HP dv6 Pavilion dv6-3040sd Entertainment Notebook PC

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de HP dv6 Pavilion dv6-3040sd Entertainment Notebook PC op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

JusticePrevails 24-10-2010

Nadat mijn oude(aspire 8730G) laptop stuk was gegaan en Acer hem niet wilde repareren binnen de garantie heb ik een tijdje zonder laptop gezeten (al bijna weer een jaar!!!) Vond ik het toch maar weer eens tijd worden om een nieuwe laptop aan te schaffen...
Ik had een paar eisen in eerste instantie namelijk:
Goed processor (bij voorkeur vanaf i5)
Genoeg HD ruimte (320 is toch echt te weinig voor een downloader)
Goede accu tijd
Goede grafische kaart om ten minste een paar games te kunnen spelen
Leuk design
Nu snap ik ook wel dat accu tijd en grafische/CPU power niet altijd leuk samen gaan, maar ik denk dat ik toch redelijk ben geslaagd met de dv6-3040sd.

Eerste indruk
Ik heb deze bij Dixons gehaald voor €899, - (ja ik weet het via internet is het goedkoper maar ik wil graag zien wat ik koop en het snel in de handjes hebben) en het eerste wat opvalt, is dat er geen Intel CPU in zit, maar een AMD, eerlijk gezegd heb ik in de 2 volle dagen dat ik research heb gedaan naar mijn droom laptop weinig aandacht besteed aan AMD, maar Q-core klonk toch erg goed en na wat research kwam ik erachter dat hij ook nog minder stroom verbruikte dan de gemiddelde i5 processor(ongeveer 10W minder). Reden voor mij om toch maar voor deze laptop te gaan.

Eenmaal thuis aangekomen de doos opengemaakt, het zal geen verassing zijn dat de inhoud enkel het volgende bevatte:
Laptop
Accu
Adapter
Boekjes
Tegenwoordig zitten er gewoon geen cd's meer bij en extra spulletjes zijn nog zeldzamer.

Eerste wat ik heb gedaan, is de showroom stickers eraf halen. Die van HP zelf, op de linkerkant van de palmrest, was erg makkelijk te verwijderen zonder plak-plekken, helaas lieten de andere stickers wat plekken achter, maar dat heb ik mooi weten op te lossen met wat alcohol en een doekje. Dit ging erg gemakkelijk zonder verdere schade vanwege het robuuste allu-body(alles behalve de onderkant is van allu), dit had ik namelijk niet gedurfd bij plastic i.v.m. eventuele vlekken.

Eerste wat opvalt, is dat de laptop erg stevig aanvoelt. Zelf heb ik dan ook geen echte zwakke plekken kunnen vinden. Het scherm is een beetje buigbaar maar goed dat is tegenwoordig de norm lijkt het wel. Het enige wat ik een beetje "eng" vond was, dat de DVD-brander best gammel aanvoelt, maar goed.

Daarnaast viel me op dat het design er erg sexy uitziet, maar goed dat is mijn smaak. Over de gehele laptop zijn gebrushte lijnen te vinden die het geheel erg mooi afmaken en op de achterkant van het scherm zit een HP-logo dat oplicht als de laptop aanstaat. Dit geeft een heel chique tintje aan het geheel.

Het beruchte touchpad ziet er ook erg mooi uit evenals het chiclit-toetsenbord. Het enige dat minder is aan het uiterlijk is dat er links een stukje stof(touwtje ofzo, hoe dat daar komt weet ik ook niet) tussen het toetsenbord het body zit (foto's volgen later), maar goed dat komt er vanzelf wel uit hoop ik zo.

Featureset

Qua features is de laptop erg compleet.
De Phenom II P920 processor van AMD heeft 4 kernen en verbruikt weinig stroom (25W), dat zorgt ervoor dat de laptop zuiniger is dan bijvoorbeeld een laptop met een processor uit de i serie.
Daartegenover staat wel een minder krachtige processor, omdat deze processor geklokt staat op 1.6Ghz.
De snelheid waarmee programma's uitgevoerd worden hangt er van of het desbetreffende programma meerdere "threads" ondersteund. Ikzelf heb er nog geen nadelige effecten van gemerkt op één moment na, die ik later zal toelichten.

Het RAM geheugen bestaat uit de huidige standaard van 4GB wat gewoon goed werkt en bevalt.
Er zit een 500GB harde schijf in met 7200rpm. Hoewel 500GB langzaamaan standaard begint te worden ben ik er toch blij mee, omdat ik van 320GB af kom. Maar het bijzondere is nog wel de 7200rpm. Eerlijk gezegd heb ik er nog weinig voordeel van gemerkt, ik heb namelijk nog geen bestanden geschreven of verplaatst. Maar het lijkt me dat het een mooi voordeel zal opleveren, omdat ik veel download en verplaats.

Het beeldscherm is ook erg standaard, 15.6". Ik hier expres voor gekozen. Hiervoor had ik namelijk een 18", erg mooi voor films natuurlijk maar niet echt praktisch om mee te nemen naar colleges en echt zuinig qua accu was het ook niet.
Beeldscherm is eigenlijk erg standaard: glimmend, (redelijk) standaard resolutie van 1366x768 en redelijke inkijkhoek. Inkijkhoek horizontaal is redelijk groot evenals verticaal. Kleuren zien er goed uit, zwart is bijv. ook echt zwart.

De laptop heeft een bijzonder geluid, dit komt waarschijnlijk doordat de speakers(2) aan de voorkant zitten.
Het geluid is niet zo goed als dat ik had bij de AS8730G (die had een sub woofer), maar ik kan het ook niet slecht noemen, ik ben er wel door gecharmeerd om de een of andere reden. Zet wel even loudness-afvlakking aan dan kan het geluid harder, anders is het max geluid erg zacht.

De laptop heeft de volgende externe aansluitingen:
D-Sub
RJ45
HDMI
eSATA/USB
3x USB 2.0
2x audio poorten
5-in-1 kaartlezer
AC
Verder beschikt de laptop over een DVD-brander met Lightscribe en een vingerafdruklezer.

Intern valt er niet zoveel aan uit te breiden, beide geheugen slots zijn bezet met 2x2GB en verder heb ik zo snel geen andere uitbreiding mogelijkheden gezien.

Prestaties

Ik heb dit product pas een dag dus echt uitgebreid kan ik hier niet over zijn, maar na een tijdje zal ik een update geven. Al met al heb ik toch al het een en ander meegemaakt.
Toen ik de laptop voor de eerste keer opstartte had hij niet meer dan ong. 20-30 minuten nodig om de sysprep te doorlopen. Ik heb toen de aanwezige bloatware verwijderd (zonder tussendoor te rebooten) en updates geïnstalleerd. Tot mijn verbazing bevroor de laptop terwijl ik drie tabs van Chrome aan had staan. Zelfs taakbeheer wilde niet soepel starten, maar daar kon ik in ieder geval zien dat de CPU op 50% stond en RAM ook (wat op zichzelf best veel is voor 3 tabs van Chrome). Uiteindelijk werd het scherm zwart en deed hij niets meer, na een harde reboot was alles weer in orde en sindsdien heb ik geen enkel probleem ondervonden. Natuurlijk wel een domper als eerste indruk, maar ach het zal wel gelegen hebben aan alle uninstalls (MS Office trial, Norton etc.) en updates.

HD heeft tot dusver geen enkele problemen gegeven evenals de GPU. Leuk weetje: onboard GPU is Radeon HD 4250 wat natuurlijk lekker is, maar of dat ook ten goede komt van de accu is nog maar de vraag. Overigens kun je switchen tussen dedicated en onboard GPU.
Netwerkkaart ondersteund b/g/n en is lekker vlot ook vanuit stand-by (of slaapstand zoals het nu heet).

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Zoals ik eerder al aangaf is de 3040 robuust gebouwd en voelt hij degelijk aan. De plastic varianten voelen als speelgoed, vergeleken met deze laptop. Scharnieren zijn ook goed gebouwd, geen piepjes of kraakjes. Alleen kun je het scherm niet met één hand openen omdat de onderkant niet zwaar genoeg is/de scharnieren te strak zijn ingesteld. Dit is wat mij betreft een voordeel en geeft een robuust gevoel.
Alles is mooi en netjes afgewerkt, je hebt dan ook echt het gevoel dat je een zorgvuldig samengesteld product in handen hebt. Enig minpuntje is het kleine/korte stukje stof/touw dat tussen het body en het toetsenbord zit.

Ergonomie

De ergonomie is wat mij betreft wat minder, maar ik denk dat het ook een kwestie van wennen is.
Het toetsenbord is een zogenaamd 'chiclet' toetsenbord. Dit ziet er erg mooi uit, maar de toetsen zijn een apart soort kunststof gemaakt. Het materiaal me een beetje denken aan de zwarte rubberen tegels voor blinden en slechtzienden. Dit is an sich geen probleem en ik begin er ook steeds meer aan te wennen (deze review is het eerste echte stukje tekst wat ik met de laptop typ). Verrassend is wel dat het toetsenbord lijkt te plakken als je met vochtige vingers gaat typen, ook dat is niet onoverkomelijk aangezien je niet vaak met natte vingers typt lijkt me en je vingers erg snel drogen waarna dat gevoel meteen weg is. Wat mij wat meer stoort, maar wat ook met de tijd zal wennen denk ik, is de aparte "centrering" van het toetsenbord. Het toetsenbord lijkt een beetje naar rechts opgeschoven te zijn, dit komt door de vijf "speciale" toetsen (calc, mail, web, print en hp-mediacenter) die links van het toetsenbord zitten. Daardoor wil je nog wel eens een toets te ver naar links zitten als je blind typt. Persoonlijk hadden die toetsen weggelaten mogen worden en i.p.v. daarvan een numeriek gedeelte, maar ach. Toetsen hebben verder een prima formaat zelfs de pijltjes toetsen zijn niet verkleind wat tegenwoordig meer de trend lijkt te zijn.
Een ander punt is dat de F-reeks standaard op zijn tweede functie staat ingesteld (dit is via de bios te veranderen) en dat je voor de standaard F-functies de Fn-toets ingedrukt moet houden. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet over uit of ik dit zo laat of terug zet naar de gebruikelijk instellingen, omdat ik gemerkt heb dat dit ook zo zijn voordelen heeft. Aanslag is prima, voelt soms wat sponsig aan, maar ook daar begin ik al aan te wennen.

Het touchpad werkt lekker, maar ook hier zijn vernieuwingen in gebracht. Zo zijn de linker/rechter muisknoppen in de touchpad verwerkt. Dit oogt erg mooi, maar je moet er wel aan wennen omdat het gedeelde waarde knoppen onder zitten ook als touchpad fungeert. Meerdere malen heb ik klachten gelezen dat dat er voor zorgt dat de muis telkens verschuift als je ergens op wilt klikken, maar ervaring leert mij dat je er vanzelf aan went en het je langzaam maar zeker niet meer stoort.

Warmte- en geluidsproductie

Hier kan ik kort over zijn, dit is dik in orde. Amper geluidsproductie, als hij zwaar belast word dan hoor de je de fan ietwat harder blazen, maar je zult hele gevoelige oren moeten hebben wil je je daaraan storen.
Warmteproductie is ook prima, linkerdeel van de arm steun word wat warmer dan het linkerdeel, maar dit is absoluut niet hinderlijk. Ik vermoed dat daaronder de HD zit. Zelf heb ik nog geen last gehad van zweet.

Mobiliteit en accuduur

De laptop is erg gemakkelijk mee te nemen, niet te groot. Past net in mijn (pas gekochte) school/notebook-tas (15.4" terwijl laptop 15.6" is). Ik vond hem ook verrassend licht, ik gok 2kg. AC-adapter is ook prima van formaat (precies net zo lang als de diameter van een DVD). Accuduur durf ik op dit moment niet al te veel over te zeggen. Ik heb hem vandaag meegenomen naar een lounge, energie besparende stand, laagste helderheid (het was donker daar dus dat werkte prima), onboard GPU met Wi-Fi en na ongeveer 2 uur had hij nog ongeveer 40% over. Dat lijkt me prima, qua tijd geeft hij niets aan (schijnt HP-instelling te zijn, mocht dat te veranderen zijn dan hoor ik dat graag). Hoe de capaciteit is na herhaaldelijk opladen kan ik nu dus ook niet zeggen.

Prijs

Zoals ik al eerder zei, ik heb hem gekocht bij de Dixons in Arnhem voor €899, -
Dit was niet de goedkoopste mogelijkheid, maar ik wil graag een plek hem om naartoe te kunnen voor eventuele problemen, zien en voelen wat ik koop en natuurlijk..... meteen mijn aankoop in mijn handen hebben. Dus ik heb dan maar iets meer betaald. Zelf vind ik de prijs iets aan de hoge kant, vooral vanwege de CPU die erin zit. Voor deze prijs kun je vaak toch wel een fatsoenlijke i5 krijgen, maar ik heb toch maar de gok genomen wat betreft de CPU. Daarnaast zit er veel software van HP bij die toch erg handig is en die ik behouden heb. Denk alleen al aan Quickweb.
Quickweb is een soort mini-os die je aan kunt zetten. Als je dat doet dan start de laptop binnen enkele seconden op in die OS waar je kunt internetten(in FF!!), mailen, agenda kunt raadplegen, muziek kunt luisteren en foto's kunt bekijken en dit natuurlijk tegen gereduceerd energietarief!
Vanuit Quickweb kun je ook doorstarten naar Windows of als je gedurende (zelf instelbare) een paar seconden niets doet hij zelf doorstart naar windows.

Conclusie

Al met al ben ik heel erg blij met deze laptop en dat ik ook goed research heb gedaan voordat ik tot aankoop over ging.

Ik heb besloten deze laptop aan te schaffen, omdat deze het meest overeen kwam met mijn wensen. Tot nu toe vind ik de aankoop meer dan geslaagd en ik kan dan ook iedereen aanraden deze laptop te halen. Tot nu toe heb ik de laptop thuis en in een lounge/café gebruikt waar ik nagenoeg alleen maar positieve ervaringen heb opgedaan. Hiervoor heb ik tweemaal een Acer Aspire gehad, een 8730G en een 5315.
Voor mij geen Acer meer, zeker niet na deze HP!! De Acers voelen in vergelijking met deze erg goedkoop aan. Van de ene Acer is de HD er spontaan mee opgehouden binnen garantie, maar Acer was van mening dat er vloeistoffen in zaten of hebben gezeten (wat niet zo was) en bij de ander was het scherm gebroken nadat ik (rustig) had gesloten (dit was buiten garantie). Afgezien van dat levert HP software bij de laptop, die daadwerkelijk werkt en nuttig is.

HP heeft wat nieuwe innovatieve toepassingen bedacht m.b.t. het toetsenbord en de touchpad. Ik sta daar wel voor open en ik ga ze ook zeker proberen te gebruiken. Tenslotte kan ik het altijd nog anders instellen als ik hunker naar de "oude manier". Vernieuwende ideeën omarm ik graag.