AOC e2357Fm

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AOC e2357Fm op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Kelsior 14-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Dit scherm heb ik nu ruim twee weken in gebruik en diende ter vervanging van mijn LG w2261vp. Deze zat net buiten de garantie toen het OSD-menu op hol sloeg en zodoende was mijn oude monitor niet meer te bedienen. Ik zag een mooie aanbieding voor de AOC e2357Fm en ben daar op ingegaan. Na een wat turbulente start, zijn wij nu toch erg goede maatjes geworden en ben ik zeer blij met deze aanschaf.

Vormgeving:

Toen het scherm uit de doos kwam, was ik erg onder de indruk van het design. Het is erg strak en minimalistisch, waardoor het weinig ruimte inneemt en deze ruimte wordt grotendeels gespendeerd aan wat je wilt zien; je bureaublad. De glanzend zwarte randen zijn erg smal en aan de onderkant is het panel afgewerkt met een mat zilver RVS laagje, met daarop de drukgevoelige knoppen. Voor mij is dit het eerst LED scherm en ik verbaas mij nog altijd over hoe ze zo'n groot scherm, zo dun kunnen maken.

Ook de meegeleverde, en eenvoudig te bevestigen, voet is vrij klein. Dit vind ik zelf er fijn, omdat ik zelf mijn scherm nogal dicht voor mij heb en mijn toetsenboord dus ook vlak voor het scherm heb. Dit is bij deze voet geen enkel probleem. Voor wie nog minder ruimte heeft, kan dit scherm ook zonder voet blijven staan. Dit heb ik zelf echter niet geprobeerd, want dat gaat ten koste van de hoogte en stabiliteit. Met katten in de buurt heeft vooral dit laatste erg nadelige gevolgen voor de levensduur van het scherm.

Het scherm is op de voet zo'n 15 graden kantelbaar en is echter geen rotatie mogelijk. Voor een TN panel biedt het nog altijd een vrij grote kijkhoek, maar je doet er verstandig aan om het scherm ergens neer te zetten waar je het weinig in verschillende posities hoeft te manipuleren. Neerzetten en naar kijken, dat is hier het beste. Aangezien ik het alleen gebruik, is dit voor mij ideaal.

Het enige wat mij in eerste instantie tegen stond, was dat het een glans scherm is. Er was aangegeven dat het een mat panel was en daar was ik dus ook van uitgegaan. Dit had ik verder ook niet verder uitgezocht, dus dat ik ook mijn eigen schuld. Ik heb een vrij lichte werkplek, maar tot nu toe heb ik totaal nog geen last gehad van tegenlicht, het scherm is dusdanig helder, dat dit gewoon geen probleem is. Ik heb er nog geen zon in gehad, maar laten we eerlijk zijn, een mat scherm gaat dan ook weinig helpen.

Aangezien het scherm zo dun is, moet hier een adapter aan hangen. De kabel van het scherm naar de adapter is heel erg kort, waardoor je verplicht wordt dit in de buurt van het scherm te plaatsen. Dit siert geen enkel bureau, maar dit is slechts een klein minpuntje.

Mogelijkheden:

Met het scherm worden verschillende kabels meegeleverd, die de mogelijkheden goed weergeven. Je krijgt aansluitkabels voor HDMI, VGA, audio en MHL. Een groot gemis is de mogelijkheid om een DVI kabel aan te sluiten. Niet alle videokaarten beschikken reeds over HDMI uitgangen. Al kost een verloopstukje maar weinig voor de consument, dit meeleveren in de doos is wel zo netjes. Het scherm beschikt over één VGA en twee HDMI ingangen. Op één van de HDMI invangen kunnen ook smartphones worden aangesloten door middel van de MHL-kabel. Deze functie heb ik zelf echter niet getest.

De audiokabel stelt je in staat om gebruik te maken van de interne boxen van het beeldscherm. Iets wat je steeds minder ziet (of hoort). Dit heeft wel een reden en dat is dat deze vaak slecht presteren op het vlak van geluidskwaliteit. Al heb ik zeker slechtere boxen gehoord in beeldschermen, het kan ook hier niet tippen aan aparte boxen of een goede headset. Het stereogeluid is vrij helder, maar klinkt nog enigszins blikkerig. Er is ook totaal geen bas aanwezig. Je kunt het scherm wel gebruiken om je geluid door te sturen naar je headset, door deze erop aan te sluiten.

Op sommige websites wordt vermeld dat dit scherm beschikt over een DisplayPort. Dit is echter NIET het geval. Let dus goed op als je hiernaar op zoek bent. Dit scherm kan overigens ook niet gebruikt worden als USB-hub, iets wat tegenwoordig ook vaker voorkomt.

Beeldkwaliteit:

Het beeld is scherm en erg helder, wat prettig is met tegenlicht. Er zijn twee manieren om het scherm in te stellen. Als eerste is er het menu op het scherm zelf. Deze is te bedienen met de drukgevoelige knoppen op het scherm. Aangezien deze geen gevoelsmarkeringen hebben of een lampje, zijn ze vrij lastig te gebruiken 'op gevoel'. Dit vind ik nog vooral lastig als ik van input wil wisselen, iets wat ik dagelijks doe. Wat ik wel erg fijn vind, is dat het scherm niet op stand-by vliegt bij de minste aanraking van deze knop. Je moet je vinger er even een seconden ophouden. Met mijn oude scherm had ik regelmatig dat ik een leuke scene miste omdat ik met mijn mauw even langs het knopje veegde...

Heb je de juiste knopjes eenmaal te pakken, dan is het menu eenvoudig te bedienen en kun je flink wat aanpassen om het beeld zo in te stellen, zodat jij dit het fijnst vindt. Voor mij duurde dit wel even, maar uiteindelijk ben ik eruit gekomen en heb ik nu een fantastisch beeld, veel beter dan mijn vorige.

Mochten de knopjes op het scherm te vervelend zijn, dan kun je ook het programma i-Menu gebruiken. Deze is te vinden op de meegeleverde CD. Dit programma stelt je in staat de de beeldscherminstellingen te veranderen, maar dan gewoon met de muis. Erg handig dus! Wat minder handig is, is dat het programma standaard wordt geïnstalleerd in de Chinese taal, ongeacht welke taal je kiest bij installatie. Dit vind ik erg slordig van de fabrikant en komt de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede. Gelukkig is het programma met duidelijke iconen uitgerust, zodat de opties snel gevonden zijn, waar je een lijst vindt met de talen om hem op de juiste te zetten.

Wat overigens ook heel erg slordig en onprofessioneel overkomt, is de handleiding. Deze barst van de fouten en geeft ook erg weinig informatie. Van veel functies wordt het doel nooit beschreven, er wordt slecht beschreven hoe deze aan of uit te zetten, waartoe ze dienen moet je zelf maar verzinnen. Ik was opzoek naar een mogelijkheid om mijn scherm vullend te maken, want bij een resolutie van 1920 x 1080 had ik wel erg veel zwarte rand om mijn beeld heen. Uiteindelijk kon ik dit verhelpen via de software van de videokaart door meer overscan in te stellen en lag het dus niet aan het scherm. Ik verbaasde me echter over de ronduit slechte gebruiksaanwijzing bij dit scherm.

Conclusie:

Al met al ben ik zeer tevreden over dit scherm, zeker gezien de scherpe prijs waarvoor ik hem kon bemachtigen. Het duurde even voordat ik het scherm zo had ingesteld zoals ik het wou hebben, maar nu wil ik niet meer terug. Heb je dus enig geduld en een mooie plaats waar je dit elegante scherm kan neerzetten zonder er te veel aan te hoeven veranderen, dan is dit en echte aanrader.

mariusjr 18-12-2012

Weet je zeker dat dit een glans is? Het zou me in principe niet verbazen, er circuleren heel veel foutieve specificaties van deze monitor op internet rond.
Maar ik heb deze monitor zelf (zie mijn review), maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. (Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal).
Het is natuurlijk niet zo dat een mat totaal niet spiegelt, alleen minder. Wat er bij matte schermen gebeurt is dat het licht gebroken word (zowel naar buiten toe als naar binnen), waardoor de display minder scherp word, maar het inkomende licht word verstrooid waardoor het minder spiegelt. Maar een spiegeling zal je altijd hebben.

JFS82 13-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Aangeschaft als scherm bij mijn Mac Mini. Vind de vormgeving vooral erg mooi en perfect aansluiten bij de Apple.

florishoefsloot 21-06-2013

Dag Mevrouw/Meneer,

Ik overweeg ook om dit scherm bij mijn mac mini aan te schaffen, bent u een beetje tevreden over de speakers, helderheid, resolutie etc?

mvg
floris Hoefsloot

mariusjr 13-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Ik heb dit product nu een paar weken in bezit en in die tijd uitvoerig getest.
Op rij zal ik de volgende punten behandelen:

Motief
De aanbieding
1e indruk
Wat zit er bij
Nader bekeken
De specificaties in het kort
Schermtest
Vormgeving
Gebruiksgemak
Duurzaamheid
Garantie
Vergelijking met andere monitoren in dezelfde prijscategorie
Plus en minpunten
Conclusie

Motief:
Ik was op zoek naar een nieuwe monitor. Ik heb al heel wat monitors gehad in mijn leven, en als verkoper heb ik er ook genoeg verkocht, dus ik kan mezelf best ervaren noemen, al zeg ik het zelf.
Echter, voor mezelf heb ik nog nooit groter als een 20 inch gehad, maar dat was een CRT, je weet wel, zo’n groot loeizwaai bakfeest, die nieuw zo’n 2500 gulden kostte. En uiteraard met zo’n groot rand om het scherm heen!
Op dit moment heb ik echter een 17 inch wide screen laptop, met daaraan vast een externe 4:3 19 inch Benq monitor die ik gebruik als een bureaublad extensie. Dit vind ik handig, omdat ik altijd met veel programma’s tegelijk bezig ben, bijvoorbeeld surfen aan de ene kant en een doucument bewerken aan de andere kant, maar ook is het wel leuk als mijn dochter naast mij gewoon een film kijken kan terwijl ik computer. Daarbij zijn de prijzen van de monitors dermate gezakt dat ik het wel tijd vond om eens een grotere aan te schaffen! Ik stelde de eis dat het minimaal zo’n 22 inch moest zijn, zodat ik in Word twee volledige A4 naast elkaar kan zetten op ware grootte, met nog genoeg ruimte voor menubalken en Window-randen etc.

De aanbieding:
Toen ik op iBood.nl de AOC e2357Fm voorbij zag komen had ik nog mijn twijfels. De monitor was groter als ik minimaal wilde, was goed geprijst, maar ik kon ook goedkoper vinden, of groter voor dezelfde prijs. Het merk kon ik wel, maar ik had er niet veel ervaring mee en het is zeker ook geen superbekend merk, dus ik wist nog niet goed wat ik er van moest vinden.
Het was al diep in de avond, nadat ik tal van informatie over deze monior had verzameld en nadat ik minstens enkele tientallen andere monitors met hun specificaties en hun prijs had vergeleken met deze, dat ik besloot om op de aanbieding in te gaan. Het duurde wel een dikke week, maar toen kwam hij dan eindelijk binnen…

1e indruk:
Toen ik deze doos binnenkreeg was het best wel spannend, want ik verheugde me echt om zo’n groot beeldscherm aan te sluiten. Mijn allereerste indruk was: vlag op modderschip! De monitor is door zijn elegantie namelijk erg prettig om naar te kijken, en dan staat hij nog niet eens aan! Maar daardoor valt mijn rommel op mijn bureau alleen maar des te meer op!
Het betreft hier een 23 inch scherm, dat komt in het hollands gewoon neer op 58,4 centimeter. Gemeten tussen de 2 uiterste hoeken van het zichtbare scherm. (diagonaal gemeten).
Het eerste wat me opviel bij het uitpakken is hoe dun het scherm eigenlijk is! Vergeleken hiermee zien mijn oude LCD-schermen er heel ouderwets uit! Het lijkt wel het scherm van een laptop, sterker, hij is zelfs nog iets dunner als het scherm van mijn laptop!
Ook de rand eromheen valt positief op door zijn geringe afmetingen en ook hier weer, stukken kleiner als bij welk scherm dan ook, inclusief mijn laptop!
Bij het uitpakken kwamen er een paar onderdelen tevoorschijn die bij de voet bleken te horen. Gelukkig wees dit zich vanzelf en zonder te puzzelen of iets te lezen had ik die binnen een minuut in elkaar. Overigens is die voet niet noodzakelijk en kan je het scherm ook op zijn standaard zetten, mar zonder de voet vond ik hem toch iets te laag dus heb ik de standaard in de voet geschoven. In eerste instantie was me niet helemaal duidelijk hoe ver ik hem er in moest steken, maar op een gegeven moment hoor je wel duidelijk een klik.
Aansluiten van de kabels is gelukkig supermakkelijk. Je kan overal makkelijk bij. Een verademing ten opzichte van bijvoorbeeld mijn Benq, waarbij de aansluitingen tussen de achterkant en de standaard zitten.
Dan het moment om hem aan te zetten. Ik twijfelde er even aan of er wel stroom op de monitor stond omdat er geen standby lampje brandde. De symbolen van de aanraaksensoren zijn erg moeilijk te zien als je kamer niet goed verlicht is (kleine zwarte symbolen op een RVS achtergrond). De bediening gaat makkelijk, een lichte aanraking is voldoende! En dan… gaat hij aan!
Het eerste wat opvalt is dat hij zo ontzettend fel is! Zeker in vergelijking met mijn laptop. Op het moment is het niet te zeggen wat nu beter is. Het is voornamelijk wennen waarschijnlijk. Standaard staat de AOC op kleurschema warm. Je kan kiezen uit diverse schema’s of zelf instellen. Op het schema koel vind ik hem veel minder fel overkomen. Toch heb ik hem weer teruggezet op de standaardwaarden, omdat ik mezelf de kans wil geven om daar aan te wennen. Aanpassen kan altijd nog. Ook contrast en helderheid is geheel naar wens in te stellen.
Hij is in ieder geval wel scherp! Tekstverwerken is echt superduidelijk. Dit stuk text heb ik geschreven op de AOC. Excel: Heerlijk! In standaardwaarden zie ik op de AOC gewoon alle kolommen tot en met de Z! En superscherp uiteraard. Foto’s zien er ook prachtig uit.
Het herkennen door Windows Vista ging trouwens vlekkeloos. Hij stond meteen op de juiste frequentie en resolutie.

Wat zit er bij:
De monitor word compleet geleverd, met zowel een VGA-kabel, HDMI-kabel, MHL-kabel, audiokabel en uiteraard een netsnoer.
Ook zit er een garantiekaart bij en een cd met stuurprogramma, ook al vraag ik me af wat je hier aan hebt, de monitor word namelijk automatisch herkend en ik heb niet eens de nieuwste besturingssysteem. Maar misschien dat je die nodig hebt voor Windows XP. Ook kan je door middel van de CD in het zogenaamde i-Menu komen waar je speciale mogelijkheden hebt. Ook staat de gebruiksaanwijzing op de CD, jammer als je het boekje lekker lui op de bank wilt lezen, maar het scheelt weer een boom.
Oja, er zit ook een schoonmaakdoekje bij, altijd handig.

Nader bekeken:
Naast de pixels is ook de reactietijd, helderheid, contrast en kijkhoek erg belangrijk.
Om te beginnen, de reactiesnelheid van deze monitor is 2 ms. Dat is zeker wel 1 van de snelste in zijn soort. Misschien ben ik naief, maar ik heb altijd gedacht dat die oorlog om de reactiesnelheid flauwekul was. Oftewel, kunnen je ogen het nog wel registreren? Waarom zouden de pixels binnen 2 miliseconden van kleur moeten kunnen veranderen? Uiteraard ben ik wel blij dat ik het heb! Want rotsvast ziet het er wel uit! Verder heb ik begrepen dat vooral gamers het belangrijk vinden om een hele snelle reactietijd te hebben voor de snelle bewegingen omdat er anders bluring kan ontstaan. Ook belangrijk voor gamers: Input lag is 0!
En dan de kijkhoek. Als ik een film op de laptop bekijk, dan moet je er echt wel redelijk recht voor zitten, anders zie ik al snel kleurveranderingen. Kijk je met meerdere mensen, dan zit er 1 al snel een beetje schuin voor, met het resultaat dat het scherm veel te donker oogt, of met een andere verkleuring. Met een kijkhoek van deze monitor van 170/160 graden (horizontaal/vertikaal) is dat op papier nauwelijks een verbetering ten opzichte van mijn laptop. Deze kijkhoek van nabij de 170 is zo beetje standaard voor TN-schermen. Toch merk in in de praktijk dat ik niet of nauwelijks kleurveranderingen zie als ik onder een hoek van 45 graden naar de monitor kijk, dus de kijkhoek vind ik op deze monitor echt een verbetering!
Helderheid is 250 candela per m2. Maar die cijfers zeggen me verder niet zoveel. Wat ik belangrijk vind is dat zwart zwart is en wit is wit. En ja, dat zijn ze!
De dynamische contrastverhouding ziet er spectaculair hoog uit, namelijk 20 miljoen staat tot 1. Maar dynamische contrastverhouding klinkt als marketing spiertaal, en inderdaad, dat is het ook. Waarom word de statische contrast niet vermeld? Dat is waar het echt om gaat! Die heb ik opgezocht, dat is 1000:1. Dat is geen specificatie waar je voor hoeft te schamen! Maar blijkbaar klinkt 20.000.000:1 veel stoerder.

De specificaties in het kort:
• Beeldfrequentie: 60Hz
• Scanning frequency: H:30~83 Khz, V:50~75 Hz
• Pixel Frequency: 170Mhz
• Full-HD LED TN-scherm (mat)
• Voorzien van Mobile High-Definition Link (MHL)
• Beelddiagonaal: 58,4 cm (23 “)
• Beeldverhouding: 16:9
• Resolutie (max.): 1920 x 1080 Full HD
• Dynamische contrastverhouding: 20.000.000 : 1
• Statische contrastverhouding: 1000:1
• Helderheidswaarden: 250 cd/m²
• Reactietijd: 2 ms (grijs naar grijs)
• Pixelafstand: 0,265 mm
• Kijkhoek hor./vert.: 170° / 160°
• Ingangen: D-sub, 2x HDMI
• Uitgang: Hoofdtelefoon
• Geïntegreerde luidsprekers (stereo) 2 Watt
• Afmetingen: 545.5 x 125.6 x 405.5 mm (hoogte zonder voet 330 millimeter)
• Verbruik: Aan: 36W, Standby: 0,5W (er is geen uit-knop).
• Gewicht: 3 kg
• Garantie: 3 jaar

Schermtest:
Dan nu het spannendste deel. Van http://www.lagom.nl/lcd-test/ heb ik wat images gedownload, speciaal om het scherm te testen en ook om te zien of alle pixels in orde waren.
Deze test is ook online te doen. Ik ben tevreden over alle tests, alleen bij de blacktest zag ik geen verschil tussen de eerste 5 vlakken en de zwarte achtergrond. Dus ik zou de contrast iets aan moeten passen, dit kan gewoon in het OSD menu of met het iMenu, maar ik heb het toch maar op de standaardwaardes laten staan, die vind ik eigenlijk best prettig.

Scherpte:
Nu komen we op een belangrijk punt van mij. De scherpte. Omdat ik veel met tekstverwerken bezig ben stel ik hieraan hoge eisen, dus dit moet rotsvast zijn! En dat is hij. Ik was al tevreden met de scherpte die mijn 19 inch Benq leverde, maar deze is duidelijk nog een stuk beter! Hier krijg je echt geen hoofdpijn van,ook niet na vele uren werken achter de PC!
De pixelgrootte is overigens 0,265 mm volgens de specificaties, maar dat is voor mij moeilijk na te meten ;-)

Beeldkwaliteit:
Deze monitor word verkocht als een LED-monitor, echter het is geen volledig LED-scherm, maar een Edge-Lit. Dat wil zeggen dat de randen aan de binnenkant door LED’s worden verlicht voor een beter contrast. Overigens zal je geen Full LED schermen vinden met deze reactiesnelheid omdat die een stuk trager zijn.
Het scherm is mat, en wel van het type TN (Twisted Nematic). Dit is een minder goed beeldkwaliteit qua kleuren als bijvoorbeeld de duurdere IPS (In-Plane Switching) en PVA (Patterned Vertical Alignment) die naast de betere kleuren ook een betere kijkhoek hebben. Ik geef het daarom een 8, van gewoon goed. Deze TN scherm is in ieder geval een flink stuk beter als de modellen van enkele jaren geleden!
Voordeel van TN buiten de voordelige kostprijs is weer dat het een snellere reactietijd heeft.
Iemand die serieus met fotobewerking aan de slag wilt gaan, kan dus beter wat dieper in de buidel tasten! Maar wil je bijvoorbeeld gamen, dan is een snellere reactietijd wel weer een voordeel, en dan is deze monitor een perfecte keus.

Mogelijkheden:
Helaas ondersteund de monitor geen HDCP, wat betekend dat je bijvoorbeeld de monitor niet op een HD-mediabox kan aansluiten en naar HD-uitzendingen kan kijken (ik heb dat in ieder geval geprobeerd, maar het ging toen ‘tikken’). Ook een Blu-ray disk afspelen op HD-kwaliteit zal dan hoogstwaarschijnlijk niet lukken, dacht ik. Om dit te testen heb ik voor deze review speciaal een Blu-Ray speler aangeschaft en het lijkt bovenwel goed te gaan. De Blu-Ray films spelen goed af, maar ik neem wel aan dat deze films worden gedownscaled naar DVD-kwaliteit, maar ik kan dat verder niet goed vergelijken. Maar omdat ik geen DVD-speler heb met een digitale uitgang heb ik sowieso geen keus en laat ik mijn blu-ray speler hier maar op aangesloten. Het ziet er in ieder geval prima uit.
Een Playstation 3 of Xbox 360 zou er in ieder geval wel gewoon op volle resolutie moeten werken via HDMI, omdat die geen kopieerbeveiliging meesturen.
Het geluid zit ook gewoon geïntegreerd. Het scherm is licht verticaal kantelbaar. (Helaas niet horizontaal, maar wie doet dat?) De verticale kantelhoek is 20 graden, namelijk van 15 graden naar achter tot 5 graden naar voren. Een iets grotere kantelhoek had van mij wel gemogen. Ook kan je kiezen om de monitor zonder voet neer te zetten, maar rechtstreeks op de standaard, net als een fotolijstje. Nouja, lijstje, zeg maar lijst! Hij staat dan ook meteen een stuk lager op de tafel, maar is dan ook niet meer kantelbaar. Overigens staat hij veiliger op die voet, dus met rondlopende kinderen is dit voor mij de juiste keuze. Een muurbeugelbevestiging heeft hij niet.
Het OSD-menu heeft ruime mogelijkheden, en heeft ook vele talen, waaronder Nederlands.
Als extra mogelijkheid, en wat op dit moment heel weinig monitoren hebben is dat je met een meegeleverde kabel een MHL-connectie (Mobile High-Definition Link) kan maken met 1 van de HDMI aansluitingen naar een tablet PC of smartphone die dit ondersteund. Hierdoor verander je jouw smartphone of tablet in een set-top box zodat je foto’s, films of zelfs games die daar op staan op de monitor kan afspelen! Normaal gesproken zit deze MHL-connectie alleen op de nieuwere Samsung of LG monitoren en een enkele Philips, alsook op moderne Sony en Toshiba HD-televisies, maar nu dus ook op deze AOC monitor. Zelf heb ik geen MHL-smartphone, maar een goede demonstratie wat je er mee kan doen kan je vinden op http://gigaom.com/video/mhl-mobile-hdmi
Ook kan je smartphone meteen worden opgeladen via de MHL-link.
Wanneer ik dit heb kunnen testen zal ik hiervan een update geven. Maar het is even afwachten tot ik een smartphone tot mijn beschikking heb. Maar ik geef alvast een 8 voor de mogelijkheden.

Aansluitingen:
In tegenstelling tot wat veel websites beweren, heeft deze beeldscherm geen USB of Displayport-aansluiting. Wel zit er een VGA D-sub en maar liefst 2 HDMI aansluitingen (waarvan 1 MHL-compatible) en een koptelefoon aansluiting op.
Je kan er dus geen iPhone of iPod op aansluiten, maar wel een groeiend aantal andere merken, zoals HTC, LG, Sony Huawei en Samsung (zowel tablet als smartphone).
Helaas zit er ook geen DVI aansluiting op, dus als je een DVI-apparaat wilt aansluitingen heb je of een HDMI-DVI adapter nodig of een HDMI-DVI-kabel.

Geluid:
Als extra mogelijkheid is er de optie om de monitor te verbinden met de audiouitgang van de PC met de audiokabel. Het geluid is niet bepaald het belangrijkste eigenschap van een monitor, meestal zit er niet eens geluid op. Wil je serieus muziek luisteren, dan moet je uiteraard een speakerset aanschaffen die je op de PC aansluit, maar als je je bureautafel zo opgeruimd mogelijk wilt hebben, dan zijn deze ingebouwde stereo 2 Watt speakertjes in ieder geval 8x beter als de ingebouwde 0,25 Watt mono speakertje in je PC. Voor mij persoonlijk zeker wel voldoende om een film er op te kijken.
Ook is er de mogelijkheid om een koptelefoon aan te sluiten.

Vormgeving:
Deze monitor ziet er niet alleen, zoals eerder gezegd, elegant uit, maar ziet er ook gewoon strak uit, met een mooie geborstelde aluminium frame. Het is niet voor niets dat deze monitor de iF Product Design Award 2012 gewonnen heeft! Ik kan dit moeilijk tegenspreken, dus vandaar dat ik de vormgeving een 10 gegeven heb.
Wat ik ook een hele goede pluspunt vind is de hele kleine rand er om heen, minder als 5,8 millimeter dik, oftewel, bijna de hele scherm is puur beeld, zonder dat ik zwarte randen kan bespeuren! Ook is dit 1 van de dunste LCD-schermen die ik gezien heb, namelijk 10,6 millimeter, alleen aan de onderkant is de monitor wat dikker om ruimte te geven aan de electronica en de speakers.

Gebruiksgemak:
Zoals elders genoemd gaat het aansluiten van de kabels zeer makkelijk, je kunt er makkelijk bij. De voet installeren is ook vlot te doen. Als je de voet wilt verwijderen moet je wel even weten dat je die knop in moet drukken.
Minpuntje zijn wel de onduidelijke aanraaksensoren om de monitor te bedienen. In het schemer zie je die echt niet!
Of je het geluid nu harder of zachter wilt zetten, je zal altijd eerst om te beginnen op de harder zetten knop moeten drukken voor de juiste pop-up waar je het geluid zachter kan zetten.
Onhandig is dat de i-Menu op de CD opkomt in het Chinees. Niet erg, je kan met het pulldown menu op Engels zetten. Alleen moet je wel weten dat je dan moet bevestigen met het linker knopje. (OF Chinees kunnen lezen natuurlijk). In het i-Menu is het veel makkelijker om alle instellingen te doen als via de aanraaksensoren van de monitor. Zo heb ik bijvoorbeeld nature-skin aangezet, omdat ik anders de huidskleuren van film en foto er niet natuurlijk genoeg uit vond zien, maar er zijn nog tal van andere instelmogelijkheden via dit menu, ook mogelijkheden die ik niet gevonden heb via de knopjes van de monitor.
Ook wel onhandig vind ik de autoselect van de signaalingangen. Als hij op auto staat, en je computer springt op standby, en je hebt nog wel een signaal van een andere ingang, dan spring hij dus naar die andere ingang. Dit heb ik opgelost door de AUTO te deselecteren en de standaardingang van de PC te selecteren, wil ik een andere ingang, dan selecteer ik die handmatig.
Ook kreeg ik niet altijd het signaal van mijn mediaspeler te pakken als die op HDMI-1 stond. Op HDMI-2 ging het wel beter. Op HDMI-1 staat nu mijn blu-ray speler.

Duurzaamheid:
Moet nog blijken, maar 1 en ander ziet er allemaal vrij robuust uit en voelt ook zo aan, ondanks het vrij lage gewicht van 3 kilo.
Dit, samen met mijn ervaring met LCD schermen in het algemeen, en omdat er ook geen bewegende delen in de knoppen zitten, wil en durf ik de duurzaamheid op 9 te zetten.

Garantie:
Er word 3 jaar fabrieksgarantie gegeven, wat ik ruim vind. Of ik dit nodig heb, moet nog blijken natuurlijk, maar mijn ervaring is, als een LCD-scherm het eenmaal doet, dan blijven ze ook wel werken.
De pixelgarantie vind ik wel teleurstellend. Die is klasse 1. Oftewel, afhankelijk van de plek en het soort dode pixel mogen er diverse dode pixels op het scherm voorkomen zonder dat je aanspraak kunt maken op de garantie. Ik vind dat niet meer van deze tijd. Wie wil er nu een dode pixel op je scherm? Deze klasse is ooit bedacht, lang geleden, toen het maken van LCD-schermen nog erg moeilijk was, en een groot percentage van deze schermen nog dode of active pixels hadden, en de fabrikant ze natuurlijk niet allemaal terug wilde nemen! Maar tegenwoordig zijn dode pixels eigenlijk meer een zeldzaamheid geworden, dus ik vind eigenlijk dat er best standaard garantie klasse 0 gegeven kan worden. (0 dode pixels).
Maar natuurlijk kan je, wanneer je op afstand koopt, altijd nog gebruik maken van de wettelijk annuleringstermijn en kan bij een defecte pixel de monitor binnen 7 werkdagen zonder opgaaf van reden worden teruggestuurd.
Maar gelukkig… Ik heb de monitor in alle kleuren getest, en er is geen enkele dode pixel te vinden!

Vergelijking met andere monitoren in dezelfde prijscategorie:
De adviesprijs van deze monitor op het moment van schrijven is iets minder als 300 euro. Maar zonder namen te noemen heb ik een paar (web)winkels gevonden waar je hem al kan verkrijgen voor onder de 190 euro.
Je zal niet niet veel HD monitoren vinden van 23 inch in deze prijsklasse met een respons van 2ms.
Ter vergelijking heb ik deze monitor met 6 andere monitoren met elkaar vergeleken met vergelijkbare specificaties, dus met geintegreerde speakers, Edge-LED en Full-HD die ongeveer voor dezelfde prijs te verkrijgen zijn of goedkoper.
Dit zijn van AOC: Deze monitor en de e2450Swh.
Van Asus: De VE247H en de VX238H
Van Iiyama is dit de Prolite E2480HS, en de E2473HDS-B1
En als laatste de Medion Akoya X55900

Met afstand de absolute prijswinnaar is de AOC e2450Swh die echt stukken goedkoper is als al deze anderen en met zijn scherm van 23,6 inch zelfs nog iets groter is als de AOC die ik getest heb.
De beste prestaties met een contrast van 80 miljoen en een responstijd van 1 milliseconde is de Asus VX238H. Deze scoort wel weer iets minder op de aantal aansluitingen.
De Iiyama’s, Medion en de Asus VE247H scoren allen wat minder op het gebied van de contrast in vergelijking met de AOC.

Plus en minpunten:
De plus- en minpunten van de AOC E2357FM ten opzichte van de concurentie zijn onder meer:
+ Elegante vormgeving. Prijswinnend concept!
+ Goede prestaties
+ MHL-link, geen andere vergelijkbare monitor in deze prijsklasse heeft dit.
+ Kan zonder voet neergezet worden (alleen is het dan niet meer te kantelen).
+ Voldoende kabels meegeleverd. Er zitten 3 videokabels bij, dit is vaak anders!
- Geen vesa-muuraansluiting mogelijk.
- Iets duurder als sommigen van deze concurenten. (behalve bij een aanbieding!)

Conclusie:
AOC is geen superbekend merk in Nederland, maar ik vraag me af of dit tegenwoordig nog wel iets uitmaakt. Want worden alle schermen niet door dezelfde paar fabrieken gemaakt? Als ik naar dit scherm kijk, dan zie ik echt geen enkele reden om voor een duurdere, meer bekendere merk te kiezen, zeker gezien de ruime garantie wat vertrouwen uitspreekt!

Ik kan meerdere redenen waarom deze monitor de beste keuze zou zijn, zoals bijvoorbeeld de MHL-link, of natuurlijk de prijswinnende uiterlijk. Maar ook wanneer dit niet belangrijk is, dan heb je nog een goede prijs/kwaliteit verhouding met deze monitor met zijn hoge contrast en snelle respons.
Maar wanneer je niet van plan bent om binnenkort een MHL-smartphone of tablet te kopen, dan zou ik persoonlijk gaan voor de veel goedkopere AOC e2450Swh met vergelijkbare prestaties en die zelfs nog iets groter is!
Of wanneer het alleen om de prestaties gaat en je hebt geen MHL nodig dan is de Asus VX238H waarschijnlijk een betere keuze.
Alternatief zou de AOC E2357FH zijn, die verder exact hetzelfde is als de FM versie, maar dan wel met HDCP en ook hier, geen MHL.

Raaltink 12-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Erg leuke monitor. Gebruik hem zelf voor de kinderen met de spelcomputer Hij is mooi van vormgeving en makkelijk te bedienen.
Verder heeft hij helaas geen DVI aansluiting maar wel 2 HDMI aansluitingen.
Hij gaat ook automatisch aan en uit, wanneer hij signaal detecteerd op de HDMI poorten, dus hij zal nooit nutteloos aanblijven staan.

Bolman 11-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Ik kan het beeld maar niet scherp krijgen, want die menu-optie is niet te kiezen. Letters op internet zijn daarom wazig.
Plaatjes zijn vreemd genoeg wel scherp, maar letters zijn dus knap waardeloos. Kan aan de combinatie met Medion PC liggen?

mariusjr 13-12-2012

Klopt, er is geen optie voor de scherpte, die hoort altijd gewoon goed te zijn!

Ik vermoed dat jouw resolutie niet goed staat? Die moet echt in zijn hoogste staan, want daar zijn ze voor gemaakt namelijk. Dus 1920 x 1080.
Probeer anders de drivers eens? Normaal heb je die niet nodig, maar je weet nooit.
Als het dan nog niet goed is, dan zal het zeker aan je videokaart liggen, en niet aan de monitor!

dweulink 11-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Bij het uitpakken al een feest:alle kabels netjes erbij: HDMI, VGA, 3.5 jack to jack, en nog aan andere maar daarover zo meer. Alle componenten netjes verpakt met beschermfolie. Dan zie je pas hoe dun en groot het scherm is. Eenmaal in elkaar gezet met voet zie je een monitor van top design door de Alu-elementen.

Uiteraard direct aansluiten op een PC met goede videokaart en hij begint met zichzelf in de stellen. Voor de zekerheid drivers met bijgeleverd schijfje geïnstalleerd maar waarschijnlijk niet echt nodig voor de beeldkwaliteit. in 1 woord prachtig !
Leukste feature is natuurlijk MHL. Met bijgeleverd micro-usb naar HDMI kabel mijn HTC One X aangesloten en het werkt. De telefoon gaat naar landscape mode en dupliceert naar het scherm. Even een paar games geprobeerd en dat werkt goed. Verkoop je spelcomputer maar, niet meer nodig met deze MHL functie. Mijn Smart TV van Samsung van vorig jaar kan dit zonder MHL adapter nog niet aan.

Kortom prachtige, complete HD monitor met perfect beeld, lage refresh rate voor gamers en veel aansluitmogelijkheden.
Enige manco is dat het geen 3D mogelijkheden heeft, maar voor mij mar dat de pret niet drukken

blind021 11-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Een prima scherm met een fraaie vormgeving en een fantastisch beeld. De mogelijkheden zijn legio en de bediening is zeer gebruiksvriendelijk. Kan hem iedereen aanbvelen

fbrussee 11-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

een super monitor met een zeer snelle start en een heel goede kijkhoek
erg handig is dat je je smart telefoon er op kan aansluiten,
het is dan net een playstation met groot scherm
vooral met racegames verloop alles zeer vloeiend
zeker een aanrader voor snelle games maar ook voor administratie enz een heel rustig beeld waar je makkelijk een dag achter (voor) wilt zitten
je kunt met de bijgeleverde software alles naar eigen inzicht instellen ,erg handig
dus al met al voor iedereen een super monitor

Max Verbrugge 10-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Mooi scherm voor een mooie prijs, Gewledige beeldkwaliteit. na een paar dagen gebruik (voornamelijk gamen in full HD) ben ik compleet overtuigd. ook prettig dat de 3.5mm audio output via HDMI doorgeleid word naar de monitor. zoals vele gekocht bij ibood. dit scherm is zeker een aanrader!

jojokoko 10-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Ik heb deze monitor nu een paar weken en moet toe geven het beeld is erg goed. Heb 2 monitoren naast elkaar staan en dan is geeft deze AOC monitor super strak beeld. Het beeld is erg scherp en de films die ik er op af speel zien er zeer mooi uit. Het beeldscherm is erg persoonlijk in te stellen, verder vind ik het ook fijn dat er standaard speakers in zitten dat geeft net dat zetje extra.
Voor iedereen die een goede monitor zoekt is dit zeker een aanrader.

SciFiBorg 10-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

De beeldkwaliteit is ronduit subliem te noemen. Het scherm reageert heel snel en de kleuren zijn prachtig. Ik was een beetje huiverig om zoiets via internet te kopen zonder 'm echt zelf gezien te hebben, maar geloof me: het is de gok zekerrr waard geweest.

Zitten er ook minpunten aan dit scherm? Jawel, twee kleine minpuntjes. Ten eerste: het geluid. De ingebouwde speakertjes zijn van model "waspoeder" (oftewel: krijg je gratis bij een pak waspoeder), IMHO ondermaats. Maar dit is voor mij onbelangrijk omdat ik een 3.1 systeem aangesloten heb staan.

Ten tweede: de monitorvoet. Deze constructie is zodanig dat de monitor ook makkelijk los kan staan; de poot die aan het scherm vastzit dient dan als steun. Er is een losse "poot houder" meegeleverd waar deze poot dan weer in klikt. En juist deze verbinding heeft ietwat speling, waardoor het scherm wat wiebelt als je het bureau beweegt. Verder mis ik ook de mogelijkheid om dit scherm aan een arm te bevestigen, hiertoe zijn geen moertjes aangebracht in de achterkant. Ik had dit namelijk graag gedaan.

Maar goed, het is geen showstopper voor mij. De beeldkwaliteit, de aansluitmogelijkheden (2x HDMI en 1x VGA) en ook de uitstraling zijn voor mij vele malen belangrijker.

Eindoordeel: ZEKER doen!!

Basdemotor 10-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Het was een verademing de wijze waarop de installatie plaatsvond, het beeld en de mogelijkheden die het bezit. Een echte aanrader, hier krijgt men geen spijt van.

CSci 10-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Was een beetje een gok om deze op iBood te bestellen, maar er was geen negatief bericht op internet over te vinden. We zijn blij verrast door de monitor, vooral de snelle refresh, de scherpe beelden, prima naar eigen smaak in te stellen (groot bereik). Vormgeving is erg fraai, plat, kleine rand, mooie en praktische stand. We gebruiken hem vooral voor Games op de PC en XBox. Daar echt een dikke 9. Voor TV kijken via Telfort Interactieve TV via de PC een 7,5, daar scoort hij iets minder op.

nicobier 10-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Prachtige, strak vormgegeven monitor.
Installatie was een fluitje van een cent.
Beeld ziet er prachtig uit; mooie kleuren en scherp.

MaxGV 09-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Het scherm werkt op HDMI, VGA analoog of MHL.
Is erg licht en heeft een mooie vormgeving, dun en strak.

Het heeft ingebouwde speakers en koptelefoon aansluiting, ook erg handig wanneer je een console op aansluit of mediaspeler. Het scherm heeft geen DVI,maar dat kan eenvoudig verholpen worden door een verloopstuk van DVI naar HDMI.

Vergeleken met mijn vorige scherm (Samsung) die wel 2 x zo duur was 4 jaar geleden, zijn de zwart waarden wel een stuk minder. Komt waarschijnlijk doordat het een TN scherm is die erg snel is voor snelle spellen.

Pluspunt: Vormgeving, ingebouwde speaker en koptelefoon aansluiting, Snelheid scherm, weegt weinig.

Minpunt: Zwart waarden. Kan alleen worden gekanteld horizontaal.

Pietervdb 08-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Deze monitor van het merk AOC is een elegante full HD-Led met een beeldverhouding16:9 en een maximale resolutie van 1920x1080.Hij is voorzien van vga en er zijn 2 aansluitingen voor HDMI.Zo sluit je bijvoorbeeld je playstation aan via de HDMI.Hij kan zowel met voet als zonder geplaatst worden.Het scherm heeft ook een kantelfunctie.2 luidsprekers zorgen voor een stereogeluid.Ook kan je er een hoofdtelefoon op aansluiten via de audio out.Dit model is met een TN panel.Niet verstelbaar in hoogte jammer genoeg.Dan moet je eerder voor meer zakelijke monitoren gaan om die functie te kunnen hebben en dat is weer stukken duurder.Je kan hem ook niet ophangen.Bij mij staat deze gewoon op zijn voet.De totale hoogte met voet bedraagt 39 cm zonder voet 33 en hij is 53cm breed en iets meer als 8cm diep.Het geluid regel je aan de voorzijde.Voor een goed digitaal signaal maak ik gebruik van koppelstuk DVi naar HDMI.Je kan er geen iphone op aansluiten wat dan wel weer jammer is.Hij verbruikt ook slechts 0,3 watt wanneer die standby is.Het scherm is mat.Er wordt een MHL compatible kabel mee geleverd + HDMI+audio en een cd'tje met stuurprogjes.
Leuke monitor voor een aangename prijs.

thijsgoethals 07-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Ik heb dit beeldscherm nu een 2 weken in bezit.
Toen ik het scherm uit de doos haalde waren er al gelijk een paar positieve punten die egt opvielen.

Er zaten een boel verschillende kabels bij.
HDMI-kabel,
VGA-kabel,
MHL HDMI kabel,
geluidskabel,
En de stroomvoorzieningskabel

Alleen een DVI ontbrak dus eigenlijk, maar gelukkig had ik deze niet nodig.

Het scherm was makkelijk aan te sluiten op mijn computer. Ik gebruik het scherm nu als 2e scherm bij mijn laptop. dit is erg handig om te tekenen in AutoCad bijvoorbeeld. Want 17 inch vond ik hiervoor toch wat aan de kleine kant.

Het design van het scherm vind ik ook erg mooi! Onder het scherm zit een strook met geborsteld aluminium en hier zitten de bedieningsknoppen op. Ik dacht dat deze strook heel gevoelig zou zijn voor vlekken van je vingers. Maar tot nu toe heb ik die nog niet kunnen ontdekken. De knoppen reageren overigens ook zeer soepel op je aanraking. Vandaar dat ik ook een 9 heb gegeven voor de vormgeving.

Ondanks mijn enthausiame over de bijgeleverde kabels heb ik hier wel een opmerking over. De voedingskabel is namelijk erg kort! Hierdoor ben je verplicht in de buurt van een stopcontact te zitten, of je moet altijd een verlengsnoer bij de hand hebben. Niet egt handig dus en vandaar de 7 voor mogelijkheden.

De beeldkwaliteit van het scherm is goed. En er zijn naar mijn mening voldoende aanpassingen hiervoor. Deze kun je zowel op het beeldscherm zelf bedienen als via een bijgeleverd programma. Het scherm heeft geen mat, maar een glanzend scherm. Dit kan bij een bepaalde lichtinval wel behoorlijk lastig zijn.

In het scherm zitten ook luidsprekers. Dit is wel eens makkelijk maar verwacht hier geen kwaliteit van!

snlmace 04-12-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

een impulsaankoop na een mooie aanbieding voor deze monitor. Hiervoor gebruikte ik een Samsung 226bw. Inmiddels wat jaren oud en hoewel deze nog erg 'modern' er uitzag, was na het uitpakken van de AOC 2357fm toch wel duidelijk dat er veel veranderd is op het gebied van monitoren.

Het eerste wat opvalt is een erg licht gewicht en een super dun scherm. Vooral dat laatste is echt een groot verschil.

Het aansluiten was makkelijk. Je klikt het scherm zo vast op zijn voet. Je kan het scherm blijkbaar ook zonder de voet neerzetten, maar dat heb ik niet geprobeerd.

let op, er zit geen DVI aansluiting op! in mijn geval een mini-hdmi naar hdmi stekker er bij gekocht (€10,-).

minpunt is de losse voeding die er bij zit (logisch bij zo'n dun scherm). Op zich is een losse voeding niet erg, maar er zit maar een kort snoer aan dat de voeding op de monitor aansluit. Als je je PC op de grond hebt staan, dan kun je de voeding van het scherm helaas niet op de grond leggen. Je moet hem dus achter je scherm leggen (lelijk) of aan het snoer langs je buro laten hangen, wat ook niet aan te bevelen is..

Het scherm is iets kantelbaar, maar ik vind dit wat tegenvallen. Bij gebruik valt me op dat als ik iets onderuit zak op mn stoel (en dus de kijkhoek daarmee verander) er veel mooiere kleuren zijn. Dat is jammer. Temeer omdat het scherm ook niet in hoogte is aante passen (dat was bekend).

Dan de instellingen. Je kan it toen met touch toetsen of met het meegeleverde i-menu. Dat is een programma om met je muis de instelling van je scherm aan te passen. de installatie was helaas in het chinees (wel aan te passen naar engels als je weet waar je klikken moet), maar het feit dat de software in het chinees komt geeft toch een beetje een slechte eerste (goedkope)indruk.

de beeldkwaliteit lijkt erg mooi, maar welk nieuw scherm is dat tegenwoordig niet? er is wel wat fine tuning nodig om het naar je zin te maken. Waar je bij andere merken erg veel informatie op internet kan vinden over calibratie en scherminstellingen, is dat bij dit AOC scherm helaas minimaal (of helemaal niet te vinden).

de prijs was de belangrijkste reden om dit scherm te kopen en voor de aanschafprijs voldoet het scherm aan zijn verwachtingen.

Rubman 30-11-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Na anderhalve dag dit scherm in bezit te hebben, waarvan 1 volledige dag achter gewerkt en wat games gespeeld heb ik de volgende bevindingen over het scherm.

Was al enige tijd op zoek naar een nieuwe monitor toen deze in een aanbieding voorbij kwam. heb hem besteld ter vervanging van mijn oude 4:3 ratio TFT monitor met 1280x1024 als resolutie.

Eerste indruk en inhoud doos:
De eerste indruk van het scherm is een mooi vormgegeven plat scherm wat zeker mooi gaat staan op de PC tafel. Afgewerkt met RVS wat wel wat gevoelig is voor vingerafdrukken ziet dit scherm er erg mooi uit.
De inhoud van de doos is compleet en uitgebreid te noemen er zitten naast het scherm met voet en adapter een HDMI, D-SUB, Audio en MHL kabel in om de monitor op alle mogelijke manieren te kunnen aansluiten.
De installatie is simpel het scherm kan in de voet geklikt worden en door middel van de kabels aangesloten worden.

Featureset:
Het scherm is ruim horizontaal kantelbaar om de kijkhoek optimaal te krijgen, het is echter niet draaibaar. De aansluitmogelijkheden zijn D-SUB (VGA), HDMI (2x) waarvan 1 MHL en Audio in en uitgang om externe boxen/Hoofdtelefoon via het scherm aan te sluiten. Je ziet tegenwoordig steeds meer schermen die ook als USB hub dienen en dat had zeker fijn geweest maar niet noodzakelijk. Al met al dus een prima Featureset.

Kleurweergave:
Moeilijk voor mij om objectief te beoordelen/vergelijken, maar ik kom van een oude TFT af, dus ik ben redelijk onder de indruk. Duidelijk meer kleur en minder flets. vele jaren verder in techniek is natuurlijk ook niet niks. Wel heb ik de settings wat aangepast om de kleurweergave naar mijn wens te krijgen. Voor een scherm met een TN paneel een prima kleurweergave.
Dat de kleuren bij een grotere kijkhoek vervagen is in mijn geval niet van toepassing aangezien ik alleen voor het scherm ga zitten en niet vaak met meerdere mensen er omheen.

Ghosting:
Wat ik heb kunnen ondervinden is er geen last van ghosting tijdens het spelen van snelle FPS spellen, met een reactietijd van 2ms had ik dit ook niet verwacht.

Pixeldefecten:
Deze heb ik niet ondervonden, daarbij geeft AOC een pixelgarantie dus mocht het wel voorkomen is dit gedekt.

Instelmogelijkheden en Software:
De standaard instelmogelijkheden van het scherm zijn uitgebreid, zo kan via het menu de helderheid, kleurweergave en verdere basis instellingen prima veranderd worden.
De knoppen zijn aanraakgevoelig en dat is zeker in het begin wat wennen en soms zoeken aangezien ze bij zwak licht wat moeilijk te zien zijn.
AOC levert een CD mee met hierop de gebruikershandleiding en wat extra software voor de monitor.
Screen+, hiermee kan het scherm softwarematig opgedeeld worden in meerdere schermen (zoals je zou hebben met 2 of meer fysieke schermen) Dit is tot 4 schermen in te stellen. Heb hier nog niet echt mee gewerkt, maar kan voor werk doeleinden zeer prettig zijn met informatie op 1 scherm en bijvoorbeeld Word op het andere scherm.
Imenu, dit bevat dezelfde instelmogelijkheden als het OSD van het scherm, het is echter met de muis te bedienen wat het geheel wat makkelijker maakt. Deze kwam wel eerst in het Chinees in beeld ondanks de Engelse installatie taal, dit was makkelijk te wijzigen in het menu zelf wat gelukkig met duidelijke iconen werkt.
E-saver, een power functie voor het scherm wat instelt hoe het scherm zich gedraag bij het uitzetten of in sleep mode zetten van de PC. In mijn ogen vrij nutteloos aangezien Windows dit zelf ook kan controleren, het kan elkaar dus alleen maar gaan bijten.

Conclusie:
Dit scherm is prima te noemen voor een Led scherm met TN paneel, wie meer kijkhoek en kleur echtheid wil zal naar een IPS moeten kijken.
De featureset is uitstekend zeker voor deze prijs.
De instelmogelijkheden zijn uitgebreid en voldoen voor dagelijks gebruik meer dan voldoende. Wie wat meer uit het scherm wilt halen kan hem nog verder kalibreren.
De extra software is fijn en zeker het Screen+ is een uitkomst voor mensen die geen ruimte hebben voor meerdere schermen maar wel de functies hiervan willen gebruiken.

P.S. Ik zal deze review mogelijk nog aanpassen als het scherm langer in gebruik is.

mariusjr 01-12-2012

Ik heb hem ook gekocht, (review volgt), maar ik vind de kantelhoek wel meevallen. Niet echt ruim te noemen. Had echt meer gekund, Of doe ik iets verkeerds? Ik durf het niet te forceren ;-)
Verder heb je het mis over die pixelgarantie. Deze monitor heeft klasse 1 garantie, dus er mogen best een paar defecte pixels op zitten. Hoeveelheid afhankelijk van het soort en de plek.
Alleen bij klasse 0 heb je 100% pixelgarantie.

Ergens vind ik dat ook wel onzinnig hoor... de productietechniek tegenwoordig is zo goed dat kapotte pixels zeldzaam beginnen te worden. Dus waarom zouden ze niet overal klasse 0 garantie op geven...

tombo2222 30-11-2012
Geschreven voor: AOC e2357Fm

Ben nu voor de tweede dag volledig aan het werk op dit scherm.
Ondanks de hieronder gegeven commentaar doet dit scherm wat ie moet doen. En dat zeker voor de prijs. In deze prijsklasse is het een aanrader.

Beeldkwaliteit:
Wat me opviel is dat de standaard instellingen al heel goed zijn. De kleuren komen erg goed overeen. Ik als ontwerper heb daar veel belang bij.
Het scherm spiegelt niet zoals mijn vorige schermen en kijkt daardoor ook heel rustig. Ondanks dat het een TN panel heeft kon ik het van de 'zijkant' nog goed zien.
Vervelend vindt ik dat als de scherm uit stand-by modes komt 1 a 2 seconde het logo van AOC laat zien.

Mogelijkheden:
Het is jammer dat er geen DVI-D aansluiting op zit. Mijn videokaart heeft enkel DVI-D aansluitingen. Dit is wel simpel op de lossen door een HDMI/DVI-D converter (vanaf €9,95 in vele computerwinkels).

Ook jammer is dat het scherm niet 100% uitgezet kan worden. Wel kan middels een tiptoets het scherm op stand-by gezet worden welke slechts ±0,3 watt opstookt. Dit scherm heeft een B label betreft energie.

Dit scherm heeft de mogelijkheid om middel een kabeltje audio en video HD door te geven aan o.a. smartphone of tablet. Zelf heb ik geen mogelijkheid om dit te testen. Wel is het verstandig om te controleren of jouw smartphone of tablet ondersteund wordt.

Vormgeving:
De vormgeving is strak maar wel enigszins neutraal. Het beeld oogt groot omdat er geen brede 'lijst' om het beeld zit.