Wharfedale Crystal 2-10 zwart, bruin

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Wharfedale Crystal 2-10 zwart, bruin op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Willem de Beer 24-11-2011

Er komt een indrukwekkend mooi geluid uit deze speakers. Als liefhebber van klassieke muziek heb ik deze uitgebreid getest en ben verbluft over het geluid. Zeker als je de spotgoedkope prijs in beschouwing neemt.

Volgens Wharfedale is de Crystal 2 serie ontworpen met natuurlijk geluidsbeeld voor ogen. Om dit te bereiken hebben de ontwerpers de speakers een vlakke frequentie respons meegegeven, dus zo min mogelijk kleuring zoals een extra benadrukte bas of overdreven sprankelend hoog. Laat de muziek voor zich spreken. Is dit goedkope reclame retoriek is of snijd het hout? Na de speakers goed in gespeeld te hebben en kritisch beluisterd kan ik de bewering van de fabrikant toch beamen.

Het geluid klinkt natuurlijk en in balans. Het geluidsbeeld is rustig (ook bij complexe muzikale passages) en toch gedetailleerd. De luidsprekers klinken zuiver en puur. Wel hebben de speakers enig volume nodig om los te komen. Bij lage volumes worden de luidsprekers minder.

Het openingskoor van de Mattheus van Bach (Koopman) klinkt vol en in balans, de stemmen worden nooit schel, zelfs niet de kritische jongens stemmen. Iedere muziek lijn blijft door het rustige geluidsbeeld goed hoorbaar, het wordt geen muzikale brei. Ook orkestraalgeweld zoals het onweer in de 6e symfonie van Beethoven (Haitink-KCO) wordt goed indrukwekkend weergegeven.

Om de baskwaliteiten van deze speaker te beoordelen heb ik orgelwerken van Bach beluisterd. Er zit meer dan voldoende laag in deze speakers voor een vol monumentaal geluid. Natuurlijk kan deze kleine boekenplankspeaker niet de allerlaagste subsonische frequenties weergeven, maar dat kan geen enkele speaker van dit formaat. Toch had ik na het beluisteren niet het gevoel dat ik iets miste. De luidspreker klinkt volwassener dan het formaat doet vermoeden.

De muziek wordt ook zeer gedetailleerd weergegeven en dit zowel een voor- als een nadeel. Bij de laatste sonates van Schubert (Brendel) bijvoorbeeld hoor je de pianist ademen en mee neuriën. Mooie en minder mooie details (zoals muzieklassen) worden onverbloemd weergegeven. Bij goede opnames levert dat schitterende resultaten op, echter slechte opnames vallen genadeloos door de mand. Ieder voordeel heb z’n nadeel zullen we maar denken.

Over pop en jazz muziek ben ik minder enthousiast dan over klassieke muziek. Het rustige geluidsbeeld van de Wharfedales geven minder een ‘live’ gevoel. Het meer actieve karakter van mijn Q acoustics 2010 prefereer ik boven de Wharfedales . Echter het geluid is bij jazz en pop zeker niet slecht.

De vormgeving vind ik niet bijzonder, hoewel de speaker klein genoeg is om niet te veel op te vallen. Het gebruikte fineer oogt goedkoop en doet niet echt degelijk, maar wat heeft het te leiden? De rest lijkt de luidspreker lijkt wel solide.

Plus:
+ Veel details
+ Voldoende laag
+ Luidspreker klinkt volwassen
+ klein formaat
+ De prijs, de prijs de prijs!

Minpunten:
- De luidsprekers hebben volume nodig om ‘los’ te komen.
- Slechte opnames vallen door de mand
- Fineer is van matige kwaliteit
- Minder ‘live’karakter bij pop en Jazz

Conclusie:
De Wharfedale Crystal 2-10 is een geweldige speaker voor heel weinig geld. Een betere value for money is moeilijk denkbaar. Niet twijfelen gewoon kopen en genieten. Ook als upgrade van een miniset zijn deze luidsprekers zeer geschikt. Een aanrader!