Saeco A Modo Mio Extra

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Saeco A Modo Mio Extra op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

mboumans 12-05-2013
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Sorry hoor, maar eigenlijk verdient deze machine gewoon een 1. Heerlijke koffie, maar wat heb je aan heerlijke koffie als je hem zo weinig kunt proeven! Wat een slecht mechanisme zit er in deze machine... Na 4 keer probleemloos vervangen (elke keer problemen met drukopbouw), maar bij de vijfde keer ga ik niet eens meer bellen en gaat deze machine met rest van de cups keihard de prullenbak in. Wat een afgang. De enige energie die ik nog aan deze machine verspil is deze slechte recensie schrijven die dik en dik verdient is.

Bofhase 23-05-2012
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Precies hetzelfde verhaal. In totaal 4 keer gestuurd in 2 jaar ! Apparaat zet heerlijke koffie maar na 6 maanden pomp kapot, machine weg voor reparatie. Na 1 week deed hij niets meer met Philips gebeld, ook pomp kapot...

famSas1 26-05-2012

Olivier,
Na 3 amodomio's met hetzelfde euvel (eindeloos ontkalken, steeds verstoppingen) zijn wij overgeschakeld op een Severin S2 gekocht bij Kaldi waar we de Lavazzacups altijd kochten. Werkt tot nu toe probleemloos en met de espressobonen besparen wij tov de amodomio cups ronde de €12 per week. Espresso van vers gemalen bonen is ontzettend lekker! Misschien een tip als je klaar bent met de Saecco apparaten

barbapapa 21-01-2012
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Revieuw over vergelijking met Nespresso .
Wij hebben 5 jaar lang naar volle tevredenheid een Nespresso machine gehad. Voor Nederlandse begrippen een prima espresso, smaakte beter dan vele dure espresso apparaten. Maar als je de smaak vergelijkt met espresso uit Italie,dan mis je een zekere body.
In de mediamarkt proefde ik voor het eerst de lavazza espresso en was direct verkocht. Wat een verschil met Nespresso.De Espresso is voller van smaak, heeft zachte tannines en is heter, wat belangrijk is bij het maken van een ristretto.

Een minpunt is de machine. Deze lekt ongeveer een kwart van het water in een lekbak. Je kunt er net een espresso mee zetten en dan moet hij opwarmen. Zou er een betere machine zijn, dan kocht ik die meteen, want de kwaliteit van de smaak is bijzonder hoog.

Marco0779795 22-01-2012

Goed nieuws voor jou, er is inderdaad een nieuwe machine die de Lavazza Mio cups gebruikt. De Favola. Er is ook een Favola plus, die uitgebreider zou zijn.

Marco Roza 22-01-2012

Goed nieuws voor jou, er is een nieuwe machine die de Mio cups gebruikt. De Lavazza A Modo Mio Favola. Misschien is die beter. Er is ook een 'plus' versie van.

Marco0779795 07-12-2011
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

La Vazza Modo Mio (extra)

Pluspunten: Echt goede koffie!, betrouwbaar en degelijk, mooi uiterlijk, ketel warmt snel op, erg warme koffie, makkelijk schoon te maken, grote uitlekbak, er passen 10 gebruikte capsules in het reservoir, goede melkschuim, superieure decafe.

Minpunten: Geen specialiteiten zoals chocolade, mokka etc., je kan niet zonder onderbreking meer dan 2 kopjes achter elkaar zetten, melk opschuimen kost veel tijd, handleiding nodig in het begin, cups alleen bij de Makro (beperkt assortiment) en via internet te verkrijgen.

Intussen ben ik een half jaar in het bezit van een Modo Mio extra. Omdat er weinig goede, uitgebreide reviews over dit apparaat te vinden zijn, besloot ik er één te schrijven, inclusief waardevolle tips, een vergelijking met directe concurrent Dolce Gusto en mijn mening over de smaken. Het is een heel verhaal, maar na het te hebben gelezen weet je alles wat er over de Mio te weten valt en ben je klaar voor het maken van de goede keuze.

Ik ben niet echt een koffie expert, maar ik ben van mezelf kritisch en nuchter. Ook het feit dat ik het apparaat al een jaar lang bezit en dat ik uitgebreide ervaringen heb met verschillende andere koffiezet apparaten, o.a. gewone filterkoffie, Philips Senseo, Douwe Egberts Cafitesse op mijn werk en de Dolce Gusto Circolo, helpt om een betrouwbare review te schrijven. Ik heb alle smaken koffie van de Mio vaak gebruikt en gebruik één op de 3 keer de opschuim functie. Datum van schrijven is 07-12-2011.

Toen ik het apparaat net kocht, was ik onder de indruk van zijn schoonheid. Ik heb hem in het oranje en werkelijk iedereen die hem voor het eerst ziet, maakt er een positieve opmerking over. Een juweel voor je huis en mooier dan de directe concurrenten.

Na één half jaar regelmatig gebruik ziet het apparaat er nog steeds even goed uit en werkt prima. De body is robuust gebleken en zit nog strak in de lak. Ook werkt het apparaat na deze periode en ongeveer 200 kopjes koffie nog steeds feilloos. Ik heb er geen onderhoud aan uitgevoerd. Het apparaat is eenvoudig schoon te maken en de uitlekbak en reservoir voor gebruikte cups zijn door hun grote capaciteit handig en zijn ook makkelijk te reinigen. De fabrikant heeft er met opzet voor gekozen dat je de voet waarop je je kopje zet omgekeerd kan plaatsen, zodat ieder formaat mok eronder past.

Ondanks dat ik technisch ben, moest ik in het begin de handleiding erbij pakken. In het begin moet je even het water door het systeem laten lopen, anders werkt hij niet. Ook als je het apparaat een tijd lang niet hebt gebruikt of als er voor een langere periode geen water in het reservoir zit, moet je deze handeling soms herhalen, anders prikt hij de cups niet goed door. Zo gebeurd, maar je moet het even weten. In totaal 4 keer gedaan, inclusief het begin. Verder moet je bij het melk opschuimen even aan de volgorde van de handelingen wennen.

Één kopje koffie is zo gezet, bijna even snel als pak hem beet een Philips Senseo . Bij de ‘extra’ uitvoering moet je er wel bijblijven, want hij tapt door tot je de koffieknop opnieuw indrukt. De koffie is lekker heet. Je kan niet meer dan 1 of 2 kopjes snel achter elkaar zetten, want dan moet hij tussendoor opnieuw water opwarmen. Dit duurt na een jaar nog altijd korter dan 40 seconden. Dus fijn als je thuis alleen of met z’n 2en koffie drinkt, maar niet handig voor partijtjes.

Melk opschuimen duurt langer. Ik heb de ‘extra’ uitvoering, bij de ‘premium’ schijnt dit onderwerp beter geregeld te zijn. Je staat bij de ‘extra’ een minuut lang je vinger op de stoomknop te houden, voordat de stoom klaar is. Je ziet dat de stoom klaar is aan dat de stoomknop oplicht, je moet dus een beetje je vinger half op de knop houden zodat je dit ook nog kan zien. Had beter gekund. Hierna ben je nog 30 seconden bezig met het opschuimen zelf. Dit werkt prima. Je melk wordt goed heet en je krijgt een lekkere schuimkraag erop. Er is precies genoeg stoom voor één kopje koffie. Wanneer je een grote mok gebruikt en die voor meer dan 65% met melk vult, zou je de hoeveelheid stoom als krap kunnen ervaren, wat resulteert in een kleine schuimkraag maar verder wel goed gelukte melk. Het beste kan je na aankoop het rubberen greepje meteen van het stoompijpje afhalen. Dit is alleen maar onhandig met schoonmaken. Een apart kannetje ofzo voor de melk is niet nodig en onnodig gecompliceerd. Je doet de melk gewoon meteen in je kopje en schuimt hem daarin op. Daarna tap je er de koffie bij en roer je even. Je kan trouwens het beste gewone, halfvolle melk gebruiken, smaakt heerlijk. Ik heb ook van die speciale melk hiervoor geprobeerd, maar dit kost meer en levert geen beter resultaat. Het beste kan je direct na gebruik met natte keukenrol het stoompijpje schoonmaken. Ik heb een enkele keer meegemaakt dat er geen stoom uit het pijpje wilde komen. Het gaatje aan het uiteinde van het stoompijpje bleek verstopt te zitten. Even een naald of punt van een aardappelschilmesje erin en klaar.

De kosten van apparaten op basis van cups, zoals de Modo Mio, zitten hem niet in de aanschaf, maar in het gebruik. Eventuele verzendkosten buiten beschouwing gelaten, kost één Mio cup in Nederland 35 eurocent. Dit is aanzienlijk meer dan wanneer je filterkoffie zet of bonen maalt. Een apparaat op basis van cups is een goede keus voor incidenteel gebruik. Wanneer je krap bij kas zit en niet zo’n fijnproever bent kan je beter een gewoon filterkoffiezet apparaat kopen. Wanneer je regelmatig koffie drinkt, is het op de lange termijn prijstechnisch aantrekkelijker om een duurder bonenmaal koffiezet/espresso apparaat te kopen. De koffie hiervan schijnt ook nog lekkerder te zijn.

Hoe verhoudt de Modo Mio zich tot andere apparaten? De koffie is veel lekkerder dan de machine koffie op mijn werk van Douwe Egberts, die ik zelf als ondrinkbaar beschouw. Ook is de koffie in mijn opinie wat lekkerder dan gewone filterkoffie.
Wanneer ik mijn Mio vergelijk met de Dolce Gusto Circolo van mijn zus, valt me op dat mijn koffie net iets lekkerder is. De koffie van Dolce Gusto is ook erg goed, maar toch iets minder. De smaak is vergelijkbaar, maar er zit een bepaalde kunstmatigheid aan de koffie, die zich moeilijk laat definiëren. Bij mijn Mio is dit niet zo. Daardoor is de body beter en is de Mio koffie toch wel wat lekkerder. Voor de Mio heb je intussen ook 8 smaken, maar voor de Dolce Gusto zijn er veel meer. Hierbij valt op dat het bij de Mio alleen gaat om ‘echte koffie’, en dat er bij de Dolce Gusto ook van allerlei andere dingen mogelijk zijn, zoals chocolademelk. Nadeel van de Gusto is dat je voor koffiespecialiteiten en zaken zoals chocolademelk 2 cups per kopje nodig hebt, één extra voor de melk. Hierdoor ben je veel meer geld kwijt. Maar je hebt niet het lange proces van opschuimen van de Mio en de Dolce Gusto is ook gewoon sneller. De beschikbaarheid van Mio cups is slecht, je kan ze alleen kopen bij de Makro en daar hebben ze niet alle smaken. Op internet, bij www.kaldiwebshop.nl kan je wel alles goed krijgen maar betaal je verzendkosten. De site hiervoor van Lavazza zelf werkt niet goed. Mijn zus heeft de Circolo ook al langer dan een jaar en de degelijkheid van dat apparaat is ook goed.

Samenvattend zou ik bij gebruik door één of twee personen en alleen behoefte aan normale koffie de Modo Mio aanraden. Wanneer je gebruiksgemak en snelheid erg hoog in het vaandel hebt, de specialiteiten erg op prijs stelt of cups kunnen kopen bij de supermarkt als breekpunt beschouwt, ga dan voor de Dolce Gusto. Wanneer je met meer mensen bent of regelmatig partijtjes geeft, zou ik het stukje over ‘kosten’ nog eens lezen.

De Modo Mio smaken. Op het moment van schrijven zijn er 8 smaken beschikbaar, die ik hieronder kort zal behandelen. Van boven naar beneden van de smaak die ik het lekkerst vind naar die ik minder goed vind.

Intensamente. Heerlijk om zwart te drinken. Een lekker branderige smaak met een onderscheidend karakter en een uitstekende body. Koffie drinken op z’n best. Gemiddeld sterk.

Deliziosamente. Heerlijk in combinatie met opgeschuimde melk, bijv. als cappucino of latte. Een lekker aroma en fluwelen smaak waar ook iemand die eigenlijk niet zo van koffie houdt van kan genieten. Ik drink hem niet zwart, daarvoor vind ik hem niet sterk genoeg. Hoewel er gemiddeld op het pakje staat, is hij namelijk vrij licht van sterkte.

Caffe crema dolcemente. Lekker zwart maar ook een goede keus voor een wat sterkere cappuncino. Gewoon goede koffie met veel smaak, gemiddeld sterk.

Magicamente. Lekker, maar totaal anders dan de andere smaken door de specerijen die erin zitten. Als eerste bakje vind ik hem wat minder dan de 3 hierboven, maar door de totaal andere smaak onverslaanbaar als 2e of 3e bakje omdat je het bakje door het grote contrast ten opzichte van de andere smaken dan weer extra goed proeft. Een vreemde, fijne eigenschap waarmee hij zijn naam eer aandoet. De lekkerste nasmaak vind ik ook zelf. Ik drink hem zwart. Hij is redelijk sterk.

Cremosamente dek. De beste decafe die ik ooit heb gedronken. Als je dit iemand voorzet zonder erbij te vermelden dat het om cafeïne vrije koffie gaat, zal hij of zij het verschil niet merken. Gewoon een lekkere, gemiddeld sterke koffie. Eervolle vermelding waard en een verkoopargument voor de Mio op zichzelf als je om wat voor reden dan ook weleens cafeïne vrije koffie drinkt.

Appassionatamente. Zonder twijfel de sterkste koffie die voor de Modo Mio te krijgen is. Hij is redelijk lekker. Er zit erg veel pittige smaak aan, niet aan te raden voor mensen die op zoek zijn naar verfijning. Iemand die geen geoefende koffiedrinker is, zal niet van deze smaak kunnen genieten. De appassionatamente is mijn geheime wapen voor in mijn nachtdiensten. Na de eerste slok staan je oogbollen al strak van de cafeïne, en wanneer je kopje leeg is kan je er weer een paar uur tegenaan.

Tierra intenso. Vrij sterk, met een beetje een gronderige smaak. Schurkt qua smaak dicht aan tegen gewone filterkoffie. Ik vind dat hij het aflegt tegen al de overige Mio smaken op de divinamente na. Van het vleugje chocolade dat erin zou zitten, merk je niets.

Divinamente. Een gemiddeld sterke bak koffie. Ik vind dat hij zijn naam geen eer aan doet. Er is niets speciaals aan en van dat vleugje chocolade dat erin zou zitten merk je ook hier niets. Je proeft wel net een vleugje van een speciaal aroma, maar dit is nauwelijks waarneembaar. Het treed niet genoeg op de voorgrond om te overtuigen. Een anonieme bak die voor mij op de laatste plaats eindigt.

Miranda Karreman 17-01-2012

p.s inmiddels zijn cups ook te verkrijgen bij winkels zoals mediamarkt, dus verplicht online bestellen of de macro is niet meer nodig :)

Marco0779795 19-01-2012

Haha alsjeblieft, ik ben blij dat je er wat aan hebt :) Veel plezier met je nieuwe Mio! En bedankt voor de tip, als ik nog eens bij mediamarkt kom zal ik meteen wat nieuwe cups inslaan ;)

Miranda Karreman 17-01-2012

Wat een GEWELDIGE review, heb hem met plezier zitten lezen, LOL.
Morgen toch maar om de mio gaan :D
Was echt opzoek naar wat reviews, vooral om te zien of ze wat lang mee gaan eventueel, en of die melkschuimer beetje kwaliteit is.
Het lang wachten vind ik niet zon ramp, als ik maar lekker schuim krijg!
Bedankt voor deze zeer goede, en ongelooflijk uitgebreide review :D

Miranda - Middelburg

Theostro 28-11-2011
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Erg jammer dat een apparaat waarmee je werkelijk heerlijke koffie maakt, zo slecht gemaakt wordt. Na een maand kon hij niet meer voldoende druk opbouwen en kwam er nauwelijks nog koffie uit. Werd zonder problemen door Sanoma Media vervangen door een nieuw exemplaar, maar ook deze was een maand later alweer stuk. Ik ga nu op zoek naar een ander merk!

FamSas1 15-06-2011

--------Update review, 15-6-2011----------
Ook bij ons is het eerste apparaat inmiddels overleden aan een ontplofte en daarna defecte pomp, ook bij ons was de garantietermijn inmiddels verlopen. Daar het apparaat toen gratis werd weggegeven bij een NTI cursus hebben we er een kunnen schaffen op Marktplaats voor 30 euro. Opmerkelijk was dat dit ongebruikte apparaat vanaf het eerste gebruik verstopt leek en sindsdien wisselend werkt.
De koffie zelf blijft zeer goed van kwaliteit en als het apparaat goed werkt is het een feest, maar onze ervaring is dat het geen duurzame apparaten lijken te zijn.
Overigens hebben wij nooit meer iets vernomen (zie eerdere review) van de importeur en kopen nu onze capsules bij Kaldi koffie en thee in Haarlem.

----------1e review, 6-2-2010---------
Het Saeco Lavazza amodomio apparaat werkt bij ons al maanden probleemloos. Het systeem werkt met Lavazza koffiecapsules en elke keer komt er een heerlijk sterk espresso aroma tevoorschijn De koffie is zeer goed op temperatuur. Er zijn 4 soorten capsules in sterkte varierend waarvan één cafeïnevrij. Nadeel is de huidige verkrijgbaarheid van de capsules: alleen bij (grote) Dixonswinkels, Makro en de Mediamarkt. Via internet kun je het ook bestellen maar dat is ons niet gelukt tot nu toe: de site heeft helaas last van kinderziektes en het contact met de importeur om het bestelprobleem op te lossen verloopt in ons geval moeizaam vandaar een laag cijfer voor gebruiksgemak.

janny68 12-06-2011
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Apparaat zet heerlijke koffie maar na 2 maanden pomp kapot, machine weg voor reparatie, ik kon een nieuw apparaat overnemen van iemand die was helemaal nieuw en niet gebruikt, na 1 kopje koffie deed hij niets meer met Philips gebeld, ook pomp kapot, ze worden wel gerepareerd, maar ik denk dat de serie die ik heb en slechte is, en als het buiten de garantie valt, kost je dat 214 euro voor de reparatie per apparaat, met 3 maanden garantie.
Toch wel erg duur, als je voor ongeveer een 125 euro een nieuwe hebt met 2 jaar garantie, het wordt dan toch een weggooi apparaat.

azzy 17-04-2011
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Had voorheen een nespresso apparaat,de modo mio heeft een stoompijpje dat ik niet had op mijn nespresso om eventueel een cappucino te kunnen maken.Lavazza koffie ken ik van de vakanties in italie dus de perfecte italiaanse espresso heb ik nu ook thuis,mooi apparaat,makkelijk te bedienen en totaal geen problemen alles wijst zichzelf.Plus punt pets zijn ook in meerdere winkels verkrijgbaar dus je hoeft niet online om ze te verkrijgen.Super tevreden ben mijn nespresso al vergeten.

esty 27-12-2010
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

De koffie is werkelijk heerlijk. Gewend aan de eigenlijk best vreselijke (maar oh zo handige) Senseo, is dit weer thuiskomen. Ik heb jaren in Italie gewoond en gewerkt en deze koffie mag echt koffie genoemd worden. Zou wat mij betreft wel heter mogen.

svenmeij 30-11-2010
Geschreven voor: Saeco A Modo Mio Extra

Het apparaat maakt gebruik van Lavazza pads en de koffie is echt heerlijk! De kwaliteit is echt restaurant-waardig. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de koffie zo goed kon zijn uit een apparaat dat toch eigenlijk zo goedkoop is. De pads werken heel handig: gewoon bovenaan erin doen en de handel overhalen. Het apparaat heeft een intern opvangsysteem voor gebruikte pads. Het stoompijpje geeft mijns inziens wat te kort stoom om de melk echt goed op te schuimen; maar dat kan ook aan mijn barista-kwaliteit liggen.

Al met al voor mij een aanrader als je van goede koffie houdt. Naast een super-espresso zijn er ook pads voor een heerlijke caffe crema.

Ik heb nog geen nieuwe pads gekocht, want er zaten er 32 bij in de doos. Er zijn tegenwoordig meerdere webwinkels die de pads verkopen; daarnaast zou de AH ook de pads gaan verkopen.

ymaaike 30-06-2013

wie o wie kan mijn aan een gebruiksaanwijzing helpen
ik heb het apparat gehad (zo goed als nieuw) maar zonder gebruiksaanwijzing en mijn lichtjes blijven constant branden ,of hoort dat zo ?