Philips 190C8FS/00

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Philips 190C8FS/00 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Alfred4 12-12-2007
Geschreven voor: Philips 190C8FS/00

Ook bij mij gaan de monitoren van Philips werkend de deur uit. Dit is een waardig opvolger voor mij want ondanks de afmeting een geweldige beeldkwaliteit. In de afstelling van de kleuren is er nu ook voldoende marge en het beeld is zo helder dat het wel als lamp gebruikt zou kunnen worden. Bij een juiste afstelling lijkt de minimale lekkage van licht nog het meest op gezichtsbedrog. Er blijft echt niet veel van over. Voor de huidige stand van techniek dus zeer goed te noemen. In sommige tussenkleuren is er een beetje donkere verkleuring in de uiterste hoeken dit is iets opvallender maar lang niet zo uitdrukkelijk als bij de meeste CRT monitoren het geval is. Ik kijk naar de beste foto's en zie verbluffend mooi resultaat tegen een diep zwarte achtergrond. Je verwent je ogen en dat is heel wat anders dan je in de winkel ziet. Daarbij heb ik op dit moment nog niet eens een bijzondere grafische kaart in de computer en in dit model kan dus ook nog een digitale kabel gestoken worden, voor een beter en getrouw resultaat. Warm de kunststof even op voordat je de voet uitklapt want dit uitklappen gaat bij Philips erg zwaar. Er zit een veel te dunne analoge kabel bij, deze kan je beter in de doos laten zitten omdat zoiets later kortsluiting kan geven. Nogal slordig dus. De installatie was moeilijk en langdurig. Smart Control werkte niet terwijl ik wel de benodigde Nvidia of Ati chipset heb. Dit programma schijnt nogal kritisch te zijn maar ik heb het kennelijk ook niet nodig. Smart Contrast doet de monitor zelf en kan ik in ieder geval gebruiken. Het handige FPadjust staat niet op de CDRom. Dit is nodig om beeldinstellingen langs de lineaal te leggen. Na de knop automatisch afstellen te hebben gebruikt was alles trouwens juist ingesteld behalve het contrast. Je hebt in FPadjust een grijswaardenkaart waarop je kunt zien of witten en zwarten beide goed duidelijk worden weergegeven. Bij mij is deze instelling: helderheid 75 en contrast 70. Het nieuw modelnummer 8 zou vanwege een hogere contrastwaarde zijn dan de voorgangers 6 en 7. Het is in ieder geval allemaal goed in orde.