Nivona CafeRomatica 850 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nivona CafeRomatica 850 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

sjef robroek 06-05-2012

toch nog even een aanvulling. Nu na 4000 kopjes nog steeds erg enthousiast. geweldig apparaat. kan me eigenlijk niet meer zonder voorstellen. Vorige apparaat ( siemens) had na een jaar al wat problemen, deze niet.

swalker 02-03-2012

Onze Nivona 830 nu een week in gebruik. Hoewel de Nederlandse gebruiksaanwijzing aangeeft deze eerst te moeten doornemen, zou de in gebruikname ook prima lukken zonder; het werk allemaal vrij logisch en je kunt eigenlijk niets fout doen. Het display vertelt je wel wat je moet doen.
In onze afweging hebben we vier machines uit de 'hogere prijsklasse' betrokken. Helaas is er niet veel objectieve ervaring voorhanden op het internet. We hebben daarom ons keus naast enkele reviews ook laten afhangen van persoonlijke indrukken. De kandidaten kwamen van Jura, Miele, Nivona en WMF. Uitgangspunt was dat deze machines elkaar kwalitatief en qua prijs niet veel ontlopen; allemaal rond de € 1100,- Nivona is het voor ons geworden omdat deze eenvoudige schoon te maken is en de laagste onderhoudskosten kent (althans op papier). Daarnaast zijn de minimalistiche looks en uiteraard de lekkere koffie van belang (maar alle toestellen produceren lekkere koffie....)Kortom: de tijd moet uitwijzen of we een goede keuze hebben gemaakt.
We zijn nog volop aan het testen m.b.t. instellingen en soorten koffiebonen. (het lijkt erop dat een 'milde boon' op gemiddelde sterkte voor ons te weinig aroma geeft, maar dit is uiteraard persoonlijk). Het apparaat kent ruim voldoende instelmogelijkheden qua koffiesoort (espresso, 'de hollandse kop'café creme, cafe lungo, latte m. en natuurlijk cappucino) Daarnaast is er ook nog een mogelijkheid die geheel naar eigen smaak/soort en hoeveelheid is in te stellen 'mijn koffie'. Het geheel is met een duidelijk display eenvoudig in te stellen.
Pro's en cons van slechts één week:
+ lekkere koffie in alle vormen en hoeveelheden in te stellen.
+ eenvoudige éénknops bediening met duidelijk display.
+ benodigde handelingen (water/bonen bijvullen, spoelen e.d. zijn gebruiksvriendelijk.
+ ingetogen minimalistisch ontwerp; geen onnodige blingbling maar aansprekelijk compact.
- niet fluisterstil.
Een meer evenwichtig oordeel zal pas na een aantal duizenden koppen opgemaakt kunnen worden. Wellicht dan een aanvulling op deze review.

djunk 26-02-2012

Een update van mijn review van november 2010. De Nivona bevalt nog steeds heel erg goed. We hebben nog nooit één moment spijt gehad van onze keuze voor deze machine. Na bijna anderhalf jaar nog steeds probleemloos in gebruik en vertoont nog geen tekenen van slijtage. Wel ondervonden we laatst dat de melding voor het vullen van de bonen steeds net iets te laat kwam. Navraag in de winkel leerde ons dat er dan waarschijnlijk een vliesje voor de sensor zat. Even met een doekje door het reservoir heen en het "probleem" was opgelost.

Alle meldingen die de machine geeft ervaren wij als prettig. Zo wordt je op tijd herhinnert aan het nodige onderhoud (schoonmaken, ontkalken, filter vervangen etc.) Dat komt m.i. de levensduur van de machine ten goede.

De koffie smaakt nog net als de eerste dag en wordt nog net zo heet gezet. Voor het maken van melkschuim gebruik ik kleine pakjes houdbare melk, niet gekoeld. Dat levert samen met de koffie op de heetste stand een acceptabele warme cappuccino of latte macchiato op. En 1 pakje is precies voldoende voor twee kopjes.
Overigens: alle machines hebben moeite met het maken van hele hete melk. Ook de duurdere Jura's doen dat niet veel beter. Voor een beker hete melk, kun je beter de magnetron of het fornuis gebruiken.

Klein minpuntje wat we tot nu toe hebben kunnen ontdekken is dat de machine niet ieder kopje even correct aflevert met de juiste hoeveelheid. Daar is de Nivona nogal wat slordig mee. Soms is het kopje helemaal vol, soms zelfs maar halfvol. Wij kunnen ermee leven. Dus ondanks dat nog steeds een topapparaat!

Tip voor lekkere koffiebonen: helemaal super vinden wij de redbeans dark roast. Maar aangezien die wat lastig te verkrijgen zijn, is een goed alternatief de espressobonen van het Kruidvat. (en niet duur!)

JB_964 07-04-2011

Heb dit apparaat nu sinds 2 maanden in bezit.
Zet een geweldige Latte Macchiato en cappucino, (gebruiken wij het meest). Melk schuimen is perfect.
Vorm is eenvoudig maar strak zonder teveel toeters en bellen. Bediening heel simpel. We zijn nog wel zoekende naar de juiste koffie. De Jura was in eerste instantie de machine waar mijn voorkeur naar uit ging.
Maar het schoonmaken van het apparaat doe ik toch het liefste regelmatig. Senseo staat op zolder en blijft daar staan! Duurzaamheid valt nog niets van te zeggen na 2 maanden.

jjrobroek 28-01-2011

Op basis reeds eerdere revieuws over dit apparaat was ik in eerste instantie op zoek naar een Jura. In de winkel echter mijn mening bijgesteld, vawege smaak subtiliteit, geluid en mogelijkheden. Het zogenaamde warme melk probleem in de winkel uitgebreid getest en vergeleken met duurdere Jura's Bij allee apparaaten is het inderdaad zo dat ze niet gemaakt zijn voor een volle beker hete melk. kan wel maar dan moet je wat aanpassingen verrichten. De normale koffierecepten zijn echter perfect en zelf wat aan de hete kant als je de gemiddelde stand pakt. (Dus dan heb je nog de mogelijkheid om de koffie heter te zetten) Tip om de temperatuur bij :instellingen: op handmatig te stellen en afhankeleijk van het recept de temperatuur in te stellen. En dat werkt goed. 1 klein minpuntje...ondanks alle standaard koffie's is er maar 1 "mijn koffie"' en ben je dus verplicht bij meer huisgenoten een van de standaardkoffies als "mijn Koffie" in te stellen. Zou leuk zijn geweest als je eeb recept met je eigen naam zou kunnen kiezen. Maar dit laatste is echt het perfectionisme dat onstaat als je zo'n mooi apparaat hebt.Ik verheug mij al op de volgende 30.000 kopjes koffie

mia 1953 23-01-2011

Sinds gisteren zijn wij in het bezit van deze mooi vormgegeven machine.Het is heerlijk koffie drinken en een capucino is met deze machine snel gemaakt.Over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen,hoop dat dit heel lang is gezien de prijs want dat is wel een rip uit je lijf.

Koffie drinkers 26-12-2010

Wij Hebben deze machine nu ruim 2 maanden in gebruik en zijn helemaal niet tevreden.
Cappicino en Latte machiato zijn gewoon te koud, 33 graden gemeten, en de suiker smelt niet eens, je moet dan goed blijven roeren. Nivona weet ervan maar lossen tot nog toe niets op, en door de tussenpersoon werden we gewoon afgescheept en doorverwezen naar Nivona. Voor dit soort machines in deze prijsklasses mag je gewoon een goede machine verwachten. Wij hebben spijt van de aankoop en willen de machine retourneren. Mede door de slechte service die vanalles beloven maar niets oplossen.

naam197012345 23-10-2011

hoi hoi, bij ons zijn die goed van temperatuur, maar de cafe creme is veel te koud.....balen zeg van zo'n dure machine !

djunk 11-11-2010

Omdat onze oude Saeco Incanto niet meer in de nieuwe keuken paste en ook aan vervanging toe was, hebben we deze enkele weken geleden vervangen voor een Nivona Caferomatica 850. Nog geen moment spijt gehad van onze keuze. Wij vielen voor het strakke no-nonsense design van deze machine die ondanks de vele mogelijkheden toch lekker compact is. Hij zet een heerlijke hete espresso en café creme. Een café lungo is niet alleen maar meer water, maar gewoon een lekkere grote kop koffie. De melk voor cappuccino en latte macchiato wordt niet heel heet. Wij gebruiken kleine pakjes houdbare halfvolle melk. De melk is dan niet gekoeld en dat levert een acceptabele warme cappuccino op met een lekkere stevige schuimlaag. De temperatuur van de koffie is per koffierecept apart in te stellen. De sterkte van de koffie en de hoeveelheid is eenvoudig per kopje te regelen. Het slangetje en de uitloop van de melkschuimer is kinderlijk eenvoudig te reinigen met één druk op de knop. Het slangetje van de melk sluit je dan aan op de lekbak waarna het wordt doorgespoeld en met stoom wordt doorgespoten. Wij doen dit na iedere keer dat we cappuccino of latte hebben gemaakt.
Ook een voordeel van deze machine is dat de zetgroep eruit gehaald kan worden om deze onder de kraan schoon te spoelen. Hij hoeft dus minder vaak voor onderhoud naar de winkel terug. En dat scheelt in de kosten.

Over de duurzaamheid kan ik nog niet veel zeggen, nog te kort in bezit. Maar alles voelt wel degelijk aan.

Nadelen zijn er ook: na ieder kopje wordt de druk van de zetgroep gehaald en wordt het overtollige water in de lekbak geloosd, waardoor de lekbak redelijk snel volzit. Overigens is het nauwelijks moeite om dagelijks als we het apparaat uitzetten alles even te legen en schoon te maken. Het binnenwerk blijft wel veel schoner dan bij onze oude Saeco (die zat altijd onder de koffiedrab).
Hoewel het wel in de brochure staat, is het niet echt te doen om met deze machine melk warm te maken voor een kop chocolademelk, want daarvoor wordt de melk niet heet genoeg.

Kortom: een fijne machine met veel mogelijkheden die relatief goedkoop is ten opzichte van vergelijkbare machines als Jura en Saeco. Een aanrader als je op zoek bent naar een volautomatische machine.