Eizo 24.1" FlexScan® Widescreen LCD, black

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Eizo 24.1" FlexScan® Widescreen LCD, black op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Blanka 29-05-2008

Eizo heeft 5 verschillende 24 inch schermen, en dit is de een na goedkoopste en de goedkoopste met een Samsung S-PVA paneel. Overigens ligt de prijs niet veel hoger dan een Dell 2408 of een Samsung 245T, schermen met hetzelfde LCD paneel.

Het scherm is in 1 minuut ingesteld. Zet m op sRGB en zet de automatische helderheidsaanpassing aan (zodat ie 's avonds minder fel is dan overdag) en je bent klaar. Het scherm is keurig voorgekalibreerd op sRGB en behoeft geen naregeling.

Zwart is erg zwart. Ik heb niet eerder zo'n goed zwart bij een LCD scherm gezien. Kijkhoeken zijn ook uitstekend. Het scherm kan rechtop worden gezet, en dan is dit heel prettig. Een TN scherm in pivot-stand ziet er namelijk niet uit. S-PVA is niet te vergelijken met TN panelen die in computerwinkels staan. Hier kun je je eigenlijk geen voorstelling van maken, want bijna niemand verkoopt S-PVA schermen retail.

De behuizing is degelijk en heel eenvoudig vormgegeven. Heerlijk. Vaak zie je de kast niet eens, ook nog eens omdat de aan-uit led uit kan. Aansluitingen zijn beperkt, VGA, DVI, speakers en USB-hub. Geen HDMI of S-Video, maar ik speel toch geen film meer zonder computer af.

Kortom: een fantastisch scherm voor de serieuze beeld-bewerker of iedereen die heel goed beeld wil. Dit scherm is qua behuizing, paneel en garantie identiek aan de Eizo 241CG (professioneel kleurproefscherm) maar mist alleen de 1001 punts calibratiemogelijkheden en het 94% AdobeRGB backlight (AdobeRGB is zwaar overschat, dus dat mis je echt niet).