Jamo wEAR In40i

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Jamo wEAR In40i op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

wouterdb92 26-07-2013
Geschreven voor: Jamo wEAR In40i

De Jamo oortjes heb ik in juli 2011 gekregen. Ze worden geleverd in een keurig opbergzakje met rits. Ook worden er verschillende maten dopjes bijgeleverd en een klemmetje om hem aan je kleding vast te maken.

De geluidskwaliteit is erg goed. Helder, dynamisch en vooral in balans. Een lichte nadruk op de S-klanken. Ze hebben een hoge efficiëntie en kunnen dus op hoog volume spelen. De buitenwereld heeft daar weinig last van.

De oortjes hebben dezelfde kwaliteit als de Apple producten zelf. Het uiterlijk sluit dan ook erg goed aan bij bijvoorbeeld een iPhone. Handig is ook dat icm. met een iPhone/iPod/Macbook het volume en de nummerkeuze via de kabel-afstandbediening geregeld kan worden.

De duurzaamheid is prima. Ik heb twee jaar, dagelijks genoten van de oortjes, zonder problemen. Nu heeft helaas één oortje het begeven. Gelukkig is de importeur Havoned erg klantvriendelijk en wordt er een nieuwe setje geleverd. Super dus, ik hoop weer twee jaar vooruit te kunnen!

AlexanderTon 05-07-2013
Geschreven voor: Jamo wEAR In40i

Mijn vorige IEM (In-Ear Monitor) was die van Apple en dan niet degene die je bij iedere iPod krijgt, maar de duurdere uitvoering met de siliconen dopjes. Mijn review zal dan ook voornamelijk in vergelijking met het model van Apple plaatsvinden.

Draagcomfort:
In vergelijking met de IEM van Apple zijn dit grote jongens. Doordat de drivers meer ruimte hebben komt er mijn inziens een mooier geluid uit, maar ze nemen ook wel meer ruimte in beslag. Dit merk ik voornamelijk bij het fietsen. Er is sprake van windgeruis. Daar waar de Apple IEM dichter tegen de huid aan zaten, steken deze wat uit. Ze zitten ook iets zwaarder, maar niet hinderlijk.
Als ze eenmaal zitten, dan zit het ook goed en sluit het mooi af. De siliconen zijn ovaal van vorm wat prettig zit.
De afstandsbediening zit niet in het linker of rechter snoer, maar precies bij de Y-splitsing. Bij de Apple IEM zat dit aan het rechter oorsnoer, dus dit was even wennen. Ik weet nog niet wat ik prettiger vind. Voordeel van de Apple IEM afstandsbediening was dat deze vrij hoog zat, en je het snoer verder makkelijk kon opbergen.

Vormgeving:
Vormgeving doet mij weinig bij IEM's. Ze zitten in je oor, het moet goed zitten, en of er nou een kronkel, uitsparing etc in het model zit maakt mij weinig uit. Ik heb ze een 6 gegeven omdat de IEM vrij groot is. Zoals ik eerder aangaf hebben de drivers nu meer ruimte en zorgt dit voor een mooi geluid, maar in het begin is het wel even wennen. Waarom zit er namelijk een knik tussen de driver en de siliconen? Puur naar vormgeving kijkend met het daarbij komende gewicht had de Apple IEM mijn voorkeur, maar zoals ik aangeef hecht ik daar weinig waarden aan.

Geluidskwaliteit:
De Apple IEM is qua klank vrij neutraal. Ik lees vaak dat mensen de bass missen in de Apple IEM, en hoewel ik mij daar niet aan stoorden begrijp ik nu wat ze bedoelen. De IEM van Jamo heeft een warmere klank wat mede komt doordat er meer laag in zit. Dit komt mijn inziens doordat de drivers meer ruimte hebben en het design niet minimalistisch moet zijn zoals bij Apple IEM. Afhankelijk van waar je vaak naar luistert gaat mijn voorkeur uit naar de IEM van Jamo ivm de IEM van Apple. Ik luister ook vaak naar opgenomen seminars en de IEM van Jamo haalt de scherpe kantjes van stemgeluid af waardoor het minder schel klinkt.
De isolatie voor geluiden van buitenaf is ook goed. Er is geen sprake van 100% afsluiting, maar genoeg om rustig van de muziek te kunnen genieten.
Wat mij wel opvalt is dat de geluidsoverlast voor andere partijen ( lekkage) bij de IEM van Jamo groter is dan die van Apple. Dit kan te maken hebben met de opbouw van de IEM, maar het viel mij op.

Duurzaamheid:
Daar ik de IEM van Apple ruim 3 jaar heb gebruikt ben ik pas een aantal weken in het bezit van deze IEM. Ik kan hier dus nog weinig over zeggen. De siliconen blijven wel heel mooi zitten wat mijn inziens een dikke plus is. Het geheel voelt goed aan, hoewel de draden mijn inziens wat dikker mochten zijn. Tijd zal uitmaken hoe dit verder gaat.

Al met al een prima IEM, zeker voor het geld waarvoor ze tegenwoordig over de toonbank gaan. Let wel even op waarvoor je hem gaat gebruiken. Ik heb ze namelijk nog niet gebruikt met sporten, maar ik kan mij zo voorstellen dat, wegens de vorm van de IEM en de omvang dat dit niet de beste IEM is om mee te sporten.