AEG Santo 70312 KG5

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG Santo 70312 KG5 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

rony stokart 21-12-2023

100% aanrader. Ook na meer dan 10 jaar...

Geschreven voor: AEG Santo 70312 KG5

Heb de kombi meer dan tien jaar geleden gekocht bij Nederlandse firma. Levering en plaatsing perfekt... net als de koelkast trouwens. Diepvries is wel degelijk NO Frost en net als het koeldeel praktisch geluidsvrij. Voor mij is de grote (op rails) groentela ideaal en met schuifregelaargoed te bedienen. Ook veelvuldige mogelijkheden voor hoogteregeling van de vakken en in de deur zijn positief. Hoewel de kast 100% waterpas staat gaat de deur van het koeldeel AUTOMATISCH dicht. Fantastisch ! Dat niet één fabrikant op dat idee gekomen is, handen niet vrij en toch kast dicht ! Waarschijnlijk weten ze het bij AEG ook niet, maar zou het zeer missen. Besluit: zelden een aankoop gehad waarover ik zo tevreden ben.

Pluspunten

• twee kompressoren
  • NO- Frost.
  • automatisch dichtvallende deur (!!)
  • Handvatten (echte).

Minpunten

• geen

zelf jam maken 15-01-2011
Geschreven voor: AEG Santo 70312 KG5

We hebben deze koelkast gekozen voor de grote groentela. We zijn helemaal tevreden over de koelkast, hij werkt prima, hij is zeer stil, geen enkel geluid, ruim van binnen, zuinig en gewoon goed!

Rubles 23-06-2008
Geschreven voor: AEG Santo 70312 KG5

Ik heb deze koelkast ruim 4 maanden in bezit.
Alle producten blijven goed vers en krijgen geen nare luchtjes zoals bij oudere koelkasten.
Makkellijk schoon te houden en natuurlijk de twee apparte compressors zijn erg handig.

Twee nadelen heeft de koelkast.
Als men een 1,5 liter fles in het flessenrek plaats komt deze altijd tegen de ijzeren beugel van de deur aan.
Hierdoor valt de deur niet meer van zelf op slot maar moet men hem echt dicht duwen.
Tweede puntje is toch wel het geluid. De koelkast staat bij mij in een open keuken.
Om de zoveel tijd slaat de compressor aan en is duidelijk hoorbaar dat de koelvloeistof rond gepompt wordt.

Ghostwheel 03-04-2008
Geschreven voor: AEG Santo 70312 KG5

Onze oude Siemens gaf na 23 jaar de geest. Hij zal in vergelijking met moderne koelkasten wel bakken stroom verbruikt hebben, maar zolang het blijft werken, denk je daar niet aan. Toch fanatiek gezocht naar een zo zuinig mogelijke opvolger voor een redelijke (lees: terug te verdienen) prijs. We zochten aanvankelijk een A+ model met een verbruik tussen de 235 en 275 KWh/jaar en toen kwam opeens deze in een nieuwe uitvoering (de KG 5) uit en bleek het energieverbruik opeens nog maar 200 KWh/jar te zijn en dus A++. Daar de andere merken daar vrijwel niets tegenover konden zetten, en de gebruikerservaringen met de vorige versies (de KG, KG1 of KG3) hier op deze site gemiddeld genomen positief en lovend waren, hebben we hem meteen online besteld. Ik moest echter wel zelf duidelijk aangeven dat ik de KG 5 wilde hebben en dus niet het voorgaande (uitlopende) model, want die kunnen ze ook nog ewoon hebben. Let daar dus op en vraag ernaar. Wat de prijs betreft, het loont de moeite om voor aanbiedingen ook even bij de online winkels die bij het 'oude' model (de 70312KG) genoemd worden te informeren. Onze KG5 kwam namelijk gewoon van zo'n online winkel die niet hier, maar wel bij de oude KG op Kieskeurig genoemd werd en dat scheelde behoorlijk ! Onze gekozen internetwinkel leverde perfect af: binnen 4 dagen op een galerij van een groot flatgebouw, gewoon in de keuken neergezet met meename van de oude koelkast en zo hoort het ook. Daar dit model net nieuw is, kan ik niets zeggen over te duurzaamheid, maar ik heb mij door diverse bronnen laten vertellen dat je tegenwoordig niet meer moet verwachten dat deze apparaten net zo lang meegaan als je oude koelkast (dus 15 tot 25 jaar is er waarschijnlijk niet meer bij, net als bij die spaarlampen van tegenwoordig, die gaan ook veel sneller kapot omdat men anders geen nieuwe meer zou kopen en dan ligt de economie op zijn gat), maar AEG Electrolux is toch gemiddeld genomen wat duurzamer dan een Samsung, LG, Indesit en vergelijkbaar met het kwaliteitsniveau van een Siemens/Bosch. Qua geluidsproductie wil ik nog met jullie delen (lieve lezer, haha) dat door het gebruik van modernere koelingsvloeistoffen en -gassen en minder stroom verbruikende (waarschijnlijk ook wat kleinere) compressoren deze uiterst zuinige koelkasten ook weer wat geluid zijn gaan maken. Nu is dit heel persoonlijk en ik zelf heb nergens last van, maar mijn moeder vond het af en toe een geluid waaraan ze moest wennen. Dus de moraal van dit verhaal is dat sommige mensen met een open keuken en gevoelige oren altijd wel teleurgesteld zouden kunnen zijn in het geluid dat deze moderne machines maken. De onze heeft braaf 14 uur staan rusten voor we hem in gebruik namen (24 uur hoeft met die moderne echt niet meer), maar als hij aanslaat (en hij heeft 2 compressoren die al dan niet tegelijk of eerst de ene - dan de andere aanstaan) dan kun je borrelen, sissen, zuchten en/of brommen horen. Met elke koelkast, niet alleen deze. Of dat je stoort, ligt voor 90% aan jezelf vind ik. Wij hebben nu een gesloten keuken, maar binnenkort een open keuken en ik zie er geen probleem in, maar iemand anders wellicht wel.
Twee compressoren is trouwens erg fijn. Je kunt onafhankelijk van elkaar de koelkast of de vriezer wat hoger of juist lager zetten en zo nog meer besparen. Bij stroomuitval 30 uur autonomie is ook erg goed. De electronische bediening is prima en zelfs mijn moeder kan het vatten... Alleen, de indeling van het koelgedeelte is niet 100% naar onze wens. De groetelade, op een mooie rails trouwens, is naar onze smaak te groot waardoor het flessenrek aan de binnenkant van de dueur te hoog geplaats is. Hierdoor kun je weer weinig daarboven kwijt. Een fles limonadesiroop of een fles koffiemelk past er dan niet meer boven. Dan kon in onze oude koelkast weer wel. Nou dan zet of lef je ze toch in de kast op zo'n glazen plateau, hoor ik iemand zeggen nu. Ja, maar daar stapel ik nou juist graag andere dingen op, zoals melkpakken.
Er blijft dus altijd wel wat te zeuren over, maar verder vinden we het een geweldig apparaat waar we zeker plezier aan gaan beleven. Nog even één ding (of twee...), no frost en een ventilator in de koelkast zijn leuk, maar je kunt goed zonder, het is maar luxe en die luxe kost toch ook stroom en kan ook weer kapot gaan, dus dat het niet op deze koelkast combi zit, ach...