverd. Toen ik hem uitpakte vond ik het een hele mooie design hebben en paste heel leuk op onze aanrecht. Ik vond de handleiding die er bij zat niet zo overzichtelijk. Achteraf verliep de installatie super simpel. Je word goed begeleid via het grote scherm. Wat ik ook fijn vond is dat er een filter bij zat die je in de watertank vastzet voor gefilterde water. Ik had stiekem gehoopt dat er bonen bij zaten om snel te kunnen testen, maar was niet het geval. Nu nog verder uitzoeken welke bonen in smaak vallen.
Koffiemachine beschikt over een brede keuzemenu waaruit je weer je eigen profiel kan vormen met je eigen koffiekeuzes, ook wel handig! Zo kun je koffie instellen op sterkte, warmte, hoeveelheid koffie en koffie/melk verhouding.
Het is verder een hele stille machine en melk reservoir kan je eruit halen en in de koelkast zetten en weer bij gebruik er weer vastzetten, maar enige vervelende is dat het steeds aan het spoelen is bij ieder koffie die je wilt zetten. Zo raakt de lekbak steeds vol.

The Cyberdude 03-01-2023

Lekkere koffie met de Siemens TQ905R09

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Afgelopen (Kerst)dagen heb ik de Siemens koffie espresso automaat veelvuldig kunnen testen. Altijd leuk om je gasten verschillende soorten koffie voor te kunnen zetten.

Installatie en design:
In de doos zaten naast natuurlijk het espressoapparaat, ook een doosje met de handleidingen in diverse talen en test strips voor de water hardheid. In de melkkan zaten nog een waterfilter van Brita en een gereedschap om het waterfilter te plaatsen. Het installeren van het apparaat was vrij eenvoudig. Als je het apparaat aansluit geeft het display duidelijk aan wat je moet doen. Ik had wat moeite met het installeren van de home connect app met de WiFi. Hij zag, hoe vreemd ook, alleen het netwerk van de buren tenminste zo leek het. De oplossing die geboden werd was wel grappig. Breng het apparaat dichter bij de router. Ik zie het me al doen om het apparaat op te pakken en naar de meter kast te brengen. Later bleek dat er een hele lijst met WiFi netwerken onder stond maar die had ik niet gezien. Daarna was het verbinden het bekende appeltje-eitje.

Ik vindt het een mooi apparaat. Veel rvs en zwart, ziet er chic uit. Bij het koffie maken brand er wit led licht op het rooster waar je het kopje plaatst. Het touchdisplay is erg helder en duidelijk af te lezen. Bediening gaat erg makkelijk via dit scherm. Het is wel een grote zware jongen. Ongeveer 12 kg zwaar en de afmetingen zijn 40 cm hoog, 32 cm breed en 47 cm diep. Je moet er dus wel de ruimte voor hebben op je werkblad.
Een nadeel voor ons is dat de watertank aan de rechterzijde zit. En wij hebben hem rechts op het werkblad staan tegen een hoge kast aan. Dat betekent dus bij het water bijvullen het apparaat verschuiven. Niet erg handig. Het melkreservoir zit aan de linkerzijde en het koffiedik bakje zit als een los bakje in de lekbak. Deze constructie ziet er niet zo stevig uit maar over de duurzaamheid kan ik nu nog niet zoveel over zeggen.

Gebruik:
Er zijn heel veel instelmogelijkheden voor de verschillende koffiesoorten die je kunt maken. Er zijn profielen die je kunt aanmaken met je favoriete koffiesoorten. Je kunt kiezen voor de klassieke standaard dranken en voor coffeeworld daarin staan standaard dranken die je met homeconnect kunt uitbreiden. Je kunt de maalgraad van de bonen instellen, hoeveelheid koffie, temperatuur van de koffie, verhouding melk/koffie enz. Ik moet nog heel veel dingen uitproberen waar ik nog niet aan toegekomen ben. Het melkreservoir kun je van het apparaat afhalen en in de koelkast bewaren. Handig! Het geluid valt mij erg mee. Soms heb je koffiemolens waarbij je elkaar gelijk niet meer kunt verstaan maar hier valt dat reuze mee. Ook het koffiezetten zelf maakt niet erg veel geluid. Wat ook handig is dat er een koffiekopjes verwarmer op zit. Je kunt je kopje omgekeerd op het apparaat zetten, de verwarmer inschakelen en na enige tijd zijn je kopjes opgewarmd.

Vervolg:
De komende tijd ga ik zoveel mogelijk instellingen uit proberen om deze hier te delen. Wordt dus vervolgd.

• Heel veel instel mogelijkheden
  • Maakt prima koffie

Minpunten

• Waterreservoir aan de zijkant
  • Kan niet zo goed overweg met haver melk

Patrick Damsteek 16-12-2022

Siemens TQ905R09

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

De koffiemachine ziet er met het grote kleurenscherm heel futuristisch uit. En hij heeft een geweldig design. De machine heeft het bedieningsgemak van een smartphone. Dit maakt de machine gebruiksvriendelijk. Het waterreservoir is mooi weggewerkt. Het aantal voor geprogrammeerd koffie soorten is enorm. En allemaal aan te passen naar je eigen wensen/voorkeur. Het melk op schuim systeem werkt erg prettig. Hij is zeer makkelijk te reinigen en een groot voordeel dat hij heel stil is. Veel stiller dan mijn vorige apparaat.

Pluspunten

• Fluister stil
  • Gebruiksgemak
  • Veel soorten koffie

Minpunten

• Lekbakje erg klein
  • Koffie opvang bakje erg klein

JanSL 16-12-2022

Zeer luxe en degelijke alleskunner

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

We maken al 9 jaar gebruik van een (instapmodel) espresso appraat tot onze volle tevredenheid.
Nu kregen wij de kans om deze Siemens EQ900 te testen: een apparaat uit het top segment !

Ik ging de test een beetje sceptisch in: Leuk zo'n groot touchscreen, maar waarom niet gewone knopjes ?
Vol goede moed ging ik het apparaat testen en werd er iedere dag een beetje enthausiaster over.

Installeren
-----------
Zodra je de stekker in het stopcontact stopt, start de machine op en laat op het scherm stap-voor-stap zien wat je moet doen (bv filter installeren, melkreservoir voorbereiden etc). Meteen zie je al dat het scherm en de gebruikersinterface van hoog niveau zijn.

Design
------
De EQ.900 is aan espressomachine uit het topsegment en dat merkt je meteen aan het ontwerp en afwerking.
Supermooi en groot scherm, eenvoudig te bedienen, reageert snel en de 'graphics' zien er enorm goed uit.
De voorkant is van zwart kunstof, maar de zijkanten, achterkan EN bovenkant zijn afgewerkt in roestvrijstaal.
En dan ook in hoogwaardig RVS. Doordat de achterkant er ook netjes uitziet, zou je deze machine op een kookeiland kunnen plaatsen.

Onze vorige espressomachine heeft een brede watertank die je aan de voorkant eruit kan schuiven. De Siemens heeft een hoge, lange en smalle tank die je aan de zijkant moet laten "neerkomen" en dan naarbinnen moet drukken. Heel ander principe, heeft even gewenning nodig, maar als je het eenmaal doorhebt, gaat de watertank bijna vanzelf en geruisloos naar het apparaat toe.
Er zit ook een smal kijkvenster vooraan de tank om te zien hoeveel water er nog in zit.
Met een 2,3 liter tank kun je er behoorlijk lang mee doen.

Alles aan dit apparaat straalt degelijkheid uit. Ook de lekbak (met geintegreerd bakje voor de koffiedrap). Deze glijdt erg soepel erin en eruit.
Is maar goed ook, want deze handeling moet je vaak uitvoeren: de waterlekbak is al vol na ongeveer 7x aan-en-uit zetten en bij ongeveer 7 dranken.
Bij het opstarten en afsluiten van het apparaat spoelt hij (net als alle andere espressomachines) en dit vangen wij op in een apart bakje. Dan nog moet je iedere dag de lekbak legen.

Zo'n kleine lekbak komt door het desgn van het melkreservoir: deze klik je er aan de zijkant in, dus die neemt ruimte in waar de lekbak had kunnen zitten.
Het melkreservoir is erg eenvoudig in gebruik en de rechte achterkant maakt, dat je hem makkelijk in de koelkast tegen de want kan zetten (neemt dan relatief weinig ruimte in beslag).

Ik zei al dat dit apparaat goed op een kookeiland staat, maar ik verwacht dat de meeste mensen 'm tegen een muurtje op het aanrecht willen zetten. En dan is het ontwerp iets minder praktisch. Aan de linkerkant moet je ruimte hebben om de melkkan erin te schuiven, aan de rechterkant moet je ruimte hebben om het waterreservoir in-en-uit te nemen.

Het bonenreservoir is erg groot en gaat lang mee. Bovendien is de bonenmaler echt ontzettend stil: je merkt dat Siemens werk heeft gemaakt om dat geluid te dempen en dat is goed gelukt.

Een handig ontwerpaspect is de verzonken zijkant / bodem. Als je het aanrecht afdoet, kun je met je vaatdoekje tot ongeveer 5cm onder de behuizing komen en het daar ook schoonmaken.

Op zo'n luxe apparaat zit ook een kopjeswarmer: een plateau bovenop. Ik heb dit 1x getest. Het duurt bijna een half uur voordat dit plaatje echt warm begint te worden. Daarna moet je je kopje er nog eens 10min op zetten om er profijt van te hebben. Spontaan een kopje koffie zetten zit er dan niet meer in.

En dan is er koffie
-------------------
Met ons vorig apparaat kon je kiezen uit een espresso, een lungo of een kopje theewater.
De keuzemogelijkheden op deze Siemens is enorm groot.
Niet alleen is de keuze erg groot, je kan ook nog eens veel instellen om de smakk van je koffie product te fine-tunen:
maalgraad (minder of meer bitter), sterkte (minder of meer koffie), volume (ml), temperatuur, contacttijd (hoe langzaam moet het water door de bonen).
En dit alles kun je supereenvoudig opslaan in he eigen profiel (onder een eigen naam). Ieder profiel kan ook nog eens z'n eigen mooie achtergrond kiezen.

Om de smaak goed te vergelijken, gebruiken we onze standaard bonen. Het eerste kopje espresso smaakte nogal anders dan ik gewend was (niet lekker). Dan begint het process om instellingen te veranderen, maar ik kon de juiste smaak niet vinden. Maar omdat er zoveel verschillende koffieproducten in zit, kun je makkelijk iets anders proberen: de Espresso Doppio. En dat was meteen een succes ! En als koffie na het eten neem ik nu wel eens een Ristretto: hele andere smaak maar wel lekker. Wel moet je de standaard temperatuur van 95gr verhogen naar 98gr, want anders koelt je koffie te snel af.

Tijd voor een melkproduct: mijn vrouw drinkt graag cappuchino. Voorheen gebruikten we een aparte melkopschuimer, nu het gemak van de ingebouwde melkreservoir. Standaard gaat er eerst melkschuim in je kopje, daarna de koffie: hiermee hou je geen schuim meer over. Gelukkig kun je deze volgorde omdraaien en krijg je beter schuim. Doordat de schuim met stoom wordt gemaakt en niet met een kloppertje, is de schuim niet zo sterk als met een aparte melkopschuimer. Ook krijgt de Siemens de melk niet zo warm, waardoor je de cappuchino (of elk ander melkproduct) snel moet opdrinken.

Ik denk dat je daarmee meteen het belangrijkste nadeel van deze volautomaat te pakken hebt: lauwe melkproducten.
Onze dochters drinken na school (met koud weer) graag warme chokomel. Dit is eenvoudig te maken met de Siemens, maar hij is bij lange na niet warm genoeg. Nu komt het pannetje melk op de inductieplaat toch weer te voorschijn.
Maar dankzij de ingebouwde melkfunctie heb ik nu eens een espresso machiato geprobeerd: en dat is goed bevallen.
Ook de latte machiato ziet er goed uit.
Wil je twee melkproducten tegelijk ? Geen probleem: eerst een knopje indrukken en dan start.

Er zit ook een functie op om een kannetje koffie te zetten. Handig als je bezoek hebt en ze drinken allemaal (zwarte) koffie.
Gelukkig hadden wij een metalen maatbeker van 1 liter (15cm hoog): deze past perfect onder de uitlaat.
Je kan kiezen tussen 250ml, 500ml of 750ml. Verbazingwekkend was dat er echt hete koffie getapt werd.

Ook het zetten van een kopje thee is mij erg goed bevallen. Met het oude apparaat kwam het water uit het stoompijpje.
Dit maakt niet alleen enorm veel herrie, maar je moet je theeglas omhoog houden tot'ie klaar is. En dan krijg je nog een beetje schuim op je thee.
Niet bij de Siemens: gewoon je glas onder de uitlaat zetten en start drukken. In alle rust krijg je theewater dat niet schuimt als er een theezakje inkomt. En hij is nog heet ook. Omdat onze jongste dochter graag een beetje koud water bij de thee wil, kies je een lagere hoeveelheid water, slaat dit supersnel op in een profiel en geeft het een eigen naam.

Als je het apparaat uit zet, krijg je nog de waarschuwing om de melkkan terug in de koelkast te zetten. Erg handig, wat hij valt totaal niet op en je vergeet het snel.

Home Connect App
----------------
Voor de liefhebbers: deze EQ.900 is ook eenvoudig op de Home Connect App aan te sluiten. Dan krijg je meteen meldingen als bv. het water op is, maar ze ziet ook statistieken hoeveel kopjes koffie en zo je ermee gezet hebt....en hoeveel kopjes je nog kan zetten tot de volgende ontkalkingsbeurt.
In de 13 dagen dat ik 'm nu getest heb, zijn er 48 kopjes koffie gezet, 67 melkproducten, 8 glazen warme melk, 3,4liter heet water een 22 glazen thee. En over 912 kopjes moet het ontkalkingsprogramma een keer draaien.

De App heeft ook een Playlist feature: je kan dan als een ober bij je bezoek de bestelling opnemen en het apparaat gaat deze dan 1-voor-1 afwerken.
Je moet wel bij ieder product allerlei instellingen invoeren, wat best tijdrovend is. Ik heb dit 1x geprobeerd: het apparaat stopte na het eerste product.
Siemens heeft dus een oplossing gevonden voor een probleem die er nog niet is.

Zijn er dan geen nadelen aan deze volautomaat ?
-----------------------------------------------
Toch wel. Hier een opsomming waar ik tegenaan ben gelopen:
-- De melk is lauw. Zowel in een koffieproduct als in een beker warme melk
-- Het opwarmplaatje warmt je kopje nauwelijks op
-- Als het melkreservoir in het apparaat zit, kun je geen theewater pakken
-- De lekbak ik klein, maar het bakje met het koffieresidu ook
-- Als je de koffieresidue-bakje leeg wilt gooien, lekt er wat koffiewater uit
-- Het is in 8 dagen tijd al 3x voorgekomen, dat er bij een cappuchino alleen stoom uitkomt i.p.v. melkschuim.
De koffie is dan nog niet verloren: je selecteert dan de optie "melkschuim" en kan je capu dan alsnog afmaken.

Pluspunten

• Veel koffie variaties
  • Degelijk en mooi ontwerp
  • Eenvoudige bediening
  • Superstil !

Minpunten

• Melk is lauw
  • Prijs

frankbeijer 13-12-2022

Mooie machine, maar ook prijzig!

Geschreven voor: Siemens TQ905R09

Het is een zeer mooi apparaat wat makkelijk is in gebruik. Er is veel variatie in koffiekeuzes en deze zijn ook allemaal eenvoudig aan te passen. Het valt ons verder op dat de machine erg stil is, wat voor ons een dikke plus is.

Het grote scherm en ook de rest van de machine zijn zeer mooi ontworpen. Het dagelijks/wekelijks onderhoud is erg eenvoudig.

Je kunt twee kopjes tegelijk zetten, maar wat nog handiger is dat je ook een koffiekan-functie hebt, dit maakt het makkelijker bij visite bijvoorbeeld.

Het gebruik van het melkkannetje is voor ons even wennen omdat wij normaal een melkslang hadden. Verder vinden wij de opvangbak niet super ontworpen, maar het doet wat het moet doen.

De Homeconnect functie heeft voor ons geen toegevoegde waarde, je moet immers er toch een kopje onder zetten en ophalen. Maar het wel leuk om even mee te "spelen".

Kortom, een zeer mooie machine met veel mogelijkheden, maar daar betaal je dan ook zeker een flinke prijs voor. Of het het waard is, kunnen wij op deze korte termijn nog niet zeggen.

Pluspunten

• zeer stil
  • mooi ontwerp
  • eenvoudig te bedienen
  • koffiekanfunctie

Minpunten

• opvangbak
  • prijs