Western Digital 500GB Ethernet

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Western Digital 500GB Ethernet op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,1

bluenighthawk750 28-08-2009

Ik heb de Western Digital Mybook 500GB nu enkele maanden in mijn bezit.
Het is telkens weer een ellende om je bestanden te uploaden te downloaden.
Ook is hij niet meer te benaderen om te configureren.
Wat het nut en de zin van MIONET is begrijp ik absoluut niet.
Weer een vreemde visie op de digitalewereld.
Maak nou eens een apparaat en met name de software die standaard is, in plaats van die exotische software.
Ik weet zeker dat dit mijn laatste western digital is die ik ooit nog koop.
Waardeloos, vooral de software.

Nielzzz 04-12-2008

Een waardeloos apparaat!
Ik heb de software van WD niet geinstalleerd, omdat ik de reviews al had gelezen. Eerste dag herkende mijn de computer de My Book, daarna was het soms wel en soms niet, de andere computer heeft hem nog nooit gezien. Meerdere routers geprobeerd, maar dat hielp niet.
En na twee weken begon ie te tikken. Toen was het vertrouwen in dit vod helemaal verdwenen. Terug gebracht naar de winkel, nu een usb schijf en een tegoedbon.

efraimhr 25-09-2008

Dankzij de opmerkingen op deze site in notime in gebruik. Gewoon aangesloten op de router en een paar minuten gewacht. Vervolgens in de router gechecked welk ip adres is toegewezen. Daarmee toegang tot de schijf (via Internet Explorer) en alles ingesteld. Tot slot rechtermuisklik op Netwerk, netwerkverbinding maken en klaar. Works like a charm.

C. Ockeloen 12-09-2008

Door de informatie op deze site is de installatie goed gelukt. Het verbaast mij dat dit niet in de gebruiksaanwijzing vermeld staat. Had hem graag ook via internet willen benaderen, maar begrijp dat dit alleen met de MIO software kan. Het maken van backup's met windows vista lukt mij niet. Ik vermoed dat de schijf hiervoor anders geformateerd moet worden, maar ik heb nog niet gevonden hoe dit moet. Het lwaai valt mee. Heb er wel iets zachts onder gelegd om de trillingen te dempen. De ondergrond werkt anders als klankkast. Ik mis ook een energie sparende stand wel. Het apparaat functioneert dus wel, maar niet zoals ik vooraf verwacht had.

HP2008 29-08-2008

Heb na wat reviews gelezen te hebben toch maar voor de WD My Book World Edition 500 Gb gekozen. Had dus wel door dat de bijgeleverde software genegeerd moest worden. Installatie verliep dan ook perfect. Sinds dag 1 is de My Book niet meer offline geweest. Gebruik hem alleen als netwerk server voor alle data, muziek, foto's en video bestanden. Hiervoor is hij uitermate geschikt en snel genoeg. De eerst keer alle data verhuizen kostte wel veel tijd (meer dan verwacht), maar nu super tevreden over de prestaties. Wel jammer dat de My Book geen sleep modus kent. Hij draait 24 h/dag op volle kracht door. Ook als ik hem dus niet nodig heb.

Twan Hovens 25-07-2008

Ik heb sinds begin deze week ook deze externe schijf.

Prima ding alleen zo verschrikkelijk traag. Ik ben een backup aan het maken van bestanden (250Gb) en hij is nu al 3 dagen bezig (op 1Gb netwerk aansluiting).
Ik heb tevens geprobeerd mijn externe USB harde schijf hieraan te koppelen maar dit gaat schrikbarend langzaam (zelfs openen van mappen).

Verder werkt het ding prima, ik gebruik hem voor het afspelen van muziek en filmpjes op het netwerk. Op deze manier zijn ze overal toegankelijk en hoef ik niet mijn PC aan te hebben staan.

Albert Bur 15-06-2008

deze netwerk hdd werkt prima. De eerste die ik had aangeschaft bleek niet goed te werken. gaf iedere keer schrijfrechten problemen. gebeld met wd. netjes en snel te woord gestaan in het nederlands. Ze gaven aan dat het aan het apparaat moest liggen en dat ik het kon terugsturen via de leverancier. Die gebeld en een rma aangemaakt (retour opdracht). Na circa 5 dagen had ik de nieuwe in huis en deze werkt prima. Een prima service zowel van de winkel als wd. Ik heb niet de bijgeleverde software niet geinstalleerd. Harde schijf gewoon aangesloten op de computer bij netwerklocaties het netwerk laten verkennen. na enkele minuten was de harde schijf zichtbaar en kon ik een backup maken.

chris13 14-03-2008

waar somige mensen tegen aanlopen hebt ik dus niet
ik was in 5 min klaar mijn notebook met vista ziet hem meteen alleen mijn pc met xp heb ik laten zoeken maar had hem ook meteen,dus ben zeer tevreden heb de software trouwens niet gebruikt

Akkerman 07-03-2008

Een NAS schijf voor deze prijs, ongelooflijk. Met IE de schijf benaderd en ingesteld, de router geeft aan welk IP-adres de schijf heeft toegewezen gekregen. Je kunt er een netwerkstation van maken compleet met drive letter. De schijf is in mijn thuisnetwerk te benaderen door PC, laptop en mediacenter. Op de schijf staan oa films en die speel ik af met de mediacenter, geen haperingen of iets dergelijks. 4.7 gig binnen een halfuur verstouwd over een 10/100 Mb netwerk. Met andere woorden: Ik ben heel tevreden.

wTee 17-01-2008

Na een tip van dhr. Janssen, heb ik de MyBook kunnen resetten, en kon ik eindelijk deze bereiken. MIO-sodtware NIET gebruiken. Ook de Netwerk-naam gewijzigd, en automatisch een IP-van de router gekregen. Vervolgens wat foto's/film's ge-upload, en via mijn xBOX-1 en beamer deze bestanden kunnen streamen. Werkt perfect, en voor mijn doeleinden, snel genoeg. Ik heb de schijf in de meterkast liggen, dus weinig last van het geluid. Trouwens hij maak niet veel lawaai. Enige min punt is, dat de toerental van d fan niet afneem wanneer men de schijf niet gebruik, jammer. En ook de USB-poort allen voor een extra harde-schijf, dus niet direkt te gemruiken via je PC. Ik heb deze nu 2-weken in bezit.
Tevreden klant.

D. BLoemen 16-01-2008

Ik heb gisteren deze externe schijf gekocht en aangesloten. Alles werkt in een keer super. Ik heb geen software geinstalleerd. De router instellen met DHCP geactiveerd en de Mybook krijgt automatisch een IP-adres. Via je browser in de Mybook de werkgroepnaam wijzigen in die van je bestaande werkgroep en hij is beschikbaar als netwerkschijf. Zie voor deze actie onderaan een beschrijving maar ook in de online handleiding is dit beschreven.
De MyBook is superstil, ik hoor 'm absoluut niet, zeer compact en lekker snel.
Ik heb in 1 1/2 uur ongeveer 7,5Gb overgezet. Ik ben nu alweer bezig met de rest. De eerste keer is het het meeste, daarna via goede aoftware gewoon synchroniseren. Dat is dan in een oogwenk gedaan.
Ik kan de Mybook uit diverse PC's benaderen. Ik ben er zeer tevreden over.

Vmax-maxim 02-01-2008

Heb sinds de kerst een WD MBWE in bezit.
Ben er (nog) niet tevreden mee.
Heb problemen met de autorisatie. Dit werkt alleen als je de standaard gebruiker Everyone rechten geeft.
Een zelf aangemaakte gebruiker rechten toekennen werkt niet. Alle rechten zijn gerelateerd aan Everyone

Nadat ik Mio had geinstalleerd werkte het wel echter, ik wil Mio niet. Mio is geen aanvulling op het geleverde product.

M.Janssen 31-12-2007

Het was een hele klus om dit ding aan de praat te krijgen over het netwerk, nu lijkt het een paar dagen goed te gaan. Er staat al het een en ander beschreven hieronder, maar ik had daarnaast nog problemen met het IP adres van de schijf, geloof ik.

Mionet inderdaad niet installeren. Bij mij was het niet voldoende om de drive te mounten in explorer: de volgende keer dat ik de computer aanzette kon de verbinding naar de schijf niet hersteld worden. Ik denk dat het komt omdat de schijf een ander ip adres heeft gekregen. Dus ik heb het opgelost door de schijf een vast ip adres te geven.

Stappen:
1. Sluit de schijf aan op het netwerk.
2. Open een browser en als adres: mybookworld. (Dit geeft toegang tot de instellingen van de schijf.)

Maar helaas werkt dit niet altijd, de oplossing is dan uitvinden welk adres de schijf heeft gekregen in je netwerk (bijv. zoekfunctie van je router), en direkt het ip adres in browser typen.

3. Nu de netwerkinstellingen van de schijf wijzigen:
- Naar 'General setup'. (Aanloggen met admin, pw: 123456)
- Naar 'Configure the network settings'.
- 'Begin wizard'
- 'Maual address' & klik 'Next'
- Vul nu ip-adres & mask naar keuze in. Let erop dat de eerste 3 getallen van ip gelijk zijn aan adres van router&compu (uit te vinden via ipconfig in DOS prompt) en laatste getal zelf kiezen bv. 192.168.1.100, mask is waarschijnlijk 24. Klik op 'Proceed to gateway page'.
- Als 'Gateway' en 'DNS Server' heb ik het adres van de router zelf gebruikt, bv. 192.168.1.254. (Uit te vinden via ipconfig in DOS prompt.) & klik 'Next'.
- Klik Finish.

Alles uit en aan zetten. Nu kun je (een folder op) de schijf mappen. Als de schijf zichtbaar is in explorer kun je rechtsklikken en mappen. Of als de schijf niet zichtbaar is, dan kun je handmatig mappen in een explorer via 'Extra/Netwerkverbinding maken'. Hier kies je een driveletter, en vul je dan het ip adres van de schijf in en de map 'public'. Byv: \\192.168.1.100\public
Let erop dat 'Opnieuw verbinding maken bij aanmelden' aangevnkt staat.

Ik ben zelf geen netwerkheld en heb er uren mee zitten prutsen. Zo´n schijf zou gebruiksvriendelijer moeten zijn. Deze stappen zijn te lastig, en daarom krijgt het product van mij niet zo´n goede beoordeling.

M.Janssen

Marcel_Groningen 19-12-2007

Na 2 maanden in bezit nu dan mijn oordeel:
Niet slecht maar technologisch zo inferieur dat ik adviseer te wachten op een betere of als je niet persee een netwerk schijf nodig een gewone schijf nemen.
Wat mij betreft hebben ze een Polo motor in een Porche jasje gestoken, meer niet.
Nadelen:
- Snelheid onnodig laag
- Geen normale aansluiting mogelijk
- Onzuinig

Ikzelf heb de schijf gekocht omdat ik overal in huis naar mijn muziek wil luisteren op verschillende PC's en deels als backup. De MIO software heb ik niet gebruikt en ik heb verder ook geen problemen gehad met de software.

SNELHEID ONNODIG LAAG
Muziek luisteren lukt goed, echter de snelheid van het kopieren van bestanden is bedroevend laag.
Het zou mij bijvoorbeeld niks verbazen als het een week duurt om de hele schijf van 500GB over te zetten (als nodig). Ook directe aansluiting via de netwerkkabel helpt niet.
Mijn normale externe schijf is gevoelsmatig 10x zo snel en ik snap niet waarom deze technologie niet ook in deze netwerkschijf ingebouwd had kunnen worden.
Gelukkig heb ik een extra PC die ik rustig de bestanden kan laten overzetten zodat ik niet een hele dag(en) geen PC heb.

GEEN NORMALE AANSLUITING MOGELIJK
Het blijkt onmogelijk te zijn om op de schijf een schijfcontrole uit te voeren of te defragmenteren omdat het een netwerkschijf is. Met al mijn langdurige verzamelde muziek vind ik dit geen prettig idee.
Weer vraag ik mij af waarom een vaste USB aansluiting niet even ingebouwd had kunnen worden om het product compleet te maken.

ONZUINIG
Waar mijn normale externe harde schijf vanzelf op lagere toeren gaat als deze even niet wordt gebruikt blijft deze blazen of zijn leven er vanaf hangt zelfs als alle PC's uit staan. Er is duidelijk maar 1 stand: zo hard mogelijk. Duidelijk hoorbaar geluid (als je erop let), warme lucht uit de achterkant en even hard trillen als een PC. Wat zou dat per jaar extra kosten? Tientallen euro's?

Tom daChef 04-12-2007

Zo hier ben ik weer.

Heb het product nu enkele weken in het bezit. En kan nu een gefundeerde mening geven.

Heb er geen enkel probleem mee gehad, zelfs als ik het apparaat uren achter elkaar aan het werk heb, niks geen kuren. Dus enkel en alleen maar goede herinneringen aan dit apparaat, en kan het daarom ook aan iedereen aanraden..
Een welverdiende 9 van mij.

Bedankt voor uw reactie, meneer hier eindje naar beneden.

Mr. Rayman 29-11-2007

Beetje vreemd dat mensen hier dit apparaat beoordelen terwijl ze niet weten hoe hij werkt.

Als je deze schijf gewoon zonder software te instaleren in je netwerk zet, dan werkt alles perfect.
Maar ga dean niet een product af kraken omdat je niet weet wat ip adressen zijn, of wat werkgroep inhoud.
Neem dan gewoon een USB-schijfje!

Vicodi 28-10-2007

Heb hem al enkele weken, het werk prima alleen met Mio software. Als ik deze software niet gebruik kan ik de Mybook 500 Gb niet benaderen. Ik las dat het wel met een FTP prog wel kon. Maar ik denk dat je dit moet hacken of niet soms.

Peter4209 25-10-2007

Ik heb de schijf net binnen en hij werkt perfect. De MioNet software heb je niet nodig als je de onderstaande uitleg volgt.
Op een 100 mbps kabeltje haal ik op het moment 4-4,5 MB/s. Niet supersnel, maar voor de meeste dingen snel genoeg. Het is ook geen gigabit (nog niet).
Verder ging het instellen makkelijk en valt de geluidsproductie me vooralsnog harstikke mee.
Goed product!

Sakkerloot 17-10-2007

Ik heb dit apparaat nu twee weken in bezit.

Het heeft even geduurd voor alles naar mijn wens was, maar nu ben ik er zeer tevreden mee.

Het hangt er wel van af waarvoor je het aanschaft: in mijn geval was ik op zoek naar netwerkopslag voor mijn 100 mb/thuisnetwerkje (3 Windows-pc's) om backups en bestanden op te slaan, en voor deze toepassing voldoet het uitstekend.
Verwacht echter geen racemonster, ik kom gemiddeld niet hoger dan zo'n 12 Gigabyte overdracht per uur. Voor mijn behoefte meer dan genoeg, maar als meer snelheid voor u een noodzaak is kunt u beter naar iets anders uitkijken.

Bent u (zoals ik) niet geinteresseerd in de WD-anywhere access optie via de alom verguisde Mionet-software dan kunt u zich veel ellende besparen door de setup als volgt aan te pakken:

1. Sluit de hardware aan zoals aangegeven in de bijgeleverde papieren quickstart-guide

2. Laat u NIET verleiden de meegeleverde CD-ROM in uw PC te steken.

3. Zet het apparaat aan en laat het minstens vier minuten met rust

4. Open uw Internet-browser en type mybookworld in de adresbalk. Als de WD Shared Storage Manager verschijnt is het apparaat actief.

5. Kies voor General setup er zal om een gebruikersnaam en wachtwoord worden gevraagd. Geef als gebruikersnaam admin en als wachtwoord 123456 op.

6. Kies voor Update Device/Workgroup Names en zorg dat de werkgroepnaam gelijk is aan die welke u in uw netwerk gebruikt (meestal MSHOME of WORKGROUP)

7. Open de Windows Explorer en verbind een vrije schijfletter aan de map \\MyBookWorld\PUBLIC

8. Als alles goed is gegaan kunt u nu verbinding maken met uw nieuwe schijf.

9. Log eventueel opnieuw aan zoals beschreven onder 4. en pas de geboden opties zoals gebruikers, shares en beveiliging aan uw persoonlijke behoeften aan.

Succes!

JeeKee 07-10-2007

Ik heb de schijf nu een aantal weken aan een Gigabit netwerk hangen, en de snelheid vind ik goed. Dit n.a.v. eerdere revieuws van andere gebruikers. Ik verstuur 5Gb in 17 minuten. Ik heb geen software geinstalleerd, en werd binnen 5 minuten in het netwerk gevonden door XP.
Wat ik wel mis is het beveiligen/instellen van deze schijf.

jinty 14-08-2007

Ik snap al die negatieve beoordelingen niet. Wat de mio software betreft, die hoef je niet te installeren. OK hij zit erbij maar als je een dvd-brander koopt zit er ook software bij, helaas altijd een probeerversie.

Wat de snelheid betreft die is volgens mij wel acceptabel, je kunt wel een 100mbit netwerk hebben (wat dus 10 MB) per seconde is maar de kans dat je dit haalt is wel zeer gering.

maw ik lees alleen maar klachten over installatie problemen en een stukje software maar niets over het apparaat zelf. Voor mij werkt het prima.

Heeft iemand dan een beter alternatief. Volgens mij is dit zo ongeveer de enige netwerk schijf die je gewoon vanuit de verkenner kunt benaderen (dit was wel een vereiste voor mij, althans voor mijn vrouw). De andere kun je alleen met ftp of http benaderen. Oja voor de gene die hem te langzaam vinden via ftp werkt hij inderdaad een stuk sneller. Maar dit heeft technische redenen.

King techie 27-07-2007

Spijt dat ik dit ding heb gekocht.

Hij is erg traag. Heel erg traag. 1 GB duurt bijna 15 minuten op een 100Mbit netwerk... dan kan sneller. Onacceptabel traag dus (ik heb het geprobeerd op verschillende netwerkapparatuur).

De meegeleverde MIO-software mag je 30 dagen gebruiken. Daarna schakelt de software over op een lichte versie met beperkingen. Bovendien vertraagt de computer aanzienlijk als de software in de achtergrond draait. Sommige firewallsoftware geeft problemen (Commodo, Sygate, ZoneAlarm, andere weet ik niet). Je hebt de keuze; beveiliging uitzetten, de schijf niet benaderen of andere firewall installeren).

Wat ik ook vreemd vind... Je moet de MIO-software gebruiken om gebruik te kunnen maken van het ding. Met de MIO-software moet je inloggen op een website... Daarbij heb ik zo mijn bedenkingen. Ik heb zitten kijken op het netwerk, en er wordt bijna net zoveel data naar de MIO-website gestuurd, als dat je naar je schijf kopieert. Ik vraag me af wat ze met al die data doen... Mij boeit het niet meer, want ik ga morgen een andere casing kopen (voor USB). Ik bouw die schijf over naar een ander kastje dus.

Die mooie witte glanzende apple-achtige kast zal vervolgens verdwijnen in de kliko.

Roeland75 17-06-2007

Twijfels tussen de LaCie en de FreeCom hebben mij vanwege tijdgebrek, dichte winkels en prijstechnische redenen eigenlijk impulsief doen besluiten om de Western Digital MyBookWorld aan te schaffen.
De recensies lezende deden mij wel even slikken, want ik wil in principe ook geen gebruik maken van opgelegde user interfaces zoals mio.
Wat ik gedaan heb is handmatig MyBookWorld gezocht in zoeken naar computers onders netwerklocaties en daar staat hij gewoon vermeld. Resteert alleen nog een stationsletter toewijzen aan de map onder netwerkverbinding maken...
Nu kan je gewoon via verkenner snel toegang krijgen zonders eerst mio op te starten en via internet in te loggen etc. etc.
Twijfel ik alleen nog over de snelheid, maar volgens mij is 10MB/s niet te langzaam. Ook het geluid is nog niet storend.

BoukeBoos 16-06-2007

Ik ben een hele dag bezig geweest om dit ding geïnstalleerd te krijgen. De installatie zelf is in een paar minuten gedaan, maar na het ophalen van wat updates had ik geen connectie met mijn eigen lokale netwerk. Alle instellingen waren in orde en ik kon niets vinden dat dit kon verklaren, behalve een hardware probleem. Dus op ene tweede pc in mijn netwerk geprobeerd. Ook hier viel de verbinding weg!
Geen hardware probleem dus. Uiteindelijk als laatste strohalm een systeem-herstel gedaan waarna alles gelukkig weer normaal werkte. Op internet gezocht en er uiteindelijk achtergekomen dat dat mionet programma niet kan samenwerken met mijn firewall.
Er kan blijkbaar geeneens een waarschuwing af, ze verruïneren gewoon je installatie met dat buggy programma van ze!
Ik breng dit waardeloze product meteen terug naar de winkel en wil mijn geld terug.

Mr Aad 14-06-2007

Tot nu toe waardeloos ding. Ik heb zelf thuis de WD Netcenter en ben hier heel tevreden over. Deze opvolger slaat de plank helemaal mis.

1. Ik wil niet dat ik via een externe partij ( mionet ) mijn gegevens velig stel.
2. Waanzin dat de autenticatie niet lokaal is geregeld.
3. Krijg de disk niet aangemeld in mijn pc.
4. betalen voor de opties van mionet .. haha nee dank u.

Krijg ook de indruk dat dit een waardeloos initiatief is maar volgens WD wereldprimeur...