Sony MDR-EX500LP

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sony MDR-EX500LP op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,8

Sir Hendro 08-01-2011
Geschreven voor: Sony MDR-EX500LP

Sony MDR-EX500LP

Voorwoord

Mijn oude Creative EP-630 waren 1,5 jaar terug kapot gegaan bij een fiets ongeluk. Ik was op zich best tevreden met de EP-630 alhoewel de geluidskwaliteit zeker beter kon. Tevens na het lang dragen waren ze toch wel oncomfortabel in mijn oor.

Het was onlangs weer de dag van het jaar waarop men een jaartje ouder wordt en daarom besloot ik mijzelf een cadeautje te schenken. Naar wat rondneuzen bij Saturn leek het mij wel wat om nieuwe in-ears te kopen. Daar kwam ik uiteindelijk bij de volgende selectie:

- Sony EX300
- Sony EX500
- AKG 370

De AKG 370 zou volgens review behoorlijk tegenvallen dus die vielen snel af. Er waren veel reviews te vinden over de EX300 van Sony die allemaal erg positief zijn. De EX500 is wat minder populair door zijn prijs en schijnt 'slechts' een verbeterde EX300 te zijn. Zo heeft de EX500 een metalen behuizing in plaats van plastic om trillingen tegen te gaan en een verbeterde speaker die speciaal door mensen getuned zou moeten zijn.

Na lang twijfelen toch de duurdere EX500 gekozen omdat ze er degelijker uitzagen en ook benieuwd was naar het verbeterde resultaat. Voor EUR 100,00 mocht ik ze meenemen. Een bedrag dat iets boven het gemiddelde ligt voor deze in-ears.

De inhoud van de verpakking

Bij het uitpakken van de verpakking treffen we een aantal extra's. Zo komt de EX500 met 3 setjes aan siliconen ear-buds, klein (S), middel (M), en groot (L). Standaard zitten de M size ear-buds op EX500 die na wat proberen het beste voor mijn oren zijn.

De EX500 komt met een genuine leren hardcase waar men de EX500 netjes in kan opbergen doormiddel van een plastic opberg blok wat erin zit.

Als laatste vinden we nog de gebruikelijke handleiding en garantie kaart.

De geluidskwaliteit

De eerst proef nam ik via mijn computer. Deze beschikt over een Creative X-Fi Elite Pro met een breakout box. Tijdens de proef stond de kaart op Audio Creation 96/24 mode zonder verbeteraars zoals de matige crystalizer.

Wat mij direct opviel bij het luisteren naar muziek is dat er een zeer breed klankbeeld te horen is. Er is veel detail die je zo door de muziek er uit kan pikken. Je hoort dus niet alleen duidelijk alle instrumenten individueel maar ook hun klanken erg gedetailleerd. Bij films hoor je bij wijze van de naald door een explosie vallen.

De EX500 is in het begin wat 'stijfjes' maar wordt na enkele uren inspelen een stuk 'losser' qua geluid. Door door klinkt het nog rustiger en voller dan een hamer die strak tegen je oor beukt om het zo maar even te zeggen :P

Wat mij wel opviel is dat ik met de EX500 mijn Creative Zen niet zo mooi vind klinken omdat deze vergelijken de geluidskwaliteit van mijn computer slecht klinkt. Geen idee hoe ik het precies moet omschrijven. Ik zou zeggen dat het net zo klinkt alsof je van een BMP naar een hoge compressie JPG gaat kijken. Dat wordt dus ook binnenkort een nieuwe mp3 speler.

Als laatste nog een luister fragment van de Sony MDR EX500 en enkele andere: