Saeco HD8323

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Saeco HD8323 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,5

Ntonio 21-02-2013
Geschreven voor: Saeco HD8323

Gisteren gekocht en direct valt op dat er geen handleiding bij zit. Die zou ook niet nodig zijn als het apparaat goed werkte. Ik vraag me af wat dat ijzerdraadje in de houder doet. Het springt er heel gemakkelijk uit als je het houdertje eruit haalt. Als ik het niet gebruik lekt het apparaat: het water spuit alle kanten uit. Maar als ik het er inwurm, krijg ik het houdertje er bijna niet in. Terwijl ik de ene keer het houdertje voor 2 kopjes en de andere keer voor 1 kopje nodig heb: gewoon waardeloos dus. Dit zie ik binnen een paar weken kapot gaan, of het ijzerdraadje spoelt per ongeluk door de gootsteen of verdwijnt in de vuilnisbak. Ik ga het vandaag nog proberen terug te geven.

upatamby 22-02-2013

Die handleiding hoort er echt wel bij te zitten. Wellicht hebben ze je afgescheept met een retourgestuurd apparaat.
Dat 'ijzerdraadje' is een soort veer waarmee de bakjes in de houder geklemd blijven zitten. Diezelfde constructie zie je wel bij meer apparaten, maar bij dit apparaat is de uitvoering wel erg gammel terwijl de bakjes erg moeilijk te verwisselen zijn. Maar in principe kun je het grote bakje gebruiken voor zowel een als twee kopjes. Dat komt omdat de houder een verborgen mechaniekje bevat dat ervoor zorgt dat het water altijd met min of meer voldoende druk doorloopt.

emilyrose 27-01-2013
Geschreven voor: Saeco HD8323

26 december 2010 bestelde ik bij de KOffiediscounter.nl een saeco. ik wist dat een cappuccino kopje er niet onder paste maar dat was niet erg. Blijkt in de praktijk toch wel lastig, schuin gesteld vallen ze soms toch om. In januari 2013 doet het apparaat he-le-maal niks meer. Philips gemaild met mijn klachten en krijg van twee verschillende mensen info terug. Helaas geen garantie meer. Wel kosten om te onderzoeken (logisch) wel kosten om hem te retourneren. Ik heb hem inmiddels naar een reparateur gebracht in Haren (gr). Inmiddels spuugzat van de duurzaamheid van Saeco. Mijn vorige machine, net zo eenvoudig als deze maar is van een onbekend Italiaans merk heeft het 11 jaar gedaan! Nooit meer een Saeco voor mij!

Officiele reactie van Philips Nederland 30-01-2013

Beste Emilyrose,

Uit uw review begrijp ik dat u niet tevreden bent over uw Saeco Poemia. Ik betreur het om te vernemen.

Het zou niet mogen zijn dat u een dergelijk probleem ervaart met de machine, ik kan me goed voorstellen dat dit vervelend is. Zoals mijn collega’s in eerdere correspondentie hebben aangegeven heeft u helaas geen garantie meer op het apparaat. Het is mogelijk om het apparaat te laten onderzoeken in een service centrum, echter wel tegen kosten. Hopelijk ervaart u, na de reparatie, geen problemen meer met de machine.

Mocht u nog vragen/opmerkingen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen.

U kunt de Philips klantenservice bereiken op het volgende telefoonnummer: 0900 202 11 77 (€0.10 c p/m) van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur.

Uiteraard kunt u ook kosteloos contact opnemen via de chat of email! De gegevens hiervoor vindt u door de volgende link te klikken:

Philips Webcare

emilyrose 13-10-2014

update; een simpele reset-actie deed het apparaat weer als vanouds snorren. Nog steeds in gebruik. Wel een vraagje nog; waarom kunnen/mogen we zelf niet weten hoe die reset plaatsvindt? Zou een hoop ergernis schelen!

upatamby 17-11-2012
Geschreven voor: Saeco HD8323

Dit is geen echt espresso-apparaat. Het portafilter bevat een mechaniekje dat kunstmatig tegendruk geeft bij het doorlopen van het water. Daardoor krijg je gegarandeerd schuim op je koffie, maar dat schuim lijkt eerder op een Senseo (met dikke luchtbellen) dan op de echte crema van een goede espresso.
De bediening is eenvoudig, maar het is jammer dat de aan/uitknop onhandig aan de achterkant zit. En dan dat klepje: dat ligt gewoon los op de bovenkant. Wie bedenkt zoiets? Ik heb er zelf maar een 'scharnier' aan gemaakt met een stukje duckttape.
Tip: het is mogelijk om dat mechaniekje uit de filterhouder te verwijderen. Nadat ik dat gedaan had bleek het mogelijk om met dit apparaat echte espresso te maken. Helaas lukt dat niet altijd even goed, want dan blijkt ineens hoe belangrijk allerlei factoren zijn zoals de kwaliteit van de koffie, de maling, de hoeveelheid koffie, het aandrukken en ook de watertemperatuur.

Theo Vincken 20-11-2012

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die negatief schrijven over dit apparaat. Ik gebruik het nu meer dan een half jaar, ik ben er 100 procent tevreden over en ik heb nog geen enkel probleem of storing gehad. Men moet goed bedenken dat de prijs heel laag is voor een espressoapparaat en dat ook veel duurdere apparaten niet zonder problemen zijn. Naar mijn mening is het een mooi en compact apparaat dat een sierraad is voor de keuken en je kunt er echt heel lekkere koffie, espresso en cappuccino mee maken. Ok, het klepje om water bij te vullen ligt er los op maar waarom is dit een probleem, ik begrijp niet dat men hier moeilijk over doet. De aan en uit knop zit aan de achterkant wat is het probleem, je went er immers snel aan? Ik las dat iemand al na korte tijd de knop om melk op te schuimen in zijn hand had maar misschien komt dat wel omdat men te hard aan deze knop heeft gedraaid, er zijn nu eenmaal mensen die alles kapot krijgen. Upatamby merkt terecht op dat er meerdere factoren zijn die van belang zijn bij gebruik van een espresso apparaat, welke bonen gebruikt men, heeft men een goede bonenmaler (er zijn mensen die de bonenmaler belangrijker vinden dan het espressoapparaat), hoeveel water gebruikt men, hoeveel koffie gebruikt men per kop. Als men geen goede bonenmaler heeft dan kan men koffie kopen met een goede kwaliteit en de juiste espressomaling (Bijenkorf). Heeft men goede koffie dan is het heel belangrijk om de juiste hoeveelheid af te meten (ik gebruik een mini balansje voor kleine gewichten) en vervolgens moet men de juiste hoeveelheid water gebruiken. Men moet dus met enige nauwkeurigheid werken en als men dat doet dan ben ik ervan overtuigd dat men met dit apparaat een prima kopje koffie, espresso of cappuccino kan maken (gebruik bij cappuccino niet te weining koffie!). En Upatamby, ik ben het niet met je eens over de crema want als je goede koffie met een goede maling gebruikt dan krijg je echt de crema zoals op de foto, koop maar eens de gemalen espressokoffie van de Bijenkorf. Ik maal overigens mijn koffie zelf en ook dan krijg ik een crema zoals op de foto en zoals op YouTube filmpjes en zonder dikke luchtbellen. Vergeet niet dat we hier te maken met een handmatig apparaat en als het in de verkeerde handen komt dan kan men inderdaad teleurgesteld worden. Conclusie: Als ik het apparaat opnieuw zou moeten beoordelen na een gebruik van een half jaar dan zou ik alleen maar tienen geven, vooral gezien de lage prijs. Dus bedankt Saeco en bedankt Philips dat ik dit apparaat van jullie heb mogen kopen!

Theo Vincken 30-06-2012
Geschreven voor: Saeco HD8323

Na een paar slechte ervaringen met espresso apparaten heb ik een paar jaar koffie gemaakt met de Senseo. De laatste paar maanden gebruikte ik een espressopotje en ik maalde zelf mijn koffiebonen en dit gaf toch wel betere koffie en door het zelf malen kreeg ik toch weer interesse in de beste manier van koffie maken, met een espresso apparaat. Na het lezen van talloze reviews viel mijn keuze op de Espressions Artista (€399) uit Australië en de Philips Saeco HD8323 (€79). De Espressions Artista was en is eigenlijk mijn eerste keus omdat dit een meer professioneel apparaat is maar door het prijsverschil heb ik toch maar gekozen voor de Saeco omdat ik niet weer veel geld wilde kwijtraken als het apparaat stuk ging en omdat Saeco een van de bekende namen is van espresso apparaten uit Italie. Ik heb er na een week gebruik nog geen spijt van gehad omdat je met dit kleine apparaat een uitstekende kopje koffie, espresso en cappuccino kunt maken (wel even de portafilter en het kopje met heet water voorverwarmen zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing). Ik heb overigens gelezen dat niet het espresso apparaat het belangrijkste is, ze werken immers allemaal met 15 bar, maar de keuze van de koffiebonen en de fijnheid van het poeder bepalen voor het grootste gedeelte de kwaliteit van de koffie en daarom is de koffiemolen nog belangrijker dan het espresso apparaat. Als men met dit apparaat een koffiepoeder gebruikt waarbij het water in 25 a 30 seconden de kop vult dan krijgt men een uitstekend kopje koffie met een mooi laagje crema, net zoals in een goed restaurant. Melk opschuimen is ook geen probleem, het ging eerst een paar keer mis, totdat ik op een YouTube filmpje zag dat je de stoomkraan veel verder open moet draaien en toen ik dat deed schuimde de melk in no time op tot wel drie keer het volume. Een minpunt vond ik wel dat toen ik het stoompijpje dat uit twee gedeelten bestaat wilde lostrekken ik hierbij veel kracht moest gebruiken en ik was bang dat ik iets stuk zou trekken. Er is kritiek dat er dingen stuk gaan maar dat kan mijns inziens ook komen doordat men niet voorzichtig genoeg is met het apparaat en voor een prijs van €79 euro kan men natuurlijk geen zwaar, robuust en professioneel apparaat verwachten dat wel 10 keer zo duur is. Ik heb overigens toch wel een goed gevoel over de betrouwbaarheid omdat je twee jaar garantie op het apparaat krijgt dus er kan eigenlijk niet zoveel mis gaan.

Nozoki 08-06-2012
Geschreven voor: Saeco HD8323

Slecht gemaakt apparaat, na een half jaar brak de moer die het filter/piston gedeelte bij elkaar houdt compleet af. Hierdoor is de machine onbruikbaar geworden. Ook de bedieningsknop voor het stoompijpje had ik na een paar weken al in mijn hand. En ik heb echt geen gekke dingen gedaan en de machine regelmatig schoongemaakt.

De gebruiksaanwijzing is een ramp (niet dat je die echt nodig hebt, maar goed), verder is het uitkloppen van de piston ook erg lastig. Voor de vraagprijs kun je natuurlijk niet al te veel verwachten, maar een apparaat dat minder dan een jaar meegaat, daar kun je gewoon niet tevreden over zijn.

Ik zou de machine kunnen laten repareren, maar eerlijk gezegd koop liever meteen een degelijke (en duurdere) échte Italiaan. Voor mij in elk geval nooit meer een Philips apparaat!

Evert025 05-03-2012
Geschreven voor: Saeco HD8323

Sinds 4 dagen nu in de keuken staan.
Zeer slechte handleiding, na veel gepruts en water cq koffie geknoei toch de methode van de houders ontdekt.
De kopjes die ik hier heb passen niet onder de machine, was ik btw al gewend van Philips met de senseo.
Ook vreemd dat de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/h apparaat zit, vaak wordt het uitzetten dus vergeten.
De stoomknop aan de zijkant zat na het tweede opschuim gebruik al muurvast, deze doormiddel van het verwijderen van de kunststofknop en met gebruik van een combinatietang weer losgekregen.

reiner64 11-08-2011
Geschreven voor: Saeco HD8323

Toestel eergisteren in huis gehaald.
Handzaam apparaat dat prima past op het aanrecht. Even moeten experimenteren met de hoeveelheid koffie, maar ik ben er in geslaagd om een heerlijke espresso te maken. Opschuimen van de melk lukt prima en stelt je in staat om er een lekkere late mee te maken.
Apparaat aangeschaft bij 4launch voor de ronde som van 81 Eur. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

hopje99 04-08-2011
Geschreven voor: Saeco HD8323

ondanks regelmatig ontkalken scheiden al onze expresso apparaten (van gemiddeld € 400-600) er steeds na 3 jaar mee uit. daarom maar eens een goedkoper apparaat geprobeerd. de seaco is lekker compact maar voelt goedkoop aan, de houders passen niet goed in het piston waardoor elke kop koffie en schoonmaakhandeling een ergenis wordt. de koffie zelf is prima; goed qua temperatuur en met een mooi cremelaagje. na een week de deur uitgedaan in verband met verschillende storingen (hebben we vanavond wel of geen koffie!). zijn inmiddels een beetje klaar met handmatig zetten dus nu maar een delonghi esa 4500 aangeschaft en dat bevalt uitstekend!!

Chrissy2 10-05-2012

Ja dat zal wel voor € 600,- !!

HD8323AD 27-06-2011
Geschreven voor: Saeco HD8323

Ik had een Dolce Gusto maar gebruikte het voornamelijk als een Espresso machine. Espresso koffie via de machine en opgeklopte melk via de Lattemento melkschuimer.

Omdat daardoor de Dolce Gusto overbodig is geworden zocht ik naar een espresso machine die met de hand bediend kan worden.. dus geen Automaat.

Na veel lezen, experimenteren en forumbezoeken ben ik bij de Philips Saeco HD8323 uitgekomen.
Deze keuze was weloverwogen ook door de mogelijkheden van ESE Pad's.
Ik heb met deze machine veel mogelijkheden..
Dus de Pad's, Gemalen espresso koffie en Bonen met externe maler.

Daar het geen automaat is, heb ik er minimale onderhoud/kosten aan.
Het is gewoon een beetje doorspoelen en klaar.
Eens in het halfjaar ontkalken.

Het apparaat ziet er erg mooi uit (persoonlijke smaak) en voelt stevig.
Het formaat is klein en voor mij gemakkelijk op de eetkamer tafel te gebruiken.
Het geheel aan de buitenkant is van stevig kunststof en binnenin kan ik niet kijken.
Ik heb begrepen dat het daar wel goed zit en Saeco waardig.
qua gewicht lijkt me daar veel metaal gebruikt wordt zoals RVS.

Dit is mijn eerste Espresso machine dus even zoeken hoe het werkt maar dat had ik zo door. Werkt erg simpel.
Water in het uitneembare reservoir, en het apparaat aan zetten.
Dan koffie(pad) in de filterhouder (piston) en het geheel op de machine bevestigen.
Het is een soort van bajonet sluiting.
Dat gaat wel een beetje zwaar en heb de machine met de andere hand tegen te houden.
Is ook wel begrijpelijk daar het een klein formaat machine is…
Ik ken Senseo apparaten die veel groter zijn.

Over het algemeen en ondanks het formaat staat de machine best stevig op zijn pootjes. Zelfs de kopjes staan stil bij het zetten van de koffie.
Het geluid valt mij meer dan 100% mee. Hij is zachter dan mijn Senseo.

Via het pijpje kan heet water worden getapt maar ook stoom om melk warm te maken of melk op te schuimen voor b.v. cappuccino of macchiato.
Melk opschuimen gaat erg snel met een fantastisch resultaat.

Deze HD8323 heeft 3 gekleurde ledjes en 3 knoppen zoals aan/uit, koffie/stoom en een draaiknop (kraan) om de stoom te regelen.
Dit maakt de machine wel heel erg overzichtelijk en gemakkelijk bedienbaar.

Hoewel ik erg positief ben of deze Philips Saeco HD8323 heb ik ook een negatief puntje en dat kondigde zich vanzelf aan.
Mijn tafel werd nat.
Het water reservoir was niet helemaal goed door mij aangedrukt.
Dus mijn eigen schuld en zal niet meer gebeuren.

Nu ik dit weet, zal ik telkens deze waterkan extra aandrukken.

De prijs / kwaliteit verhouding is prima!
Ik ben een beginner en heb de letter B van Barista nog lang niet gehaald.
Gezien de (hand) mogelijkheden kan ik oefenen en zo mijn kopje koffie nog beter te maken ondanks dat het al een prima koffie is.

Bovenop de machine is een verwarmd plateau voor kopjes.
Een betaalbare, goede Espresso machine waarvan de prijs net zo klein is als de machine zelf.

Behalve lekkere koffie heb ik er een hobby bij.

Wilson64 08-06-2012

Beste gebruiker, bevalt het apparaat nog steeds?

Saecoad 22-06-2011
Geschreven voor: Saeco HD8323

Dat daardoor de Dolce Gusto overbodig is geworden zocht ik naar een espresso machine die met de hand bediend kan worden.. dus geen Automaat.

Deze keuze was weloverwogen ook door de mogelijkheden van ESE Pad's.
Ik heb met deze machine veel mogelijkheden..
Dus de Pad's, Gemalen espresso koffie en Bonen met externe maler.

Daar het geen automaat is, heb ik er minimale onderhoud/kosten aan.
Het is gewoon een beetje doorspoelen en klaar.
Eens in het halfjaar ontkalken.

Het apparaat ziet er erg mooi uit (persoonlijke smaak) en voelt stevig.
Het formaat is klein en voor mij gemakkelijk op de eetkamer tafel te gebruiken.

Water in het uitneembare reservoir, en het apparaat aan zetten.
Het is een soort van bajonet sluiting.
Is ook wel begrijpelijk daar het een klein formaat machine is…
Ik ken Senseo apparaten die veel groter zijn.

Het geluid valt mij meer dan 100% mee. Hij is zachter dan mijn Senseo.

Melk opschuimen gaat erg snel met een fantastisch resultaat.

Dit maakt de machine wel heel erg overzichtelijk en gemakkelijk bedienbaar.

Hoewel ik erg positief ben of deze Philips Saeco HD8323 heb ik ook een negatief punt. En dat kondigde zich vanzelf aan.
Mijn tafel en grond werd kledder nat.
De machine lekte water en best veel en snel.
Het water reservoir wees niet helemaal aangedrukt. Vreemd dat dit niet beveiligd is.
M.a.w. Als watertank niet goed zit… gewoon het water op slot.

Ik blijk niet de enige dommerd te zijn gezien dezelfde ervaringen bij andere internet gebruikers. Het lijkt mij een klein foutje.
Nu ik dit weet, zal ik telkens deze waterkan extra aandrukken.

De prijs / kwaliteit verhouding is prima!
Ik ben een beginner en heb de letter B van Barista nog lang niet gehaald.

Bovenop de machine is een verwarmd plateau voor 2 kopjes.

Behalve lekkere koffie heb ik er een hobby bij.