Sennheiser IE 7 High-fidelity ear-canal phones

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser IE 7 High-fidelity ear-canal phones op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

blinq 14-05-2010

In februari 2010 heb ik deze headphone bij bol.com besteld. Het was in eerste instantie nog erg moeilijk om te kiezen tussen de IE 6, 7 of 8. Mede door de reviews op internet, ben ik uiteindelijk bij de IE7 uit gekomen. Deze heb ik bij bol.com besteld.
Eenmaal thuis heb ik ze uit de doos gehaald, en meteen getest. Het geluid was nog niet geweldig, maar dat kwam doordat de headphones nog niet waren 'ingebrand'. Een tweede punt waren de ear-tips. Wat een bijzonder slechte kwaliteit. Op de verpakking waar alles in zat, stond dat er twee paar ear-tips in zaten, die gemaakt waren van schuimrubber (schuimrubber is isoleert over het algemeen beter). De grote vraag voor mij was alleen, welke waren het? Zowel de 'normale' als die van schuimrubber zaten met z'n allen in 1 zakje. Aangezien alle ear-tips niet confortabel zaten, ben ik op internet op zoek gegaan naar een alternatief. Uiteindelijk ben ik bij ear-tips van Comply Foam uit gekomen. Voor drie paar betaal je 20 dollar, maar de pasvorm is aanzienlijk beter dan die van sennheiser zelf, en bovendien wordt het geluid er ook een stuk beter op.
Nadat ik de earphones enige tijd heb laten inbranden, heb ik ze in gebruik genomen. Eerste reactie: 'wow, wat een geluid'. Voor deze earphones, had ik die van Bose. Nou Bose, ga je spullen alvast maar inpakken, want 99 euro betalen voor deze earphones is zonde van het geld. De bass is overmatig aanwezig, en in een jaar tijd ben ik al 5x(!) terug moeten gaan, omdat de contacten bij de aansluiting op de geluidsdrager defect waren.

Nu merk ik sinds enkele dagen, dat ook bij deze earphones van Senhheiser zich dit probleem voordoet. Regelmatig valt het geluid weg aan de linkerkant, en dan heb je dus geen stereo earphones, maar een mono. Sennheiser zegt zelf op hun website dat dit product speciaal geprepareerd is voor gebruik met mp3-spelers e.d. Ook zou deze kabel extra stevig moeten zijn. Nou, ik heb het gemerkt. Als na drie maanden exact de contactjes van de kabel bij de aansluiting op de geluidsdrager los raken, is het zeker een product van 'topkwaliteit'. Bovendien mag je - gezien de prijs - wel wat beters verwachten voor dat geld. In eerste instantie heb ik contact opgenomen met de support van Sennheiser Nederland. We zijn inmiddels een week verder, maar mijn inbox is nog stees ongevuld met een reactie. Geen auto-reply dat de e-mail ontvangen is, niks. Waarom ik meteen naar Sennheiser gemaild heb, en niet naar Bol zelf? In de begeleidende e-mail die ik van bol kreeg bij levering van dit product, stond dat het veel sneller was om contact op te nemen met de leverancier zelf, dan dat je het product via Bol ter reparatie aanbied. Dat heb ik gemerkt.
Uiteindelijk heb ik maar naar Bol gemaild, en ik ben van plan om de earphones via hen te laten repareren, omdat Sennheiser zelf niet in staat lijkt om een reactie te sturen op mijn e-mail.

Conclusie: Het geluid van deze earphones WAS geweldig, en nu is het wachten op de pakketchauffeur die mijn 'zwaar' gewonde earphones kan wegbrengen naar het ziekenhuis, die alles zelf moet regelen. De ouder (Sennheiser) lijkt niet naar de gewonde om te kijken, ondanks dat het hem toch heel veel waard is..

Roland1 27-12-2009

De IE-serie van Sennheiser heet niet voor niks "in-ear monitor": de bedoeling is dat het volledige geluidsspectrum wordt weergegeven. Dat maakt deze koptelefoon meer dan waar.

Het duurt even voor je ze goed in je oor hebt. De schuimkussentjes zitten bij mij het comfortabelst, maar de siliconendopjes sluiten beter af, waardoor ze beter geluid geven. Ik probeer ze nu om de zoveel tijd af te wisselen, om oorpijn te voorkomen. Dit kan iets beter, maar niet iedereen heeft even makkelijke oren.

De geluidskwaliteit is waar het uiteindelijk om gaat. Die is fenomenaal goed voor een in-ear. Bassen klinken vol en gedetailleerd. Het dreunt niet je hoofd uit (wat de CX300 wel doet), maar blijft evenwichtig en toch krachtig. Een solo van een basgitaar komt bijvoorbeeld erg goed tot zijn recht, omdat je alle details van het geluid kunt horen. Middentonen zijn een klein beetje ondergesneeuwd, maar ze zijn zeker voldoende aanwezig. En hoge tonen klinken zeer gedetailleerd, maar ook een beetje op de achtergrond. Uiteindelijk krijg je een bijna perfect gebalanceerd geluid, die uitstekend weergeeft wat de muzikant bedoeld moet hebben. Onderweg, gecombineerd met een goede mp3-speler (geen iPod!) komt je muziek erg goed tot zijn recht. Let wel op dat de half open constructie ervoor zorgt dat je omgeving eerder van het geluid kan meegenieten dan met een gesloten CX300 bijvoorbeeld. Ik heb de koptelefoon in gebruik i.c.m. een Cowon S9 voor onderweg, en een Denon PMA-710AE voor thuis.

Aeneas 15-12-2008

Zeer goede InEarMonitor.
Hiervoor heb ik de Shure E2 gehad en presteerde een stuk minder: redelijk detail in het geluid, maar weinig lage tonen en een duidelijk tekort aan hoge tonen.
Ook bij de Sennheisers is het belangrijk een goed isolatie te krijgen door verschillende opzetstukjes (schuim en rubber) te proberen om een goed geluid te krijgen.

Daarnaast hebben ze echt een week inspelen nodig om tot hun recht te komen. De eerste uren waren ze nog wat bonkig in het laag en hoge tonen waren soms wat scherp. Nu zijn die problemen weg en klinken ze geweldig.
Nog een voordeel is dat ze geen losse hoofdtelefoon versterker nodig hebben.