Xerox Phaser 6010V/N

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Xerox Phaser 6010V/N op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Elise88 05-12-2012
Geschreven voor: Xerox Phaser 6010V/N

Compact model, het 'opwarmen' gaat snel zodat je vlot aan de gang kunt. De A4 prints zien er prima uit, zowel zwart als kleuren. Voor foto's heb ik de Xerox niet gebruikt. Gelukkig heb ik heb geen problemen met papier of inktstrepen.

ton47 01-12-2012
Geschreven voor: Xerox Phaser 6010V/N

Deze printer tijdje in gebruik. Print op zich prima,heb alleen problemen met papier,loopt heel snel vast,de ene foutmelding na de ander,duurder papier gekocht, gaat een tijdje goed,dan weer het zelfde gezeur,waardeloos! Als de toner op is of als ik het helemaal gehad heb met het apparaat gaat hij eruit, dan koop ik weer een Brother, Xerox is toch een bekende naam, maar voor mij is dit een miskoop.

hterwe 06-02-2012
Geschreven voor: Xerox Phaser 6010V/N

Prima printer, stil en eenvoudig in netwerk op te nemen. Dit in tegenstelling tot vorige inktjets, die doen het in het begin wel aardig, maar daarna altijd gedoe met inkt en afdrukken met strepen.

Aurum_Pinky 31-07-2011

XEROX printer 6010N

Review PrinterTest.

Verpakking.
Goed ingepakt in een stevig kartonnen doos met veel plakband.
- In de doos de printer beveiligd in hardschuim.
- Netsnoer
- Handleidingen [diverse talen]
- Installatie cd [met handleiding, drivers ed.]
- een aantal quick start handleidingen.

Als extraas heb ik nog:
- 1 x extra set toners (naast de starterskit die er al in zit).
- 1 x set kabels, ethernet en usb 2.0
- en 3 pakken verschillende soorten xerox papier nl:
Colotech + papier 90/100 grams
Colotech + papier 160 grams
Standaard 80 grams papier

Een ruim plekje gemaakt voor de printer.
De printer heeeft compacte afmetingen ((bxdxh): 40 x 30 x 23 cm).
Daardoor neemt deze weinig ruimte in beslag.
Natuurlijk wel genoeg ruimte om de printer gehouden voor de warmteafvoer.

Aansluiten USB.
Als 1e doe ik de aansluiting via de USB-kabel en volg de stappen van de installatie guide.

Bij het aanzetten van de printer kwam de melding “nieuw hardware gevonden” en vervolgens dat de hardware geïnstalleerd en gereed voor gebruik was.
Echter de printer was niet zichtbaar in het printerscherm.

Toen stap 6 van de installatie guide uitgevoerd en de stuurprogramma's vanaf cd geïnstalleerd.
Blijf echter de foutmelding krijgen dat de printer niet geïnstalleerd zou zijn.

Alle software XEROX gedeïnstalleerd.

PC geschoond etc met Ccleaner.

Hierna weer de route van de installatie guide stap voor stap uitgevoerd.
Op zich is dit simpel.

Als in de printer weer aanzet krijg ik weer de melding “nieuw hardware gevonden”
Nu krijg ik ook de vraag via “automatisch installeren of handmatig”
Ik kies nu voor automatisch, [de aanbevolen optie van XP], de cd van XEROX zit nl al in de cd/dvd-lade.

Vervolgens krijg ik de keuze uit diverse drivers.
De al gemarkeerde optie houd ik aan en geef de pc opdracht tot installeren.
Hierna krijg ik weer de melding “de hardware is geïnstalleerd en gereed voor gebruik”.

De stuurprogramma’s zijn dus niet direct vanaf de cd geïnstalleerd maar via het automatisch door XP opgestarte installatieprocedure [hoewel XP heeft ze wel vanaf de cd opgepakt]
Wel installeer ik handmatig vanaf cd de software en documenten voor printerondersteuning.
In systeemtray hebben we nu 2 extra iconen nl
- utility launcher [Nederlandse naam via startmenu is “programmastarter”
Dit kun je via instellingen gemakkelijk veranderen als je wilt.
- Xerox PrintingScout
Hier kun je de status van je printer nazien. Dit is wel in het Engels. ;-)

Navigeren door menu:
Handig klein display, taal in te stellen in Nederlands, alle info is er te vinden en aan te passen naar wens.
Het navigeren en aanbrengen van instellingen via dit menu-paneel op de printer is duidelijk en eenvoudig.

Ingebruikname.
De printer inschakelen “via aan en uit” knop.
Je hoort de printer met een “klikje” inschakelen dan een paar seconden stil en dan begint het opwarmenopwarmen.
Na ca 28 seconden is ze weer stil.

Uit nieuwsgierigheid als eerste even een worddocument afdrukken.
Je hoort de printer zijn werk doen.
Opwarmen en printen.
Zo op het eerste zicht lijkt dit normaal qua snelheid.
Ook het geluid vind ik binnen de perken.
Je hoort dat de printer aan het werk is, maar het is geen overheersend en storend geluid.

En dan nu alle instellingen (in de printerdriver) bekijken etc.
Via de knop Xerox PrintingScout in systeemtray of het startmenu kun je een printer selecteren

Bij status settings krijg je de volgende tabbladen. Hier kun je de instellingen aanpassen naar wens.
Ik vind het wel prettig dat er een scherm in beeld komt tijdens het printen.
[kun je altijd weer verwijderen]

Via programma’s -> Xerox afdrukken op kantoor -> Xerox printersoftware -> programmastarter
Kom je in het startvenster van de Utility Launcher

Via Printer Settings Utility
Kun je veel informatie opvragen over en van de printer.

Bv bij optie “information pages” krijg je van de aangeboden opties een print.
o.a. hoeveel afdrukken er inmiddels gemaakt zijn

Ik heb al deze opties afgedrukt om later een indruk en/of informatie te krijgen over de Knowhows.

Job history geeft het aantal pagina’s welke inmiddels afgedrukt zijn.
De afbeelding op de Color test Page is op gewoon papier gedaan.
Maar het ziet er schitterend uit.
Kan haast niet wachten om wat foto’s af te drukken op diverse soorten papier.
Maar dat komt later.

Alle tabbladen en opties doorlopen.
Toch jammer dat het in het Engels is, ik kan me aardig redden in deze taal, maar technisch Engels is toch wel anders.

En als je iedereen wilt bereiken, jong en oud, is een Nederlands menu toch wel handig. ;-)
Nu pakken we maar steeds het woordenboek erbij.

Opmerking:
Later blijkt dat mijn “probleem” Engelse taal bij de instellingen waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een Engelse versie Windows XP home met een Nederlandse taalmodule.
Op mijn “grafische”-PC heb ik zeker weten een Nederlandse versie Windows XP home
Op mijn laptop heb ik Windows 7 in een Nederlandse uitvoering.
Bij deze 2 pc’s is het onderdeel instellingen in het Nederlands.

De optie Printing Scout geeft de status van de kleuren aan.

Via de optie settings helemaal aan de rechterkant kom je in de launcher settings
Waar je je aanpassingen kan aanbrengen indien gewenst.

Verder kun je natuurlijk via de applicatie welke je op dat moment gebruikt de printerinstelling aanpassen.
Bijvoorbeeld bij Word.
Bestand afdrukken -> printereigenschappen

Met de optie troubleshooting kom je in

Dit is een beetje verwarrend.
Bij alle mogelijkheden op tabblad inhoud krijg je dezelfde melding.
En krijg je dezelfde scherm aan de rechterkant.
Bij tabblad index krijg je niets.
En via tabblad zoeken vind je niets.
Als je de opdracht “download the latest User Guide here: “ in het rechtergedeelte hebt geactiveerd kun je in dit scherm zoekopdrachten geven. Echter dit moet wel zeer goed geformuleerd zijn wil je vinden wat je zoekt.

Instellingen selecteren bij afdrukken.
Bij printopdrachten krijg je het volgende scherm, ook dit is in het Engels. [zie mijn eerdere opmerkingen]
Lastig bij het instellen van type papier etc.
Maar verder wel duidelijk.

Het is handig en overzichtelijk.
Veel mogelijkheden om in te stellen. O.a. boekjes printen, posters, handmatig dubbelzijdig.

Papierinvoer.
Dit is eenvoudig. Een papierlade aan de voorkant.
Papier is liggend, wat ik persoonlijk zeer prettig vind.
Capaciteit van de lade is ca 150 vel.
Makkelijk bij te vullen en in te stellen.

Boven de papierlade is de invoer voor handmatig.
Handmatig is even lastig.
Je moet het papier recht en goed aanschuiven wil de printer zijn werk gaan doen.
Het is even een handigheid maar dan gaat het ook goed en soepel.
Handmatig kan met 10 vellen tegelijk.

Opmerking:
Indien er papier in de papierlade en de handmatige invoer zit wordt eerst het papier van de handmatige invoer gebruikt.

Dubbelzijdig is even puzzelen om de tekst correct op papier te krijgen.
Dubbelzijdig printen is jammer genoeg niet automatisch. Na de 1e pagina moet je zelf weer handmatig het papier invoeren.

Als je de instelling aanpast op dubbelzijdig [ik gebruik flip on shirt edge] krijg je een dialoogvenster.

Bij nummer 2 is m.i. toch duidelijk aangegeven dat de tekstkant naar beneden moet en de bovenkant van de tekst buiten de printer is. Dit is echter niet juist.
De tekst moet aan de onderzijde met het begin van de tekst richting printer.

Papierstoringen.
Een paar keer gehad bij het printen van A5. Maar het vastgelopen papier is via de achterkant eenvoudig te verwijderen.

Printen uit Word.
Ik gebruik een worddocument met een eigen watermerk [over 85% van de pagina] in kleur welke ik dubbelzijdig wil afdrukken.

Als eerste met 80 gr papier.
De printer heeft nu al enige tijd niets gedaan en staat in spaarstand.
Na de definitieve printopdracht verschijnt na ca 18 sec verschijnt het dialoogvenster “status” en begint de printer met opwarmen.

Na 26 sec begint het printen.
Na 40 sec is de 1e pagina geprint, de 2e pagina ligt na 48 sec, 8 sec later, in de “bak”.

Direct nogmaals dezelfde printopdracht, nu geen spaarstand.
Na 18 seconden de 1e pagina en de 2e pagina is na 30 seconde klaar.

Hierna print ik het zelfde document, nu enkel zwart.
Na de printopdracht liggen beide pagina’s 30 seconden later in de “bak”.

Het dubbelzijdig printen duurt langer door de extra handelingen, maar het printen op zich is gelijk in tijdsduur.

Bij dezelfde opdrachten met het 100 gr papier had ik geen verschil in tijd.
Wel in uiterlijk/kwaliteit van de print.
Met de 100 gr zie je duidelijk positief verschil bij afbeelding, maar ook bij de letters.

Met papier 160 gr en dezelfde printerinstellingen zelfs nog iets beter.

Toch wel jammer dat mijn applicatie voor afdrukken foto’s, Easy PhotoPrint, deze printer niet ziet.
Maar via de verkenner, foto’s selecteren, rechter muisklik, kom ik in de wizard afbeeldingen afdrukken.
En kan ik ook meerdere foto’s op 1 pagina afdrukken.
Eenvoudig aan te geven via het keuzemenu.

Dubbelzijdig printen.
Bij de opdracht dubbelzijdig wordt eerst de even pagina’s afgedrukt.
Na deze weer in de papierlade gedaan te hebben, tekst naar onder, en ok worden de onevenpagina’s afgedrukt.
Het dialoovenster “manuel duplex” komt na een paar sec in beeld.

Printopdracht bij een document dubbelzijdig 59x [nieuwsbrief]

Bij de meeste opdrachten dubbelzijdig printen met kleur krijg ik onderstaande foutmelding.
Maar de printopdracht wordt uiteindelijk wel voltooid.

Bij de printopdracht document 59 x dubbelzijdig geef ik als de printer een paar minuten niets heeft gedaan de opdracht “alles annuleren”, weer printopdracht en weer de foutmelding.
Uiteindelijk wordt alles met fases wel geprint.

Bij de opdracht dubbelzijdig printen zwart zonder afbeelding heb ik geen problemen gehad.

Printen uit Excel.
Ook hier geeft het printen geen problemen.
Alles wordt netjes afgedrukt.
Tijd uitvoer en kwaliteit gelijk aan printen uit word.

Foto’s printen.
Bij printopdracht na 20 seconden uit slaapstand.
Na 60 sec is 1 pagina met 4 foto’s 13x10 afgedrukt op 160gr papier. [dit ook ingesteld in driver]
Lang ???
Wat resultaat betreft dit ziet er schitterend uit.

Als de printer niet in slaapstand staat duurt dezelfde opdracht ca 45 seconden voor de pagina in de “opvangbak” ligt.

Aansluiten netwerkkabel.
Het aansluiten op het netwerk gaat ook simpel. De kabel erin en een netwerkadres wordt direct via dhcp geregeld. Een print met de instelingsgegevens [voor o.a. IP-adres] afgedrukt via de display op de printer.
Op zowel mijn laptop met windows7 en mijn pc voor grafisch gebruik met XP home heb ik de bijgeleverde cd gebruikt om de printer te installeren voor netwerkgebruik, de aanwijzingen zijn duidelijk dus gaat ook dit soepel en makkelijk en het werkt prima. Later ook op mijn hoofd pc de printer naast usb als netwerkprinter geïnstalleerd.
Bij alle 3 de installaties lag na ca 10 seconden na opdracht de testpagina na 10 sec in de “bak”.

Gebruik printer instelling netwerk.
Afdrukken via het netwerk gaat iets trager dan bij gebruik USB.
Het vreemde is dat bij installatie op de andere pc de dialoogvenster met de instellingen wel in het Nederlands is.

Melding kleur zwart is bijna op, toner binnenkort vervangen komt bij mij al na 242 afdrukken.
De melding binnenkort magenta vervangen komt na 283 afdrukken.
Voor yellow komt deze melding na 296 afdrukken.
Hierbij zitten dan wel een 10-tal foto’s.
En ook in mijn documenten zijn veel foto’s/afbeeldingen verwerkt.

Verwisselen van toner.
Ik heb nog geen toners hoeven te vernieuwen.
Hier kan ik dus niets over vermelden

Als je via ethernet aangesloten bent kom je in de webinterface, de interne webserver (Entreware Web Services) voor de privégebruiker door het ip adres in de browser in te typen.

Hier kun je allerlei handige informatie vinden zoals status toner, instellingen etc.

Ben je aangesloten via USB dan werkt dit niet, maar moet je o.a. de utilitys launcher installeren.

De handige informatie zoals status toner, instellingen etc. zijn dan via deze applicatie te bekijken.
[Zie beschrijving eerder in verslag.]

Geluid, snelheid
Voor mij snel genoeg.
Hoewel de snelheid wisselvallig is bij start.
Maar ik heb hier geen probleem mee, alles is binnen redelijke tijd.
Kwaliteit kost nu eenmaal meer tijd ;-)

Office-document:

- Zw pagina’s na 14 sec
- Kleur pagina’s na 18 sec

Printopdracht pagina dubbelzijdig kleur
- 1e print na 28 sec, papier zelf draaien,
- OK aanklikken, 15 sec later 2e zijde klaar in bak.

Printopdracht dubbelzijdig pagina zwart zonder afbeelding
- 1e print na 17 sec, papier zelf draaien,
- OK aanklikken, 14 sec later 2e zijde klaar in bak.

Email: na 20 sec liggen de 2 pagina’s van email in bak.
Afbeelding/foto: 160 gr papier: pagina met 4 foto’s 9 x 13 na 59 sec
160 gr papier: pagina met 1 foto 10 x 15 na 47 sec

Als je veel printopdrachten achter elkaar verwerkt dan is de snelheid continue en goed.
Geluid is voor mij normaal.

Geheugen.
Standaard heeft de printer 128 mb geheugen.
Dit ook het maximum en dus niet te verhogen.
Ik ben er ook nog niet uit waarom ik dit zou willen.
Oké, extra geheugen kan de verwerking van grote/complexe afdrukbestanden of afdrukbestanden in een netwerk versnellen.
Maar tot nu toe stuit ik niet op problemen met het geheugen.

Printkwaliteit.
Mijn documenten zien er goed uit.
De kleuren zijn hierin mooi en duidelijk.
De kwaliteit kleur van de foto’s is goed tot zeer goed met zijn 600x600x4dpi.
Zoals met alle printers en applicaties is het ook een kwestie van de juiste instellingen binnen de applicaties meegeven.

Gebruik in eigen situatie
Ik print veel documenten uit word en excel.
Regelmatig bestanden uit access en emails.
Maar ook foto’s.

Wat de kwaliteit van de printen tijdens deze test betreft ben ik zeer tevreden met deze printer.
Wat mij betreft een blijvertje ;-)

Conclusie:
Het is een mooie en relatief kleine printer.
Handig dat bij het printen de status van de toner op het scherm komt.
Prima afdrukkwaliteit.
Documenten met afbeeldingen en foto’s duurt soms erg lang.
Documenten vanuit spaarstand: kleur na 21 sec en zw na 17 sec
Opdrachten documenten printen bij continue gebruik: kleur na 18 sec en zw na 14 sec

j1961 29-04-2011
Geschreven voor: Xerox Phaser 6010V/N

Prima printer, Mooie strakke afdruk zowel kleur als zwrt wit,snel te installeren. Mogelijk wel wat geluid van de fan. Besteld bij comcom.nl . Volgende werkdag inhuis, prima levering.

Sattelplatzmeister 28-04-2011

Beste Printer,
Meteen toen ik je binnen de gestelde termijn ontving van comcom.nl, heb ik je uitgepakt en getest. Ik was verrukt!
Je bent een zeer leuk, handig en eenvoudig kleuren laserprintertje in een geweldige prijsklasse. Ik moet nog even afwachten hoe het straks met de tonervervanging gaat lopen, wanneer is dat en wat zijn dan de prijzen. Ik heb er vertrouwen in dat alles goed gaat.

Ramon1982 04-04-2011
Geschreven voor: Xerox Phaser 6010V/N

Een laserprinter leek me altijd al wat omdat de prints er toch veel beter uitzien dan inktjet. Toen ik deze zag was ik meteen verkocht. Supercompact en goede recensies. Xerox heeft natuurlijk een goede naam dus de keuze was niet moeilijk. Eenmaal in huis was ik helemaal tevreden met de bouwkwaliteit van de printer en het aansluiten op usb en netwerk gingen lekker simpel. De kwaliteit van de prints is erg hoog. Foto's zien er prachtig uit en z/w ook goed strak. Het tonerverbruik moet nog blijken maar per print schijnt het goedkoper te zijn dan inktjet. Heerlijk luxe zo'n apparaat. Aanrader!

MAGras 09-02-2012

Moet ik speciaal fotopapier hebben ?
Het standaard papier vlekt enorm bij mij.

pauluss 24-03-2011
Geschreven voor: Xerox Phaser 6010V/N

Ik heb al een xerox 6125 die me altijd goed is bevallen en vooral zakelijk gebruik.
Ik zocht een nieuwe kleurenlaser voor familiegebruik en ik heb de nieuwe 6010V_N gekocht.
Xerox heeft een goede naam op laser printergebied en ook deze nieuwe printer heeft weer de mogelijkheid voor de hoge print resolutie van 600x600x4 dpi. Tot nu toe alleen bij xerox gezien en de 6125 printte er ook verbluffende foto’s mee uit dus ik was benieuwd.
Ik kwam dus uit op de N versie maar ze hebben nu ook een USB only versie ( 6010V_B), prima als je thuis gewoon via usb aansluit, maar ik wilde perse netwerk hebben. Dus de N gekozen.
Wat me vooral aansprak zijn de veel compactere afmetingen ((bxdxh): 40 x 30 x 23 cm). Daardoor neemt deze minder ruimte in beslag zodat ie in de gangkast past. De klep waar het papier in moet staat wel open dat was in de 6125 geïntegreerd.
Display: Handig klein display, taal in te stellen in Nederlands alle info te vinden, en aan te passen naar wens.
Aansluiten. Ik heb de printer via lan en usb aangesloten. Usb gaat onder windows 7 helemaal automatisch. Netwerk gaat ook simpel. Kabel erin en via dhcp krijgt ie meteen een netwerkadres. Op mijn laptop met xp heb ik de bijgeleverde cd gebruikt om de printer te installeren voor netwerkgebruik, ook dit ging makkelijk en werkt prima.
Printer driver : Handige overzichtelijke printer driver alles in te stellen o.a. handmatig dubbelzijdig, boekjes printen en posters. Ik werk met windows maar ook MAC wordt standaard ondersteund
Door het het verkregen ip adres in te typen in de browser kwam ik in de interne webserver ( centreware web service) van de printer waar je ook allerlei handig info kan vinden als status toners, instellingen etc. Kwaliteit van kleurenprints is goed. Mooie gedetailleerd en strakke kleuren. Hij doet niet onder voor de 6125. In de printer zit een starters toner kit met dus minder toner maar das altijd zo. Op de folder staat dat je met de starterset 500 printjes mee kan maken op standaard kwaliteit. Ik print altijd op alle printers op de hoogste kwaliteit dus zal wel wat sneller gaan en zeker met wat foto’s erbij. Altijd nog goedkoper dan de oude inkjetjes.
De printer is net nieuw dus over het toner gebruik kan ik nog niet veel zeggen, maar zal wel in lijn zijn met de 6125. Veel (foto)prints is veel toner verbruik.. zucht…. Wat wel erg mooi is zijn de kleine compacte toners aan de zijkant, handig klikken en klaar. Verder geen opvangbakjes of fusers oid . Bij navraag hoorde ik dat de units in de machine gedurende de levensduur meegaan en onder garantie vervangen worden. Das nog mooier dus geen extra kosten, alleen maar toner kosten.
Garantie: 1 jaar on site garantie zit er op deze printer als je hem registreert op de website. Omdat ik deze als particulier heb gekocht is de wettelijke garantie 2 jaar, en werd ook bevestigd door xerox zelf. Zal alleen wel niet het tweede jaar on site zijn, maar dat zien we dan wel. 6125 ook nog geen enkel probleem op gehad. Factuur maar even goed bewaren.
Tot nu toe ruim 100 printjes gemaakt op verschillende papier diktes ( o.a. 80 grams normaal en 160 grams glans colotech) en ben zeer tevreden, eigenlijk hetzelfde als de 6125 maar dan een stuk compacter dus zeker ook voor zakelijk een tip de volgende keer.
Xerox heeft een introductie actie en je kan 30 euro terug krijgen, snel verdiend.
Via de xerox site heb ik 30€ teruggevraagd, ging vlot. Je hebt nodig: Factuur en serienummer, bic en iban van je bank wat ik natuurlijk niet direct bijdehand had.

Ik zou ook deze weer aanbevelen!