Gaggia UNICA

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Gaggia UNICA op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

Maarten_40D 30-01-2012
Geschreven voor: Gaggia UNICA

Dit is onze eerste volautomatische espresso machine.
Bij in gebruik name van het apparaat viel al snel op dat de uitgifte unit aan de voorkant (daar waar de koffie uit stroomt) los zat. Er bleken twee kleine schroefjes te missen: ERG slordig!! Na bellen met Philips - die de garantie afhandelt voor Gaggia apparaten in Nederland - bleek dat het apparaat dan naar een service punt moest... Opsturen van de schroefjes was (enigszins begrijpelijk) geen optie.
Functioneel zijn de ontbrekende schroefjes geen probleem, maar het stoort wel dat het ding zo los zit.
Uiteindelijk probleem toch maar zelf verholpen.

Nu waar het natuurlijk om gaat: hoe goed werkt het apparaat.
De koffie is echt goed te noemen, al moet gezegd dat het eerste kopje vaak niet echt heet is. Het is direct drinkbaar, wat doet vermoeden dat het water wellicht niet op de juiste temperatuur door de koffie geperst is.
Gek genoeg merk je hier in de smaak niet veel van: opvolgende kopjes koffie zijn weliswaar een stuk warmer, maar qua smaak nagenoeg gelijk.

De gebruiksvriendelijkheid van het apparaat is OK. Bijvullen van water, koffiebonen en het verwijderen van koffie residu gaat eenvoudig, mede door de draaibare voet onder de machine.
Opmerking: regelmatig denkt de machine dat het bakje van de koffie residu vol zit, in het bijzonder als het opnieuw geplaatst wordt na reiniging. Dan begint de machine netjes een portie bonen vermalen wanneer men een kopje koffie vraagt, waarna vervolgens een waarschuwingslampje gaat branden en de machine stopt. Helaas is de gemalen koffie dan al verloren. Eerst het lampje aan was een stuk fijner geweest!

Al met al is deze machine toch een aanrader.
Daarbij moet vermeld dat wij de machine voor euro 299,= hebben aangeschaft in een aanbieding.
Dient er 399,= betaald te worden voor deze machine, dan zijn er ineens een heleboel alternatieven die zeker ook bekeken moeten worden.

jjbakker 28-10-2013

Beste Maarten,

wij hebben sinds vandaag ook dit apparaat. De koffie is heerlijk, maar het melk op schuimen lukt niet. De melk wordt gewoon geen schuim, er komen hoogtens een paar luchtbelletjes op, maar dikker wordt de melk niet. Heeft u daar ook last van? of hebben wij een defect apparaat.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

maarten_40d 29-10-2013

Het opschuimen van melk doen wij eigenlijk niet. We drinken alleen espresso en (zwarte) koffie.
Wil niet zeggen dat ik het nooit geprobeerd heb natuurlijk. Toen viel mij op dat de melk inderdaad weliswaar opgeschuimd wordt, maar onderin gewoon vloeibaar.
Wellicht is het een idee om met hoeveelheid en de soort melk te experimenteren.
Ook even in de gaten houden dat de melk de juiste temperatuur heeft (schijnt rond 70 graden te zijn), alvorens met opschuimen te beginnen.