Freecom ToughDrive Pro 2.5 ToughDrive 160GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Freecom ToughDrive Pro 2.5 ToughDrive 160GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Veltkamp71 22-01-2010

Schijf onlangs gekocht op aanraden. Echter na 2 weken kon ik mijn muziek en foto bestanden niet meer zien. Wel kon ik zien dat er volgens het geheugen nog 12 Gb op moest staan.

Kontakt opgenomen met Freecom en onderstaande reactie gekregen. Het was waarschijnlijk een "logische fout" (?) wat mij als leek niet zoveel zegt.

Hoe dan ook, na het inschakelen van een goede vriend, tevens IT liefhebber, is het met tools toch gelukt de bestanden terug te krijgen, alleen dan niet meer gesorteerd, maar alles bijelkaar, op datum gesorteerd.

Ik ben de schijf inmiddels gewoon weer aan het gebruiken en voldoet nu prima.

Hier volgt de reactie van Freecom, mocht jullie dit ook overkomen.

=====quote============

Geachte klant,

Dit lijkt wel op een ‘logische’ fout (misschien een probleem met de inhoudsopgave van de drive),
Ik advsieer u de inzet van bijv. een tool zoals aan het einde van deze email vermeldt.

Algemene informaties:

Onder Windows 2000, Windows XP en VISTA en MAC OS zijn de drivers al geintegreerd en het apparaat zal herkend worden bij aansluiting.
De USB-drivers zijn voor bijna allen Freecom-drives geintegreerd in Windows en MAC OS en worden automatisch geinstalleerd
bij de eerste aansluiting van het drive. De Drives uit de 'oude' Classic (rond 2006) serie worden helaas niet meer ondersteund door VISTA.
Voor sommige oudere drives zijn Windows98(SE) drivers op www.freecom.nl beschikbaar.
De meeste drives zijn ook tot USB1.1 compatibel.
Freecom harde schijven worden in FAT32-systeem geformatteerd uitgeleverd (heet bij de Mac 'MS-DOS').
Dit is uit compatibiliteitsreden. Dan zijn de schijven schrijf en leesbaar ook door oudere
Windows-versies (Win98) en MacIntosh-computers bijvoorbeeld.
FAT32 heeft een nadeel: Er kunnen geen bestanden groter dan 4GB in een keer overgezet worden.
U kunt het drive natuurlijk zelf opnieuw partitioneren/formatteren naar NTFS of in een Mac-formaat als u dat wilt.
Dan heeft u ook geen beperkingen meer qua bestandsnaam en pathlengte.
Als de drive NTFS is geformatteerd kan de Mac alleen maar lezen en niet schrijven.

Onder Windows XP:
U kunt nog maar eens proberen het stuurprogramma tussengeheugen van Windows te wissen,
misschien leidt dat tot een nieuwe poging van uw Windows de geintegreerde drivers toch automatisch te installeren.
Gaat u naar c:\windows\inf en wist u het bestand “infcache.1” (als dit niet zichtbaar is kunt u dat zichtbaar maken via de map opties).
Het systeem herstarten.
Daarna installeerd windows eventueel de driver opnieuw bij aansluiting van de drive.

Onder Windows VISTA:
Er betaat ook nog de mogelijkheid VISTA aan te wijzen de driver hier vandaan te halen als VISTA naar het stuurprogramma vraagd:
C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository

Wordt de drive aan een ander systeem wel getoond met een stationsletter in de verkenner?
Probeerd u ook maar eens de USB aansluitingen aan de achterkant van uw computer (zonder verlengkabel of USB hub tussen).
Wordt er in het schijfbeheer een partitie/formaat getoond?
Soms is het al voldoende bijvoorbeeld stationsletter te wijzigen omdat Windows vaak “in de war” raakt door netwerkstationsletters, ingebouwde cardreaders enz.
Klikt u een keer "deze computer' aan en drukt dan de rechtermuisknop, kiest u uit het menu 'beheren' zo vindt u het schijfbeheer.

Als ook aan een andere computer de inhoud niet wordt correct herkend kunt u nog eens proberen met speciale software aan de data’s te kommen.
Bij een “logische fout” (partitie wordt niet eer herkend / bestanden gewist enz.) kunt u nog volgend programma proberen.
U kunt misschien nog tools via www.google.com opzoeken om “kwijt geraakte” bestanden weer op te spoeren.
U kunt nog proberen met behulp van een speciale programma (bijvoorbeeld PCINSPECTOR FileRecovery) de data’s te kunnen benaderen.
Dit werkt alleen als een “logische fout” is opgetreden bij de data’s, dit werkt niet bij een hardwarefout.
Ik verzoek u de hulp van het programma goed door te lezen om de werkwijze te kunnen verstaan.

Freecom zelf doet geen Datarecovery.

===einde quote=========

inoh 24-12-2008

Review Freecom ToughDrive Pro 160GB
---------- Algemene specificaties ----------

Capaciteit: 160GB
Toeren per minuut: 5200
---------- Degelijkheid ----------

De harde schijf voelt heel degelijk aan. Er zit een siliconen omhulsel omheen die de stoten absorbeert. Je kan de harde schijf volgens Freecom vanaf een hoogte van 2 meter laten vallen, maar bij ons is hij al een keer van de trap af gevallen en er heeft iemand per ongeluk op gestaan, dus hij kan wel een val van meer dan twee meter aan.
Een paar spatjes water kan deze ToughDrive ook hebben, dat komt mede doordat het siliconen omhulsel het water afstoot.
---------- Gebruikersgemak ----------

De USB-kabel aan de harde schijf vast en kan erin geklapt worden, waardoor je alleen de harde schijf nog hebt en niet ook nog meerdere kabels. Dat is heel makkelijk vervoeren, hij kan makkelijk in je binnenzak van je jas! Een klein nadeeltje daarvan is dat het kabeltje wat kort is, maar hij is ook heel flexibel waardoor de harde schijf er ook gewoon aan kan hangen.
Als je het siliconen omhulsel er vanaf haalt, kan je het hoesje openklappen en kan je de harde schijf vervangen. Je kan er dus eventueel een harde schijf met een grotere capaciteit in doen.

Je hoeft voor het gebruik helemaal niks te installeren, het is erin doen en gebruiken maar!
---------- Garantie ----------

De garantie via Freecom is twee jaar. Die hebben wij hier gelukkig nog niet nodig gehad!
---------- Snelheid schrijven/lezen----------

Dit gaat opvallend snel! Naar een paar tests van mijzelf kwam de schrijfsnelheid op ongeveer 25 MB/sec en leessnelheid ongeveer 50 MB/sec. Dat is heel behoorlijk voor een schijf.

---------- Prijs/kwaliteitsverhouding ----------

Die is erg goed. Je krijgt een snelle, degelijke harde schijf voor je geld.

---------- Conclusie ----------

Een erg goede externe harde schijf. Voelt stevig aan en kan een hoop hebben! De schrijf- en leessnelheden zijn ook erg goed!
Misschien is het kabeltje wat te kort voor sommige mensen, maar daar heb ik helemaal geen last van!
Zeker aan te bevelen!

Ik hoop iedereen hiermee geholpen te hebben!