Bezzera BZ07

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bezzera BZ07 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Erelid 30-07-2014
Geschreven voor: Bezzera BZ07

Ik moet na 4 jaar gebruik mijn eerdere review toch wel herzien... Zojuist de 3e pid controler moeten plaatsen. Die zit bovenin de machine en wordt daardoor veel te warm. Daarnaast ging het verwarmingselement in de boiler al stuk en dat is bij deze machine heel erg duur ( € 200 incl. Montage). En dan de druk die niet constant is. Dat betekend dat je koffie niet constant van kwaliteit is en het lastig is om met de machine te werken. Ik heb m nu ingeruild voor een andere.

joc 08-05-2011
Geschreven voor: Bezzera BZ07

Vorige machine was de legendarische Rancilio Silvia die ons vele jaren naar tevredenheid heeft bediend. Het was echter tijd voor een volgende stap. Met name het gelijktijdig kunnen stomen en koffiezetten was een eigenschap die ik graag zou zien in de opvolger.
Na lang zoeken, wikken en wegen voor deze prachtige machine gekozen, en nog geen moment spijt.

Vormgeving is prachtig. En hij neemt marginaal meer ruimte in dan miss Silvia (De BZ07 is iets dieper). Daarmee is het een aanwinst voor de keuken, maar zonder teveel plaats in te nemen, zoals veel gelijkwaardige machines wel doen.

De zetgroep is een doorontwikkelde E61 met warmhoud elementen ook in de kop. De stabiliteit van de temperatuur is heel belangrijk voor de kwaliteit van de koffie, realiseer ook ik nu. Het verschil met de Rancilio is hier veel groter dan ik ooit had durven hopen of voor mogelijk hield. Wat een consequent goede bak espresso krijg je hier! (en wat heb ik me - achteraf bezien - eigenlijk moeten behelpen met de temperatuurschommelingen van de Rancilio) Een PID controller op dit apparaat vond ik niet nodig en heb ik nog niet gemist.

Na het aanzetten en even laten doorlopen kun je al na een paar minuten aan de slag. Dat is wel even iets anders dan met een traditionele E61.

Het stomen van melk voor 1 cappucino is in een paar seconden (!) gebeurd en je kunt het doen terwijl je koffie doorloopt. Dat was precies wat we zochten. De prachtige stoomknop kantel je naar beneden voor een gedoseerde stoomstoot. In de positie naar boven gekanteld kun je hem vastzetten voor continue stoom.

De heetwaterfunctie (uitloop in het midden) werkt hetzelfde en heel snel, maar die heeft niet de vastzetfunctie. Dit als beveiliging tegen het droogkoken van de boiler.

De warmhoudplaat voor de kopjes is ruim en redelijk snel warm.
Er is een hele grote watertank aan boord. Als de tank te leeg is (gewicht wordt gemeten door switch) slaat de boiler en bijbehorend lampje uit. Goede beveiliging. Er is wel een kleine modificatie uitgekomen - een soort pilaartje onder de watertank - om het gewicht van de beter te kunnen houden zodat de switch niet te snel een lege tank signaleert. Dat was in het begin nog wel een euvel, maar is dus doeltreffend verholpen.

Schoonmaak is doormiddel van de methode met het (bijgeleverde) blinde filter. Ik merk wel dat ik daar een aantal minuten en verschillende drukstoten mee bezig ben voor het water weer schoon uit het overdruk ventiel in de lekbak eindigt. Omdat ik twijfelde hoe schoon hij nou werd van deze methode heb ik hem laatst eens uit elkaar geschoefd. Tot mijn verbazing was de sproeikop een stuk minder vies dan ik dacht, en dus werkt het naar behoren.

Kortom, een hele goede aankoop en wat mij betreft een aanrader.

C. Freire 14-12-2013

en bevalt de machine nog steeds?
wat voor bonenmaler gebruikt u erbij?

een beginnende koffie genieter,
;-)

Fritsflow 02-04-2010
Geschreven voor: Bezzera BZ07

Wat een genot deze machine. Ik heb de PM PID uitvoering. Met goede temperatuurbeheersing dus. Deze machine heeft niet de E61 zetgroep maar een eigen ontwikkelde groep van Bezerra (heb ik me door de verkoper laten vertellen) Dit maakt dat ie sneller warm is vanaf koud (7 minuten) De E61 doet er al snel 20 minuten over om goed door te warmen.
Ik wilde eerst een Vibiemme Domobar Junior. De Bezerra bleek echter beter afgewerkt, kompleter (PID) en nog goedkoper ook.
Verder een uitstekende stoom kracht die altijd meteen beschikbaar is. Ik heb eerder een Quickmil en een Rancilio gehad wat toch altijd een beetje klooien was met stomen en temperatuurbeheersing. Dit is echt een aanrader!

Erelid 24-05-2013

Inmiddels heb ik deze machine ruim 3 jaar en ben nog elke dag net zo blij er mee als de eerste dag. geregeld even schoon maken (blindfilteren) om de koffie ook echt lekker te krijgen. Ik maak 'm denk ik 1 keer per maand schoon. Kost me bij elkaar 10 minuten, da's alles.