Ariete 1387

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Ariete 1387 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

e**@s************ 24-10-2023

Jammer, het zag er mooier uit dan het is.

Geschreven voor: Ariete 1387

In maart 2020 heb ik de Ariete Espresso Novecento gekocht bij de ........ webshop. Het leek mij een goede keuze vanwege de eenvoud en de retro uitvoering. Na ontvangst van het apparaat viel op hoe mooi het gemaakt was, veel chroom een degelijk uiterlijk en een doorzichtig kunststof waterreservoir.
Het bedienen bleek eenvoudig, wel heb ik hiervoor de handleiding gelezen en een handig youtube filmpje bekeken.

Het koffie zetten en opschuiven van de melk ging moeiteloos en leverde smakelijke koffie, natuurlijk moet je zelf de bonen malen en proeven wat de beste smaak geeft.
Het viel wel op dat de koffie niet echt warm was, dit kon ik oplossen door de koffieglazen voor te verwarmen.
Helaas heb ik niet veel plezier gehad van het espressoapparaat want het toestel ging defect in oktober 2021. Het was niet meer mogelijk het apparaat aan te zetten, dus contact opgenomen met de ........... Deze verwees door naar het reparatiecentrum van DeLonghi.
Het apparaat is netjes gerepareerd en weer in gebruik genomen na c.a. een maand.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Ariete niet heel frequent heb gebruikt, er staat nl een senseo-koffiezetter bij die vooral gebruikt wordt. De Ariete voor een verwenbakje :-)

In 2022 viel op dat er een vreemde lucht zat aan het waterreservoir, met veel spoelen was de geur weer weg maar kwam weer terug, ook was er schimmelvorming in het reservoir. Dit kwam vrij snel, niet eerder gezien met zo'n apparaat*.
Het schoonmaken is niet eenvoudig, veel moeilijk bereikbare vormen en hoeken. De lucht kwam steeds terug en is te omschrijven als een siliconenlucht.
Omdat ik bang ben dat je bij het koffie drinken plastic's binnen krijg heb ik het apparaat voor enige tijd niet meer gebruikt. Later leek er ook nl een siliconen-smaak/geur bij de koffie te zitten.
Verder viel op dat de bedieningshendels kleverig werden, alsof de rubberachtige laag om de hendels langzaam vergaat.
Omdat ik de Ariete niet meer vertrouwde heb ik een ........ espresso machine gekocht. De Ariete heb ik uiteindelijk in september 2023 weer voor reparatie aangeboden, direct naar het reparatiecentrum van DeLonghi, bij de ........v konden ze niets voor mij doen.
Helaas kwam de melding dat de Ariete niet meer te repareren is. Het is mij niet duidelijk waarom, dat werd niet precies toegelicht. De garantie is natuurlijk verlopen. Het kon gratis worden afgevoerd of teruggestuurd.

Kortom deze Ariete krijgt van mij een onvoldoende vooral mbt de levensduur, ik vind het nog steeds een mooi ontwerp, goede koffie (afgezien van de later bijgekomen siliconen-lucht/smaak). De temperatuur van de koffie had wel hoger gemogen.

* Ik heb ervaring met een Lelit, DeLonghi EC850 en een oude Tefal.

Pluspunten

• Retro uiterlijk
  • Degelijk

Minpunten

• Rubber op de hendels lijkt te vergaan.
  • Siliconen-smaak
  • Reservoir moeilijk schoon te maken.
  • Beperkte levensduur