Heco Celan XT 701 vloerspeaker / zwart, bruin, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Heco Celan XT 701 vloerspeaker / zwart, bruin, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,7

rob 16 16-06-2012

goede weergave van alle componenten niets overheerst,mooi afgewerkte speaker super kwaliteit voor schappelijke prijs.
Heb ze gekocht omdat ze goed aangeschreven staan om hun goede geluidsbeeld en prima prijs kwaliteits- verhouding

Mr. Rinus 18-01-2012

Omdat ik mijn oude luidsprekers wilde vervangen, ben ik na een vrij uitgebreide zoek- en luistertocht door speakerland (ik had 15 modellen op mijn "te beluisteren" lijstje gezet) haast per ongeluk, bij deze luidspreker aangekomen.

En ik ben misschien wel een een moeilijke gast geweest in de diverse winkels tijdens de luistersessies. Ik had allemaal "moeilijke" cd's meegenomen, waarvan ik vond, dat deze goed moesten klinken. Audiofiele opnamen, zoals borrelnootjes jazz a la Diana Krall of muziek met kleine instrumentenbezetting, klinken haast overal goed op. Dus metal, prog/rock, blues, klassiek (maar dan met drukke instrumentatie) meegenomen. Dat soort dingen. En het moest niet alleen op volume goed klinken, maar vooral ook op het luisterniveau, waarnaar ik door de bank heen luister thuis. En dat is niet altijd op orkaankracht.

Ik had de volgende kandidaten op mijn lijstje staan:

Mordaunt Short Mezzo 6 en 8
Monitor Audio RS en RX 6
B&W 684
KEF Q500 en 700
Klipsch RF-63 en RF-82
Dali Ikon 6
Magnat Quntum 655 en 657
Heco Metax XT 501 en 701

Klipsch en Dali vielen snel af. Vooral Klipsch is wel erg direct en "agressief", als je het zo wilt stellen. Klinkt in het begin mooi, zet ook een groot geluid neer, maar daarna wordt het opdringerig. Te aanwezig, bij elk volume haast. Ook de Dali vond ik Niet overtuigend (had er wel hoge verwachtingen van, ook gezien de testreviews) was soms te agressief.

De M-S Mezzo 8 viel ook af, veel te bassig naar mijn smaak. Ten minste, niet echt gecontroleerd. Dat deed de Mezzo 6 veel beter, maar toch nog niet overtuigend zat. Wel een mooi middengebied.

Monitor Audio (beide modellen) klonken op zich helemaal niet verkeerd, maar het klankbeeld maakte niets bij me los. Dat gold ook in meer of mindere mate voor de KEF, die ook een beetje "smal" klonk.

Het geluid van de Magnats was bekend. Ik heb al jaren Magnats (van diverse series) in huis gehad. Maar ik liep te twijfelen, of ik dat wel weer wilde. De Quantum 657 komt zeer goed uit de divierse (duitse) tests, maar wilde ik weer dat klankbeeld?

De B&W was eigenlijk voor mij "de grote onbekende", en ik vond deze luidspreker absoluut niet verkeerd. Het enige dat ik de B&W kon verwijten, dat hij wat (te) terughoudend is.

De Heco Metas 501 en 701 vielen af toen ik de Celan XT 701 hoorde. Ik had deze speaker eigenlijk niet op het lijstje staan, maar omdat ze naast de Metas stonden, en in de aanbieding waren en dus nu in ongeveer de zelfde prijs vielen als de Metas 701, beluisterde ik ze. De Celan, hoewel uiteraard merktrekjes hebbend met de Metas serie. De Celans klinken echt veel volwassener, is veel meer luidspreker.

Dus bleven op het eind de Magnat Quantum 657, de Heco Celan XT 701, maar ook de B&W 684 over.

En ja, ik vond de Heco toch het mooist. Een soort tussen weg tussen Magnat en B&W. Maar vooral, de speaker "swingt". En nu ze in mijn woonkamer staan,weet ik gewoon, dat ik de goede keuze heb gemaakt. Ze zetten ook een groot geluid neer, veel detail, maar nergens scherp en toch heel transparant. Stemmen komen er echt uit springen. Bas is niet overheersend, maar wel erg strak en gaat diep. En het zijn best wel grote joekels. Dat viel in de winkel nog geen eens op, maar toen ik ze eenmaal opgesteld had staan......

De afwerking is echt fenomenaal. Ook de aluminium ringen rond de drivers (a la de oude Magnat modellen), zitten ook rond de 2 baspoorten, en staat gewoon erg mooi icm de zwarte glanzende pianolak. De aansluit terminals zijn erg mooi en superdegelijk uitgevoerd, uiteraard geschikt banaanstekkers, voor bi-wiring of amping. Maar als extra mogelijkheid, kun je het filter een extra 2dB in het hoog meegeven (voor als je bijvoorbeeld een rijk gestoffeerde ruimte hebt, die veel hoog absorbeert). Voor mij voldoet de Liniear (flat) modus gewoon. En ze leggen wel wat gewicht in de schaal, 29 Kg de stuk.

Bijgeleverd worden spikes met een soort muntjes, die je weer kunt gebruiken als de ondergrond van "zacht" materiaal is gemaakt, dat makkelijk beschadigd. En er zijn ook nog rubbervoetjes bij. Beide zijn schroefbaar.

Mr. Rinus 27-01-2012

Even een up-date.

Na twee weken heb ik de metalen verbindingstukjes tussen het hoog en laag vervangen door stukjes luidsprekerkabel. Van dezelfde soort als die waaraan de luidspreker met de versterker is verbonden. Dat gaf een verbetering, vooral in het midden-hoog. Nog meer precisie en detail.

Ge-experimenterd met de plaatsing, en hoewel de fabrikant opgeeft om de luidsprekers "toe-in" te plaatsen (dus schuin naar binnen), is in mijn situatie de plaatsing dusdanig, dat ze haast gelijklijnig aan de achterwand staan (plm. 5 graden schuinstand). Maar dit kan voor een ieder individueel weer anders zijn.

Experimenteren met de plaatsing (steeds een klein beetje schuiven en luisteren) heeft dus zin. Ze staan daarnaast plm 50 cm uit de zijwand, en plm 30 cm van de achterwand. Dit geeft een groot stereobeeld, maar zonder een gat in het midden. het geeft ook ruimte voor de instrumentatie. Alles wordt nu mooi geplaatst.

De luidsprekers hebben ook een bepaalde inspeeltijd nodig.