LG Gram 16Z90Q-G.AA76N

• Test panel 8.6 aug 2022

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG Gram 16Z90Q-G.AA76N op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

HBakker1977 21-09-2022

Lichte LG laptop met een top en helder scherm

Geschreven voor: LG Gram 16Z90Q-G.AA76N

Deze laptop beschikt ook over een AI Noise Cancelling, hierdoor kan ik mij volledig focussen op bijvoorbeeld het filmpje wat ik kijk. Daarnaast vind ik het geluid voor de dunne laptop perfect en voldoet deze volledig aan mijn verwachting. Het gewicht van deze LG laptop is geweldig, heel licht voor deze grote laptop. Het design is erg mooi en gebruiksvriendelijkheid is helemaal goed. De laptop werkt namelijk erg snel, hierdoor bespaar ik weer tijd. Bovendien is het toetsenbord goed waardoor je snel kan je berichten kan typen. Ik gebruik mijn laptop ook voor mijn werk dus hierdoor kan ik gemakkelijk werken.

Het enige minpunt vind ik dat de oplader uit twee onderdelen bestaat, dit vind ik niet handig.

De laptop heeft een optie tot face login, hiermee kan je binnen een seconde inloggen op je laptop. De LG Glance is een mooie toevoeging, waardoor ik sneller te werk kan gaan. Denk bijvoorbeeld dat je muis op de plek blijft waar je voor het laatste hebt gekeken.

Pluspunten

• Batterijduur
  • SCherm

Minpunten

• Oplader

Wouter 29-08-2022

Super licht, strak design en perfecte maat.

Geschreven voor: LG Gram 16Z90Q-G.AA76N

De LG Gram is niet alleen heel strak met een minimalistisch design en een bijna edgeless scherm maar hij is ook nog eens extreem ligt. Ik merk het eigenlijk niet als ik hem in mijn rugzak mee neem, mijn powerbank lijkt meer te wegen.

Ondanks het dunne design heeft deze laptop een aangenaam toetsenbord en een grote mousepad. De mousepad zelf geeft genoeg ruimte en met de multi-touch kan je razendsnel tussen de verschillende programma's/tabladen switchen. Een van de fijnste functies vond ik zelf de gezichtsherkenning waardoor je gewoon de laptop openklapt en aan de slag kan. Al met al qua hardware super. Het enige verbeter punt is het geluid. Door het ultra dunne design is er weinig akoestische ruimte voor de lage frequenties. Dit betekend dat je prima een YouTube video kan kijken maar voor de echte geluidsbeleving is het aan te raden een draadloze headset of soundbar aan te sluiten.

Voor de rest heb ik met 16 GB RAM (15,7 GB effectief) geen enkel probleem ervaren terwijl ik verschillende zware programma's tegelijkertijd actief had. Het enige waar je dit in terug zag was de accuduur. Die is trouwens ook uitstekend, 22 uur heb ik waarschijnlijk net niet gehaald maar 2 dagen zonder opladen is wel gelukt terwijl ik er veel op heb gewerkt.

Al met al een hele fijne laptop!

Pluspunten

• Edgeless scherm
  • Face login
  • Toetsenbord

Minpunten

• Geluid qua lagere tonen

a**********@g******** 23-08-2022

Goede lichte laptop van de nieuwste generatie

Geschreven voor: LG Gram 16Z90Q-G.AA76N

Een erg lichte laptop van hoge kwaliteit. De laptop heeft de 12e generatie intel processoren en alle processen aan voor de gemiddelde gebruiker.
Opvallend aan deze laptop is hoe licht het is. Voor het runnen van zwaardere programma's verwacht je dat de laptop zwaarder zou zijn.

Bij het inloggen is het ook mogelijk om in te loggen door middel van gezichtsherkenning. Dit ging bijna elke keer binnen 2 seconden. Toen ik mijn bril af deed herkende de laptop mij niet (Dit is snel aan te passen bij de instellingen).

Verder sprak het ontwerp van de laptop me erg aan. een Rustige kleur zonder teveel extra's.
Op deze laptop zit de nieuwste windows versie. Ik was zelf niet bekend hiermee en daardoor was ik wat langer bezig om het helemaal onder de knie te krijgen.

Pluspunten

• Licht gewicht
  • Snel inloggen gezichtsherkenning
  • Nieuwste generatie Intel cores
  • Batterijduur 8-12 uur

Minpunten

• Doet langer over de zwaardere processen

z*****@g******** 22-08-2022

Koning van "Thing & Light" maar prijzig

- Het gewicht en duurzaamheid

Met een naam waar “Gram” in de naam staat verwacht je natuurlijk dat het een lichte laptop is. Dat klopt, echter gaat het wel te kosten van de bouwkwaliteit. Al voelt alles wel stevig aan, voelt het aan de andere kant ook weer goedkoop aan. Doordat het chassis van plastic is voel je dit zeker wel. Het is ook best gemakkelijk om het te “buigen” wanneer je bijvoorbeeld druk zet in het midden van het toetsenbord.

- LG Glance (herkenning via camera)

Een leuke extra, maar niet heel bijzonder. Je koopt een laptop voor de performance en portabiliteit. Dit is dus ook een feature dat een leuke gimmick is maar daarbij blijft het ook wel. Ja het heeft wat handige dingen maar niet bijzonder. Het gaat ten koste van batterij en “privacy” doordat continue je camera wordt gebruikt.

- Face login
Face login werkt snel en gemakkelijk, niks om aan te merken. Alleen heeft dit wel altijd de vraag hoe veilig het is.

- AI Noise Cancelling (minder storende gesprekken, AI-ruisonderdrukking)
Niet heel bijzonder aangezien dit al gebruikt wordt bij verschillende bedrijven, denk aan teams en discord.

- Gebruiksgemak
Laag in gewicht en batterij gaat lang mee, erg fijn om bijvoorbeeld op reis mee te nemen of in de train te werken. Scherm kan goed helder en is door zijn resolutie scherp naar te kijken.

- Design
Design is niet echt bijzonder, het ziet er erg standaard uit en heeft geen bijzondere features, maar dat hoeft ook niet. Je koopt de laptop voor zijn simpelheid, licht gewicht en portabiliteit.

Pluspunten
- Licht en draagbaar
- Reten snel voor lichte gebruik (word, powerpoint etc)
- Lange batterij duur

Minpunten
- Bloatware… (kom op wordt er nog steeds mcafee meegegeven?)
- Voelt goedkoop aan
- Geen oled

Yix 21-08-2022

Wanneer gewicht en formaat met goed 16" scherm prio zijn

Inleiding:

Deze laptop bedient in mijn een specifieke doelgroep: deze laptop is voor mensen die op zoek zijn naar een bovengemiddelde en vooral zo licht mogelijke laptop, met (zeer) goede batterijduur, fatsoenlijke snelheid en een goed scherm.

De voordelen:

De Processor:
De 12e generatie Intel processoren zijn veelal gewoon echt goed (11e generatie was OK en daarvoor was het jaren matig). Eindelijk hebben ook de mid en lower end veel CPU cores, waarmee de laptop niet zo snel vertraagd als er even veel zwaardere processen tegelijkertijd draaien, en ondanks dat is de efficientie (het stroomverbruik) OK. De 1260P processor die in deze laptop zit kun je beschouwen als mid tot high range, al neig ik naar high range. Hij heeft tenslotte 4 snelle performance cores en 8 efficiency cores, dus je komt uit op maar liefst 12 cores. Dat is in eerste instantie voor heel veel zaken genoeg en het soort processor waar ik naar op zoek ben (er zijn nog mooie alternatieven bij zowel Intel als AMD beschikbaar): snel, maar niet koste wat het kost wat betreft energieverbruik. Maar voor het draaien van langdurende en echt zware processen is deze dunne laptop niet de snelste, weinig verrassend natuurlijk voor ultra dunne/ lichte laptops. Ik kom hier nog op terug.

Werkgeheugen:
16 GB RAM is voldoende voor de meeste mensen.

Behuizing:
Het materiaal van de behuizing is prima. Blijkbaar is het een volledig magnesium behuizing. Voor mij lijkt het op eenvoudig maar net mat en licht kunststof en dat vind ik OK (kunststof is niet per se slecht). Een mooie aluminium behuizing zoals bij MacBooks of een XPS 15 is waarschijnlijk voor velen wat luxer, maar goed, LG zet alles op alles om het gewicht te minimaliseren en daar past magnesium, volgens mij ook geen goedkoop materiaal, dus uitstekend bij.

Batterijduur:
De batterijduur is uitstekend. Dat komt omdat de laptop zich erg 'inhoud' om niet teveel energie te verbruiken. Als je de scherm helderheid laaghoud en alleen relatief eenvoudige taken uitvoert kun je meer dan 10 uur (misschien wel 15 uur met echt zuinige instellingen en gebruik) batterijduur halen op een volle lading. Als je veel zware processen draait en voornamelijk een hoge schermhelderheid gebruikt wordt het al snel veel minder, zoals met alle laptops.

Het scherm:

- is 16", dus aardig wat werkruimte, terwijl de bezels klein zijn, dus de laptop is aardig compact (ong. groot als mijn Dell Latitude 5500 15.6" inch laptop.
- is goed qua kleuren en kijkhoeken. Het is geen OLED, wellicht helaas, al verbruikt OLED wel meer energie, maar gewoon een goed IPS scherm die helder genoeg wordt en enigszins mat is zodat hij niet teveel reflecteert bij zonlicht of fel binnenlicht.
- heeft een 16:10 verhouding en dat vind ik fijner dan 16:9 want voor mijn gebruiksdoeleinden zijn meer pixels en dus werkruimte in de hoogte fijn. Als ik film/video op mijn laptop vind ik donkere balken onderaan en bovenaan niet storend, dit heb je sowieso al met 16:9 als er 21:9 format wordt afgespeeld.
- heeft een resolutie van 2560 bij 1600, en dat vind ik ideaal voor dit formaat. Met de DPI (dots per inch) scaling setting in Windows op 125% past er lekker veel op en is alles nog steeds hartstikke scherp. Standaard staat hij ingesteld op 150%, wat betekent dat alles (zoals tekst) nog groter wordt weergegeven en nog scherper uitziet (er past alleen wat minder op het scherm). Dit is een mooie verbetering t.o.v. de traditionelere Full HD 16:9 van 1920*1080 (of 16:10 met 1920*1200) waarbij tekst wat korreliger uit kan zien (in Windows 11 en Linux meer dan Windows 10).

Gewicht:
Is verrassend licht.

Touchpad:
Heeft een groot touchpad

Webcamera's:
Heeft een infrarood camera naast de webcam voor Windows Hello (inloggen zonder wachtwoord maar via infrarood camera dus). Helaas zit er geen fysiek schuifje voor de webcam. Je kant de webcam en microfoon met 1 knop wel vanuit LG's software op een lager niveau uitzetten, maar een fysiek schuifje biedt nog net wat meer zekerheid in mijn ervaring.

De poorten:
Heeft een wat mij betreft uitstekende set aan poorten: 2 Thunderbolt 4 (met USB-C type stekker zoals gebruikelijk) (opladen kan via beiden), 2 (reguliere rechthoekige) USB-A poorten (USB 3.2 Gen 2, dus 10 Gbps, dus helemaal in orde), audio jack (deze is op sommige laptops tegenwoordig ook al verdwenen), HDMI poort (helaas wel maar 2.0 i.p.v. 2.1, dus minder bandbreedte en dus minder geschikt voor hoge resolutie / high refreshrate schermen). Hiermee zit je de komende jaren in heel veel situaties goed. Het is prettig dat er zowel van USB-C en USB-A 2 beschikbaar zijn, dat biedt flexibiliteit en gemak.
De koeling van de laptop wordt nooit (echt) luid en heeft een aangenaam geluid. Ik kan me niet herinneren dat ik achter zo'n stille laptop heb gewerkt, zelfs als zware processen worden gedraaid. En dat in zo'n klein/dun chassis met beperkte koelmogelijkheden. En daar ligt gelijk wat mij betreft het euvel...

De nadelen:

De processor:
Bij zwaardere processen clockt de processor al vrij snel aardig terug. Ik zie dat hij na 5 minuten maximaal draaien zich terug kan clocken tot ong. 1.2 Ghz op alle cores en soms nog een stuk minder. Dat terwijl de maximum single core snelheid van de processor 4.6 Ghz en van de efficiency cores 3.4 Ghz betreft. Meestal clockt hij terug vanwege de powerlimits die zijn ingesteld: de limieten die de fabrikant binnen de bandbreedte van Intel heeft ingesteld om voor wat de CPU voor kortere en langere periode mag verbruiken aan energie. Deze heeft LG aan de lage kant ingesteld voor deze snelle processor lijkt het. Er zijn laptops op de markt met dezelfde processor op de markt die volgens de lange-duur-limiet meer dan 2x zoveel mogen verbruiken aan energie. Voor de beeldvorming: bij een Cinebench R23 test (een rendering testsuite) zet hij gedurende een benchmark (praktisch een stress test) gedurende 10 minuten een score neer van ongeveer 6200 punten, terwijl de Lenovo Yoga 7 16IAP7, een dikkere en zwaardere laptop waar dan ook een forsere koeling in zit, met dezelfde processor een score van 10700 punten neerzet. Voor dergelijke langerdurende zware taken is de LG Gram dus ong. 1,5x zo traag dan de minder energiezuinige modellen.

Het is goed om te benadrukken dat je dit alleen maar echt merkt als je dit soort langer durende zware processen draait of veel korte zware processen vlak achter elkaar. Bij eenvoudigere taken zoals browsen en kantoorwerk waarbij de volledige processor niet constant 100% wordt belast zal de processor ongeveer net zo snel zijn en zul je geen verschil merken. Wel blijft de laptop zelfs onder deze zware processen nog aangenaam qua geluid. De ventilator hoor je dan blazen, maar niet heel vervelend. Wat dat betreft is het waarschijnlijk een van de prettigste laptops die er op de markt is in deze categorie. En ondertussen is het energieverbruik dus ook een stuk lager, dus hij wordt minder warm en hij gaat langer mee op de batterij.

Het werkgeheugen:
Het 16 GB ram is vastgesoldeerd en je kan niet meer upgraden of zelf repareren. Dit begint enorm gangbaar te worden, ook in deze grotere modellen (16"). Maar ik vind het jammer vanuit een milieu-, self-repair- en consumentenrecht perspectief. Je ziet het wel steeds vaker op laptops tegenwoordig, voornamelijk bij modellen kleiner dan 15 inch.

Touchpad:
Touchpad is groot, maar voor mij werkt hij niet heel fijn. Met de warme zomerdagen vond ik hem wat te stroef en soms activeren per ongeluk multitouch bewegingen die ik niet bedoelde. Dat laatste is mogelijk nog een beetje gewenning en aanpassing.

LG Software:
LG's software ben ik niet over te spreken (maar dat ben ik maar zelden bij de software van laptopfabrikanten) waarbij ze telkens opnieuw het wiel lijken proberen uit te vinden met eigen user interfaces waarbij de standaard interface met een afgescheiden taakbalk van Windows wordt vervangen door iets wat 'mooier' uitziet. In de praktijk is het vaak niet mooier en heeft het kenmerken van software uit het Windows XP tijdperk, toen was dat soort design populairder.
De software is een beetje traag, een beetje onlogisch en soms een beetje gebruiksonvriendelijk. Een paar dagen geleden was ik 5 minuten bezig met een update die LG heel urgent vond. Het betrof het downloaden van de meest recente handleidingen... zucht. Ik zit daar echt niet op te wachten, zeker niet bij een duurder apparaat.

Conclusie
En nu we het dus over de prijs hebben. Ik snap gezien de hardware en de moeite om het apparaat zo licht en dun mogelijk te maken, dat dit apparaat zoveel moet kosten. Maar de hardware wordt niet zo optimaal benut als je een 'zwaardere' gebruiker bent. Voor regulier internet, email en kantoorgebruik, met af en toe een videobewerking of fotobewerking is deze laptop meer dan voldoende en zelfs uitstekend, want hij doet het erg snel en stil. Als je gebruiker hierbij past en het gewicht van laptops dus erg belangrijk vindt is dit dus een uitstekende optie. Als een van deze dingen niet helemaal aansluit zijn er volgens mij betere alternatieven. Bijvoorbeeld als je ietsjes zwaardere en/ of dikkere laptops niet zo'n probleem vind denk ik dat je een goedkoper uit kan zijn met verder vergelijkbare modellen.

Pluspunten

• Erg snel bij 'regulier' gebruik
  • Batterijduur (8 a 12 uur bij regulier gebruik)
  • Erg licht voor het formaat en dun
  • Mooi en goed scherm
  • Stille/ prettige koeling

Minpunten

• Relatief langzaam bij lange zware processen
  • LG's software niet meer dan OK
  • 16GB RAM vastgesoldeerd