Acer One Aspire One D255-N55DQkk

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer One Aspire One D255-N55DQkk op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

archeo3 06-06-2011

BCC: €214 (incl €27 korting ivm actie)

Eigenschappen:
Toshiba schijf 250 Gb, Atom 1Ghz, Windows 7 starter OEM, Google Android "instant-on", Office 2010 (Word/Excel) adware, 10,5" LCD monitor, 1Gb ram, webcam, 3x USB 2, externe VGA aansluiting voor monitor, RJ-45 ethernet poort (voor DSL internet), wifi

Beoordeling

Voordelen:
-het uitzetten door de monitor dicht te klappen is gaaf
-heel licht (ongeveer 1,5 kg) en dus makkelijk mee te nemen
-Office 2010 starter (Word/Excel) is ingebouwd
-de bios is overzichtelijk en makkelijk in te stellen
-er zijn meer opties voor systeemreparatie (t/m terugzetten van fabrieksinstellingen), al is het even zoeken naar de optie om zelf een herstelpunt te maken
-de ingebouwde sneltoetsen zijn heel prettig: geluid harder/zachter, touchpad in/uitschakelen, wifi in/uitschakelen, schakelen tussen externe of interne monitors, netbook monitor in/uitschakelen, numeriek toetsenbord in/uitschakelen
-de popup om te melden dat capslock per ongeluk is aangezet is heel handig
-de mogelijkheden om toegangsrechten in te stellen per map of bestand, gebruikers toe te voegen, geërfde rechten

Nadelen:
-het systeem is niet super snel, ook niet het opstarten, al pas je de "30 seconden" aan
-de Windows 7 maakt het onmogelijk om de schijf in partitie's te delen want dan start hij niet meer op
-een lokale webserver (onder XAMP) is niet mogelijk
-Office 2010 (Word/Excel) adware
-erg irritant is het automatisch opstarten van een Acer programma, wat een foutmelding geeft als je als gast bent ingelogd
-de systeemmeldingen (bv "verouderde antivirusdatabase") zijn niet leuk

Tips:
-een zelf aangeschafte externe CD/DVD brander is altijd een goede investering bij een laptop, al heb je dan soms 2 USB poorten nodig voor 1 externe CD/DVD brander
-de Office 2010 (Word/Excel) adware is even wennen, maar al snel leer je om de reclame rechtsonder in het taakvenster buiten het venster te slepen.
-een kleine USB muis kopen is handig
-een waterafstotend laptoptasje kopen is handig
-als je weleens iemand anders op je netbook laat internetten, dan is het slim om een 2e account te maken met minder rechten (niet het ingebouwde "gast" account want die heeft geen internet rechten)
-ga als admin op zoek naar de persoonlijke instellingen per account (bv favorieten, bureaublad, sjablonen, afspeellijsten) en kopieer daar de eigen instellingen naartoe
-installeer Office 2003 incl SP3 en stel de netbook zo in dat *.doc en *.xls bestanden altijd met Word/Excel 2003 worden geopend
-koop een switchbox als je de netbook zelden meeneemt en meestal thuis gebruikt met een normale monitor in combinatie met een gewone PC
-regel een grote USB schijf waar je backups op kan zetten, bijvoorbeeld via een Acronis boot CD - let wel op dat een complete schijfbackup wel 10 uur kan duren...

Persoonlijk vind ik Windows XP pro beter dan Windows 7, vooral door de logischer opbouw van het systeem, een makkelijker toegankelijk configuratiescherm, het simpeler slepen van snelkoppelingen, de adresbalk, en het overzichtelijker mappenvenster.

cato 07-01-2012

Reactie op :BCC: €214 (incl €27 korting ivm actie)

Ik heb gekeken op de website van bcc, maar kan de korting nergens vinden?

Wie weet waar deze korting staat?
Ik hoor het graag. Scheelt toch weer geld.

Winner Shun 18-05-2011

Ik ben zeer tevreden met deze netbook. Ik heb deze netbook eind April 2011 gekocht bij Online Mediamarkt.
De accu gaat iets minder dan 5 uur mee als we alleen filmpjes erop kijken. Het beeld is prima en het geluid ook. Ideale vervanger voor de portable DVD speler.

Mijn wenslijst:
- Dual core 1.5 en hoger
- Filmpjes afspelen (Youtube/MP4/DVD ISO images)
- Accu gebruikersduur minimaal 5 uur
- Minimaal 250 GB harddisk
- Tussen 10" en 12" scherm
- Niet te duur (€200-€400)

Niet belangrijk voor mij:
- bluetooth
- USB 3.0
- SSD harddisk
- HDMI uitgang
- 1080p (full HD) support

Mijn keuzelijst gerangschikt op eerste voorkeur:
- HP DM1-3125ED (AMD 1.6G dual core/ betere grafische kaart/ HDMI/ 320GB Harddisk 7200rpm/ referentie batterijgebruiksduur: 8 uur) voor €400
- Asus PEM Atom N550 (dual core 1.5G/ referentie batterijgebruiksduur: 10 uur) voor €271
- Acer D255-N55 Atom N550 (dual core 1.5G/ referentie batterijgebruiksduur: 8 uur) voor €233
- PB dot SE-725 725 Atom N550 (dual core 1.5G/ bluetooth 3.0/ referentie batterijgebruiksduur: ?? ik denk minder dan 8 uur) voor €249

Ik heb de geheugen module vervangen naar 2GB. Grote applicaties (zoals Microsoft Office) laad veel sneller.
TIP: Neem de Crucial DDR3 1066MHz 2GB SODIMM (PC-8500) voor je geheugen uitbreiding (€25), want A-data DDR3 1333Mhz 2GB SODIMM (gekocht bij Computerland) of vele andere merken werken NIET in deze netbook!

De voorgeinstalleerde Android versie werkt niet goed, omdat de computer om de minuut bevriest. Ik heb de Android boot optie uitgezet.
De Voorgeinstalleerde McAffee virusscanner vervangen door Microsoft Essentials (gratis). Ik moest wel McAffee handmatig verwijderen, omdat de un-installer niet goed werkt.
Het verwijderen van andere reclame software (spelletjes) was geen probleem.
Windows Media player werkte niet meer na de Windows 7 SP1 upgrade. Geen Microsoft ondersteuning voor Windows 7 starter, dus heb ik deze Media player verwijderd en de VLC player (gratis) geinstalleerd.

RNI2020 16-03-2011

In 2008 kocht ik mijn 1e netbook van deze fabrikant, een Aspire 1A Z95 met 8.9 inch schermpje, XP, 3cel accu en 160 GB schijf. Naar volle tevredenheid, nooit liet ie mij in de steek, zelfs niet gedurende de barre februari maand van 2010 toen ik voor revalidatie gedurende langere tijd op een paar honderd kilometer van de Noordpool bivakkeerde.
Onlangs besloot ik, nadat er toch enige mankementen qua voeding en accu ontstonden, om een ander, laag geprijsd, netbook aan te schaffen.
Ook dit keer viel de keuze op een Aspire 1.
Dat de tijd niet heeft stil gestaan moge helder zijn, voor een lager bedrag als dat ik in 2008 betaalde kreeg ik een netbook met een dual processor, 1GB DDR3 geheugen, 1 MB cache, 250 GB schijf, een 6 cel accu en een scherm dat ruim 4 cm groter is als dat van de oude Aspire.

Qua programma's is de Aspire 1 D2 N550 compleet, behalve het door velen verguisde Windows 7 Start pakket bevat deze mini pc ook nog Android 2.1.

Over het Windows 7 Start pakket kan ik kort zijn: Alle programma's die je nodig hebt zitten er op, de mail , client bevindt zich op een vreemde plaats ( internet explorer, tab Live Mail ), mediaplayer 12, office 2010 starter en meer.

De mediaplayer speelt ook online content af doch uitsluitend in Internet explorer.
Om online video/audio in bijvoorbeeld Google Chrome en/of Firefox af te spelen is het noodzaak om de mediaplayer 11 plug in van Firefox te installeren, deze nestelt zich tevens in Google Chrome.

De D2 N550 start snel, zeker voor een netbook in deze prijsklasse, de 6 cel accu is een echte krachtpatser, die zorgt voor 7 tot 8 uur echte pc uren, de bijbehorende lader is lichter en kleiner als normaal en....in tegenstelling tot vele laptop laders krijgt deze geen hoge temperatuur tijdens het gebruik.

Ook aardig om te vermelden is het geluid, zeker voor een netbook helemaal niet slecht.

Behalve leuke dingen zijn er ook een paar minpuntjes: Door de bezuinigingen zit de, in vele You Tube filmpjes beloofde sleeve, er niet bij en een upgrade van het het DDR3 geheugen is uitsluitend voorbestemd aan een developper daar de gehele netbook eerst uit elkaar moet voordat je bij het geheugen bent.
maar echt nodig is zo'n uitbreiding niet, met programma's als open office etc. geïnstalleerd, heeft dit netbook net 10 seconden nodig om op te starten.

Qua aansluitingen voldoet de N550: 3 USB 2 in 1 cardreader, HDMI, WiFi, LAN, audio in/out en een VGA poort voor groter extra beeldscherm maken dit kleine technische vernuft compleet.

Een paar tips: haal de bijgeleverde MCafee viruskiller en de Norton online storage er meteen af.
Na de gratis proef periode kosten ze een hoop geld en, eenmaal geïnstalleerd, zijn deze programma's bijna niet meer van de schijf af te krijgen.
Voor de viruskiller is een goed alternatief Avast, firewall Zonealarm Free en providers als Google of Yahoo bieden bijna ongelimiteerde gratis online storage aan.

Kortom: Je krijgt heel veel pc voor onder de € 300,--