Apple MacBook 2008

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Apple MacBook 2008 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

zeldenzozoutgegeten 20-01-2010
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Nooit meer een Apple voor mij; na pakweg een jaar is de lader kapot. Bij navraag blijkt dit regelmatig voor te komen, Apple heeft het nieuwe model zelfs veranderd/verbeterd om deze problemen te voorkomen. Hiermee geven ze indirect de slechte kwaliteit toe. Geen enkele coulance je moet gewoon een nieuwe kopen voor E80,-!!! Dit was eerst zelfs E90,- Nu begrijp ik waarom de E.U. het binnenkort gaat verplichten om laders universeel te maken. Dit soort protectionisme (om je eigen vervangingsmarkt te creeren) is een vies spelletje.

inoh 14-05-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Echt een geweldige laptop. Ziet er gelikt uit, is ongelooflijk gebruikersvriendelijk, loopt nagenoeg nooit vast, het scherm is super [LED], het toetsenbord is ongelooflijk mooi weggewerkt.

Ik heb één ander ding dan myst's review.

Op onze Macs staat iWork. We hebben na lang twijfelen dit pakket erbij gekocht. Microsoft Office hoorden we alleen maar slechte dingen over, dus dat vonden we maar niks. iWork is echt veel beter dan Office, het zit veel logischer in elkaar, heeft leukere features enz.. De compatibiliteit met Office is bij normale documenten geen probleem, pas bij grafische onderwerpen in de documenten gaat er soms wat mis. Hier valt naar mijn mening mee te leven.
Je kan heel gemakkelijk naar PDF, Word en RTF exporteren, dus met Windows-gebruikers is geen probleem.

mystic 10-05-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Na lang overwegen en vele bezoekjes bij verschillende electronica winkels (dit om een beetje het besturingssysteem te bekijken e.d.) toch deze MacBook aangeschaft.

Ik heb alleen met Windows gewerkt dus het begin is toch even wennen. Je klikt vooral mis, de functies staan anders. Kortom, je moet helemaal afstappen om in 'windows' te denken.

Klinkt eng, maar is het allerminst. Het gebruiksgemak van het besturingssysteem (OS X) is verbluffend.
Standaard zit er een goed pakket aan software bij (foto bewerking, dia voorstellingen maken, films, webpagina;s blogs, muziekbewerking en ga maar door)
Dit alles werkt verrassend makkelijk, en kom je er niet uit, dan kan je via help de nodige tutorials in filmformaat op de website van apple vinden. Je zult zien hoe ongelooflijk makkelijk het gaat.

Het beeldscherm is werkelijk verbluffend (LED lampjes doen het hem toch hoor!) het is ook niet te klein en ook niet te groot.
De laptop zit er werkelijk gelikt uit en voelt zeer solide aan (aluminium behuizing) en weinig poespas in de vorm van schreeuwende stickers. Alles is keurig weggewerkt.

Het trackpad is ook innovatief! Het helpt je eigenlijk navigeren door alles. Multi touch, 1 vinger, 2 vingers, 3 vngers, 4 vingers, je kan omhoog omlaag schuiven, inzoomen met knijpbeweging. Je bent hem echt aan het 'bespelen'

Wat ook erg handig is, is de het stekkertje van de voeding, deze zit magnetisch geklemd, mocht je ooit struikelen dan trek je alleen het draadje los ipv dat de hele laptop meevliegt. Slim bedacht!

MSN is er voor Mac, en je kan ook hotmail (Windows Live) in je mail programma ontvangen (via de pop server van Windows Live, info te vinden op de msn-site of google op pop server Windows Live)

Zelf heb ik een Airport Extreme basisstation (router met usb poort) waar ik mijn externe Hardeschijf aan heb gehangen. Met deze Macbook heb ik deze Harde schijf kunnen formateren naar een voor Mac bekend en goed file system (windows Vista = NTFS,, Mac is HFS+) waardoor backups maken van je macbook een fluitje van een cent is via Time Machine.

Ik kan feilloos met mijn Windos pc de data benaderen op de externe harde schijf (het basisstation werkt als een netwerkschijf/server) Ideaal om ook gegevens van de pc naar de MacBook te sturen en v.v.

Het enige 'probleem' waar ik op stuitte is mijn outlook emails. (.pst bestand) Deze kan niet door het standaard mailprogramma geïmporteerd worden; Microsoft office kan alleen maar .PST exporteren helaas.
De oplossing:Op je PC Gebruik Thunderbird om Pst te improteren dan exporteer je ze naar mbox-formaat (MAC standaard)

Er is ook een office 2008 for Mac beschikbaar welke precies hetzelfde is als de PC versie, deze moet je wel apart erbij aanschaffen, maar maakt het wel helemaal compleet. (is eigenlijk wel een must :-) )

Ik ben uitermate te spreken over dit apparaat, het gaat mijn verwachtingen voorbij in ieder geval. Hij is stil, ziet er mooi uit en de software draait lekker snel en stabiel.
Het wennen duurde bij mij niet langer dan een week.

Als je twijfelt, neem die stap, je hebt er echt geen spijt van.

review2009 28-03-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Overgestapt van windows omdat dit zo snel traag wordt en vaak crasht. Gekozen voor deze Apple MacBook. Heel prettig is de wijze waarop je met gebaren op het touchpad opdrachten kunt uitvoeren. Verder werkt de software heel logisch, sommige dingen uiteraard wel even wennen.
De meegeleverde iLife software is echt super. Foto's van je camera worden automatisch geroteerd in de goede stand. Dit koste me vroeger op windows zeeën aan tijd.
Het verlichte toestenbord is zeer prettig en het beeldscherm heeft een zeer hoge kwaliteit. De aluminium behuizing is heel solide. Het scherm trekt wel veel stof aan, maar dit is met het meegeleverde doekje makkelijk te verwijderen.
Ik heb nu deze laptop incombinatie met een Timecapsule en mijn iphone. Echt een gouden combinatie.

Tobias21 22-03-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Ik heb de macbook circa 2 weken geleden gekocht. De overstap van een Windows machine naar OS X was even spannend (mede door de onderzekerheid of alle -in bezit hebbende- software wel draait op OS X), maar dit verloopt eigenlijk probleemloos. De laptop is zeer snel opgestart en je kunt er direct mee aan de slag zonder dat je moet wachten op allerlei virusscanners die op moeten starten e.d. Wél heb ik het microsoft office pakket erbij gekocht omdat ik office word, excel en powerpoint zeer regelmatig gebruik. De vormgeving van de Macbook is zoals je die mogelijk kent van Apple. Niet alleen het uiterlijk is degelijk en mooi, maar ook de hele vormgeving van het menu/programmatuur is gelikt en is eigenlijk het toppunt van efficiëntie als je Windows gewend bent. HEt geluid vanuit de speakers is prima, niet bijzonder, maar gewoon goed.
Ik gebruik mijn laptop voornamelijk voor de dagelijkse tekstverwerking, grafisch lichte toepassingen, af en toe een spelletje en mailen. Ik ben regelmatig onderweg dus vandaar de overweging een lichte/snelle/efficiënte laptop te kopen waarmee ik lang toe kan.
Ik moet wel zeggen dat ik 4 gb ram geheugen heb genomen omdat ik begrepen heb van verschillende intermediairs dat dit meer verschil zal maken dat de 2.4 GHz Macbook. Deze uitbreiding resulteert in het prima vlekkeloos (zonder schokken) draaien van verschillende programma's naast elkaar. Voor diegenen die wat meer geld over hebben voor een laptop en de uitdaging aan willen gaan om een efficiënte switch te maken; gewoon doen! Het is zijn geld dubbel en dwars waard!

Nieck1 12-02-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Na lang wikken en wegen toch de MacBook 2.0Ghz aangeschaft. Ik zat te twijfelen tussen een Dell XPS M1330 en deze MacBook. Uiteindelijk toch maar gekozen voor de MacBook omdat het prijsverschil nihil was en ik de negatieve ervaringen met MS Vista wel eens wilde doorbreken. Een kleine gok, van Microsoft naar OS X.

Tot nu toe absoluut geen spijt! Het apparaat functioneert goed, en is behoorlijk rap. Ik gebruik de MacBook enkel voor kantoorapplicaties (Word / Excel / Internet / E-mail) en vond het dus onzin om 300 euro extra uit te geven aan de wat snellere versie. Ik heb mij laten vertellen door de verkoper dat het verschil in snelheid in de dagelijkse praktijk nauwelijks merkbaar is.

Het beeld is subliem. Ik was specifiek op zoek naar een 13.3 beeldscherm, doordat ik behoorlijk wat reis met mijn MacBook. Om het voor mezelf leuk te houden en niet dagelijks met een enorm zware laptoptas te moeten sjouwen, voor deze grootte gekozen.

Natuurlijk merk ik het verschil qua grootte met mijn 15.4 beeldscherm. Echter de resolutie is gelijk, waardoor je evenveel op je desktop kwijt kan. Het beeld zelf is voorzien van LED, wat de scherpte ook aanzienlijk ten goede komt.

Geluidskwaliteit uit de interne speakers is denk het maximale wat je uit een laptop kunt halen. Niet briljant, maar het voldoet absoluut! Muziek luisteren is niet storend.

Vormgeving is natuurlijk een kwestie van smaak. Desalniettemin, ben ik er van overtuigd dat velen het met mij eens zijn wanneer ik claim dat het een uniek design is binnen de Laptop-markt. Apple weet het apparaat telkens weer mooier te maken. Hetgeen wat voor mij een belangrijk punt was tijdens de beslissing tot aankoop: de zogenoemde Unibody. Dit maakt de laptop een heel stuk steviger, en mooier. Zitten overigens wel wat scherpere randjes onder aan het Touchpad.

Ik verwacht dat ik in ieder geval nog veel plezier zal hebben van mijn MacBook tijdens mijn werk. Ik merk wel dat ik een stuk efficienter werk sinds ik de MacBook heb. Misschien is dit schijn, maar het werkt zo heerlijk!

Een aanrader, die zich op den duur wel terug betaalt!

Hifi 10-02-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Heb zelf net een Macbook ruim anderhalf jaar gehad. Toen ging de Macbook nl kapot!. Omdat ik niet de (zeer dure) extra Applecare had bij gekocht , kon ik fluiten naar extra garantie, laat staan een coulance regeling.
Zit nu met een anderhalf jaar oude Macbook die kapot is. De Applestore vertelde mij dat het vervangen van het moederboard E 800 kost !! Natuurlijk een belachelijke prijs voor een laptop van nog geen twee jaar oud.Een mooie laptop, maar voor mij nooit meer een Macbook, want deze afschrijving van ruim Euro 1500 in nog geen anderhalf jaar is veel te veel. Mocht je een Apple willen kopen, koop dan de (zeer dure) Applecare erbij.

tonnydebest 17-01-2009
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

heb voor de kerst dit app. gekocht. heb m gelijk opgewaardeerd naar 4gb kostte 200€ extra maar dan heb je ook wat. Ziet er geweldig uit, mooie vormgeving en het aluminium huis voelt ook erg stevig. een heel prettig toetsenbord, lekkere lichte aanslag en aangename verlichting onder het keyboard.
Ik had m vrij snel op m'n netwerk aangesloten. Veder ben ik nog steeds maar wel rustig aan het uitzoeken wat de programma's die erop zitten allemaal kunnen. Heb van de winkel het advies gekregen om op internet te kijken voor verdere informatie. Dit laatste vind ik echter nogal tegenvallen, dus ik blijf maar verder kijken. Waar ik vooral in geinteresseerd ben is, hoe krijg ik videos van mijn video 8 dig. sony camcorder dcr/trv140e op mijn ibook (eventueel met tussenkomst van m'n windows desktop pc of externe harde schijf. Er zal iets geconverteerd moeten worden op m'n pc, maar hoe en watis voor mij een onmogelijke klus. Misschien dat er mensen zijn die me daar mee kunnen helpen?
Bij voorbaat dank!

Janmei 05-12-2008
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Deze MacBook straalt niet alleen klasse uit maar bewijst het ook. Na jaren Windows gebruikt te hebben heb ik de stap genomen na uitvoerig informatie ingewonnen te hebben zowel via internet (o.a. Kieskeurig) als ook in de winkel. Na een maand gebruik kan ik zeggen dat het de aanschafprijs meer dan waard is geweest. Je hoort veel mensen zeggen dat je er binnen 2 weken aan gewend bent als je voor het eerst OS-X gebruikt maar dat is wel wat overdreven. Bij mij duurde dat 2 dagen.En wat een prachtige programma's zitten er al standaard op! Mijn oude desktop met W-XP is bijna aan vervanging toe en ik weet zeker dat daar tzt een iMac staat.

Rens de Korver 30-11-2008
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Super laptop. Als je eenmaal een apple hebt wil je nooit meer wat anders.
Het systeem is zeer stabiel en het opnieuw opstarten omdat vista of xp weer eens is vastgelopen behoort tot het verleden.
Zeer korte opstart tijd als hij is uitgeschakeld en klap de laptop dicht na gebruik en hij staat in de stand-by modus en is bij openen gelijk weer beschikbaar.

NRJ020 11-11-2008
Geschreven voor: Apple MacBook 2008

Heb deze laptop nu twee weken in mijn bezit. Heb hiervoor nooit eerder een Apple gehad maar wil nu niet meer anders. Vooral het grote knoploze touchpad met verschillende functies voor expose werkt als je er even aan gewend bent zeer makkelijk. Iedere andere laptop heeft voor mijn gevoel nu een veel te klein touchpad. Ook kun je de rechter onderhoek instellen voor gebruik als rechter-muisknop.

De accu gaat ook erg lang mee met normaal gebruik red ik zeker 4 uur. Ook een leuke gadget is dat het beeldscherm automatisch dimt in donkere ruimtes. Het geluid is goed te noemen in vergeijking met andere laptops. Daarnaast kan je de laptop gewoon dichtklappen en zeg maar stand-by laten staan, klap je hem open is hij binnen 3 seconden weer opgestart. Hij verbruikt dan zeer weinig stroom en is altijd klaar voor. gebruik.

Het enige nadeel is dat de zwarte lijst rondom het beeldscherm snel vol zit met vingerafdrukken. Ook heb ik Word 2008 voor de Mac geïnstalleerd. Dit valt me enigzins tegen. Functies zitten op andere plekken, de balk opmaak zit rechts naast je scherm etc. Deze twee nadelen wegen echter zeker niet op tegen het gemak wat je van de MacBook hebt. Mijn volgende computer zal zeker weer van Apple zijn. Ik raad dan ook iedereen aan hem gewoon te kopen. Binnen een dag ben je aan het besturingssysteem gewend en wil je niet meer anders.