Pioneer AVIC-F10BT

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Pioneer AVIC-F10BT op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

FoolZero 13-10-2010
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F10BT

In de periode van april tot en met oktober heb ik een AVIC-F10BT in bezit gehad. Sinds een paar dagen mag een anonieme schurk zich eigenaar van het apparaat noemen. Hierbij moet ik stellen, dat het keurig uitgemonteerd is. Zoals ik bij andere modellen heb gelezen, lijkt het wel werk van een professional.

Audio:
In ieder geval was het geluid van de radio erg prettig, iPod, MP3, CD het was heerlijk om naar te luisteren.
Goede iPod integratie (iPod Classic)
Bluetooth niet getest.

Video:
Film kijken in de auto is leuk, maar ondanks de 7" diameter van het scherm, ontbreekt het aan scherpte.
Een iets hogere resolutie had dit scherm niet misstaan.
Bij het kijken van een DVD viel op, dat de sync tussen beeld en geluid nog weleens fout ging.
Het lukte overigens niet om een video vanaf de iPod te bekijken.
DivX niet getest

Telefoon:
De geintegreerde Parrot kon maximaal vijf toestellen koppelen. Dit pairen ging erg makkelijk. Helaas ben ik er niet in geslaagd een gekoppeld toestel te verwijderen uit de lijst. Het alternatief was een algehele reset van de instellingen.

Voor wat betreft de duurzaamheid vind ik het opvallend dat ik tot vier keer toe een defecte microfoon heb gehad. Deze werd vervangen en ging de laatste keer zelfs binnen een week weer kapot.
(een week na een grove inspectie is de radio gestolen, onbekend of het euvel was verholpen)

Navigatie:
Instellen van routes (en via) routes ging vrij simpel. En in het afgelopen half jaar is het maar een paar keer voorgekomen, dat de GPS fix nog niet in orde was, op het moment van wegrijden.

Rijden in de spits is een ander verhaal. Er worden weinig goede alternatieven geboden en de berekening van de verwachte aankomsttijd lijkt niet goed rekening te houden met de fileverwachting.

Overig:
De nederlandse spraak is dieptriest. iPod werd uitgesproken als ie-pod. Bleutooth werd bleut-oot.
Andere aparaten dorst ik niet aan te horen ;-)
Voice control werkte redelijk goed. Maar de functionaliteiten waren beperkt. Ook was het niet mogelijk om tijdens een voicecontrol sessie, op het scherm de invoer over te nemen.

Tot slot:
De vormgeving van de AVIC F10BT is erg strak. Met het kantelbare scherm, heb je een stoere gadget in de wagen.
Door het ontbreken van een afneembaar front, is het apparaat zeer kwetsbaar en dus een makkelijke prooi voor dieven.

De bediening werkt niet echt intuïtief, maar na enig gebruik valt er redelijk mee te werken.
Het opstarten neemt enige tijd (ongeveer 20 seconden, maar niet geklokt) in beslag, wat net wel als storend kan worden ervaren.

Geluidskwaliteit is prima, maar de overige functionalteiten staan in schril contract tegenover de fikse aanschafprijs van dit toestel.

Mijn missie is om een vervangend systeem uit te zoeken. De AVIC F10BT staat hierbij niet hoog op de lijst. Diep in mijn hart wens ik de nieuwe 'eigenaar' nog heel veel frustraties toe. Helaas zal deze er vast en zeker geen E1800 voor hebben neergelegd.