Apple MacBook Pro 13" 2011

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Apple MacBook Pro 13" 2011 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

iMarvin 04-04-2012
Geschreven voor: Apple MacBook Pro 13" 2011

Deze review gaat over mijn MacBook Pro 13" (late 2011) welke ik in december 2011 aangeschaft heb. Hieronder de specificaties van het apparaat:

Model: MacBook Pro 13"
Processor: Intel i7 2.8 GHz
RAM: 8GB DDR3 (2x4GB) 1333 MHz
Grafisch: Intel HD Graphics 3000
HDD: 750GB
SSD: Corsair Force 60GB

Na een paar jaar heel tevreden een (gebruikte) iMac te hebben gehad, werd het tijd voor een nieuwe. Ik heb besloten eerst een MacBook te halen (zowel thuis als onderweg te gebruiken), om t.z.t. nog een nieuwe iMac aan te schaffen.
Ik heb besloten voor een wat "dikkere" uitvoering te gaan, puur uit oogpunt dat de MacBook nu gewoon een aantal jaar goed mee kan gaan. Het standaardmodel heeft een 2.4 GHz-processor en een 500GB HDD. Het model dat ik heb heeft een 2.8 GHz-processor en een 750GB HDD.

Daarnaast heb ik zelf nog wat geüpgraded aan de MacBook; het RAM-geheugen heb ik naar 8GB verhoogd (2x4GB ipv 2x2GB) en ik heb op de plaats van de SuperDrive (CD/DVD-lezer) een SSD van 60GB geplaatst. Op deze SSD heb ik Mac OSX Lion en alle programma's geïnstalleerd, de MacBook is hierdoor sneller dan ooit geworden. Op de HDD staat alle data zoals muziek, films, foto's en games. De SuperDrive is in een externe behuizing gegaan; ik gebruik deze sporadisch maar mocht het nodig zijn dan kan ik hem alsnog gebruiken.

Ik ben erg tevreden over de MacBook; de laptop voelt door de aluminium unibody-behuizing erg solide aan. Ook over de standaard prestaties ben ik erg te spreken; het is gewoon vanwege mijn "hunk naar meer" dat ik de laptop heb geüpgraded. Daarnaast ben ik van plan de laptop de komende paar jaren te gebruiken en dan moet hij wel een beetje up-to-date blijven.
De batterijduur van de laptop is prima; gemiddeld haal ik zo'n 5-6 uur met een volle lading. Lang niet gek, als op de Apple-site te vinden is dat de accu in de MBP 13" 7 uur meegaat. Het scherm staat bij mij (bijna) altijd op maximaal en 's avonds is de toetsenbordverlichting ook vrijwel altijd ingeschakeld. Qua gebruik moet je denken aan internetten, een hoop emailen, soms wat foto's bewerken en af en toe een spelletje spelen. Ook luister ik veel muziek via mijn MacBook i.c.m. een Airport Express aan mijn geluidsinstallatie.

Ik leef in een "Apple-huis", hetgeen deze MacBook een aangename aanvulling maakt op de reeds aanwezige apparatuur. Het werkt gewoon erg prettig als alle apparaten van hetzelfde merk zijn; de MacBook communiceert prima (en draadloos) met mijn iPhone, Apple TV, Airport Express en TimeCapsule.

De MacBook is doorgaans erg stil en vibratievrij. Enkel wanneer ik een zware game of applicatie (zoals COD; MW, Photoshop of GTA IV) gebruik hoor je de fans harder gaan draaien. Zet je het volume echter wat hoger dan hoor je al niets meer. Bij regulier gebruik (internetten, muziek luisteren, e.d.) hoor of voel je de laptop niet.

De MacBook stond bij mij overdag altijd veel in de sluimerstand; openklappen en hij was weer bij de les. Dit verbruikte overigens erg weinig batterij (3% in ongeveer 4,5 uur). Sinds ik de SSD geplaatst heb maak ik nauwelijks meer gebruik van de sluimerstand; de laptop start nu in ongeveer 15 seconden op. Zonder SSD was dit ongeveer 40 seconden.

Al met al ben ik erg tevreden over de MacBook. De upgrades die ik heb aangebracht maken het voor mij net wat aangenamer (voornamelijk het snelle opstarten van Mac OSX en programma's) maar zijn niet noodzakelijk, de MacBook presteert met de "standaard" specificaties gewoon erg goed. Zeker aan te raden!

Boschbol 13-05-2012

beste IMarvin,
Hoe heb je dat inbouwen van die SSD gedaan? Kan je dat zelf of laten doen.
Wat was je uiteindelijk kwijt voor deze configuratie. Klinkt aantrekkelijk!
Bedankt,
Eugene

iMarvin 18-07-2012

Beste Eugene,

Sorry voor mijn late antwoord. Ik heb niet zo vaak mijn eigen review meer gechecked ;)
De SSD heb ik zelf ingebouwd. De SuperDrive (CD/DVD-lezer) gebruik ik nauwelijks (tot nu toe wel drie keer gebruikt), dus die heb ik verwijderd en er een Optibay / HDDCaddy in geplaatst. Met zo'n optibay kun je op de plaats van de SuperDrive een tweede HDD of in mijn geval SSD plaatsen. De HDD heb ik bewust op dezelfde plek gehouden omdat daar een Sudden Motion Sensor zit, die je HDD (probeert) te beschermen bij grote schokken, vallen e.d.

Indien je het op prijs stelt, kan ik je via email wat handige tips, foto's en info sturen/uitdelen over het vervangen van de HDD door een SSD of over het bijplaatsen van een SSD. Je kunt mij bereiken op marvin.vanleest@me.com ! Ik kan namelijk mijn reactie niet te lang maken hier op Kieskeurig.nl

H.aarssen 23-01-2012
Geschreven voor: Apple MacBook Pro 13" 2011

Een prima laptop.. hij doet het altijd wel goed. alleen de service van Apple is om te huilen. Ik ben na anderhalf jaar 4 kleine schroefjes kwijt..
Bij de Apple store in Apeldoorn langs..nee hadden ze niet op voorraad ( dozen schuivers?)ik werd verwezen naar de website.. alle gegevens ingevuld antwoord: Geen garantie geen service.. Terug naar de winkel , ik kon hun een mail sturen met de vraag...Ik kreeg antwoord: Wij kunnen de schroefjes voor u bestellen voor 20,- inc. BTW. Graag hoor ik of ik deze bij onze technische dienst voor u mag bestellen.
20 eiro voor 4 schroefjes..Apple wordt een arrogante organisatie en ben geneigd hun prima producten links te laten liggen.

Hans Aarssen 12-05-2012

Het vervolg....Inmiddels vertoont de laptop een balk met gekleurde streepen in beeld.....is er niet uit te krijgen....dat wordt een dure reperatie...
Ik blijf bij mijn beoordeling

Apple-man 23-11-2011
Geschreven voor: Apple MacBook Pro 13" 2011

Na altijd op Windows-systemen te hebben gewerkt, heb ik een half jaar geleden de overstap gemaakt naar de Mac. Omdat ik deze ook wel eens mee neem in het OV, ging de voorkeur al snel naar de 13inch versie. Deze heb ik wel tot het maximum geupgrade naar 8GB werkgeheugen, SSD harddisk, i7 processor etc.

In het begin was het nog wel wennen, zo mis je bijvoorbeeld de delete-knop en ook de rechtermuisknop werkt niet zoals met windows. Wel is een muis een aanrader, dat geeft toch even meer gevoel dan het touchpad. Wel een dure optie van Apple, maar andere fabrikanten bieden niet alle functionaliteiten die een Apple-muis wel biedt.

Na een aantal maanden gebruik ben ik nog steeds heel tevreden, snelheid, beeld en geluid zijn zeer goed! Wel een Thunderboltdisplay en extra toetsenbord gekocht wanneer ik thuis aan het werk ben.

Kortom, een prachtig apparaat voor de gevorderde gebruiker. Het enige puntje van kritiek is, dat niet alles van Windows ook beschikbaar is op de Mac, maar dat wordt steeds minder. Office en alle Adobe producten werken zonder problemen.