Plextor PX-EH16L

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Plextor PX-EH16L op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Pleun Baan 20-02-2007
Geschreven voor: Plextor PX-EH16L

Ik was al een tijdje op zoek naar twee zaken: netwerkharddisk/NAS en een printerserver, zodat we vanaf alle PCs in huis directe toegang hebben tot de data en vanaf elke PC kunnen printen zonder dat een van de PCs als server dienst moet doen. Naast de normale eisen als snelheid etc. diende het apparaat aan twee eisen te voldoen: een slaapstand als de harddisk gedurende een bepaalde tijd niet wordt gebruikt en betaalbaarheid.

Na enige zoeken kwam ik deze tegen, die wel erg goedkoop is in vergelijking met andere, een iinstelbare slaapstand en een ingebouwde USB printerserver heeft. De reviews waren over het algemeen goed, dus deze besteld en de dag erna opgehaald.

Het apparaat liet zich probleemloos aansluiten en kreeg van de router een IP adres toegewezen. In het menu het e.e.a. ingesteld, o.a. de workgroup, waardoor de harddisk direct als share beschikbaar was op de andere PCs. Vervolgens een vast IP adres ingesteld, printerserver en wake up on LAN ingesteld en draaien maar.

Het apparaat maakt in de werkstand een zacht zoemend geluid: nadat het gedurende 10 minuten (tijd is instelbaar) niet is gebruikt gaat het in slaapstand en is stil. Als er vervolgens vanaf het netwerk een document wordt opgevraagd of geprint komt het apparaat probleemloos uit de slaapstand.

Er zijn nog veel meer instellingen mogelijk, b.v. rechten voor bepaalde gebruikers/groepen, een tijdserver etc. Er zitten in de diverse menu's wat spel- en grammaticafoutjes, maar dat is verder geen probleem.

Ik mis eigenlijk maar 1 ding: de rechten/attributes zoals archive en read only van de documenten die op de harddisk staan kunnen niet worden gewijzigd, wat wel eens van pas kan komen. Verder vin ik het voor dit geld een koopje als je egwoon een recht toe recht aan NAS wilt hebben.