LaCie Ethernet Disk mini 500GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LaCie Ethernet Disk mini 500GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

2,6

PetervBr 02-01-2010

In 2008 een vervangend exemplaar gekregen in garantietijd, omdat de drive, gekocht in april 2007, de geest had gegeven. Enkele dagen geleden is dit vervangende exemplaar ook gestopt. Gelukkig steeds backups gemaakt, dus alle data heb ik nog! Nooit meer een LaCie. Trouwens LaCie is ook slecht voorzien van (server)software! Nu een QNAP TS-110 schijfstation gekocht en een 1 TB harddisk. Want je kan zelf kiezen welke harddisk je erin wil zetten. En bij een defecte harde schijf kan je die gewoon vervangen en een andere monteren in de QNAP.

Peter2308 01-10-2009

Mei 2007 deze nas gekocht en was er redelijk tevreden over totdat de eerste problemen op traden. Mei 2008 disk start niet goed meer op, na overleg met LaCie, via de leverancier
alleen de nas terug gestuurd. Na +/- 4 weken is de nas terug met de vermelding dat er een nieuwe disk is ingezet.
Bij thuiskomst bleek nog steeds hetzelfde probleem er i te zitten (disk start niet op). Na contact met LaCie naar de service desk gegaan en de voeding omgeruild, deze was stuk. September 2009 zelfde probleem dus de voeding is weer stuk, maar nu zegt LaCie dit is buiten de garantie (2 jaar) en op de voeding wordt maar 1 jaar garantie gegeven. Kosten van evt. nieuwe voeding +/- 34 euro. Het lijkt er op dat een voeding van LaCie niet langer dan +/- 1 jaar meegaat. Besloten geen nieuwe voeding te kopen maar uit te kijken naar een andere nas maar zeker niet naar een LaCie.

Lara2009 24-09-2009

Ik heb de NAS nu 2 jaar en 10 dagen in bezit. Alles werkte prima tot 8 dagen geleden. De harde schijf is nu vaatgelopen en reageert nergens meer op. Geen garantie meer dus sinds 10 dagen.... Het aan en uit knopje heeft inderdaad nooit gewerkt (ik wist hierdoor niet eens dat het uberhaupt een aan/uit knopje was). Verder was het niet uit kunnen zetten van het password ook een vervelend iets. Gezien de reactie van anderen hoef ik geen support te verwachten dus. Ik geef Lacie een 1 voor dit product.

EricGelders 04-09-2009

Slecht.

2,5 jaar in bezit en dezelfde ervaringen als H. de Boer en ReneMarco. HD werkte perfect totdat na een jaar de aan/uitknop dienst begon te weigeren.
Het vervangen van de voeding (netjes geregeld door support, dat wel) loste volgens support het probleem op. Voor een half jaar dan, daarna was ik weer terug bij af. Nu was support waardeloos/niet aanwezig (garantie net verlopen :-( ) en kan ik het me zelf uitzoeken. De HD zelf lijkt echt heel goed (heel af en toe start-ie nog), maar de behuizing en alles eromheen lijkt niet geconstrueerd voor een lange levensduur. De schijf staat in de meterkast en die is 's winters behoorlijk koel, dus misschien iets TE koel??
Dus uiteindelijk een duurkoop en dat alleen voor een aan/uitknop; erg jammer. Voor mij geen Lacie meer.

roger1961 20-06-2009

Product met problemen. De eerste was na 8 maand onbruikbaar. Na omslachtige communicatie met LaCie support stellen ze voor een andere voeding op te sturen. Die was echter niet op voorraad... 1 maand wachten...
Heb ondertussen een nieuwe gekocht om verder te werken (gelukkig had ik een backup). Ondertussen is die ook defect - en deze keer niet de voeding. Terug naar LaCie....

Conclusie 2 toestellen met problemen en inefficiente helpdesk

ReneMarco 12-05-2009

Ik heb deze disk in maart 2007 gekocht. Hij heeft 2 jaar redelijk probleemloos gewerkt, tot in januari 2009. Toen wilde hij niet altijd meer opstarten. Na een paar weken was hij helemaal niet meer te starten. Gelukkig nog wel een volledige backup kunnen maken. Via website LACIE support aangevraagd. Krijg keurig antwoord en heb toen de disk opgestuurd ter reparatie. Kreeg de disk na 4 weken weer terug, controller zou zijn vervangen. Echter, bij aansluiten bleek de disk nog net zo dood als daarvoor. Hoezo gerepareerd. Dus ik weer LACIE gemaild. En wat zeggen ze? Tja, de garantie is verlopen, dus nu moet ik de disk via de retailer ter reparatie aanbieden, waarna LACIE een prijsopgave kan doen van de reparatiekosten. Niks geen garantie op de reparatie dus! Ik heb geen zin in juridisch geneuzel, dus een QNAP TS-109 aangeschaft ter vervanging van mijn defecte LACIE. Kon nog wel de HD uit de LACIE redden, een mooie seagate 500Gb HD. Deze draait nu probleemloos in de behuizing van de QNAP TS-109.
Voor het product krijgt LACIE van mij een 7, de duurzaamheid een 4 en de service een 2.

JanJ 06-02-2009

---------- update review ----------
Na aanvankelijk toch wat aanloop problemen draait het systeem nu feilloos. De eerste problemen lijken te zijn veroorzaakt door een foutief geformateerde schijf. Ik heb, op eigen initiatie, de schijf opnieuw geformateerd. Daarna waren de problemen voorbij.
Het apparaat staat altijd aan. De snelheid is goed genoeg, voor mij. Ik ben er tevreden mee.
De support vanuit Lacie wil ik toch wel goed noemen. Het duurde even voordat er een 'call' wordt aangemaakt en je moet even geduld hebben met het e-mail verkeer. Ik ben in die 'probleem-periode' uiterst correkt behandeld.

---------- oude review 03-09-2008 ----------
Installeren en starten gaat erg vlot. Maar nu het gebruik: Share aanmaken, gebruiker aanmaken, koppelen aan share, rechten toekennen en vort met de geit.....
Na 4,5 Gig....schijf vol! In het overzicht is > 450 ongebruikt. Het log geeft een foutmelding in een corrupt bestand. Gevolg is dat er niets meer bij wil?
Van alles geprobeert, niet verder kunnen krijgen.
Nu eerst alles er maar meer van af, en verder kijken.
Voorlopig is mijn aanvankelijke enthousiasme danig getemperd. Misschien had ik wel te hoge verwachting....
Wordt vervolgd.

OlafP 24-07-2008

Ik heb deze externe HD nu ruim 1 jaar in bezit. Het apparaat heeft vaker uitgestaan dan aan. Allereerst produceert dit apparaat zeer veel lawaai, dit in vergelijking tot soortgelijke (andere merken) harde schijven. Daarnaast is de performance bedroevend laag. De intentie was om het als backup disk te gebruiken, maar met 5 Mb/s duurt het uren voordat een compleet systeem is ge-backuped. Ook de userinterface werkt zeer traag wanneer je wijzigingen wilt aanbrengen.

Dit product is zeker GEEN aanrader.

Wimmie1 17-06-2008

Ik heb deze schijf nu een jaar in gebruik en ik moet zeggen dat hij het erg goed doet. Wel lastig is het niet uitschakelbaar wachtwoord dat iedere keer na het opstarten van de computer moet worden ingevoerd. Hoewel de helpdesk niet makkelijk te pakken was te krijgen hebben ze me wel goed geholpen. Ze deden erg hun best om mijn wachtwoord-probleem op te lossen. Uiteindelijk kwamen we er achter dat mijn Windows XP versie (Home) de reden was van het niet kunnen uitzetten cq het automatisch laten invullen. Gezien sommige commentaren hier heb ik altijd een goede back-up achter de hand. De Lacie gebruik ik als centrale schijf in mijn thuis-netwerk vasn 3 vvaste pc en 1 laptop. Op iedere computer noem ik hem centrale opslag Z Werk prima!

Ruud van Gaal 19-03-2008

Niet bepaald een prima product. Na een stroomstoring (na 6 maanden in bezit) sloeg de harddisk na een tijdje af. Dat werd steeds erger; inmiddels doet-ie niets meer.
Daarvoor heb ik geprobeerd de drive te repairen, maar guess what; dat kan niet!
Er draait een Linuxje op, maar ze hebben er niets bij gedaan. Dus eenmaal een foutje op de harddisk, dan is format de enige optie. Als je 'm wil repareren, dan moet je de HD er uit halen en in een Linux computer hangen. Schiet niet bepaald op, plus dat je garantie dan meteen weg is.

Nooit meer wat van LaCie...

H. de Boer 05-02-2008

Nooit aan beginnen
Het leek zo mooi, een harddisk in je netwerk en alle belangrijke data veilig backuppen. Totdat bleek dat het aan/uit knopje niet werkt, je wilt niet geloven hoe slecht het apparaat hier mechanisch in elkaar zit. Ik heb 'em open moeten maken om het apparaat aan te zetten, en laCie?.... Die kunnen er niet aan beginnen om zelfs maar na te denken over support. Het is onbegonnen werk zeggen ze tenminste zelf. Zelfs voor een onderdeeltje van een duppie (meer zal het niet zijn) Weg dure harddisk. Kortom, zelfs niet 1 ster wat mij betreft, maar dat kan hier dus niet.

hgr 29-10-2007

De etherdisk mini is niet Vista compatible, zoals de verpakking doet vermoeden. Vista herkent de mini niet als er vanuit het backup centrum (Vista Ultimate versie) automatisch geback-uped moet worden. Lacie erkend dit; zij hadden dezelfde fout in hun laboratorium. Echter een geschikte update blijft uit.
Dit valt mij erg tegen van dit product. helaas geld voor niets uitgegeven. Nooit geen Lacie meer.

Lacie tester 14-05-2007

Ik heb de 500 Gb schijf van Lacie gekocht, in de veronderstelling dat ik daarmee een actueel en dus up-to-date model aanschafte. Via draadloos netwerk is de performance laag, maar dat ligt niet aan de schijf.

Bij aansluiten op USB krijg ik lange time-outs voordat er ook maar iets gebeurd (enkele minuten) en daarna is de performance, via USB2, bedroevend laag, iets dat lacie support onderkent en toegeeft.

Support meldt dat dat aan het gebruikte protocol ligt, en dat er niets aan gedaan wordt. Op mijn opmerking dat ik niet tevreden ben en een (betere) oplossing verwacht, krijg ik de opmerking terug dat ik een nieuwe kan kopen met korting van hele 20 euro!!! Via internet kan ik een schijf dan wellicht nog goedkoper krijgen. In deze laatste reaktie van Lacie zeggen ze tevens: Dit is een niet be-discusieerbare oplossing. Daarna reageren ze in het geheel niet meer, op welke vorm van communicatie dan ook. Geven ze daarmee ook toe dat het probleem serieus is, en tegelijkertijd dat de geboden oplossing dat niet is?

Maar, dit is toch geen oplossing!? Als een schijf absoluut niet naar behoren en redelijke verwachtingen functioneert en support toegeeft dat het niet optimaal functioneert, moet je dat probleem oplossen en niet zeggen Koop maar een ander model.

Echt heel erg bedroevend. Valt me bijzonder tegen en ik moet iedereen dan ook met klem afraden dit model van Lacie te kopen. Gezien de bedroevend slechte support moet ik zelfs afraden om ook maar iets, wat dan ook, van Lacie te kopen. Ik zou jullie aanraden om in ieder geval een merk uit te zoeken waarvan support naar behoren functioneert. Dan kunnen ze problemen ook oplossen.

Dit van Lacie is echt waardeloos.